nzsc nzsc skrev:
Hej,

Finns det någon vänlig själ som är villig till att lägga upp en test från Råd&Rön?

Det avser test om tvättmaskiner och finnes på följande länk:
[länk]

Tack på förhand!
Är det inte värt 59 kr att köpa det?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
nzsc
K Kane skrev:
Är det inte värt 59 kr att köpa det?
Inte egentligen.
 
S
Finns på biblioteket.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
nzsc
S sinuslinus skrev:
Finns på biblioteket.
Hur då menar du?
 
K Kane skrev:
Är det inte värt 59 kr att köpa det?
eller en månads abonemang för 59 kronor och få tillgång till alla tidigare tester?
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
S
nzsc nzsc skrev:
Hur då menar du?
Råd och rön brukar finnas på biblioteket. Helt gratis.
 
  • Gilla
13th Marine och 4 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Råd & rön brukar finnas på biblioteket. Helt gratis.
Det är inte alla tester som Råd & Rön gör och som finns på nätet, som publiceras i papperstidningen.

För övrigt tycker (även) jag att TS kan betala 59 kronor i stället för att dra in Bygga Hus och dess medlemmar i "brott".
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
A
Alfredo Alfredo skrev:
Det är inte alla tester som Råd & Rön gör och som finns på nätet, som publiceras i papperstidningen.

För övrigt tycker (även) jag att TS kan betala 59 kronor i stället för att dra in Bygga Hus och dess medlemmar i "brott".
för övrigt tycker jag att det inte står något relevant i dessa tester tex när går den sönder och vad kostar det att reparera
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
BirgitS
electroluxaren skrev:
för övrigt tycker jag att det inte står något relevant i dessa tester tex när går den sönder och vad kostar det att reparera
Det är väl relevant om maskinen tvättar rent, dvs. bearbetar tvätten tillräckligt mycket och effektivt.
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
A
BirgitS BirgitS skrev:
Det är väl relevant om maskinen tvättar rent, dvs. bearbetar tvätten tillräckligt mycket och effektivt.
det gör alla
om du inte har ett fullt utrustat labb så ser du ingen skillnad du måste minst ha ett mikroskop som du ser fibren i
 
BirgitS
Sämsta maskinen i testet har betyg 2 i tvättresultat medan bästa har 9.
Sämsta maskinen har betyget 1 i sköljresultat och det går inte att välja till extra sköljning.
Sämsta maskinen är dålig på att centrifugera, tvätten är fuktigare efteråt jämfört med maskiner med bättre resultat.
Men sämsta maskinen tvättar fort.
De jämför verklig ljudnivå och inte tillverkarnas siffror.
De mäter energiåtgång på de program som konsumenterna använder mest, inte tillverkarnas särskilda sparprogram som ger dåligt tvättresultat.

Allt det tycker jag är relevant att veta innan ett köp.

De använder inte mikroskop utan spektrofotometer för att kunna mäta hur mycket av fläcken som är kvar. Det är fullt synliga fläckar kvar. Ett exempel på hur det kan se ut:
spectrophotometry-3_500px.jpg
 
  • Gilla
Johan456 och 1 till
  • Laddar…
Var det inte bosch spisen som det är massiv kritik mot här som fick toppresultat i testen?
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
H
nzsc nzsc skrev:
Hej,

Finns det någon vänlig själ som är villig till att lägga upp en test från Råd&Rön?

Det avser test om tvättmaskiner och finnes på följande länk:
[länk]

Tack på förhand!
Det finns fler som gör tester än Råd och Rön, Googla, tester, omdöme.
 
A
BirgitS BirgitS skrev:
Sämsta maskinen i testet har betyg 2 i tvättresultat medan bästa har 9.
Sämsta maskinen har betyget 1 i sköljresultat och det går inte att välja till extra sköljning.
Sämsta maskinen är dålig på att centrifugera, tvätten är fuktigare efteråt jämfört med maskiner med bättre resultat.
Men sämsta maskinen tvättar fort.
De jämför verklig ljudnivå och inte tillverkarnas siffror.
De mäter energiåtgång på de program som konsumenterna använder mest, inte tillverkarnas särskilda sparprogram som ger dåligt tvättresultat.

Allt det tycker jag är relevant att veta innan ett köp.

De använder inte mikroskop utan spektrofotometer för att kunna mäta hur mycket av fläcken som är kvar. Det är fullt synliga fläckar kvar. Ett exempel på hur det kan se ut:
[bild]
skillnaden är ändå mikroskåpisk även om man använder spektrofotometer,
Det tittar ej heller på marknadens samtliga maskiner bara på ett urval som ingen vet hur det är gjort.
De tittar ej heller på variationer mellan lika maskiner, och inte minst inget test what so ever på vilken maskin som går längst innan kassation.
Ingen vet om den som kommer som testvinnare håller garantitiden ut eller hur långt efteråt, tvåan kanske håller dubbelt så länge så dessa tester är fortfarande till för klubben av inbördes beundran,
Jag skulle välkomna ett inlägg för varje maskin som ingår i testet med reflektioner av ägarna under flera år.
byggahus brukar ju ha motsvarande för olika verktyg mm.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.