B
Skulle man kunna optimera ett par månader, där maxeffekten max får vara t.ex..6, 7, 8 ,9 kW? Det blir ju lite simulering och räkneövning för att få till rätt antal kWh (och man får ju blunda lite för exakt hur man skulle åstadkomma det i verkligheten), och se hur totalkostnaden utvecklas? Bara så man får en grov känsla för hur viktigt det är att pricka in förbrukning på lågpristimmar vs hålla nere effekten.

Nu var ju förra året extremt, men kanske kan man komma fram till ungefär hur många kW som förväntas vara hyggligt optimalt under en höst eller vintermånad, om man gör så. Sedan är ju vintern väldigt olika, ibland är det ju iskallt i december etc. Och elpriserna likaså. Vissa månader är det små skillnader inom dygnet, ibland är skillnaderna enorma.

Effektkostnaden ökar ju med effekten, men snittpriset på elen är ju högre ju mer man begränsar uttaget.

Jag gjorde bara lite överslagsberäkningar för min egen del, och såg att det ofta är några få h per månad som sticker ut för min del. Ofta är det när man drar igång diskmaskin, tvättmaskin, kanske torktumlaren samtidigt och lagar mat eller använder ugnen.

Jag hade nog tänkt att i de lägena stänga av någon eller några av de disk/tvätt/torktumlare via t.ex..shelly-enheter, nån h eller så (styrt med automatik i homeassistant). En slags effektvakt alltså. Varmvattenproduktion går i huvudsak nattetid, men den tänkte jag lägga till att den bara får gå om förbrukningen samtidigt är under x kW, eftersom den ofta går på de timmar med högst effekt.

Värmen tänkte jag låta enbart optimera utifrån elpris/inomhustemp, visserligen så är ofta värmepumpen igång under de timmar som jag har min peak, men jag har inget praktiskt sätt att begränsa värmepumpen lite, och den är lite överdimensionerad så den brukar sällan behöva gå på max hela nätterna.

Jag tror de åtgärderna plattar ut mina effektoppar lite. Jag tänkte börja försiktigt, fortfarande i huvudsak optimera baserat på elpris. Ser man att det är få h kvar som peakar varje månad så får man väl klura vidare om det är värt att hyvla av mer på effekttopparna.
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
Intressant approach. Om man tittar på dygnsförbrukningen från de värsta dygnen under samma månad föregående år och baserar ramen på detta så har man nog en bra början.

Det är många förslag här som handlar om effekttariffen och det är förståeligt med tanke på dess påverkan på månadskostnaden. Men hur är det med timpriserna då? Någon som kommit på något revolutionerande där? Har man effekttariff så måste man ju optimera annorlunda, men låt oss anta att man bara har effekttariff på dagen (exempelvis 06-22). Vad skall man tänka på då?
 
Attitudeswe
Jag styr uppvärmningen som så att övertemperatur kan tillåtas från kl 10 trots att ingen är hemma innan 16, men jag räknar på vad över temperaturen leder till i extra värmeförlust. Man kanske behöver bränna 2kWh el kl10 för att slippa bränna 1kWh kl 15. Då kan man räkna.på om det är så pass mycket lägre elpris att det lönar sig.

Beror ju hur bra isolerat huset är och hur överdimmensionerad VP man har givet nuvarande utetemp.

Max fläkt på LLVP när man inte är hemma iaf och så hög fläkt man kan acceptera när man är hemma och ute temp är låg.

Jag tar också med frammåtblickande väderprognos och min LLVPs COP vid denna temperatur. Att bygga värme tidig morgon när det är som kallast kanske inte är lönsamt.
 
Gäller effekttariffen även företag och industri? Skulle vara intressant att se hur det skulle påverka om tex volvo och scania fick en 10ggr högre näträkning eftersom att de peakar under högtidstariffen. Misstänker att de är uteslutna.
 
namnbyte
Hur vi valt att hantera elförbrukningen vid timpris, scrape:ar nordpools prislista kl 15 varje dag och lägger i en databas. Det är morgondagens prislista.

Sen har vi denna sidan på en hemmaserver, varken klar eller optimerad ännu men funkar. Grön timme är fördelaktig att förbruka el på, röd timme är det begränsat och grå är det normal eftertänksamhet. Bifogat visar hittills idag(/natt).

En mätare kopplad till P1-porten plockar förbrukningen timvis, förbrukning ställs mot timpris och nederst på sidan (utanför bild) är totalen hittills förbrukning och kostnad för dagen. Push-notiser kan gå ut med varningar om så önskas.

