T tompaah7503 skrev:
I denna fråga kommer Göteborg Energi Nät AB behöva anpassa sig.
Så som det är skrivet från Energimarknadsinspektionen så ska effektavgiften bli tidsdifferentierad. Det kommer med andra ord bli en annan effekttaxa för de tider då nätet är som lägst belastat. Vilka tider detta är för de olika elnätsbolagen vet väl bara de själva, men rimligt är att anta att belastningen reflekteras i stort sett av Nordpools spotpriser, alltså att effekttaxan blir lägre på nätterna.

[länk]
Det är bra. Då lönar det sig både från ett nät-perspektiv och från ett el-perspektiv.
Så som de har nu är det kontraproduktivt och de förskjuter kostnaden för sin felaktiga kapacitetsplanering på nätanslutna.
På natten är det lägre belastning, det är inte rimligt att ta ut effektavgift när belastningen är låg. Egentligen bör man nästan rabattera användandet då.
Oavsett vad en viss person på forumet anser så är det varesig affärsmannamässigt eller logiskt att nätbolag och elbolag har prismodeller som motarbetar varandra och sätter konsumenten i en tvetydig situation.
 
Värt i sammanhanget att påminna om det bidrag som infördes i våras, om 50% på materialkostnader för tilläggsisolering och installation av värmepump, om man har direktverkande el som värmekälla idag.

Vet inte om jag svarar på trådskaparens funderingar, men jag har väderprognosstyrning av mina luft-luftvärmepumpar via Tibber, förutom temperatursänkning dagtid. Vidare har jag tidsstyrd produktion av varmvatten via elpatron. Tänkte styra efter elpris, men det blev onödigt komplext, värmer nu vattnet mellan 01-05 och det ger i princip hela besparingen. Har en Shelly som mäter förbrukning och sen valt att ha på elpatronen en timme längre än högsta historiska förbrukning, mest för att säkerställa att vattnet alltid blir 65+ grader och inte börjar odla Legionella.

Har man solceller/vindsnurra så tycker jag det blir intressant med Tibber Homevolt batteri som lanseras efter nyåret. Räknar kallt med att de får till en bra integrering med övrig styrning, och de har aviserat att de ska ha intäktsdelning på frekvenstjänster för elnätet, samtidigt som man kan nyttja delar av kapaciteten till dygnsarbitrage. Hur mycket man tjänar är inte tillkännagivet ännu..
 
B BSOD skrev:
Skulle man kunna optimera ett par månader, där maxeffekten max får vara t.ex..6, 7, 8 ,9 kW? Det blir ju lite simulering och räkneövning för att få till rätt antal kWh (och man får ju blunda lite för exakt hur man skulle åstadkomma det i verkligheten), och se hur totalkostnaden utvecklas? Bara så man får en grov känsla för hur viktigt det är att pricka in förbrukning på lågpristimmar vs hålla nere effekten.

Nu var ju förra året extremt, men kanske kan man komma fram till ungefär hur många kW som förväntas vara hyggligt optimalt under en höst eller vintermånad, om man gör så. Sedan är ju vintern väldigt olika, ibland är det ju iskallt i december etc. Och elpriserna likaså. Vissa månader är det små skillnader inom dygnet, ibland är skillnaderna enorma.

Effektkostnaden ökar ju med effekten, men snittpriset på elen är ju högre ju mer man begränsar uttaget.

Jag gjorde bara lite överslagsberäkningar för min egen del, och såg att det ofta är några få h per månad som sticker ut för min del. Ofta är det när man drar igång diskmaskin, tvättmaskin, kanske torktumlaren samtidigt och lagar mat eller använder ugnen.

Jag hade nog tänkt att i de lägena stänga av någon eller några av de disk/tvätt/torktumlare via t.ex..shelly-enheter, nån h eller så (styrt med automatik i homeassistant). En slags effektvakt alltså. Varmvattenproduktion går i huvudsak nattetid, men den tänkte jag lägga till att den bara får gå om förbrukningen samtidigt är under x kW, eftersom den ofta går på de timmar med högst effekt.

Värmen tänkte jag låta enbart optimera utifrån elpris/inomhustemp, visserligen så är ofta värmepumpen igång under de timmar som jag har min peak, men jag har inget praktiskt sätt att begränsa värmepumpen lite, och den är lite överdimensionerad så den brukar sällan behöva gå på max hela nätterna.

