H hhallen skrev:
Har du en länk? Jag har precis tittat på Bahnhofs webbsidor och hittar inget alls om deras villafiber.
Mata in din adress på första sidan. Kommer det inte upp något om Villafiber kan du inte få det.
 
  • Gilla
hhallen
  • Laddar…
D
H hhallen skrev:
Har du en länk? Jag har precis tittat på Bahnhofs webbsidor och hittar inget alls om deras villafiber.
Jag gjorde den kollen runt 2020 men det krävde ingen stor ansträngning
 
U ullak40 skrev:
Nej har via vårt stadsnät (Piteå enrrgi).
Ja, då betalar ju banhof en avgift per månad för varje kund de har, beroende på vad den kunden har för hastighet. Då Piteå energi står för leveransen från ditt hem till Bahnhofstrasse avlämningspunkt. Bahnhof i sin tur har inte mycket marginal skulle jag tro.

Vanligen är avgifterna någonstans mellan 150-400kr/mån +moms beroende på hastighet, överskottet är den marginal Bahnhof har sen.
 
Bredband2 är inte mycket bättre. Höjde nu till 435:- för 100/100.
Via stadsnätswebben visar de priser på 80:- i månaden första 12 månaderna och sedan 89:- därefter.

Bahnhof 50:- första tre månaderna sedan 99:- i månaden.
Nätavgift betalas separat och ingår inte i denna summa.
 
G Gud_ skrev:
Bredband2 är inte mycket bättre. Höjde nu till 435:- för 100/100.
Via stadsnätswebben visar de priser på 80:- i månaden första 12 månaderna och sedan 89:- därefter.

Bahnhof 50:- första tre månaderna sedan 99:- i månaden.
Nätavgift betalas separat och ingår inte i denna summa.
Varje stadsnät har olika priser beroende på var i landet du bor. Frågade ägaren av stadsnätet här i Piteå, och de svarade att det är bolagen som sätter priserna beroende på var i landet du bor. Här tar Bahnhof nu 445kr/månad i stadsnätet.
 
U ullak40 skrev:
Varje stadsnät har olika priser beroende på var i landet du bor. Frågade ägaren av stadsnätet här i Piteå, och de svarade att det är bolagen som sätter priserna beroende på var i landet du bor. Här tar Bahnhof nu 445kr/månad i stadsnätet.
Nätägaren (KO, kommunikationsoperatör), dvs i ditt fall i piteenergi säljer kapacitet till leverantörerna (TL, tjänsteleverantör). Detta pris varierar såklart från stadsnät till stadsnät, vissa stadsnät är dyrare och vissa billigare, detta täcker deras kostnader för utbyggnad, ny utrustning o.s.v.
Beroende på vart i landet det ligger och vilken kommun vi pratar om så skiljer såklart kostnaden för nätägaren. Så TL betalar kanske 80kr/mån för 100/100 på ett stadsnät och 200kr för det i ett annat. Sen ska ju leverantören ha täckning för sina omkostnader också, för dom betalar ju för en anslutning till stadsnätet och för ett stort nät i sin tur.
Därför små lokala leverantörer ibland kan vara billigast, för dom har inga stora omkostnader själv.

Sen kan ju såklart det finnas pristrappor där TL får rabatt på listpriset desto fler kunder de har i nätet, men i min erfarenhet är det ovanligt då stadsnäten oftast är kommunala och utöver det inte behöver kämpa för att få dit leverantörer.

Så summan är väl att om leverantörerna på ditt stadsnät är mycket dyrare eller mycket billigare än i andra delar av Sverige så är det primärt Nätägaren som är grunden till det.
 
  • Gilla
TowaTei
  • Laddar…
Johanbogg Johanbogg skrev:
Nätägaren (KO, kommunikationsoperatör), dvs i ditt fall i piteenergi säljer kapacitet till leverantörerna (TL, tjänsteleverantör). Detta pris varierar såklart från stadsnät till stadsnät, vissa stadsnät är dyrare och vissa billigare, detta täcker deras kostnader för utbyggnad, ny utrustning o.s.v.
Beroende på vart i landet det ligger och vilken kommun vi pratar om så skiljer såklart kostnaden för nätägaren. Så TL betalar kanske 80kr/mån för 100/100 på ett stadsnät och 200kr för det i ett annat. Sen ska ju leverantören ha täckning för sina omkostnader också, för dom betalar ju för en anslutning till stadsnätet och för ett stort nät i sin tur.
Därför små lokala leverantörer ibland kan vara billigast, för dom har inga stora omkostnader själv.

