Effer någon månad med mycket låga elpriser kan det kännas konstigt att börja tänka på vintern.. Ser att man i nuläget kan binda elpriset på runt 160 öre/kWh för ett år. Frågan är om det inte trots allt kan vara förmånligt (bor i SE4)?

Egentligen är det väl inget som ändrats ang den nordeuropeiska elförsörjningen sen förra året? Vi hade då hjälp av en ganska mild vinter och ändå låg det rörliga priset runt 3-4 kr (iaf under ett par månader). Det är under vintermånaderna jag gör av med mest el.

Det som kommer göra skillnad är när man delar upp Tyskland i flera elområden, men det kommer ske tidigast 2027. Vad tror ni med spåkulan, är det läge att hoppa på ett bundet pris?
.
 
B
Nej. Tror inte det är läge att binda elpriset. Min spåkula är i och för sig lite grumlig.
 
  • Gilla
  • Haha
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
Jag har göta energi och kommer börja betala för deras "priskoll" där de erbjuder en, några gånger om året, att binda elpriset 2-3 månader för att sedan återgå till rörligt igen. Det är egentligen bara dec-feb jag vill ha bundet.
Den tjänsten kostar 49kr/mån.

det enda vi kan hoppas på är att alla skitländer som inte har kunnat försörja sig själva kan göra det nu, eller i alla fall bättre för att de fullt upp gaslager, nya kontrakt mm.
 
  • Gilla
Galten och 1 till
  • Laddar…
Om man viktar för förbrukningen så har jag betalat 2.0 kr/kWh i snitt de senaste 12 månaderna. Så om vi får en vinter som förra så skulle jag gå plus på att binda (idag är lägsta bundna på 1.57 kr)

Andra saker som talar för att binda är att förra vintern var ovanligt mild (bl.a. med värmerekord i januari på 13 plusgrader) samt att det kändes som hela Europa kraftsamlade och bunkrade gas. Känns inte som det är samma engagemang till denna vintern? Eller så skrivs det bara inte om det i tidningarna längre.
 
Düsseldorff
Ta en titt på elterminerna för december-februari. De ger en stark hint om var priserna kommer landa och med den utgångspunkten är det inte läge att binda.
 
  • Gilla
Peder Swart och 3 till
  • Laddar…
Har inte dom gasberoende länderna skaffat nya leverantörer vid det här laget? Dvs det borde vara mindre brist på gas och lägre elpriser på ”kontinenten”. Dessutom har Finland fått igång Olkiluoto 3, vilket årminstone borde hjälpa norra delen av vårt land. Kan inte allt detta smitta av sig åtminstone litegrann på SE3-4?

Hur är det med planerade stopp på våra egna kärnkraftverk i vinter?
 
namnbyte
G Galten skrev:
Om man viktar för förbrukningen så har jag betalat 2.0 kr/kWh i snitt de senaste 12 månaderna. Så om vi får en vinter som förra så skulle jag gå plus på att binda (idag är lägsta bundna på 1.57 kr)

Andra saker som talar för att binda är att förra vintern var ovanligt mild (bl.a. med värmerekord i januari på 13 plusgrader) samt att det kändes som hela Europa kraftsamlade och bunkrade gas. Känns inte som det är samma engagemang till denna vintern? Eller så skrivs det bara inte om det i tidningarna längre.
Vi köpte villa för ett år sedan, var "tvugna" att ta vad som då fanns. Visste inte lht vad villan drog i el, så har varit låsta 12 månader på 5.35kr/kW. Surt och en förlust, men en trygghet att veta att det alltid var dyrt men att vi alltid visste vadkommande räkning kostade.

Nu har vi tecknat timpris för kommande år
 
  • Ledsen
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
G Galten skrev:
Om man viktar för förbrukningen så har jag betalat 2.0 kr/kWh i snitt de senaste 12 månaderna. Så om vi får en vinter som förra så skulle jag gå plus på att binda (idag är lägsta bundna på 1.57 kr)

Andra saker som talar för att binda är att förra vintern var ovanligt mild (bl.a. med värmerekord i januari på 13 plusgrader) samt att det kändes som hela Europa kraftsamlade och bunkrade gas. Känns inte som det är samma engagemang till denna vintern? Eller så skrivs det bara inte om det i tidningarna längre.
Sorry kanske en dum fråga men hur menar du med viktat för förbrukning? Blev nyfiken på att räkna på mitt egna utfall. Kan du förklara?
 
K
namnbyte namnbyte skrev:
Vi köpte villa för ett år sedan, var "tvugna" att ta vad som då fanns. Visste inte lht vad villan drog i el, så har varit låsta 12 månader på 5.35kr/kW. Surt och en förlust, men en trygghet att veta att det alltid var dyrt men att vi alltid visste vadkommande räkning kostade.

Nu har vi tecknat timpris för kommande år
För mig låter det dom att ni går från en ytterlighet till en annan.
 
B
M mrsnhp skrev:
Har inte dom gasberoende länderna skaffat nya leverantörer vid det här laget? Dvs det borde vara mindre brist på gas och lägre elpriser på ”kontinenten”. Dessutom har Finland fått igång Olkiluoto 3, vilket årminstone borde hjälpa norra delen av vårt land. Kan inte allt detta smitta av sig åtminstone litegrann på SE3-4?

Hur är det med planerade stopp på våra egna kärnkraftverk i vinter?
Jupp. Dessutom går franska kärnkraften bättre nu, den svenska likaså, och utöver det så har det ju regnat en hel del, så vattenmagasinen är ju i rätt bra skick inför vintern också.

Var ett tag sedan jag kikade på terminsmarknaden, men sist var ju q1 på ca 1.2kr/kWh för se3. Och övriga kvartal klart lägre. Så jag tror man har oddsen emot sig om man binder elen.

Men det är ju som vanligt: blir konsekvensen av höga elpriser i vinter att man måste cykla till jobbet, sänka tempen inne och äta matlåda, så kanske det i alla fall är "värt" att binda elpriset.

För den som har marginal i ekonomin tror jag man ska skippa binda och istället försöka timprisoptimera för att hålla elkostnaden lite i schack.
 
F
Bor i SE4 och fortsätter med rörligt. Elbolagens fasta ligger runt 180 öre och misstänker att de tar en fet marginal.
 
R
  • Gilla
mnils
  • Laddar…
O olofh skrev:
Sorry kanske en dum fråga men hur menar du med viktat för förbrukning? Blev nyfiken på att räkna på mitt egna utfall. Kan du förklara?
Istället för att bara ta medelvärdet av de 12 månadspriserna så summera förbrukning gånger månadspris för alla 12 mån och sen dela med total förbrukning

Man gör av med mer el på vintern när elen är dyr
 
  • Gilla
olofh och 1 till
  • Laddar…
namnbyte
K K. L skrev:
För mig låter det dom att ni går från en ytterlighet till en annan.
Kan så vara att du tycker, men ihop med all automation jag byggt in över zigbee sedan dess, och att vi ny vet att huset i dagligdrift ligger runt 5kw/dygn, är jag rätt säker på att det blir bra såhär. Har tex pluggar som slår av/på beroende på timmens elpris, pushnotiser som går ut om hög konsumtion inträffar en dyr timme, och att båda numera jobbar hemifrån 👍
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Nu band jag elpriset till 146 öre på Vattenfall på ett år. Vi får väl se om det var ett bra drag eller inte…

Timpris kommer jag aldrig nedlåta mej till, bara om jag skaffar elbil. I övrigt vill jag göra det jag behöver när jag behöver det.
 
  • Gilla
  • Haha
wildeside och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.