Jag tror de åtgärderna plattar ut mina effektoppar lite. Jag tänkte börja försiktigt, fortfarande i huvudsak optimera baserat på elpris. Ser man att det är få h kvar som peakar varje månad så får man väl klura vidare om det är värt att hyvla av mer på effekttopparna.
Via Ngenic Tune kan man styra värmepump efter väderprognos, och även ställa in ett komfortspann som temperaturen tillåts variera inom, så värmer den utifrån spotpriser. Annars tänker jag väl att man vill prioritera värme i huset framför andra förbrukare, så effektstyrning kanske passar bättre till varmvatten/tvätt/etc..
 
V Viktorbyggahus skrev:
På natten är det lägre belastning, det är inte rimligt att ta ut effektavgift när belastningen är låg.
Det där med att belastningen är låg beror ju rätt mycket på var du mäter, att det är gott om kapacitet i de delar av nätet som påverkar elhandelspriset innebär ju inte att det är gott om kapacitet längre ut i nätet. Hushållen kan antas ligga ur fas med stora delar av näringsverksamhet.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
A alfista skrev:
Det där med att belastningen är låg beror ju rätt mycket på var du mäter, att det är gott om kapacitet i de delar av nätet som påverkar elhandelspriset innebär ju inte att det är gott om kapacitet längre ut i nätet. Hushållen kan antas ligga ur fas med stora delar av näringsverksamhet.
Är spotpriset korrelerat med nätets belastning på något som helst sätt? Eller är det endast bud och efterfrågan på el helt frånkopplat kapacitet och belastning? (Seriös fråga)
 
A alfista skrev:
Det där med att belastningen är låg beror ju rätt mycket på var du mäter, att det är gott om kapacitet i de delar av nätet som påverkar elhandelspriset innebär ju inte att det är gott om kapacitet längre ut i nätet. Hushållen kan antas ligga ur fas med stora delar av näringsverksamhet.
Precis min poäng. För ett rent villaområde med elbilar så kommer nog maxbelastningen att ligga på natten om enbart elpriserna styr förbrukningen. På dagtid på sommaren kanske samma område till och med har "negativ belastning" pga solceller. Jag har full förståelse för att Göteborg Eneergi tränker så här, men det innebär inte att jag tycker att det är vettigt.

En annan intressant aspekt i sammanhanget är att större delen av Göteborg har huvudsäkringar på 63A, de har aldrig haft taxa baserad på huvudsäkringens storlek.
 
V Viktorbyggahus skrev:
Är spotpriset korrelerat med nätets belastning på något som helst sätt? Eller är det endast bud och efterfrågan på el helt frånkopplat kapacitet och belastning? (Seriös fråga)
Det är korrelerat man belastningen på stamnätet, inte lokalnätet som det lokala energibolaget ansvarar för. De större företagen som står för mycket av förbrukningen är ofta anslutna direkt mot det lokala energibolagets interna "stamnät" på orten, sällan mot de lokala 400V transformatorstationerna.

SÅ utifrån vart flaskhalsarna uppstår så kan det lokala energibolaget ha helt olika incitament för att designa sin effekttariff.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Precis min poäng. För ett rent villaområde med elbilar så kommer nog maxbelastningen att ligga på natten om enbart elpriserna styr förbrukningen. På dagtid på sommaren kanske samma område till och med har "negativ belastning" pga solceller. Jag har full förståelse för att Göteborg Eneergi tränker så här, men det innebär inte att jag tycker att det är vettigt.

En annan intressant aspekt i sammanhanget är att större delen av Göteborg har huvudsäkringar på 63A, de har aldrig haft taxa baserad på huvudsäkringens storlek.
Jag förstår varför de har satt taxan så också. Men det är ingen lösning på problemet, det minskar konsekvenserna för elbolagen tillfälligt, och det drabbar privatpersoner tills dess att en korrekt lösning är på plats (10-20 år). Men jag är en person som anser att man ska göra rätt, ta sin tid, optimera för kvalitet, aldrig fuska. Och konsumptionsmönstret vi har är knappast en överaskning.
 
