F
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
För mycket fönster mot vattnet kan vara en sådan sak som fäller något på strandskyddsgrund om det bedöms privatisera strandskyddsområdet ytterligare.

Steandskyddet är en extremt sträng lagstiftning.
Ja jag har läst mycket om detta och sagt till fastighetsägaren att han kanske ska skriva i ansökan, överklagan, yttrande att han är öppen för villkor?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
F fredguy skrev:
Så du hade gått vidare och argumenterat allt du kan i "yttrandet" när överprövan som antagligen kommer?
Självklart! Lägg upp själva avslaget om det kommer så hjälps vi åt att överklaga. Tillsammans är vi starka ;)
 
  • Gilla
SarB
  • Laddar…
F
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Självklart! Lägg upp själva avslaget om det kommer så hjälps vi åt att överklaga. Tillsammans är vi starka ;)
Tack alla för era svar jag ska prata med han i veckan och säga åt han att hoppet kanske inte är ute ändå.
 
SarB
F fredguy skrev:
Så du hade gått vidare och argumenterat allt du kan i "yttrandet" när överprövan som antagligen kommer?
Det hade jag, för jag tycker att det finns en chans även om riskerna med att det inte går vägen är påtagliga.

Då som du säger trycka på ordentligt med allt. Tex det med fönster som var ny info för mig.
 
R
  • Gilla
SarB
  • Laddar…
Jag tänker att viljan att ersätta med ett lika stort hus på samma plats kan tala lite emot den sökande (i vart fall om det inte finns en bra motivering till det). Stärker liksom argumentet att stugan är så förfallen att det påverkar strandskyddet om hen inte anser den möjlig att renovera och under hålla för att tas i bruk igen.

Fundera över om alternativet att använda det befintliga huset kan vara bättre än att driva frågan om bygglov och dispens. Innan det fattats så många beslut om att den inte duger för att hävda ett befintligt ianspråktagande att den chansen är borta.
 
R Räknenisse skrev:
Jag tänker att viljan att ersätta med ett lika stort hus på samma plats kan tala lite emot den sökande (i vart fall om det inte finns en bra motivering till det). Stärker liksom argumentet att stugan är så förfallen att det påverkar strandskyddet om hen inte anser den möjlig att renovera och under hålla för att tas i bruk igen.

Fundera över om alternativet att använda det befintliga huset kan vara bättre än att driva frågan om bygglov och dispens. Innan det fattats så många beslut om att den inte duger för att hävda ett befintligt ianspråktagande att den chansen är borta.
Sökanden får inte på något sätt påstå att den inte duger pga skick. Om någon frågar är önskemålet bättre standard, ny planlösning och uppgradering till dagens krav osv.
 
  • Gilla
Byggsnyggen
  • Laddar…
S
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Sökanden får inte på något sätt påstå att den inte duger pga skick. Om någon frågar är önskemålet bättre standard, ny planlösning och uppgradering till dagens krav osv.
”Ja alltså vi vill ju ha golvvärme i badrummet och så tänkte vi solceller och Plejd förstås”
Förfallet träskjul, lutande takpannor, omringat av träd och högt gräs. Övergivet, naturövertagande, höststämning.
 
  • Gilla
  • Haha
Roga1337 och 4 till
  • Laddar…
Skärmdump av en artikel om strandskydd på svenska med text och en strandbild längst ned.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmdump från länsstyrelsen.se. Där står att det går bra att renovera stugan, så det är väl så man ska göra.
Har själv varit med och snickra på en stuga där vi först bytte tak, sedan väggarna och till sist grunden. Ingen som kan påstå att det inte var en renovering, men det står ändå en ny stuga nu.:)
 
  • Gilla
Peter787
  • Laddar…
J J Vos skrev:
Har själv varit med och snickra på en stuga där vi först bytte tak, sedan väggarna och till sist grunden. Ingen som kan påstå att det inte var en renovering, men det står ändå en ny stuga nu.:)
Mja, jo, njae, nej. Det har väl kommit domar från MÖD där de uttryckligen säger att en renovering som innefattar utbyte av hela kåken (stomme,tak,etc.) mycket väl kan betraktas som rivning (vilket ibland kräver rivningslov) plus nybyggnation (vilket ibland kräver bygglov)? Detta även om "renoveringen" skett i flera steg/etapper såsom du beskriver, d.v.s. man gör ingen skillnad på om det skett stegvis eller allt på en gång. Skatt, döden, och någon granne som anger en, de sakerna kommer man inte undan...
 
  • Gilla
J Vos
  • Laddar…
För att få strandskyddsdispens behöver fastighetsägaren visa på att en av de 6 särskilda skälen för dispens är uppfyllda. I det här fallet utgår jag från att det är särskilt skäl nr 1 som är aktuellt. Dvs att platsen är ianspråktagen på ett sådant sätt att att den saknar betydelse för strandskyddets syften.. Strandskyddets syften är dels allmänhetens tillgång till strandområdet, och dels att påverkan på växt- och djurlivet inte blir oacceptabel. Man behöver också visa på att i en intresseavvägning så väger exploateringsintresset tyngre än strandskyddsintresset.

