Ska bygga ett Ikea-kök men vill ha en hel rostfri diskbänk vid diskho och diskmaskin (60+60). Problemet är att diskmaskinen avslutar "bänkraden", dvs diskbänken har inget att vila på längst ut. Vet inte om en 13 mm täckskiva ger tillräckligt med stöd?

Ikea har endast en variant på diskbänk som är 1200 mm lång så den funkar inte. Det finns leverantörer som har bänkar som är 1220 mm, men de finns som mest i 610 djup, inte 635 som passar Ikea.

Måste ju vara ett hyfsat vanligt problem tänker jag?
 
Vi satte in ett ikeakök i fritidshuset för två år sedan och hade ett liknande dilemma, ikeas diskbänkar funkar inte för vår layout särskilt om man vill ha två stora disklådor. Vi kollade på att måttbeställa bland annat https://www.stala.se/designer/#/ och från Landskrona rostfria https://ablandskronarostfria.se/diskbankar/ , men det blev dyrt som stryk och vi körde i stället med en av Ikeas rostfria hoar ovanlimmad i en av deras laminatbänkskivor. Det funkar i fritidshuset men jag skulle inte vilja ha det så till vardags hemma.

De rostfria diskbänkarna har en spånskiva i sig som bär upp och den skulle väl också vila på diskmaskinen i din layout? Om inte det räcker borde det väl gå att sätta bättre stöd än en täckskiva ytterst eller förstärka täckskivan.
 
  • Gilla
Karl-Bertil Jonsson
  • Laddar…
En 13 mm täckskiva om den fästs i golv, vägg och bänk kan absolut bära upp diskbänken. Men hjälper det dig? Skåpet, diskmaskinen och täckskivan blir ju inte 1200 utan 1213 mm.

När jag renoverade mitt köp beställde jag en diskbänk som var 1650 mm lång. Det var inte mycket dyrare än att köpa en av standardlängd.
 
  • Gilla
Karl-Bertil Jonsson
  • Laddar…
BirgitS
  • Gilla
Karl-Bertil Jonsson
  • Laddar…
Din problematik är väldigt vanlig och det finns konsoler för det. Tänk bara på att det inte får sticka ut något från väggen som luckan kan ta inom det är en vägg där. Detta är Habos variant, sök på bänkskivekonsol så hittar du fler

Hörnperspektiv av ett vitt tak med integrerad belysning mot en mörk texturerad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Karl-Bertil Jonsson
  • Laddar…
R Ripley skrev:
Vi satte in ett ikeakök i fritidshuset för två år sedan och hade ett liknande dilemma, ikeas diskbänkar funkar inte för vår layout särskilt om man vill ha två stora disklådor. Vi kollade på att måttbeställa bland annat [länk] och från Landskrona rostfria [länk] , men det blev dyrt som stryk och vi körde i stället med en av Ikeas rostfria hoar ovanlimmad i en av deras laminatbänkskivor. Det funkar i fritidshuset men jag skulle inte vilja ha det så till vardags hemma.

De rostfria diskbänkarna har en spånskiva i sig som bär upp och den skulle väl också vila på diskmaskinen i din layout? Om inte det räcker borde det väl gå att sätta bättre stöd än en täckskiva ytterst eller förstärka täckskivan.
Ja, de måttbeställda är väldigt dyra jämfört med standardmått. T ex denna: https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...ura-g12-diskbank-vandbar-635-x-120-cm-2363217

Har läst någonstans att diskbänken inte får vila på diskmaskinen. Den måste ju även kunna dras ut och servas/bytas utan att påverka resten.
 
A Avemo skrev:
En 13 mm täckskiva om den fästs i golv, vägg och bänk kan absolut bära upp diskbänken. Men hjälper det dig? Skåpet, diskmaskinen och täckskivan blir ju inte 1200 utan 1213 mm.

När jag renoverade mitt köp beställde jag en diskbänk som var 1650 mm lång. Det var inte mycket dyrare än att köpa en av standardlängd.
Precis! Behöver en diskbänk som är minst 1213. Minns du var du måttbeställde till rimligt pris?

En tanke jag fick nu är om man skulle kunna skjuta en standard 1200-bänk 13 mm åt sidan så att den räcker över täcksidan. Den skulle alltså börja 13 mm in på stommen under diskhon, men det kanske inte gör något? Tänker att diskhon ofta har lite marginal så att det inte tar upp hela utrymmet i stommen i sidled?
 