V Viktorbyggahus skrev:
Jag förstår varför de har satt taxan så också. Men det är ingen lösning på problemet, det minskar konsekvenserna för elbolagen tillfälligt, och det drabbar privatpersoner tills dess att en korrekt lösning är på plats (10-20 år). Men jag är en person som anser att man ska göra rätt, ta sin tid, optimera för kvalitet, aldrig fuska. Och konsumptionsmönstret vi har är knappast en överaskning.
Elbilarna är en överraskning jämfört med när man byggde nätet. Precis som att solpanelerna är en överraskning. Användarna av bägge dessa två bör kanske/nog principiellt betala för sina extrakostnader, detta är ett sätt att styra över det.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Attitudeswe
pacman42 pacman42 skrev:
Precis min poäng. För ett rent villaområde med elbilar så kommer nog maxbelastningen att ligga på natten om enbart elpriserna styr förbrukningen. På dagtid på sommaren kanske samma område till och med har "negativ belastning" pga solceller. Jag har full förståelse för att Göteborg Eneergi tränker så här, men det innebär inte att jag tycker att det är vettigt.

En annan intressant aspekt i sammanhanget är att större delen av Göteborg har huvudsäkringar på 63A, de har aldrig haft taxa baserad på huvudsäkringens storlek.
Dom debiterar samma för 63A som för lägre. Dock väldigt få villor som har mer än 25A från gatan. Kostar mer att dra in kraftigare kabel (och det säger dom nog dessutom nej till om dom inte har enorm överkapacitet i lokalnätet...)
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Dom debiterar samma för 63A som för lägre. Dock väldigt få villor som har mer än 25A från gatan. Kostar mer att dra in kraftigare kabel (och det säger dom nog dessutom nej till om dom inte har enorm överkapacitet i lokalnätet...)
Alla mina vänner som bor i Göteborg har 63A, men de bor i äldre villaområden. Det är i nyare villaområden man har mindre huvudsäkringar.
 
V Viktorbyggahus skrev:
Jag förstår varför de har satt taxan så också. Men det är ingen lösning på problemet, det minskar konsekvenserna för elbolagen tillfälligt, och det drabbar privatpersoner tills dess att en korrekt lösning är på plats (10-20 år). Men jag är en person som anser att man ska göra rätt, ta sin tid, optimera för kvalitet, aldrig fuska. Och konsumptionsmönstret vi har är knappast en överaskning.
Vad menar du med att det drabbar privatpersoner? Är det inte vettigt att man på ett mer korrekt sätt betalar för sin andel av nätet?
 
F
pacman42 pacman42 skrev:
Våren -22 och ett år framåt sparade jag in över 20000kr på minskad elförbrukning och timoptimeringar. Ungefär 1/3 kom från dygnsstyrning av varmvattnet och andra timoptimeringar. Nu jagar jag mer...
Några solceller skulle göra underverk för dig då du 9 månader om året i princip skulle kunde radera ut dyra dagspriser.
 
F
pacman42 pacman42 skrev:
Med de olika incitament som finns och kommer så blir det rätt krångligt att styra sin elförbrukning till det mest kostnadsoptimala utfallet. Hur skall man optimera detta problem framöver?

Grundförutsättningarna är:
1) elpriset varierar över dygnet och mellan dygnen, jag antar att man här har timtaxa
2) senast 2027 så måste elnäten införa någon form av effekttariff. Göteborg energi har den mest extrema effekttariffen av de jag läst om så här långt (många har nämligen ingen effekttariff på natten): [länk]
3) Det finns en kostnad i uppsäkringen av fastigheten också (Göteborg energi har i sin effekttaxa tagit bort denna, en del bolag har valt att behålla denna men också ta ut en effekttariff). Exempelvis så brukar det kosta mer per år att ha avsäkring på 25A än på 20A.

Problemet är ju nu att man bara vet elpriset 1,5 dygn framåt i tiden som mest. Effektförbrukningen i framtiden är ju okänd. Man kan styra exempelvis hur snabbt elbilen laddas.Här är en bild av förbrukningen hemma hos mig under ett dygn förra veckan. Notera att den höga förbruningen på natten styrs av att jag laddar bilarna då, jag kör luftavfuktaren i garaget då, samt att jag kör varmvattentillverkningen då. Detta är ett praktexempel på det som exempelvis Göteborg Energi vill att vi skall undvika med sin effekttariff. På vintern är denna kurvan ännu värre då jag även värmer upp en varmluftsbuffert på natten för att undvika uppvärmning av huset under de dyra morgontimmarna. Sedan har jag en puckel efter lunch för uppvärmningen för att undvika de dyra middagstimmarna...

