Hej!

Vi har idag en villa (214 kvm 1,5 plan från -74) där både tappvarmvatten och hela värmesystemet (golvvärme och element både uppe och nere) är direktverkande el. Detta gjorde att vi vinter 2019-2020 investerade i en kraftig Luft/Luftvärmepump på nedanvåningen. Detta sänkte vår elförbrukning ansenligt samtidigt som vi nu får härlig kyla på sommaren.

Nu när staten beslutat om bidrag för energieffektivisering (max 50% material max 30.000 kr), samt att vårt 5 åriga elavtal på 59 öre kwh i elområde 4 går ut hösten 2024, blev vi sugna på att se över en lösning även på ovanvåningen och tappvarmvattnet. De är så kallade ”lågt hängande frukter” för effektivisering anser jag.

Vi är inte intresserade av att byte ut hela värmelösningen med en enorm investering, t ex en Luft/vattenvärmepump.

Min drömlösning är en lösning där man har en kraftig värmepumps-utedel, och sen två innedelar luft/luft och sen att denna utedel värmer även tappvarmvattnet. Dvs en innedel nedanvåning, en innedel ovanvåning samt en varmvattenberedare som alla får värme från samma utedel.

Det krävs nämligen en värmepumpslösning med vatten involverat för att kvalificera sig för bidraget så som jag tolkar det? (https://svenskforfattningssamling.se/doc/2023402.html)

Existerar en sådan drömlösning? Jag har frågat välrenommerade CTC och de har inte en sådan lösning och hänvisar till andra aktörer för frågan.

Om inte en sådan lösning finns, hur hade ni gjort?

Tack på förhand för era svar.
 
Aldrig hört talas om eller sett en sådan lösning. Det bästa är (då ni redan har allt vattenburet) tyvärr bergvärme eller luftvatten, passa på nu när det blir bidragstajm! Det blir bäst i längden och trevligare elfakturor. Luftpumpen kör ni självklart A/C på sommaren och har kvar som "reserv".
 
  • Gilla
Runnis och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Aldrig hört talas om eller sett en sådan lösning. Det bästa är (då ni redan har allt vattenburet) tyvärr bergvärme eller luftvatten, passa på nu när det blir bidragstajm! Det blir bäst i längden och trevligare elfakturor. Luftpumpen kör ni självklart A/C på sommaren och har kvar som "reserv".
Tack för ditt svar!

Jag kanske var otydlig men allt är direktverkande el idag. Både golv och element på bägge plan.
 
Ajdå, typiskt. Då är det ytterligare en luftluftpump och en VVB som är enklaste lösningen för er om det inte går att köra den bef. VVB separat :(
 
J Jallekuling skrev:
Hej!

Vi har idag en villa (214 kvm 1,5 plan från -74) där både tappvarmvatten och hela värmesystemet (golvvärme och element både uppe och nere) är direktverkande el. Detta gjorde att vi vinter 2019-2020 investerade i en kraftig Luft/Luftvärmepump på nedanvåningen. Detta sänkte vår elförbrukning ansenligt samtidigt som vi nu får härlig kyla på sommaren.

Nu när staten beslutat om bidrag för energieffektivisering (max 50% material max 30.000 kr), samt att vårt 5 åriga elavtal på 59 öre kwh i elområde 4 går ut hösten 2024, blev vi sugna på att se över en lösning även på ovanvåningen och tappvarmvattnet. De är så kallade ”lågt hängande frukter” för effektivisering anser jag.

Vi är inte intresserade av att byte ut hela värmelösningen med en enorm investering, t ex en Luft/vattenvärmepump.

Min drömlösning är en lösning där man har en kraftig värmepumps-utedel, och sen två innedelar luft/luft och sen att denna utedel värmer även tappvarmvattnet. Dvs en innedel nedanvåning, en innedel ovanvåning samt en varmvattenberedare som alla får värme från samma utedel.

Det krävs nämligen en värmepumpslösning med vatten involverat för att kvalificera sig för bidraget så som jag tolkar det? ([länk])

Existerar en sådan drömlösning? Jag har frågat välrenommerade CTC och de har inte en sådan lösning och hänvisar till andra aktörer för frågan.

Om inte en sådan lösning finns, hur hade ni gjort?

Tack på förhand för era svar.
Jag har inte sett reglerna men en tanke kunde vara solfångare för varmvatten? Sen finns det för kommersiella fastigheter vattenburna fläktluftkonvektorer. Dessa borde gå att köpa även privat. Hör med en vvs are om det är en möjlig lösning. Det blir en liten vattenrutschbana men du slipper dra vattnet runt hela huset.
 
T
J Jallekuling skrev:
Hej!

Vi har idag en villa (214 kvm 1,5 plan från -74) där både tappvarmvatten och hela värmesystemet (golvvärme och element både uppe och nere) är direktverkande el. Detta gjorde att vi vinter 2019-2020 investerade i en kraftig Luft/Luftvärmepump på nedanvåningen. Detta sänkte vår elförbrukning ansenligt samtidigt som vi nu får härlig kyla på sommaren.

Nu när staten beslutat om bidrag för energieffektivisering (max 50% material max 30.000 kr), samt att vårt 5 åriga elavtal på 59 öre kwh i elområde 4 går ut hösten 2024, blev vi sugna på att se över en lösning även på ovanvåningen och tappvarmvattnet. De är så kallade ”lågt hängande frukter” för effektivisering anser jag.

Vi är inte intresserade av att byte ut hela värmelösningen med en enorm investering, t ex en Luft/vattenvärmepump.

