Claes Sörmland
S Simsgrodan skrev:
Jo, det finns fler fall i PBL. Se tidigare inlägg i tråden.
Vad menar du det finns flera fall av i PBL? (Jag förstår inte ditt inlägg.)
 
  • Gilla
Qwerty987654 och 5 till
  • Laddar…
S
Har skolan precis börjat för blivande bygglovshandläggare? Första föreläsningen snappade alla upp "4,5 meter", skapade konton på Byggahus.se och började briljera.
 
  • Haha
  • Gilla
ing0065 och 11 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Att uppföra ett utekök inom 4 m från gränsen kräver typiskt sett inget grannemedgivande eller bygglov. Bygglov krävs för åtgärder som har med byggnader och de andra anläggningar som listas i PBF att göra. Utekök är ingen sådan annan anläggning.
Om det inte blir så högt att det antar en skepnad av ett plank... Om än kort...

??
 
Rockers Rockers skrev:
Kolla upp det. För får du rät sida på det så kan faktiskt det bli så att grannen helt enkelt går pröjsa hyra för tomtdelen han snott.
Skulle inte tro det.
S Stenper skrev:
Hej och tack för alla tips! Jag känner mig stärkt i att man inte accepterar något liknande! Jag kommer att meddela grannen att anläggningen ska vara borta från vår tomt inom en viss tid annars kommer vi att kontakta kronofogden. Det är en väldigt självklar tomtgräns och finns tom stålrör nedslagna ca en meter från uteköket. Nu är jag väl inte säker på att det räcker för kronofogden om det skulle gå så långt, men då får man väl fundera på att köpa en gränsutsättning.
Det känns inte aktuellt med att erbjuda ngt arrende eller liknande, blir ju ett himla strul vid tex en försäljning. Känner dessutom att jag måste markera för denna granne att man inte kan göra såhär.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
S Simsgrodan skrev:
Du kan ha rätt. Min kommun/handläggare tolkade det annorlunda. Värt att kolla upp vad TS kommun, ev. lagen säger. Inlägg på forumet här har inte så stort juridiskt värde. :)
Fast vissa har bra track record, som @Claes Sörmland.
 
  • Gilla
  • Älska
pippii långstrump och 22 till
  • Laddar…
S Simsgrodan skrev:
Du kan ha rätt. Min kommun/handläggare tolkade det annorlunda. Värt att kolla upp vad TS kommun, ev. lagen säger. Inlägg på forumet här har inte så stort juridiskt värde. :)
Va många inlägg du gör där du låter väldigt säker men ändå måste pudla 5 inlägg senare. Kanske skall omvärdera din egen kompetens lite innan du fortsätter att posta intensivt i dessa typer frågor?

Du verkar också repetera andras svar - originalet räcker...

//
 
  • Gilla
Qwerty987654 och 9 till
  • Laddar…
Om inte grannen är seriös och använder fula metoder så skulle nog jag vara likadan mot honom och ta fram verktygen och hjälpa han att lämna över mtrl som han hade lagt på tomten
Fast han kanske är en gängkriminell och då biter ingeting på sådana
 
K Kane skrev:
Har du läst tråden?
Näe blev nog nåt knas trodde ingen annan svarat… 🫣😅
 
S Stenper skrev:
Hej och tack för alla tips! Jag känner mig stärkt i att man inte accepterar något liknande! Jag kommer att meddela grannen att anläggningen ska vara borta från vår tomt inom en viss tid annars kommer vi att kontakta kronofogden. Det är en väldigt självklar tomtgräns och finns tom stålrör nedslagna ca en meter från uteköket. Nu är jag väl inte säker på att det räcker för kronofogden om det skulle gå så långt, men då får man väl fundera på att köpa en gränsutsättning.
Det känns inte aktuellt med att erbjuda ngt arrende eller liknande, blir ju ett himla strul vid tex en försäljning. Känner dessutom att jag måste markera för denna granne att man inte kan göra såhär.
Använd appen Min Karta från Lantmäteriet. Med den ser man tydligt sina tomtgränser även om de inte heller är juridiskt avgörande.
 
  • Älska
sysmali
  • Laddar…
SarB
C cbrolin skrev:
Använd appen Min Karta från Lantmäteriet. Med den ser man tydligt sina tomtgränser även om de inte heller är juridiskt avgörande.
Han har redan koll på var gränsrören finns, så det är konstaterat att köket går över gränsen. Som du säger är LMs karta inte juridiskt bindande och gränserna som man ser tydligt där kan ibland ligga 20 m fel. Den kartan bör aldrig användas för att ta reda på var en gräns går, såvida det inte är en nyligen bildad gräns och man redan vet att kvalitén är hög och att den är inlagd korrekt.
 
