Med de olika incitament som finns och kommer så blir det rätt krångligt att styra sin elförbrukning till det mest kostnadsoptimala utfallet. Hur skall man optimera detta problem framöver?

Grundförutsättningarna är:
1) elpriset varierar över dygnet och mellan dygnen, jag antar att man här har timtaxa
2) senast 2027 så måste elnäten införa någon form av effekttariff. Göteborg energi har den mest extrema effekttariffen av de jag läst om så här långt (många har nämligen ingen effekttariff på natten): https://www.goteborgenergi.se/privat/elnat/elnatsavgiften#prisvilla
3) Det finns en kostnad i uppsäkringen av fastigheten också (Göteborg energi har i sin effekttaxa tagit bort denna, en del bolag har valt att behålla denna men också ta ut en effekttariff). Exempelvis så brukar det kosta mer per år att ha avsäkring på 25A än på 20A.

Problemet är ju nu att man bara vet elpriset 1,5 dygn framåt i tiden som mest. Effektförbrukningen i framtiden är ju okänd. Man kan styra exempelvis hur snabbt elbilen laddas.Här är en bild av förbrukningen hemma hos mig under ett dygn förra veckan. Notera att den höga förbruningen på natten styrs av att jag laddar bilarna då, jag kör luftavfuktaren i garaget då, samt att jag kör varmvattentillverkningen då. Detta är ett praktexempel på det som exempelvis Göteborg Energi vill att vi skall undvika med sin effekttariff. På vintern är denna kurvan ännu värre då jag även värmer upp en varmluftsbuffert på natten för att undvika uppvärmning av huset under de dyra morgontimmarna. Sedan har jag en puckel efter lunch för uppvärmningen för att undvika de dyra middagstimmarna...

Energianvändningsdiagram visar effektförbruknings toppar över tid, märkt torsdag till fredag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hursomhelst, den enklaste vägen framåt är ju att försöka undvika att använda mer el än medlet på de tre dyraste mest förbrukande timmarna under månaden (här antar jag Göteborg Energis taxa). Det blir då svårt att optimera laddningen av bilarna (det är det jag tar som ensamt styrmedel här) utan att riskera att de inte blir laddade. OK, vi behöver fler kriterier. Jag skulle behöva berätta hur mycket min bil skall bli laddad under natten (exempelvis 3,7 kW ggr 3h på en enfas laddhybrid) osv.

Om man nu utifrån alla kriterier sätter upp en algoritm och sedan testkör den på ett antal (historiska) månaders elpriser så skulle man kunna se hur olika algoritmer faller ut, tyvärr så vet vi inget om hur de kommer att fungera i framtiden utifall att verkligheten förändras (vilket den alltid gör i viss mån av denna typ av hantering, frågan är bara om det är tillräckligt många som gör det för att det skall synas och därmed påverka).

Med detta som grund så kanske man kan räkna ut att det är billigare att ladda snabbt när det är billigt och att man skall ladda så lite som möjligt när det är dyrt, sedan kan man styra med detta som grund. Eller så kommer man fram till något annat?

Jag styr idag så att jag kör varmvatten på dygnets billigaste timmar. Lösningen jag använder mig av är att jag räknar ut kommande natts medelpris (00-07) på elen och sedan aktiverar jag elpatronen under de timmar då elen är billigare än så. Det fungerar rätt bra, inte optimalt men det är svårt att få det bättre utan att krångla till det. Normalt sett kör jag även laddningen av min laddhybrid på samma sätt (dock inte i grafen då den inte behövde laddas då). Frugans bil laddar jag dock inte så då jag inte fått igång tidsstyrningen på laddboxen ännu (måste förlänga räckvidden på WiFi först, den laddas långsamt på en fas i grafen ovan).

En sak jag har tänkt på också är att iom att frugans bil kan laddas med 11kW så lönar det sig bättre (än min bil) att ladda den de billigaste timmarna, dvs om frugans bil är inkopplad och laddar så bör den inte få mer laddtid än att det finns tre timmar kvar till min bil (de kan inte laddas samtidigt annat än att jag drar ned laddhastigheten på hennes bil till 3,7kW - eller 7,2kw på frugans bil om jag samtidigt drar ned min bil till 2,4kW men det lär inte vara optimalt i alla fall). Så min tanke är alltså att jag styr när frugans bil får ladda och min bil får ladda på de timmar som blir kvar. Det ger dessutom lite bättre marginaler på säkringarna (16A per fas på 20A huvudsäkring).

Sedan måste jag ju även övervaka effekten totalt för huset för att sänka laddströmmen när något tungt går igång (därav behovet att ha större marginaler).

Vilka idéer har ni för att optimera?

Det är ett rätt intressant problem med många osäkerheter så man måste nog tänka till rejält för att få med alla aspekter på ett relevant sätt. Det finns nog lite pengar att tjäna på detta, men det kanske är mindre pengar än jag tror/hoppas på...
 
