A
Innebär effekttariffen att det skulle löna sig bättre att ha batterier hemma för att kunna kap topparna?
 
D Daniel 109 skrev:
Elpriserna har inget med elnätens effekttaxa att göra. Du vinner definitivt på att fortsätta flytta förbrukning. Men i stället för att maxa effekten på bilens laddare får den kanske gå under större delen av natten.

Jag tror inte att det här kommer att bli den sista debiteringsmodellen
Vi har lite olika sätt att uttrycka oss lingvistiskt vilket leder till en del missförstånd så jag undviker fortsatt dialog med dig.
 
A Alfons3301 skrev:
Innebär effekttariffen att det skulle löna sig bättre att ha batterier hemma för att kunna kap topparna?
Det beror på hur laddningen ser ut och spotpriset under de timmarna.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Nu hänger jag inte riktigt med i vad du menar med

Syftar du på att effekttariffen gör det svårt att tjäna in på timpriserna? I så fall, ja det gör det. Men samtidigt så är det inte så svårt att räkna och styra på det med de metoder som ni i tråden har kommit med. Om man lyckas få ned toppeffekterna så sänker man ju nätavgiften mer än man höjer avgiften pga elpriset. Det är ju totalen som räknas.
De olika nätbolagen verkar ha lite olika sätt att införa effekttaxan. Så om alla gör som göteborg energi och bara helt tittar på effekten dygnet runt så kanske det inte lönar sig att förlägga allt till natten. Men om effekttaxan inte gäller nattetid när lasten är lägre så lönar det sig.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
V Viktorbyggahus skrev:
Vi har lite olika sätt att uttrycka oss lingvistiskt vilket leder till en del missförstånd så jag undviker fortsatt dialog med dig.
Skillnaden på effektavgift och timpriser är inte bara lingvistisk. Det är en tydlig skillnad.
 
  • Gilla
guggen och 3 till
  • Laddar…
Attitudeswe
namnbyte namnbyte skrev:
Hade ingen aning om den sidan, testade mot vår elleverantör först (Eon) men de hade funktioner för att skaka bort sådana här script och orkade inte ens försöka slå hål på det.. går inte via api hos nordpool utan plockar ut från DOM-trädet, har funkat felfritt hittills men api vore mer optimalt - tackar!
Nordpool python biblioteket funkar utmärkt för mig
 
Själv känner jag att man inte ska behöva ha egna system för att sköta detta. Visst sänker det kostnaden att styra förbrukning själv på olika sätt men det vettigaste lösningen vore ju att stora förbrukare själva stöjder detta alternativt att det finns färdiga system som i sin tur hjälper till att styra detta. Själv har jag en Nibe F750 frånluftsvärmepumo som jag upptäckte själv har en funktion att styra varmvatten och värmeproduktion baserat på timpriset. Detta var väldigt enkelt att aktivera med internetanslutning till värmepumpen och mindre konfigurering. Nibe har ju mer resurser att lägga på att ta fram en effektiv algoritm än vad jag har och det skulle ju också vara möjligt att man säljer reglertjänster eftersom Nibe skulle kunna erbjuda att sänka värmen under ett par timmar på tusentals värmepumpar samtidigt istället för att varje person ska göra det själv. Risken är väl dock stor att Nibe skulle ta hem alla pengar för detta men jag borde ändå tjäna på att förbrukningen flyttas bort från dyra timmar.

När det gäller att kapa effekttoppar kan det ju bli lite svårare, där behöver man nog någon övergripande övervakning alternativt att största förbrukaren typ värmepump eller billaddare anpassar sig efter övrig förbrukning för att kapa effekttoppar.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
I Partille energis nät kostar det 29:50 kr per peak kWh/h.

Så har du ingen egen elbil, men får besök av en vanlig 11kW elbil som laddar en enda timme (när du redan använder spis och varmvatten) så kostar det minst 330kr att bjuda gästen på laddning.

Laddar man istället med 6A så kanske man får köpa elen aningen dyrare.

Även om du laddar 300kWh/mån själv så är det lätt värt att i smitt betala upp till ca40öre extra per kWh men undvika/reducera effektavgiften.

Sen kan man ju tycka ett 200kr/mån inte är mycket pengar, men all bäckar små;)
Jag har inte ens 300kWh i förbrukning mina "värsta månader" så jag har inga funderingar ens på vad elen kostar..
 
Violina Violina skrev:
Jag har inte ens 300kWh i förbrukning mina "värsta månader" så jag har inga funderingar ens på vad elen kostar..
Vad har du för system och vanor?
 