  • Gilla
SnyggPer och 4 till
  • Laddar…
S Stenper skrev:
Hej alla, jag har ofta läst om "problemgrannar" här på forumet och varit glad att jag inte har några sådana! Trodde jag....När vi för några dagar sedan kom till vårt fritidshus visade det sig att grannen byggt ett stort utekök där merparten ligger på vår tomt. När jag påpekade detta för grannen medgav han efter en stund att det var vår tomt men att det kostat så mycket att bygga att han inte tänker flytta det! Skulle säga att grannen nu ockuperar åtminstone 15 kvm (av våra 600 kvm tomt). Uteköket är ca 5 meter från vårt hus och det första jag ser genom fönstret i stora rummet. Grannen anser att jag är en larvig "paragrafryttare" som säger att köket ska in på hans tomt.
Jag har två frågor: tycker ni att man får acceptera något liknande och vad har jag för rättsliga möjligheter att få bort skiten? Jag fattar att jag inte bara kan riva det, vore dessutom svårt, köket är murat och skulle jag då skära av det med vinkelslipen i tomtgränsen??
Mycket tacksam för tips!
"Många kommuner har en färdig policy för staket, plank och murar, för att snabbare kunna avgöra om byggnadslov krävs. Ofta är det läget på inhägnaden som har betydelse, mer än höjden. Skall du sätta upp en avgränsning runt en uteplats inom 3,6 meter från din bostad, krävs inte bygglov. Då får muren/staketet vara max 1,8 meter högt. Hamnar staketet närmare tomtgränsen än 4,5 meter, måste du ha ett skriftligt medgivande från grannarna. Får du inget medgivande, kan du ändå söka bygglov och låta byggnadsnämnden avgöra fallet."
 
  • Älska
  • Haha
sysmali och 1 till
  • Laddar…
Y ydb skrev:
Utan grannens medgivande fick du inte bygga en altan närmare 4,5m från fastighetsgränsen , oavsett om grannens garage redan stod i tomtgräns, dvs dina 60cm gjorde varken till eller från.

Kanske har du nyligen byggt ett utekök också? 🤗
Det var ett j-kla tjöt om 4,5m utan att folk öht vet hur diverse bebyggelse ser ut. Jag ska omformulera mig genom att beskriva min ”altan” som en marknära trall eller trädäck. Den får jag bygga upp till 60cm (vid högsta punkt) och klä in hela min tomt med, ända fram till tomtgräns… utan att behöva ta hänsyn till grannmedgivande eller 4,5m regeln. Bra va!

Dessutom fick jag enligt kommunen bygga emot grannens redan befintliga garage men det var en stark rekommendation att inte göra det. Därav mitt släpp på 60cm för underhåll. Mer frågor på det?

Ale kommun har vansinnigt generösa regler gällande detta. Så här står det på deras sida:

”En marknära altan, exempelvis trall, kräver inte bygglov. Som marknära altan räknas en altan som inte är högre än 1,2 meter. Höjden räknas där altanen är som högst. En marknära altan kan byggas så nära fastighetsgränsen att den kan grundläggas och skötas från egen fastighet. Vattnet som rinner av altanen ska tas omhand på egen fastighet. Grannarna behöver inte ge sitt medgivande men en stark rekommendation är att vidtala dem vid byggnationer nära fastighetsgränsen för att undvika senare konflikter.”

Och nej, jag har inget utekök och kallas inte normalt för Putin.
 
Redigerat:
  • Gilla
YuGi och 9 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Icke acceptera om inte grannen kan kompensera på något sätt, tex arrendera markytan? Du får kontakta Kronofogden för att begära handräckning för att ta bort bygget. Är tomtgräsen synlig och enkel att hitta?
Arrendera är bara jättedumt när fastigheten npn gång i framtidrn sla säljas. Se till att hannflyttar in det på sin tomt annrs fpr du vidta rättsliga åtgärder. Glöm inte bort att dokumentera!
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
S Stenper skrev:
Hej alla, jag har ofta läst om "problemgrannar" här på forumet och varit glad att jag inte har några sådana! Trodde jag....När vi för några dagar sedan kom till vårt fritidshus visade det sig att grannen byggt ett stort utekök där merparten ligger på vår tomt. När jag påpekade detta för grannen medgav han efter en stund att det var vår tomt men att det kostat så mycket att bygga att han inte tänker flytta det! Skulle säga att grannen nu ockuperar åtminstone 15 kvm (av våra 600 kvm tomt). Uteköket är ca 5 meter från vårt hus och det första jag ser genom fönstret i stora rummet. Grannen anser att jag är en larvig "paragrafryttare" som säger att köket ska in på hans tomt.
Jag har två frågor: tycker ni att man får acceptera något liknande och vad har jag för rättsliga möjligheter att få bort skiten? Jag fattar att jag inte bara kan riva det, vore dessutom svårt, köket är murat och skulle jag då skära av det med vinkelslipen i tomtgränsen??
Mycket tacksam för tips!
Hej! Hämta en blankett eller skriv direkt på nätet till Stadsbyggnadskontoret i din kommun och gör en anmälan. Då upprättas ett Tillsynsärende, kommunen gör en besiktning på plats. Därefter kommer Byggnadsnämnden att avgöra ärendet. Enligt mina erfarenheter som ledamot i Byggnadsnämnd kommer grannen tvingas ta bort uteköket, då köket är byggt inne på din fastighet. Lycka till!!/Roger
 
Redigerat:
Verkar som att flertalet här behöver se över sina kunskaper ang PBL, ni kan väl läsa valfri mängd av @Claes Sörmland 's inlägg så kommer ni få gedigen kunskap i frågan.
I TS fall går det inte utan bilder eller närmare beskrivning av köket att göra några kvalificerade gissningar på hur vida det är lagstridigt placerat i tomtgräns (att det är över är ju aldrig ok). Är det så att grannen uppfört ett kök med tex murade väggar där det från TS håll mest liknar en hög mur, krävs antagligen bygglov. Är det bara en trall med bänkar, grill mm krävs inget bygglov och grannen har rätt att ställa detta direkt mot tomtgräns oavsett om detta kan anses störande av TS.
Som exempel är en lekstuga inte bygglovspliktig och får därför uppföras direkt mot tomtgräns.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.