Röd timme slås zigbee-pluggarna för t.ex. avfuktare i källare, torktumlare, krävande hemelektronik av. När garagets llvp är installerad om någon vecka kommer även denna hanteras på detta vis. Grå eller grön timme slås dom på igen. Förbrukas 'för mycket' el under röd timme går en notis ut till husets mobiler med varning för denna förbrukning. Sen finns statistik sammanställning på ungefärlig förbrukning och kostnad per vecka, månad osv också.

Så hanterar vid det hela just nu, fast är varken klar eller nöjd ännu.
 
  • Tabell med tidsangivelser, pris, förbrukning och kostnad, vissa värden markerade grönt och rött, bakgrund är mörk.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
V Viktorbyggahus skrev:
Gäller effekttariffen även företag och industri? Skulle vara intressant att se hur det skulle påverka om tex volvo och scania fick en 10ggr högre näträkning eftersom att de peakar under högtidstariffen. Misstänker att de är uteslutna.
Den gäller redan idag företag och industrier i allmänhet, det är privata hushåll som sluppit den. Men sedan har ju större industrier och fastigheter lokalt framförhandlade avtal även på nätsidan.
 
namnbyte namnbyte skrev:
Hur vi valt att hantera elförbrukningen vid timpris, scrape:ar nordpools prislista kl 15 varje dag och lägger i en databas. Det är morgondagens prislista.

Sen har vi denna sidan på en hemmaserver, varken klar eller optimerad ännu men funkar. Grön timme är fördelaktig att förbruka el på, röd timme är det begränsat och grå är det normal eftertänksamhet. Bifogat visar hittills idag(/natt).

En mätare kopplad till P1-porten plockar förbrukningen timvis, förbrukning ställs mot timpris och nederst på sidan (utanför bild) är totalen hittills förbrukning och kostnad för dagen. Push-notiser kan gå ut med varningar om så önskas.

Röd timme slås zigbee-pluggarna för t.ex. avfuktare i källare, torktumlare, krävande hemelektronik av. När garagets llvp är installerad om någon vecka kommer även denna hanteras på detta vis. Grå eller grön timme slås dom på igen. Förbrukas 'för mycket' el under röd timme går en notis ut till husets mobiler med varning för denna förbrukning. Sen finns statistik sammanställning på ungefärlig förbrukning och kostnad per vecka, månad osv också.

Så hanterar vid det hela just nu, fast är varken klar eller nöjd ännu.
Jag kan då tipsa dig om att Elprisetjustnu.se har mycket enklare APIer än Nordpool och att man där har datat tillgängligt strax efter 13. Jag hämtar data därifrån en gång i minuten från kl 13 fram till dess att jag fått morgondagens data, allt för att så snabbt som möjligt kunna optimera på de billigare elpriserna mitt på dagen på sommaren (pga alla solcellsanläggningarna i Polen/Tyskland/Nederländerna).
 
  • Gilla
harry73 och 1 till
  • Laddar…
Har Göteborg även effekttariff på nätterna?
Dalakraft har fritt mellan 19-06 eller nåt sånt
 
nino nino skrev:
Har Göteborg även effekttariff på nätterna?
Dalakraft har fritt mellan 19-06 eller nåt sånt
Göteborg har det, ja. Jag hoppas slippa det när mitt elbolag inför effekttariffen.
 
Diskussionen så här långt verkar peka mot denna strategi för att minska utgifterna för el:
- kör alla förbrukare (utom elbilens laddning för de som har effekttariffer) på lägsta timpris i möjligaste mån. Här har jag i mitt system definierat detta som alla timmar som ligger under nattens medelpris.
- om du har effekttariffer på natten så styr du elbilsladdningen till att hålla sig under högsta (eller eventuellt tredje högsta beroende på hur elbolaget definierat effekttariffen) effekten du haft hittills under månaden. Prioritera de timmar som har lågt elpris.
- För att maximera effekten under billiga timmar med effekttariff så finns föreslaget att man gör detta genom att inte ladda under den första stunden/kvarten av timmen för att på det sättet kunna räkna ut hur hårt man skall lasta under resten av timmen. Denna metod kan säkert optimeras en aning då man (åtminstone med mina laddboxar) dynamiskt kan styra laddströmmen (ned till 6A) och antalet faser (1/3). Med denna granularitet så kan man styra effektförbrukningen på laddaren rätt exakt (innan den slutlifa smoothing-fasen).