  • Gilla
vickan11
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Går det att ha Ikeas väggavslutningslist över täckskivans ovankant så att 120 cm diskbänk räcker?
[länk]

Har du varit i kontakt med Ikeas köksplanerare?
De kanske har något bra tips?
Listen skulle kunna lösa det estetiska, men hjälper tyvärr inte för att fixa stöd om det är så att diskbänken inte får vila mot diskmaskinen.

Träffat två köksplanerare på Ikea och båda kliade sig i huvudet och erkände att det var konstigt att de inte hade något som var lite längre än 1200 mm i sortimentet. Känns som att de går ifrån hela diskbänkar och bara vill erbjuda infällda varianter i måttanpassade bänkskivor.
 
BirgitS
Karl-Bertil Jonsson Karl-Bertil Jonsson skrev:
En tanke jag fick nu är om man skulle kunna skjuta en standard 1200-bänk 13 mm åt sidan så att den räcker över täcksidan. Den skulle alltså börja 13 mm in på stommen under diskhon, men det kanske inte gör något? Tänker att diskhon ofta har lite marginal så att det inte tar upp hela utrymmet i stommen i sidled?
Vad har du då över diskbänksstommens vänsterkant?
Har inte Ikea en måttritning?
 
  • Gilla
Karl-Bertil Jonsson
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Din problematik är väldigt vanlig och det finns konsoler för det. Tänk bara på att det inte får sticka ut något från väggen som luckan kan ta inom det är en vägg där. Detta är Habos variant, sök på bänkskivekonsol så hittar du fler

[bild]
Mitt problem är att jag inte har någon vägg efter diskmaskinen. Där kommer istället en altandörr.
 
BirgitS
Karl-Bertil Jonsson Karl-Bertil Jonsson skrev:
Listen skulle kunna lösa det estetiska, men hjälper tyvärr inte för att fixa stöd om det är så att diskbänken inte får vila mot diskmaskinen.

Träffat två köksplanerare på Ikea och båda kliade sig i huvudet och erkände att det var konstigt att de inte hade något som var lite längre än 1200 mm i sortimentet. Känns som att de går ifrån hela diskbänkar och bara vill erbjuda infällda varianter i måttanpassade bänkskivor.
Men täckskivan är ju stödet för diskbänkens högerkant och då kompletterat med en konsol typ som Matti_75 visade i bakkanten.

I början med Metod tror jag att Ikea bara hade infällda hoar.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Vad har du då över diskbänksstommens vänsterkant?
Har inte Ikea en måttritning?
Till vänster tänkte jag ha en bänkskiva i trä, så den skulle kunna måttanpassas så att den täcker "glipan" som diskbänken lämnar. Visst, tittar man på fronten så kanske man ser att det diffar lite, men kanske inte är så att det stör?

Bra tips, ska försöka hitta exakta ritningar och se vad det finns att spela på.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Men täckskivan är ju stödet för diskbänkens högerkant och då kompletterat med en konsol typ som Matti_75 visade i bakkanten.

I början med Metod tror jag att Ikea bara hade infällda hoar.
Ah, okej, trodde att konsolen var menat att sitta på sidan.
 
Karl-Bertil Jonsson Karl-Bertil Jonsson skrev:
Precis! Behöver en diskbänk som är minst 1213. Minns du var du måttbeställde till rimligt pris?

En tanke jag fick nu är om man skulle kunna skjuta en standard 1200-bänk 13 mm åt sidan så att den räcker över täcksidan. Den skulle alltså börja 13 mm in på stommen under diskhon, men det kanske inte gör något? Tänker att diskhon ofta har lite marginal så att det inte tar upp hela utrymmet i stommen i sidled?
Jag provade nu med Stalas designsida att välja 1220 längd, 635 bredd och någon av standardhoarna. Den landade på 6745. Det är förvisso dyrare än Conturabänken du länkar. Jag minns när jag tittade på dem att det inte var mycket dyrare att måttbeställa en bänk från Stala än att köpa en Stala med standardmått på byggvaruhuset.
 
  • Gilla
Karl-Bertil Jonsson
  • Laddar…
BirgitS
A Avemo skrev:
Jag provade nu med Stalas designsida att välja 1220 längd, 635 bredd och någon av standardhoarna. Den landade på 6745. Det är förvisso dyrare än Conturabänken du länkar. Jag minns när jag tittade på dem att det inte var mycket dyrare att måttbeställa en bänk från Stala än att köpa en Stala med standardmått på byggvaruhuset.
Ikeas 120 cm långa kostar 1735 kr, troligen i tunnare plåt så mer känslig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.