Min drömlösning är en lösning där man har en kraftig värmepumps-utedel, och sen två innedelar luft/luft och sen att denna utedel värmer även tappvarmvattnet. Dvs en innedel nedanvåning, en innedel ovanvåning samt en varmvattenberedare som alla får värme från samma utedel.

Det krävs nämligen en värmepumpslösning med vatten involverat för att kvalificera sig för bidraget så som jag tolkar det? ([länk])

Existerar en sådan drömlösning? Jag har frågat välrenommerade CTC och de har inte en sådan lösning och hänvisar till andra aktörer för frågan.

Om inte en sådan lösning finns, hur hade ni gjort?

Tack på förhand för era svar.
Jag sitter lite i samma sits som dig. Köpt en villa med inflytt nu 30/11, och allt är direktverkade el med vvb på elpanna.
Jag fick tipset att installera denna luft/luft TOSHIBA HAORI / 35. Den hjälper dock inte till med vattnet, men den har en bra effekt med två innedelar och en utedel.

Sen funderar jag på någon typ av sån här värmepumpsberedare.
https://www.polarpumpen.se/varme-oc.../indol-w381aplus-varmepumpsberedare/p-1819744

Har du kommit någon mer vart med hur du tänker i ditt hus?

 
T tobbelindstrom skrev:
Jag sitter lite i samma sits som dig. Köpt en villa med inflytt nu 30/11, och allt är direktverkade el med vvb på elpanna.
Jag fick tipset att installera denna luft/luft TOSHIBA HAORI / 35. Den hjälper dock inte till med vattnet, men den har en bra effekt med två innedelar och en utedel.

Sen funderar jag på någon typ av sån här värmepumpsberedare.
[länk]

Har du kommit någon mer vart med hur du tänker i ditt hus?

https://www.byggahus.se/forum/threads/energieffektiv-varmvattenberedare.474499/post-5010883
 
T tobbelindstrom skrev:
Jag sitter lite i samma sits som dig. Köpt en villa med inflytt nu 30/11, och allt är direktverkade el med vvb på elpanna.
Jag fick tipset att installera denna luft/luft TOSHIBA HAORI / 35. Den hjälper dock inte till med vattnet, men den har en bra effekt med två innedelar och en utedel.

Sen funderar jag på någon typ av sån här värmepumpsberedare.
[länk]

Har du kommit någon mer vart med hur du tänker i ditt hus?

Hej, då min drömlösning inte finns ännu så får jag nog helt enkelt köra på de näst bästa. Det verkar just vara uppvärmning hus med luft/luftvärmepump båda plan samt en värmepumpsberedare för tappvarmvatten. Om man önskar så låg investeringskostnad som möjligt i förhållande till besparing. Just att man som jag förstått de får bidrag för varmvattnet är ju de som drar ner kostnaden mycket.
 
VP/VV beredare måste ha luft för att fungera, har ni ventilationskanaler för att försörja den. Går att ta utifrån, men fungerar dåligt vid minusgrader, Dyr VV blir det,
 
J jonaserik skrev:
VP/VV beredare måste ha luft för att fungera, har ni ventilationskanaler för att försörja den. Går att ta utifrån, men fungerar dåligt vid minusgrader, Dyr VV blir det,
Jag har två tankar gällande lösning kring tappvarmvattnet:

1. Värmepumpsberedare likt Indols W381A+ på 300 liter. Fördel är att allt sitter i innedelen, att den kan ta överskottsvärmen från vår tvättstuga och omvandla till varmvatten samt att den på sommaren kan kyla ner den delen av huset. Har man en ställbar T-koppling till utluft tänker jag att vi kan välja att kyla ner rummet på sommaren och skjuta ut luften på vintern. Och inluften tänker jag att vi alltid vill ta inomhus ifrån; på sommaren för att kyla ner och på vintern för att den fungerar dåligt när de blir för kallt till skillnad från vår luft/luftvärmepump.

2. Daikin EKHHP300A2V3 värmepumpsberedare med utedel ERWQ02AV3. Fördel att man slipper bry sig om lufttillförseln och man har en utedel som är effektiv ner till minus 15 grader innan tillsatsvärmaren behöver börja hjälpa till.

Nämnas bör att klimatet där jag befinner mig i mellersta Skåne väldigt sällan går under noll grader. Och extremt sällan under minus 7 och i så fall mycket kortvarigt. Denna vintern och förra hade vi ingen snö mer än ett fåtal dagar.

Vad tror ni om detta?
 
Vet hur det är i skåne. det med dessa s.k värmepumpsberedare TJA , mycket reklam för dom, men är dom så effektiva som sägs. Dom måste ha en visst flöde av luft för att ge något. det är lika med dom som med LVVP. Dom ska även ha en viss temp på luften in i dom för att ge något, för min egen del så så skulle jag inte sätta in en sådan. Dyra är dom med och vad återbetalningstiden är har jag inte räknat på, det tar nog mååånga år innan det plus på en sådan.
 
  • Gilla
Einh
  • Laddar…
J Jallekuling skrev:
Hej, då min drömlösning inte finns ännu så får jag nog helt enkelt köra på de näst bästa. Det verkar just vara uppvärmning hus med luft/luftvärmepump båda plan samt en värmepumpsberedare för tappvarmvatten. Om man önskar så låg investeringskostnad som möjligt i förhållande till besparing. Just att man som jag förstått de får bidrag för varmvattnet är ju de som drar ner kostnaden mycket.
Har du tittat på detta?
https://www.daikin.eu/en_us/product-group/air-to-air-heat-pumps/multiplus.html
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.