M Marsman80 skrev:
Själv känner jag att man inte ska behöva ha egna system för att sköta detta.
Jag har varit inne på någon sådan tanke, att nätbolaget kan styra större förbrukare i hushållen och sprider ut förbrukning på lämpligt sätt mellan kunder och timmar på dygnet. Som kund lägger vi en order med vissa gränsvärden, typ att värmen aldrig skall gå under 20 grader, att varmvattnet skall ligga på 55 grader kl 06 på vardagar och att bilen skall vara laddad till 80% senast kl 07.
Finns självfallet otaliga utmaningar (tekniska, integritetsmässiga o s v), men det blir antagligen mer stabilt på systemnivå än tusentals frikopplade anläggningar. Och hanmnar vi i verklig elbrist så kan det ju innebära en möjlighet att reglera ner lite mjukare än att ta till storsläggan (=frånkoppling). Hellre än att släcka ett område helt och hållet kunde man dra ner varmvattnet för lite fler kunder och sänka effektbehovet på det viset.
 
pacman42 pacman42 skrev:
2) senast 2027 så måste elnäten införa någon form av effekttariff. Göteborg energi har den mest extrema effekttariffen av de jag läst om så här långt (många har nämligen ingen effekttariff på natten)
I denna fråga kommer Göteborg Energi Nät AB behöva anpassa sig.
Så som det är skrivet från Energimarknadsinspektionen så ska effektavgiften bli tidsdifferentierad. Det kommer med andra ord bli en annan effekttaxa för de tider då nätet är som lägst belastat. Vilka tider detta är för de olika elnätsbolagen vet väl bara de själva, men rimligt är att anta att belastningen reflekteras i stort sett av Nordpools spotpriser, alltså att effekttaxan blir lägre på nätterna.

https://ei.se/konsument/el/elnatsforetagens-effekttariffer
Den ska också vara tidsdifferentierad (tidsindelad). Det betyder att den ska vara olika hög vid olika tider för att återspegla hur belastningen på elnätet varierar över tid.
 
  • Gilla
Viktorbyggahus
  • Laddar…
A alfista skrev:
Jag har varit inne på någon sådan tanke, att nätbolaget kan styra större förbrukare i hushållen och sprider ut förbrukning på lämpligt sätt mellan kunder och timmar på dygnet. Som kund lägger vi en order med vissa gränsvärden, typ att värmen aldrig skall gå under 20 grader, att varmvattnet skall ligga på 55 grader kl 06 på vardagar och att bilen skall vara laddad till 80% senast kl 07.
Finns självfallet otaliga utmaningar (tekniska, integritetsmässiga o s v), men det blir antagligen mer stabilt på systemnivå än tusentals frikopplade anläggningar. Och hanmnar vi i verklig elbrist så kan det ju innebära en möjlighet att reglera ner lite mjukare än att ta till storsläggan (=frånkoppling). Hellre än att släcka ett område helt och hållet kunde man dra ner varmvattnet för lite fler kunder och sänka effektbehovet på det viset.
Jag vet att det finns områden i Kalifornien där man kunde köpa AC-enhet billigt via nätägare för att denna då kunde styra den så att man kanske hörde hälften av enheterna i ett område jämna timmar och hälften ojämna timmar. Då slapp nätägaren byta ut elledningar som hade varit mycket dyrare. Liknande borde ju gå att implementera på ett mer generellt sätt typ att vissa enheter har ett interface för att sänka förbrukningen på begäran från t.ex. nätagaren. Blir ju dock svårt om interfacet blir ett svenskt system då mycket av den utrustning vi har i husen inte tillverkas i Sverige eller iaf inte bara för svensk marknad. Dock så är det väl fler länder som har liknande problem just nu, iaf i Europa så kanske ändå värt det.

Hur fungerar t.ex. checkwatt? Stödjer de bara vissa hårdvaror (batterisystem)?
 
T tompaah7503 skrev:
I denna fråga kommer Göteborg Energi Nät AB behöva anpassa sig.
Så som det är skrivet från Energimarknadsinspektionen så ska effektavgiften bli tidsdifferentierad. Det kommer med andra ord bli en annan effekttaxa för de tider då nätet är som lägst belastat. Vilka tider detta är för de olika elnätsbolagen vet väl bara de själva, men rimligt är att anta att belastningen reflekteras i stort sett av Nordpools spotpriser, alltså att effekttaxan blir lägre på nätterna.

[länk]
Nu är det väl belastningen i själva elnätet ut till kund som avses i huvudsak. Där ser ju belastningen helt annorlunda ut, titta bara på min kurva...

Diagram visar energiförbrukning mot kraftanvändning över tid, torsdag till fredag, sporadiska toppar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För de som har elbil så kommer definitivt lasten att vara högst på natten på vintern. Och om nu alla snart har elbil så innebär detta att villaområden är de hårdast belastade för det lokala elnätet. Den belastningen blir ju i klass med solpaneler på dagen, alla vill använda nätet samtidigt.

Jag ser inte att Göteborg Energi måste ändra sig i detta fallet annat än att de kanske till och med höjer effekttaxan på natten på sikt...

Därmed inte sagt att jag gillar det de håller på med.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Det finns ju ett krav på att den ska vara tidsberoende när kravet kommer. Det betyder ju inte att den behöver vara låg just på natten. Problemet är att olika områden kan ha helt olika belastningsprofil, men jag gissar att det ska vara ett enhetligt system.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.