Även jag gillar Oregons tråd. Valde 2,4 mm istället för 3 mm för att inte riskera att behöva modda huvudet som kom med 2,8 mm tråd. Tycker att Oregons 2,4 mm är mycket bättre än Julas 2,8 mm's tråd. Däremot så börjar/avslutar jag alltid med att ta alla kanter (längs med kåk, trappa etc.) manuellt genom att rycka eller klippa.
 
https://www.stihl.se/STIHL-produkter/KombiSystem-och-MultiSystem/KombiVerktyg/2104914-1653/RG-KM-ogräsklinga.aspx

Jänkarna verkar gilla weed cutters (ogräsklingor) som även ska vara bra att kantskära med, någon som har erfarenhet av dem?
 
Verkar ha undgått de flesta att trimmertråd ska förvaras i vatten. Nylon är extremt hygroskopiskt och blir mycket segare när det är blött.
 
  • Gilla
  • Wow
PNI och 6 till
  • Laddar…
Jag kör denna med en Makita DUX60:
https://www.makita.se/product/191m56-3.html

Rätt effektiv men jag har svårt att hitta bekvämt arbetsläge. Den blir rätt framtung och jobbig efter ett tag.

Finns alternativ för andra märken. Testa sök på ”rotary scissor” på Google eller youtube.
 
slindberget slindberget skrev:
Verkar ha undgått de flesta att trimmertråd ska förvaras i vatten. Nylon är extremt hygroskopiskt och blir mycket segare när det är blött.
Jajamen, jag brukar lägga ner den i vatten kvällen innan jag ska köra mycket, när jag kommer ihåg det…..
 
  • Gilla
  • Wow
petri eskilsson och 3 till
  • Laddar…
N nallepu skrev:
Har massor med växter i min trädgård så jag måste klippa min gräsmatta med en grästrimmers. Tar inte så många minuter innan jag måsta dra fram en ny bit tråd och det går lätt åt en meter tråd varje gång jag klipper gräset.
Vill inte sprida en massa plast så jag testade med stålvajer, pianotråd och lite kraftigare tråd men ingen fungerade för pianotråden gick av efter en minut.
Kikade på en svävar4klippare men även den var utrustad med knivar av plast.
Funderar på om det finns grästrimmers utan plast tråd eller en mindre svävarklippare med metallknivar.
Tycker att tillverkare av trädgårdsmaskiner borde vara med miljömedvetna och ta fram alternativ till grästrimmers med plastlina.
Någon som har något förslag på vilken maskin som skulle passa mej. Tror att klippbredden på ca 20- 30 cm skulle passa mej bra och så skulle det vara en rund skyddsköåa över kniven så jag kommer åt runt växterna.
Vad tror du om denna lilla gräsklipparen?
 
  • Batteridriven gräsklippare med laddare och batteri, produktbetyg 4,5 stjärnor, svart och turkos design.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Citrona
  • Laddar…
N nallepu skrev:
Har massor med växter i min trädgård så jag måste klippa min gräsmatta med en grästrimmers. Tar inte så många minuter innan jag måsta dra fram en ny bit tråd och det går lätt åt en meter tråd varje gång jag klipper gräset.
Vill inte sprida en massa plast så jag testade med stålvajer, pianotråd och lite kraftigare tråd men ingen fungerade för pianotråden gick av efter en minut.
Kikade på en svävar4klippare men även den var utrustad med knivar av plast.
Funderar på om det finns grästrimmers utan plast tråd eller en mindre svävarklippare med metallknivar.
Tycker att tillverkare av trädgårdsmaskiner borde vara med miljömedvetna och ta fram alternativ till grästrimmers med plastlina.
Någon som har något förslag på vilken maskin som skulle passa mej. Tror att klippbredden på ca 20- 30 cm skulle passa mej bra och så skulle det vara en rund skyddsköåa över kniven så jag kommer åt runt växterna.
Såg en video där de satte fast 2 stycken buntband åt varsit håll. På själva rullen där man har tråden. Blev superbra trimmat! De håller mycket bättre än vanliga tråden. Visserligen i plast men kanske är ett bättre alternativ😉
Edit:videon infogad
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
a.o.f och 7 till
  • Laddar…
N nallepu skrev:
Får slopa Biltemas trimmertråd och cykla ut till Grangården och testa deras tråd. Den dyrare verkar vara intressant. Eftersom jag oftast går barfota kan det vara en fördel med nylonlina är det gör förbaskat in när man kör övr tån med grästrimmern.
Cykla till Jula istället och köp oregon tråden som några andra nämnt.. jag, precis som du, tröttnade för något år sedan på att tråden alltid gick av.. provade oregon och sen dess är det en fröjd med min batteridrivna makita att trimma.. går ofta runt hela huset/trädgården utan att behöva dra fram någon ny bit från spolen..

https://www.jula.se/catalog/tradgar...rojsagar/trimmertillbehor/trimmertrad-721124/
 
  • Gilla
Ppet och 1 till
  • Laddar…
N nallepu skrev:
Får slopa Biltemas trimmertråd och cykla ut till Grangården och testa deras tråd. Den dyrare verkar vara intressant. Eftersom jag oftast går barfota kan det vara en fördel med nylonlina är det gör förbaskat in när man kör övr tån med grästrimmern.
Jag har kört på tråden jag fick med i min Ryobi trimmer ett par år nu. Jag vet inte hur man drar ut mer tråd för den här aldrig gått av. Biltemas tråd går av om man försöker trimma någonting så tjockt som gräs...
 
  • Haha
Finnpucko
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Jag vet inte hur man drar ut mer tråd för den här aldrig gått av.
Då du själv skriver att du inte vet bör du ta bort ordet "besserwisser" ur din profil.
 
  • Haha
  • Gilla
  • Wow
hakan_o och 6 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Då du själv skriver att du inte vet bör du ta bort ordet "besserwisser" ur din profil.
Tyckte iof det var lite dryg kommentar att vi ska tro på att han inte behövt trycka fram mer tråd på ett par år.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Fick rådet från motorfirman att lagra linan i vatten. Faktiskt håller tråden mycket längre. Går av snabbare när den är torr tydligen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.