Hej!
Vi har ett litet fönster i källaren som är trasigt. Det går inte att stänga helt så det läcker in kall luft om vintern.
Nu håller jag på att göra en satsning på ventilationen i källaren och fick en idé att slå två flugor i en smäll.

Jag tänker mig att jag ska sätta igen fönstret och därefter montera en PAX-fläkt med kallras-skydd. Då kan vi förhoppningsvis få lite varmare och så slipper jag ta upp ett nytt hål i fasaden för att installera fläkten.

Frågan är: hur hade ni gjort det snabbt och smidigt? Det funnits vissa fuktproblem i källaren vill jag göra rätt så att jag inte skapar fler problem. Vad säger ni om isolering, genomföring av ventilationsröret, etc?

Uppskattningsvis är fönstret ca 70*50 cm.

MVH
 
  • Grönt fönster, träd utsikt, rörigt inne, vita väggar, dagsljus, oskarpt förgrund, skräp, inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ta ur fönstret, mura med lecablock och putsa sedan in- och utsida. Vill du isolera sätter du cellplast på utsidan som du putsar utanpå.
 
  • Gilla
Eld och 1 till
  • Laddar…
B
Putsa på cellplast är ju sådär. Då är ju en hård mineralullskiva nätad och tjockputsad att föredra.

Väggen är så tjock (30cm+?) att man kan överväga att mura med t.ex. 9cm block och ha ett lager block, ett hålutrymme i mitten som isoleras och sedan ett block till på andra sidan. Då är det lätt att få till putsen på bägge sidorna. Och då kan man använda cellplast om man vill det.

Men det där fönstret hade jag lagat eller bytt. Riktigt ljus i en källare är trevligt. Vi satte in pvc fönster i just källaren, för att de gamla läckte ut så mycket värme (var helt slut).
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Ta ur fönstret, mura med lecablock och putsa sedan in- och utsida. Vill du isolera sätter du cellplast på utsidan som du putsar utanpå.
Ja men det var smart, jag hade snöat in på att jag skulle använda trä. Mycket finare med puts ju.
För att kapa leca-block, vilket verktyg kör man då? Vinkelslip?
 
B
Vinkelslip med diamantklinga är enklast för att kapa lecablock
 
  • Gilla
longtimelurker
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Putsa på cellplast är ju sådär. Då är ju en hård mineralullskiva nätad och tjockputsad att föredra.

Väggen är så tjock (30cm+?) att man kan överväga att mura med t.ex. 9cm block och ha ett lager block, ett hålutrymme i mitten som isoleras och sedan ett block till på andra sidan. Då är det lätt att få till putsen på bägge sidorna. Och då kan man använda cellplast om man vill det.

Men det där fönstret hade jag lagat eller bytt. Riktigt ljus i en källare är trevligt. Vi satte in pvc fönster i just källaren, för att de gamla läckte ut så mycket värme (var helt slut).
Tack för tipsen med isoleringen och putsningen.
Angående nytt fönster eller ej:
Ja, du har möjligt rätt i det… kanske det kommer kännas klaustrofobiskt utan fönster. Var dock lockad av det eftersom jag då skulle kunna få in en fläkt utan att behöva ta upp ett nytt hål i fasaden.
VÄldigt tjocka betongväggar som du sa, det känns meckigt att ta hål på, och dessutom kan jag inte så mkt om hur ett nytt hål påverkar bärighet? Ingen fara eller?
 
B
Är det betonghålsten?

Spontant har jag väldigt svårt att tro att man får problem med bärighet om man installerar ett 100 mm hål, men jag är ingen konstruktör.

Vi har ungefär samma. Jag har borrat hål för skorsten, kulvert och avlopp genom sådan vägg. Lite jobbigt. Antingen kör man ju på en diamanthålsåg o rätt diameter. Dessa är rätt dyra (kan kanske hyras?) eller så borrar man i en cirkel med en mindre betongborr och knackar bort innehållet med slägga och putsar till det på slutet så det blir rätt finish.

Det går ju att sätta ett lite mindre fönster så du får plats med en fläkt vid sidan av eller ovanför fönstret, om man ska byta ut det.
 
