Hej
Jag ska bygga ett nytt badrum.
Jag vill försöka få till en vägg i rummet som avskiljning till duschen.
Jag vill att väggen ska gå cirka 1 meter ut från rummets vägg och inte ända upp till taket och att den ska kunna kaklas.
Hur konstruerar och förankrar man en sådan vägg för att få den stabil?

Här är en bild för att visa hur jag menar:
Modernt badrum med halvhög kaklad avskiljningsvägg för dusch, mönstrat golv och vita väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hittade en äldre tråd där en användare bl.a. bifogade denna bild:
Träreglar uppbyggda som stomme för en vägg med mineralullsisolering i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Denna vägg är ju betydligt lägre än vad jag tänkt göra, men tror ni denna princip är bra?
Blir det nog stabilt att använda träreglar och fästa i golvet och väggen?

MVH
 
Har gett mig på ett par liknande projekt genom åren, rumsavdelare osv. Dock inte i badrum, men jag har i alla fall använt rejäla vinkeljärn, dubbla överliggare som limmats och skruvats och skruvat samt limmat skivorna. Blivit stabilt när allt kommit på plats.

Är det träbjälklag kan du ju med fördel fästa yttersta regeln så långt ner i bjälklaget som möjligt innan golvspånet skruvas fast, för att få mer att skruva i. Annars kanske ett alternativ är att mura upp väggen.
 
  • Gilla
HarDrev
  • Laddar…
Hej och tack för tipsen.
Det är träbjälklag och det är öppet i dagsläget så har alla möjligheter att förankra väggen där.
 
Ingen mer som gjort något liknande?
 
Den diagonala regeln i andra bilden känns felplacerad. Borde inte denna gå från övre yttre hörnet och ned mot väggen istället?
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
T Tungbetong skrev:
Den diagonala regeln i andra bilden känns felplacerad. Borde inte denna gå från övre yttre hörnet och ned mot väggen istället?
Ja jag håller med.
 
Är ingen konstruktör/ingenjör men jag ställer mig skeptisk till att en diagonal regel ens fyller någon funktion ur stabilitetssynpunkt? Känns inte som att den överför särskilt mycket vridstyvhet.
Det är ju ingen grind som man skall förhindra att den sackar. Om du hade bjälklaget öppet, fäst de lodräta reglarna så långt ner som möjligt i bjälklaget, skruvlimma dubbla överliggare, använd rejäla vinkeljärn och när skivorna är på plats kommer den vara ordentligt stabil. Skall den dessutom plattsättas efteråt kommer du typ behöva ta in dynamit för att ta ner väggen.
Exempel:
 
Tack för tipsen och videon!
Vad tror ni om virkesdimension?
Jag tänkte använda mig av 2"4 / 45x95, men med plywood, gips och kakel på bägge sidor kommer väggen då bli ca 170mm tjock. Jag skulle därför helst vilja använda mig av 2"3 / 45x70.
Tror ni jag klarar mig med 45x70? Hur mycket påverkas egentligen styvheten av att jag går upp/ner en dimension?
 
45x120 och bara gips?
 
Du kan ju köra 45*90 och enbart gips eller någon våtrumsskiva så spar du ju in 30mm, kottla för eventuella infästningar.
 
T Tungbetong skrev:
Den diagonala regeln i andra bilden känns felplacerad. Borde inte denna gå från övre yttre hörnet och ned mot väggen istället?
Ja, och dessutom fullkomligt onödig eftersom det ska p åskivor på sidorna.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
Tack för alla svar.
Snackade med en kollega som jobbar med byggkonstruktioner.
Han trodde att 95 + Gips eller 70 + 15mm Plyfa och Gips var ganska likvärdiga om man limskruvar plywoodskivan.
Vad tror ni om det?
För mig känns det som att 70 + Plywood skulle göra väggen stabilare än 95 med gips men jag vet inte.
 
Som någon skrev innan så är det viktigt att du limmar skivorna mot dina reglar. DÅ kommer du få en mycket styvare vridstyvhet! Nu killgissar jag; men om jag byggt till mig själv skulle jag kört med 45x70 reglar och LIMMA och skruva plywoodskivorna mot dina reglar. Då kommer du få en skivverkan som gör din vägg stabil.
Steg nummer två är att du förankrar denna extravägg noga mot golv och vägg. Det är däri du kommer få din rörelse i slutändan om du limskruvar dit dina skivor. Så infästningen är mycket viktig. Tyvärr vet jag inte hur man gör detta på bästa sätt.
Men om din vägg blir katastrof i slutändan så kan du alltid rädda upp dig själv genom att sätta ett metallstag som nedan på min redigerade bild:
Modern vit badrum med dusch, toalett, mönstrat golv och en röd linje som visar tänkt placering av metallstag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tobzter
Håller på planerar badrum här.(Gamla är redan utrivet) . och vi ska sätta upp en skijevägg hela väggen från golv till tak,räcker 45x95 med plywood och gips. Ska sitta 10mm klinker på båda sidor 60x60 plattor. Räcker 800mm för toalett eller bli de trångt. Vi har prov "suttit" och de känns oki ?
 
A
Jag hade köpt limträ och plyfa och överdrivit något enormt i TS fall, elakt med last på det fria hörnet. Men så har jag en aversion mot svikt.
Tobzter Tobzter skrev:
Håller på planerar badrum här.(Gamla är redan utrivet) . och vi ska sätta upp en skijevägg hela väggen från golv till tak,räcker 45x95 med plywood och gips. Ska sitta 10mm klinker på båda sidor 60x60 plattor. Räcker 800mm för toalett eller bli de trångt. Vi har prov "suttit" och de känns oki ?
Det kommer funka fint med 45x95 och plyfa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.