Claes Sörmland
J jonte0 skrev:
Om det inte blir så högt att det antar en skepnad av ett plank... Om än kort...

??
Är det inte bara ett utekök utan även ett plank så krävs bygglov enligt PBF.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
H
S Simsgrodan skrev:
Jag fick annat besked när jag frågade min kommun om plattor för en uteplats. Se PBL 2 kap 9§. "...eller betydande olägenhet på annat sätt."
Överklaga det betslet, hur skulle det vara en betydande olägenhet för andra att lägga plattor på marken på en uteplats? Om det inte är själva uteplatsen som de menar, dvs. om det höga staket nära tomtgräns osv.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Rekommenderar att inte under några omständigheter att göra något avtal med grannen. Grannen ska göra om och göra rätt.
Ett avtal innebär att du får handbojor på dig och inte kan göra som du vill med fastigheten i framtiden.
 
  • Gilla
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
Kempa_swe
S Stenper skrev:
Hej alla, jag har ofta läst om "problemgrannar" här på forumet och varit glad att jag inte har några sådana! Trodde jag....När vi för några dagar sedan kom till vårt fritidshus visade det sig att grannen byggt ett stort utekök där merparten ligger på vår tomt. När jag påpekade detta för grannen medgav han efter en stund att det var vår tomt men att det kostat så mycket att bygga att han inte tänker flytta det! Skulle säga att grannen nu ockuperar åtminstone 15 kvm (av våra 600 kvm tomt). Uteköket är ca 5 meter från vårt hus och det första jag ser genom fönstret i stora rummet. Grannen anser att jag är en larvig "paragrafryttare" som säger att köket ska in på hans tomt.
Jag har två frågor: tycker ni att man får acceptera något liknande och vad har jag för rättsliga möjligheter att få bort skiten? Jag fattar att jag inte bara kan riva det, vore dessutom svårt, köket är murat och skulle jag då skära av det med vinkelslipen i tomtgränsen??
Mycket tacksam för tips!
Finns ett par saker, antigen forslar han bort det och återställer marken och sår nytt gräs mm eller en hyra på 2000kr/mån utan moms.
Eller så kontaktar du komunen och kronofogden samt sätter ett stängsel imellan.så han ej kommer åt det. Kvittar om det kostat honom 500 eller 500000 att bygga, det är på din mark utan ditt tillstånd så han har inte något att komma med.
 
SarB
åh. det fanns potential för denna tråd, men ack så utför det gick! Tur att korrekta och faktiskt givande svar hann komma in innan tråden blev ett uttryck av fria åsikter presenterade som fakta.

För de som är nya i tråden och faktiskt vill ta lärdom rekommenderar jag att man går tillbaka till trådstart och de svar som inkom där och hoppar över de senaste sidorna.
 
  • Gilla
Klantskalle och 17 till
  • Laddar…
Håller med. Denna tråd slår nog rekord i grundlösa killgissningar.
 
  • Gilla
Krille4 och 9 till
  • Laddar…
Kempa_swe Kempa_swe skrev:
Finns ett par saker, antigen forslar han bort det och återställer marken och sår nytt gräs mm eller en hyra på 2000kr/mån utan moms.
Eller så kontaktar du komunen och kronofogden samt sätter ett stängsel imellan.så han ej kommer åt det. Kvittar om det kostat honom 500 eller 500000 att bygga, det är på din mark utan ditt tillstånd så han har inte något att komma med.
Hyra? 2000kr? Utan moms ?
Seriöst?
 
J JalleL skrev:
Du har all rätt att själv undanröja och återställa det som är uppfört på din mark. (Kasta inte in virket på grannens tomt, han kan anmäla dig för nedskräpning) Såga ner och kör till sopstation.
S Skandiamannen skrev:
Alltid lika fascinerande i trådar som denna med de personer som dyker upp och tvärsäkert uttalar sig om hur ärendet ska ha hanteras utan att ha någon som helst aning.
😆
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
F
S Simsgrodan skrev:
Ja, men Byggnadsnämnden kan avgöra om det är något grannen får bygga närmare tomtgränsen än 4,5 meter, som till exempel Attefallshus. Skulle det vara så att de inte kan göra något så är det som du säger tingsrätten som gäller. Men inte kronofogden eller polis. Och det kan vara bra att vara säker innan man tar något till process. Och Byggnadsnämnden är de som rimligen har bäst koll på sådana saker.
S Simsgrodan skrev:
Ja, men Byggnadsnämnden kan avgöra om det är något grannen får bygga närmare tomtgränsen än 4,5 meter, som till exempel Attefallshus. Skulle det vara så att de inte kan göra något så är det som du säger tingsrätten som gäller. Men inte kronofogden eller polis. Och det kan vara bra att vara säker innan man tar något till process. Och Byggnadsnämnden är de som rimligen har bäst koll på sådana saker.
Du har fel Särskild handräckning via Kronofogden är precis rätt väg att gå. Läs på deras hemsidor vad de kn hjälpa till med.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
S Stenper skrev:
Hej alla, jag har ofta läst om "problemgrannar" här på forumet och varit glad att jag inte har några sådana! Trodde jag....När vi för några dagar sedan kom till vårt fritidshus visade det sig att grannen byggt ett stort utekök där merparten ligger på vår tomt. När jag påpekade detta för grannen medgav han efter en stund att det var vår tomt men att det kostat så mycket att bygga att han inte tänker flytta det! Skulle säga att grannen nu ockuperar åtminstone 15 kvm (av våra 600 kvm tomt). Uteköket är ca 5 meter från vårt hus och det första jag ser genom fönstret i stora rummet. Grannen anser att jag är en larvig "paragrafryttare" som säger att köket ska in på hans tomt.
Jag har två frågor: tycker ni att man får acceptera något liknande och vad har jag för rättsliga möjligheter att få bort skiten? Jag fattar att jag inte bara kan riva det, vore dessutom svårt, köket är murat och skulle jag då skära av det med vinkelslipen i tomtgränsen??
Mycket tacksam för tips!
WTF!
Har inte läst några kommentarer än, men det där är ju garanterat något som grannen måste lösa själv - omedelbart.
Om han var medveten om att det var på din tomt borde han dessutom ha kontaktat dig om det innan du kom dit.
Fasen, en vanlig person skulle ju ha värsta ångesten av att ha begått ett sådant misstag och verkligen försöka lösa problemet.