Sen kan ju såklart det finnas pristrappor där TL får rabatt på listpriset desto fler kunder de har i nätet, men i min erfarenhet är det ovanligt då stadsnäten oftast är kommunala och utöver det inte behöver kämpa för att få dit leverantörer.

Så summan är väl att om leverantörerna på ditt stadsnät är mycket dyrare eller mycket billigare än i andra delar av Sverige så är det primärt Nätägaren som är grunden till det.
Nja, nätägare (fiberägare) och kommunikationsoperatör är eller kan vara två olika. Se inklippt vad som gäller fr.o.m. juli i år.
https://www.ssnf.org/nat-i-varldsklass/rekommendationer/process-for-byte-av-kommunikationsoperator/
 
  • Gilla
Johanbogg
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Nja, nätägare (fiberägare) och kommunikationsoperatör är eller kan vara två olika. Se inklippt vad som gäller fr.o.m. juli i år.
[länk]
Det har du rätt i, snabbt svar på mobilen bara så blev lite genvägar.

För er som inte hänger med:

Nätägaren - T.ex. PiteEnergi för att ta ovan
KO - Den som sköter nätägarens nät och aktiv utrustning, kan t.ex.vara Zitius
TL - Tjänsteleverantören

Samma företag kan inneha 1, 2 eller 3 av dessa roller. (t.ex. Söderhamn Nära som är både nätägare, ko och tl i sitt nät.)
 
B
Nu fick jag ett höjningsmail från Bahnhof.
Från 199kr till 279kr, upp med 40% för 250/250-lina "... på grund av ökade el- och leverantörskostnader." De kanske ska lägga lite krut på att se över sina leverantörsavtal.

För övrigt, nätägaren (Servanet) fakturerar sitt separat och de gått från 179 till 199 på 8år vilket man inte kan säga så mycket om.
 
B breakman skrev:
Nu fick jag ett höjningsmail från Bahnhof.
Från 199kr till 279kr, upp med 40% för 250/250-lina "... på grund av ökade el- och leverantörskostnader." De kanske ska lägga lite krut på att se över sina leverantörsavtal.

För övrigt, nätägaren (Servanet) fakturerar sitt separat och de gått från 179 till 199 på 8år vilket man inte kan säga så mycket om.
Fick nu liknande höjning. 239 :- till 289:- +18% Servanet ligger på 239:-/mån inkl. Service försäkringen.
 
Alla operatörer kommer att göra dessa ökningar, (mera ellet mindre) om de inte redan gjort det, för enfamiljsfastigheter. Så kan man idag få en månadskostnad för fiberanslutet bredband under 400kr får man känna sig nöjd.
 
B
B breakman skrev:
Nu fick jag ett höjningsmail från Bahnhof.
Från 199kr till 279kr, upp med 40% för 250/250-lina "... på grund av ökade el- och leverantörskostnader." De kanske ska lägga lite krut på att se över sina leverantörsavtal.

För övrigt, nätägaren (Servanet) fakturerar sitt separat och de gått från 179 till 199 på 8år vilket man inte kan säga så mycket om.
Förra veckan damp det ner en aviserad höjning från Servanet också, från 199kr/mån till 219kr/mån fr.o.m årsskiftet.
 
B breakman skrev:
Förra veckan damp det ner en aviserad höjning från Servanet också, från 199kr/mån till 219kr/mån fr.o.m årsskiftet.
Mitt har nu gått upp till 358kr/månad. Fick nyss räkning för tre månader. Band mig ett år på 299kr/månad men de säger att höjningen gäller alla.
 
U ullak40 skrev:
Mitt har nu gått upp till 358kr/månad. Fick nyss räkning för tre månader. Band mig ett år på 299kr/månad men de säger att höjningen gäller alla.
de kan inte höja under bindningstiden
 
  • Gilla
Reqans
  • Laddar…
T tergo skrev:
de kan inte höja under bindningstiden
Enligt dem så kan de det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.