L Lasse Holmström skrev:
Om byggnadsnämnden i ett senare skede upptäcker att ett fritidshus eller en gäststuga används som permanentbostad kan nämnden ingripa med tillsyn om något krav inte är uppfyllt. (MÖD 2015-03-09 mål nr P 6630-14, MÖD 2015-03-18 mål nr P 6299-14 och MÖD 2022-01-26 mål nr P 1145-21)
Nej, ingen av dessa domar har med denna tråd att göra, vi pratar huvudbyggnad här.

Visa gärna en dom som slår ner på någon som bosatt sig permanent i ett fritidshus.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nej, ingen av dessa domar har med denna tråd att göra, vi pratar huvudbyggnad här.

Visa gärna en dom som slår ner på någon som bosatt sig permanent i ett fritidshus.
Korrekt; har ej heller vetskap om hur många ggr, om någon, som byggnadsnämnden ingripit med krav motsvarande permanentbostad.

jag citerade endast PBL:s kunskapsbank https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ggnadsverk-tomter-mm/byggnadsverk/fritidshus/
 
Kaja123
Sälen96 Sälen96 skrev:
En till frågat har dykt upp. På bygglovet står det "Bygglov för nybyggnad av fritidshus" och vi har tänkt att ha det som permanentboende. Spelar detta någon roll?
För några år sedan var det så, att nybyggen av fritidshus inte behövde vara handikappanpassade. Det behöver permanenthus vara. Vet inte om det också krävs av fritidshus numera, men 2017 var det inte så. Det kan ses som en fördel vid bygge av fritidshus, kan ge lägre kostnader och mer frihetsgrader vid själva byggnationen.
 
P
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Nej, spelar ingen roll.
Det påverkar kraven på tillgänglighet, t.ex. bredd på dörrar till toalett och annat) inga energikrav/deklaration etc., så det brukar vara billigare att bygga ett hus klassat som fritidshus än ett permanenthus
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Kaja123
P Peter787 skrev:
Det påverkar kraven på tillgänglighet, t.ex. bredd på dörrar till toalett och annat) inga energikrav/deklaration etc., så det brukar vara billigare att bygga ett hus klassat som fritidshus än ett permanenthus
Just, energideklaration behövs inte heller. Kanske inte heller kan söka energieffektiviseringsbidrag (30+30)?
 
P
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ingen aning, ta reda på om personen som utfärdat intyget är behörig. Vem som helst får byggda badrum men inte lämna intyg då det krävs utbildning och att man/firman betalar för ett tillhöra organisationen.
Det är klart att utföraren kan skriva ett eget intyg, men han kan naturligtvis inte påstå att det är från t.ex. "Byggkeramikrådet" eller en annan branschorganisation.
 
P Peter787 skrev:
Det är klart att utföraren kan skriva ett eget intyg, men han kan naturligtvis inte påstå att det är från t.ex. "Byggkeramikrådet" eller en annan branschorganisation.
Jag har då aldrig sett eller hört talas om ett sådant intyg hantverkaren lämnar själv, om han inte är medlem i en branschorganisation.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
S
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag har då aldrig sett eller hört talas om ett sådant intyg hantverkaren lämnar själv, om han inte är medlem i en branschorganisation.
Jag har ett sånt. I princip en kopia av Bkr men egenskrivet. Plattsättaren var inte längre ansluten till BKR (hade varit det tidigare) och det gick bra att lämna in det till KA:n.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Jag har ett sånt. I princip en kopia av Bkr men egenskrivet. Plattsättaren var inte längre ansluten till BKR (hade varit det tidigare) och det gick bra att lämna in det till KA:n.
Och det är helt OK!

Jag fick förklara för KA och inspektör att det inte står att det skall vara ett BKR intyg eller Säker vatten enligt BBR. Det skall bara vara intygat att det är fuktsäkert.

Nu har jag Säker Vatten intyg, men man behöver bara att någon intygat att det är fukt och vattensäkert enligt BBR.
 
S sinuslinus skrev:
Jag har ett sånt. I princip en kopia av Bkr men egenskrivet. Plattsättaren var inte längre ansluten till BKR (hade varit det tidigare) och det gick bra att lämna in det till KA:n.
Jaha, det kan du torka dig i röven med om det blir en skada ändå. Kanske kan lugna någon köpare den dag du ska sälja huset. Det viktigaste är att det är rätt gjort...
 
S
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jaha, det kan du torka dig i röven med om det blir en skada ändå. Kanske kan lugna någon köpare den dag du ska sälja huset. Det viktigaste är att det är rätt gjort...
Vad är skillnaden mot ett BKR-intyg? Utfärdas ju massor med Bkr-intyg även fast det byggs fel. Finns trådar om det här på Byggahus.

Försäkringsbolagen kräver att det ska byggas fackmannamässigt.
 
S sinuslinus skrev:
Vad är skillnaden mot ett BKR-intyg? Utfärdas ju massor med Bkr-intyg även fast det byggs fel. Finns trådar om det här på Byggahus.

Försäkringsbolagen kräver att det ska byggas fackmannamässigt.
Ingen större skillnad. Jag vet bara ett f-bolag som kräver intyg. Det kanske ändras…
 
P
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag har då aldrig sett eller hört talas om ett sådant intyg hantverkaren lämnar själv, om han inte är medlem i en branschorganisation.
Det förändrar inte saken, ett intyg är bara ett papper det står "intyg" på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.