Om jag tolkar beskrivningarna i tråden rätt så har LS gjort bedömningen att stugan inte genererar större hemfridszon än avtrycket på marken. Däri ligger problemet, inte i skicket på byggnaden som sådan.
 
N Noell skrev:
För att få strandskyddsdispens behöver fastighetsägaren visa på att en av de 6 särskilda skälen för dispens är uppfyllda. I det här fallet utgår jag från att det är särskilt skäl nr 1 som är aktuellt. Dvs att platsen är ianspråktagen på ett sådant sätt att att den saknar betydelse för strandskyddets syften.. Strandskyddets syften är dels allmänhetens tillgång till strandområdet, och dels att påverkan på växt- och djurlivet inte blir oacceptabel. Man behöver också visa på att i en intresseavvägning så väger exploateringsintresset tyngre än strandskyddsintresset.

Om jag tolkar beskrivningarna i tråden rätt så har LS gjort bedömningen att stugan inte genererar större hemfridszon än avtrycket på marken. Däri ligger problemet, inte i skicket på byggnaden som sådan.
Men kan inte denna bedömningen ändras utan att bryta mot lagen genom att tex börja renovera och använda stugan?
Det känns som att det är mycket gråzone här. Har LS nu indirekt förbjudit användning av stugan? Kan allmänheten verkligen utgå från att en stuga är obebodd bara för att den är i dåligt skick?
Känns som att LS inte har befogenhet att bestämma att urfattiga människor inte har rätt till hemfrid??
Kommer rätten till hemfrid i kombination med underhållskrav?
Jag tror att det finns möjligheter att rusta upp/byta stugan eftersom det är faktiskt skriven av LS att stugan tar ianspråk den marken den är byggd på. Sedan är det även almänt vedertagen att det inom 15 meter från huvudbyggnaden får byggas komplementbyggnader utan ny strandskyddsdispens.

Så jag tror inte att det är kört för denna tomt. Det är bara se till att framföra rätt projekt på rätt plats med rätt argumentering.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
SarB
N Noell skrev:
För att få strandskyddsdispens behöver fastighetsägaren visa på att en av de 6 särskilda skälen för dispens är uppfyllda. I det här fallet utgår jag från att det är särskilt skäl nr 1 som är aktuellt. Dvs att platsen är ianspråktagen på ett sådant sätt att att den saknar betydelse för strandskyddets syften.. Strandskyddets syften är dels allmänhetens tillgång till strandområdet, och dels att påverkan på växt- och djurlivet inte blir oacceptabel. Man behöver också visa på att i en intresseavvägning så väger exploateringsintresset tyngre än strandskyddsintresset.

Om jag tolkar beskrivningarna i tråden rätt så har LS gjort bedömningen att stugan inte genererar större hemfridszon än avtrycket på marken. Däri ligger problemet, inte i skicket på byggnaden som sådan.
Fast det handlade ju om första ansökan där man ville uppföra en annan stuga en bit ifrån, eftersom det endast är nuvarande stuga och ingen mark runtomkring som är hävdad fanns det inget skäl för dispens på den.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
J J Vos skrev:
Men kan inte denna bedömningen ändras utan att bryta mot lagen genom att tex börja renovera och använda stugan?
Det känns som att det är mycket gråzone här. Har LS nu indirekt förbjudit användning av stugan? Kan allmänheten verkligen utgå från att en stuga är obebodd bara för att den är i dåligt skick?
Känns som att LS inte har befogenhet att bestämma att urfattiga människor inte har rätt till hemfrid??
Kommer rätten till hemfrid i kombination med underhållskrav?
Jag tror att det finns möjligheter att rusta upp/byta stugan eftersom det är faktiskt skriven av LS att stugan tar ianspråk den marken den är byggd på. Sedan är det även almänt vedertagen att det inom 15 meter från huvudbyggnaden får byggas komplementbyggnader utan ny strandskyddsdispens.

Så jag tror inte att det är kört för denna tomt. Det är bara se till att framföra rätt projekt på rätt plats med rätt argumentering.
Det är ju halvt omöjligt att bedöma när man inte vet skicket på byggnaden. Man har ju all rätt att använda sin stuga även om den är i väldigt dåligt skick. Allt som inte kräver lov/dispens vad gäller åtgärder på byggnaden bör man kunna göra.

Bekymret blir väl om man börjar privatisera marken omkring stugan om det blir utökning av hemfridzsonen = kräver dispens.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
SarB SarB skrev:
Fast det handlade ju om första ansökan där man ville uppföra en annan stuga en bit ifrån, eftersom det endast är nuvarande stuga och ingen mark runtomkring som är hävdad fanns det inget skäl för dispens på den.
Jo men sannolikheten att fastighetsägaren kommer att ersätta den förfallna stugan med en ny byggnad utan att utöka hemfridszonen får väl bedömas som väldigt låg?
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.