Vilken typ!
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
F Fixarlasse Dalarna skrev:
Du har fel Särskild handräckning via Kronofogden är precis rätt väg att gå. Läs på deras hemsidor vad de kn hjälpa till med.
Har konstaterat det.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
J jonte0 skrev:
Va många inlägg du gör där du låter väldigt säker men ändå måste pudla 5 inlägg senare. Kanske skall omvärdera din egen kompetens lite innan du fortsätter att posta intensivt i dessa typer frågor?

Du verkar också repetera andras svar - originalet räcker...

//
Rejält på sidan om ämnet, men intressant inlägg. Vi kan nog vara överens om att om TS söker kompetent juridisk rådgivning så är knappast ett sådant här forum rätt ställe. Förutom att vi som skriver (förhoppningsvis) efter bästa förmåga ger TS tips om hur hen kan gå vidare så ser jag det som ett tillfälle då vi som skriver inlägg kan lära av varandra, även då de som har fel kan bli rättade. Jag försöker att ge inlägg som kan hjälpa TS framåt, skulle jag ha fel så har jag inga problem med att pudla, det är ett bevis på att jag lärt mig något nytt vilket jag är glad för. Och andra i tråden kan förhoppningsvis se att mitt tidigare inlägg var fel. Med det föreslår jag att vi lämnar den frågan, har inget med TS situation att göra. Men om någon tar det som skrivs i ett forum för en absolut sanning är man farligt ute.
 
  • Gilla
  • Haha
Beemaster och 5 till
  • Laddar…
S Simsgrodan skrev:
Rejält på sidan om ämnet, men intressant inlägg. Vi kan nog vara överens om att om TS söker kompetent juridisk rådgivning så är knappast ett sådant här forum rätt ställe. Förutom att vi som skriver (förhoppningsvis) efter bästa förmåga ger TS tips om hur hen kan gå vidare så ser jag det som ett tillfälle då vi som skriver inlägg kan lära av varandra, även då de som har fel kan bli rättade. Jag försöker att ge inlägg som kan hjälpa TS framåt, skulle jag ha fel så har jag inga problem med att pudla, det är ett bevis på att jag lärt mig något nytt vilket jag är glad för. Och andra i tråden kan förhoppningsvis se att mitt tidigare inlägg var fel. Med det föreslår jag att vi lämnar den frågan, har inget med TS situation att göra. Men om någon tar det som skrivs i ett forum för en absolut sanning är man farligt ute.
Men man måste absolut inte skriva för att lära sig nåt. Den stora tysta majoriteten som inte har skrivklåda suger också upp information och blir mer kunskapsrik för varje dag som går.
Alltför många kör med rena killgissningar och då blir tråden ohanterbar med alla rättningar.

Lika lite tillför kommentarer typ ”håller med föregående talare/skrivare” något som helst.
 
  • Gilla
  • Älska
trilithium och 18 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Men man måste absolut inte skriva för att lära sig nåt. Den stora tysta majoriteten som inte har skrivklåda suger också upp information och blir mer kunskapsrik för varje dag som går.
Alltför många kör med rena killgissningar och då blir tråden ohanterbar med alla rättningar.

Lika lite tillför kommentarer typ ”håller med föregående talare/skrivare” något som helst.
tja, tror att även förslag som minigrävare och bulldozer har sitt värde genom att de kommer till ytan och kan kommenteras. Speciellt som TS ställde frågan om han skulle ta vinkelslipen och kapa köket i tomtgränsen. Men jag håller med om att jag varit onödigt säker på min sak, tar till mig av det. Vill i det sammanhanget speciellt tacka @Claes Sörmland som lärt mig mycket på ett trevligt och tålmodigt sätt. Önskar också TS lycka till!
 
Redigerat:
  • Gilla
Hasse Sandin och 8 till
  • Laddar…
S Stenper skrev:
Hej alla, jag har ofta läst om "problemgrannar" här på forumet och varit glad att jag inte har några sådana! Trodde jag....När vi för några dagar sedan kom till vårt fritidshus visade det sig att grannen byggt ett stort utekök där merparten ligger på vår tomt. När jag påpekade detta för grannen medgav han efter en stund att det var vår tomt men att det kostat så mycket att bygga att han inte tänker flytta det! Skulle säga att grannen nu ockuperar åtminstone 15 kvm (av våra 600 kvm tomt). Uteköket är ca 5 meter från vårt hus och det första jag ser genom fönstret i stora rummet. Grannen anser att jag är en larvig "paragrafryttare" som säger att köket ska in på hans tomt.
Jag har två frågor: tycker ni att man får acceptera något liknande och vad har jag för rättsliga möjligheter att få bort skiten? Jag fattar att jag inte bara kan riva det, vore dessutom svårt, köket är murat och skulle jag då skära av det med vinkelslipen i tomtgränsen??
Mycket tacksam för tips!
Hej!
Skulle inte acceptera detta. Kontakta kommunen. 4m från tomtgräns borde gälla.
 
  • Haha
  • Älska
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.