[bild]

Hursomhelst, den enklaste vägen framåt är ju att försöka undvika att använda mer el än medlet på de tre dyraste mest förbrukande timmarna under månaden (här antar jag Göteborg Energis taxa). Det blir då svårt att optimera laddningen av bilarna (det är det jag tar som ensamt styrmedel här) utan att riskera att de inte blir laddade. OK, vi behöver fler kriterier. Jag skulle behöva berätta hur mycket min bil skall bli laddad under natten (exempelvis 3,7 kW ggr 3h på en enfas laddhybrid) osv.

Om man nu utifrån alla kriterier sätter upp en algoritm och sedan testkör den på ett antal (historiska) månaders elpriser så skulle man kunna se hur olika algoritmer faller ut, tyvärr så vet vi inget om hur de kommer att fungera i framtiden utifall att verkligheten förändras (vilket den alltid gör i viss mån av denna typ av hantering, frågan är bara om det är tillräckligt många som gör det för att det skall synas och därmed påverka).

Med detta som grund så kanske man kan räkna ut att det är billigare att ladda snabbt när det är billigt och att man skall ladda så lite som möjligt när det är dyrt, sedan kan man styra med detta som grund. Eller så kommer man fram till något annat?

Jag styr idag så att jag kör varmvatten på dygnets billigaste timmar. Lösningen jag använder mig av är att jag räknar ut kommande natts medelpris (00-07) på elen och sedan aktiverar jag elpatronen under de timmar då elen är billigare än så. Det fungerar rätt bra, inte optimalt men det är svårt att få det bättre utan att krångla till det. Normalt sett kör jag även laddningen av min laddhybrid på samma sätt (dock inte i grafen då den inte behövde laddas då). Frugans bil laddar jag dock inte så då jag inte fått igång tidsstyrningen på laddboxen ännu (måste förlänga räckvidden på WiFi först, den laddas långsamt på en fas i grafen ovan).

En sak jag har tänkt på också är att iom att frugans bil kan laddas med 11kW så lönar det sig bättre (än min bil) att ladda den de billigaste timmarna, dvs om frugans bil är inkopplad och laddar så bör den inte få mer laddtid än att det finns tre timmar kvar till min bil (de kan inte laddas samtidigt annat än att jag drar ned laddhastigheten på hennes bil till 3,7kW - eller 7,2kw på frugans bil om jag samtidigt drar ned min bil till 2,4kW men det lär inte vara optimalt i alla fall). Så min tanke är alltså att jag styr när frugans bil får ladda och min bil får ladda på de timmar som blir kvar. Det ger dessutom lite bättre marginaler på säkringarna (16A per fas på 20A huvudsäkring).

Sedan måste jag ju även övervaka effekten totalt för huset för att sänka laddströmmen när något tungt går igång (därav behovet att ha större marginaler).

Vilka idéer har ni för att optimera?

Det är ett rätt intressant problem med många osäkerheter så man måste nog tänka till rejält för att få med alla aspekter på ett relevant sätt. Det finns nog lite pengar att tjäna på detta, men det kanske är mindre pengar än jag tror/hoppas på...
Du har fel i punkt 3. GöteborgEnergi tog inte bort nån taxa för uppsäkring i samband med införandet av effektavgift, jag har aldrig betalt nåt för säkring och så var det MINST i 10 år innan effektavgift infördes.
 
F fsn skrev:
Du har fel i punkt 3. GöteborgEnergi tog inte bort nån taxa för uppsäkring i samband med införandet av effektavgift, jag har aldrig betalt nåt för säkring och så var det MINST i 10 år innan effektavgift infördes.
Jag hamnade i en lång diskussion om att detta är ett sannolikt scenario som kommer att ske i andra nätbolags kommande fall där jag påstods inte veta något då ei reglerar detta. Jag tänkte faktiskt följa upp detta 2027 när vi har all data på bordet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.