  • Gilla
longtimelurker
  • Laddar…
L longtimelurker skrev:
Tack för tipsen med isoleringen och putsningen.
Angående nytt fönster eller ej:
Ja, du har möjligt rätt i det… kanske det kommer kännas klaustrofobiskt utan fönster. Var dock lockad av det eftersom jag då skulle kunna få in en fläkt utan att behöva ta upp ett nytt hål i fasaden.
VÄldigt tjocka betongväggar som du sa, det känns meckigt att ta hål på, och dessutom kan jag inte så mkt om hur ett nytt hål påverkar bärighet? Ingen fara eller?
Skulle nog fundera en extra gång om du ska sätta igen fönstret.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Kan du inte annars köpa ett mindre fönster? Finns väl fortfarande glasmästare som gör fönster efter mått med. Så att du får utrymme för fläkt över fönstret tänker jag men samtidigt får in ljus.
En annan fråga dock, hur får du in luft i källaren idag? Jag har idag två pax fläktar som försöker blåsa ut luft ur badrum samt tvättstuga men då det saknas in-luftventiler i övrigt så jobbar de rätt mycket i motvind för det sugs in luft via dem istället då en LLVP värmer luften och varm luft stiger naturligt upp till övervåningen.
Så om du inte redan har flera andra in-lufventiler kanske det inte gör något att fönstret läcker luft, det kanske är en värmekälla du ska ha istället?
 
  • Gilla
longtimelurker
  • Laddar…
Har tagit bort fönster i ett av mina gamla hus då dom hamnade under trall golvet.
Ersatte dom med glasblock istället.
Slapp se ut under trallegolvet men samtidigt så släpper det in lite ljus utifrån så att det inte blir mörkt.
 
  • Gilla
longtimelurker
  • Laddar…
Om du absolut inte vill köpa ett mindre fönster med möjlighet att sätta Paxfläkten ovanför…så röstar jag också på glasblock 19x19cm som passar perfekt att ersätta med paxfläkt+täckplatta…och/eller blanda med 19x9cm, om det passar bättre i fönstersmygen 👍
 
  • Gilla
longtimelurker
  • Laddar…
eller så kan du göra som förra ägaren till mitt hus gjorde skruva fast fönstret i fönster karmen så att det inte går att öppna alls stoppa in all möjlig frigolit helst dom tunna skivorna som man får när man köper en garderob eller nåt på ikea, om det fortfarande finns plats fyll på med lite vad du kan hitta mattor tidningar kartong skummadrass etc och sen smacka på en bit plyfa för att täcka över allt.
Tog en stund att lista ut varför jag hade ett fönster på källarväggen men inget fönster inne i det rummet.
Kan rekomendera att montera dit ett nytt fönster eller renovera och montera dit en spaltventil och om det verkligen behövs borra dit en fläkt.
Men ta inte bort fönstret det är värt hur mycket som helst att ha dagsljus in i källaren
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Kan du inte annars köpa ett mindre fönster? Finns väl fortfarande glasmästare som gör fönster efter mått med. Så att du får utrymme för fläkt över fönstret tänker jag men samtidigt får in ljus.
En annan fråga dock, hur får du in luft i källaren idag? Jag har idag två pax fläktar som försöker blåsa ut luft ur badrum samt tvättstuga men då det saknas in-luftventiler i övrigt så jobbar de rätt mycket i motvind för det sugs in luft via dem istället då en LLVP värmer luften och varm luft stiger naturligt upp till övervåningen.
Så om du inte redan har flera andra in-lufventiler kanske det inte gör något att fönstret läcker luft, det kanske är en värmekälla du ska ha istället?
Smart kompromiss! Det ska jag nog titta på.

Nu blir det lite detaljnivå men detta är precis vid källartrappan i ett avskilt litet utrymme. Luften kommer hämtas från markplan som är precis nära. Har dålig frånluft från markplan så jag tänkte att detta skulle kunna bli en win win.

Resterande källare har bra tilluft och frånluft.
 
I ikeo skrev:
eller så kan du göra som förra ägaren till mitt hus gjorde skruva fast fönstret i fönster karmen så att det inte går att öppna alls stoppa in all möjlig frigolit helst dom tunna skivorna som man får när man köper en garderob eller nåt på ikea, om det fortfarande finns plats fyll på med lite vad du kan hitta mattor tidningar kartong skummadrass etc och sen smacka på en bit plyfa för att täcka över allt.
Tog en stund att lista ut varför jag hade ett fönster på källarväggen men inget fönster inne i det rummet.
Kan rekomendera att montera dit ett nytt fönster eller renovera och montera dit en spaltventil och om det verkligen behövs borra dit en fläkt.
Men ta inte bort fönstret det är värt hur mycket som helst att ha dagsljus in i källaren
Tack! Du och föregående talare har fått mig på andra tankar om att sätta igen fönstret. Får hitta annan lösning för att bibehålla ljusinsläpp och få bättre ventilation. Tillbaka till ritbordet…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.