Det känns som att vi har riktigt lovande metoder på gång.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Diskussionen så här långt verkar peka mot denna strategi för att minska utgifterna för el:
- kör alla förbrukare (utom elbilens laddning för de som har effekttariffer) på lägsta timpris i möjligaste mån. Här har jag i mitt system definierat detta som alla timmar som ligger under nattens medelpris.
- om du har effekttariffer på natten så styr du elbilsladdningen till att hålla sig under högsta (eller eventuellt tredje högsta beroende på hur elbolaget definierat effekttariffen) effekten du haft hittills under månaden. Prioritera de timmar som har lågt elpris.
- För att maximera effekten under billiga timmar med effekttariff så finns föreslaget att man gör detta genom att inte ladda under den första stunden/kvarten av timmen för att på det sättet kunna räkna ut hur hårt man skall lasta under resten av timmen. Denna metod kan säkert optimeras en aning då man (åtminstone med mina laddboxar) dynamiskt kan styra laddströmmen (ned till 6A) och antalet faser (1/3). Med denna granularitet så kan man styra effektförbrukningen på laddaren rätt exakt (innan den slutlifa smoothing-fasen).

Det känns som att vi har riktigt lovande metoder på gång.
Det funkar bara om alla inte gör som göteborg energi. För där offsettar effekttariffen besparingen på lastförskjutningen. Jag hoppas att vattenfall hävdar att deras nuvarande timtaxa är all effekttariff de behöver. Men jag kan leva med effekttariff mellan 6-00.
 
namnbyte
pacman42 pacman42 skrev:
Jag kan då tipsa dig om att Elprisetjustnu.se har mycket enklare APIer än Nordpool och att man där har datat tillgängligt strax efter 13. Jag hämtar data därifrån en gång i minuten från kl 13 fram till dess att jag fått morgondagens data, allt för att så snabbt som möjligt kunna optimera på de billigare elpriserna mitt på dagen på sommaren (pga alla solcellsanläggningarna i Polen/Tyskland/Nederländerna).
Hade ingen aning om den sidan, testade mot vår elleverantör först (Eon) men de hade funktioner för att skaka bort sådana här script och orkade inte ens försöka slå hål på det.. går inte via api hos nordpool utan plockar ut från DOM-trädet, har funkat felfritt hittills men api vore mer optimalt - tackar!
 
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
B
Mitt elnätsbolag, planerar att ha högpristaxa mellan 07-20 under vardagar november till och med mars.

Övrig tid så är kostnaden för effekt halverad, och den rörliga avgiften är även den halverad under lågpristid.

Så ska man optimera hos oss, så måste man således hålla reda på månadens högsta effekt på både lågpristid och högpristid.

Jag hoppas att elnätsbolagen kan få lite mer synkade prismodeller, blir ju enklare att t.ex. använda liknande kod i homeassistant.
 
  • Gilla
JockeHX
  • Laddar…
V Viktorbyggahus skrev:
Det funkar bara om alla inte gör som göteborg energi. För där offsettar effekttariffen besparingen på lastförskjutningen. Jag hoppas att vattenfall hävdar att deras nuvarande timtaxa är all effekttariff de behöver. Men jag kan leva med effekttariff mellan 6-00.
Elpriserna har inget med elnätens effekttaxa att göra. Du vinner definitivt på att fortsätta flytta förbrukning. Men i stället för att maxa effekten på bilens laddare får den kanske gå under större delen av natten.

Jag tror inte att det här kommer att bli den sista debiteringsmodellen
 
V Viktorbyggahus skrev:
Det funkar bara om alla inte gör som göteborg energi. För där offsettar effekttariffen besparingen på lastförskjutningen. Jag hoppas att vattenfall hävdar att deras nuvarande timtaxa är all effekttariff de behöver. Men jag kan leva med effekttariff mellan 6-00.
Nu hänger jag inte riktigt med i vad du menar med
där offsettar effekttariffen besparingen på lastförskjutningen
Syftar du på att effekttariffen gör det svårt att tjäna in på timpriserna? I så fall, ja det gör det. Men samtidigt så är det inte så svårt att räkna och styra på det med de metoder som ni i tråden har kommit med. Om man lyckas få ned toppeffekterna så sänker man ju nätavgiften mer än man höjer avgiften pga elpriset. Det är ju totalen som räknas.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.