  • Gilla
Joakhus och 10 till
  • Laddar…
Attitudeswe
Antagande 1: elbilarna är alltid med och skapa toppeffekten du kommer debiteras för.

Antagande 2: du kan via P1/HAN läsa ut energianvändning i realtid.

Ha ett minme på maxeffekt/timme denna månaden, samt vilket bidrag laddboxarna stod för den timmen. Lura laddboxarna att effektvakten går in första kvarten varje timme. Elda sen på med 11kW till du riskerar att överskrida maxtoppen denna månaden. Då pausar du med effektvakten igen i minst 10min för att sen ladda igen.

Easee kan man koppla ett pytonscript till som låtsas vara effektvakt. Du behöver ju inte slå på/av du kan ju också be bilarna börja på 6A och sen gasa på om du märker att andra förbrukare tar det lugnt...
 
En intressant sak är om du orkar presentera dina resultat när du kört de historiska värden och ser diffen mellan sämsta och bästa utfallet och kolla hur många kronor det handlar om per månad. Kanske lägger du väldigt mkt tid på något som säg sparar dig 20 kr / mån. Jag tänker och tror att bara arbetet att du funderar på hur du ska sprida ut dina laster är säkert bättre än 95 % av dina medmänniskor! Det kanske är mer pengar att spara på om du börjar optimera dina matvanor eller något annat istället om det är pengar som du vill spara.
Men annars så tycker jag det är ett väldigt intressant och kul problem du tar dig an! :)
 
  • Gilla
jannebmw och 7 till
  • Laddar…
Attitudeswe
T tobbbias skrev:
En intressant sak är om du orkar presentera dina resultat när du kört de historiska värden och ser diffen mellan sämsta och bästa utfallet och kolla hur många kronor det handlar om per månad. Kanske lägger du väldigt mkt tid på något som säg sparar dig 20 kr / mån. Jag tänker och tror att bara arbetet att du funderar på hur du ska sprida ut dina laster är säkert bättre än 95 % av dina medmänniskor! Det kanske är mer pengar att spara på om du börjar optimera dina matvanor eller något annat istället om det är pengar som du vill spara.
Men annars så tycker jag det är ett väldigt intressant och kul problem du tar dig an! :)
I Partille energis nät kostar det 29:50 kr per peak kWh/h.

Så har du ingen egen elbil, men får besök av en vanlig 11kW elbil som laddar en enda timme (när du redan använder spis och varmvatten) så kostar det minst 330kr att bjuda gästen på laddning.

Laddar man istället med 6A så kanske man får köpa elen aningen dyrare.

Även om du laddar 300kWh/mån själv så är det lätt värt att i smitt betala upp till ca40öre extra per kWh men undvika/reducera effektavgiften.

Sen kan man ju tycka ett 200kr/mån inte är mycket pengar, men all bäckar små;)
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
tobbbias och 3 till
  • Laddar…
M
Jag har nöjt mig med att ha kommit fram till att elen i snitt över dygnet i majoriteten av fallen är billigast kl. 00-06. Så jag har förlagt vv-beredarens gångtid då samt att jag sänker värmen 3gr på vardagarna kl.6 när ingen är hemma ändå.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Attitudeswe
M Markarbetaren skrev:
Jag har nöjt mig med att ha kommit fram till att elen i snitt över dygnet i majoriteten av fallen är billigast kl. 00-06. Så jag har förlagt vv-beredarens gångtid då samt att jag sänker värmen 3gr på vardagarna kl.6 när ingen är hemma ändå.
Är din VVB då inte färdigvärmd redan 03 och börjar läcka värme i hög takt redan tidigt på natten om styr så med ett relä?

Jag värmer vår 300l Nibe VVB med 4grader/timme (45->70 grader vintertid. Till 55 grader sommartid men då med legionellahöjning var 14e dag). Värmer med start 23:00 genom att vrida på termostaten med ett servo. Ännu ej tagit in elpriser i styrningen, men förbrukningen flyttas rätt jämnt (jag har effekttaxa):

Energianvändningsdiagram med staplar för konsumtionsmönster och linjer för genomsnittlig användning och elpris.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Förra vintern låg min elförbrukning till 95% mellan 00-06. Halvtypiskt exempel.

Hade varit bra med månatliga elpriser. Då hade man kunnat optimera bättre. Jag har ingen effekttariff utöver tidstariffen som är en form av trängselavgift. Har lekt med iden att köra timtariff på nätet också då det är så stor skillnad i förbrukningen. Men det är helt beroende på om mönstret med dyrt på dagen fortsätter.
 
  • Graf som visar energiförbrukning över tid, med höga toppar och en nedgång nattetid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
V Viktorbyggahus skrev:
Förra vintern låg min elförbrukning till 95% mellan 00-06. Halvtypiskt exempel.

Hade varit bra med månatliga elpriser. Då hade man kunnat optimera bättre. Jag har ingen effekttariff utöver tidstariffen som är en form av trängselavgift. Har lekt med iden att köra timtariff på nätet också då det är så stor skillnad i förbrukningen. Men det är helt beroende på om mönstret med dyrt på dagen fortsätter.
Ta timtaxa på elen, du kommer att tjäna på det på vintern då skillnaden är som störst.
 
M Markarbetaren skrev:
Jag har nöjt mig med att ha kommit fram till att elen i snitt över dygnet i majoriteten av fallen är billigast kl. 00-06. Så jag har förlagt vv-beredarens gångtid då samt att jag sänker värmen 3gr på vardagarna kl.6 när ingen är hemma ändå.
Det är en bra början.
 
M
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Är din VVB då inte färdigvärmd redan 03 och börjar läcka värme i hög takt redan tidigt på natten om styr så med ett relä?
Inte den blekaste! Prio 1, att vattnet håller korrekt temperatur när hustrun tar morgonduschen 🫣 ! Vi 3 övriga grabbar duschar på kvällen, jag brukar ligga sist och då ligger tempen på 55gr vid tappstället. Termostaten står på max, 80-85gr. Beredaren rymmer 100L och går på enfas. Drar 180-200kWh per månad. Styrs med Nedis Smartlife plugg.

Jag tycker inte att 200kWh/mån är så mycket förbrukning att jag behöver bråka mer än det jag gör med styrningen. Däremot det 30m2 32-gradiga vattnet som ligger nedsänkt i altanen försöker jag jobba med nästan dagligen för att främst stänga ned under dom dyraste timmarna. 0,7kW pump och 1,7kW värme så finns det några kronor att spara.
 
  • Haha
  • Gilla
mrPersson67 och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
I Partille energis nät kostar det 29:50 kr per peak kWh/h.

Så har du ingen egen elbil, men får besök av en vanlig 11kW elbil som laddar en enda timme (när du redan använder spis och varmvatten) så kostar det minst 330kr att bjuda gästen på laddning.

Laddar man istället med 6A så kanske man får köpa elen aningen dyrare.

Även om du laddar 300kWh/mån själv så är det lätt värt att i smitt betala upp till ca40öre extra per kWh men undvika/reducera effektavgiften.

Sen kan man ju tycka ett 200kr/mån inte är mycket pengar, men all bäckar små;)
200kr/mån är 2400kr/år, gör några sådana besparingar till så...

Idén med att alltid sikta på maxeffekten på alla billiga timmar gillar jag. Enkelt och effektivt. Man får klura lite till på hur man gör detta bäst, men det bör gå att få till hyfsat enkla regler för att nå en hög effektivitet.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Ta timtaxa på elen, du kommer att tjäna på det på vintern då skillnaden är som störst.
Vi har timtaxa och solceller. Så vi har i mångt och mycket offsettat hela energiproblematiken. Nu tänker vi på optimering vad gäller schemaläggning, effektuttag, taxa, och ftx som nästa steg. Tror vi kan spara ca 5000kr om året med ftx och vpb.
 
V Viktorbyggahus skrev:
Vi har timtaxa och solceller. Så vi har i mångt och mycket offsettat hela energiproblematiken. Nu tänker vi på optimering vad gäller schemaläggning, effektuttag, taxa, och ftx som nästa steg. Tror vi kan spara ca 5000kr om året med ftx och vpb.
Våren -22 och ett år framåt sparade jag in över 20000kr på minskad elförbrukning och timoptimeringar. Ungefär 1/3 kom från dygnsstyrning av varmvattnet och andra timoptimeringar. Nu jagar jag mer...
 
  • Gilla
Mr.Hammer och 2 till
  • Laddar…
Jag är också drabbad av Göteborgs energis påhitt, och min tanke har varit att sätta en budget för månaden i förväg och styra toppeffekten mot det. Om man har otur och behöver gå utöver budgeten vid några tillfällen kan man tillåta sig att använda tredje högsta timmedeleffekten som ny budget.

F.ö. tycker jag att det är tveksamt om Göteborgs energis modell lever upp till föreskrifterna:
5 § Effektavgiften baseras på de framåtblickande kostnaderna och ska tas ut
baserat på kundens användning av elnätet och den sammanlagda belastningen
på elnätet. Effektavgiften ska tidsdifferentieras.
 
  • Gilla
Mr.Hammer
  • Laddar…
Attitudeswe
K krfsm skrev:
Jag är också drabbad av Göteborgs energis påhitt, och min tanke har varit att sätta en budget för månaden i förväg och styra toppeffekten mot det. Om man har otur och behöver gå utöver budgeten vid några tillfällen kan man tillåta sig att använda tredje högsta timmedeleffekten som ny budget.

F.ö. tycker jag att det är tveksamt om Göteborgs energis modell lever upp till föreskrifterna:
1e jan 2027 är väl deadline? Absolut slappt av nätägarna att inte ha tagit till sig detta då det gått mer än ett år sedan föreskriften trädde i kraft dock...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.