S
Använd våtrumsskivor typ Lux eller liknande. Finns i 100 mm tjocklek.
Kakla klart vägg och golv och limma upp skivan och kakla skiljaväggen.
Då blir det inget problem med dubbla tätskikt och instängd fukt.

Tobzter
S sinuslinus skrev:
Använd våtrumsskivor typ Lux eller liknande. Finns i 100 mm tjocklek.
Kakla klart vägg och golv och limma upp skivan och kakla skiljaväggen.
Då blir det inget problem med dubbla tätskikt och instängd fukt.
Nja bli "riktigt" vägg. Ska fälla in en nisch också

Tobzter
NU börjar de bli klart med planering, Några åsikter ?, Men skiljeväggen bli minst 160mm TJ som tunnast för att uppfylla "säkervägg". ska fälla in en nisch i denna som är 600 x 300mm kan man sätta "Klinker-gips-masonit-gips-Klinker" i nischen?
Arkitektonisk ritning och 3D-modeller av ett litet badrum med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tobzter Tobzter skrev:
NU börjar de bli klart med planering, Några åsikter ?, Men skiljeväggen bli minst 160mm TJ som tunnast för att uppfylla "säkervägg". ska fälla in en nisch i denna som är 600 x 300mm kan man sätta "Klinker-gips-masonit-gips-Klinker" i nischen?
[bild]
Vad är egentligen poängen med dubbla handfat?
Jag ser att det brukar vara standard i amerikanska badrum, men jag har aldrig riktigt förstått varför man skulle vilja stå och trängas samtidigt i badrummet. Hade jag haft begränsat med utrymme så skulle det vara det första som rationaliserades bort.

Tobzter
Inte de som va frågan, men vi har flera småbarn som bråkar vid handfaten, då är de skönt att dom har ett varsitt. så ser det trevligt ut

Men är de trångt?

BirgitS
Tobzter Tobzter skrev:
Masonit brukar man inte ha i Säker vatten-väggen.

Går det att få ett fall från toaletten runt extraväggen till brunnen?
Det ser komplicerat ut, särskilt med stora plattor.
Kanske @tank77 vill uttala sig?
Tobzter Tobzter skrev:
Men är de trångt?
Inte direkt trångt men det kommer nog att kännas lite instängt. För det blir ju inte precis luftigt när det är ett bås för toaletten och ett för duschen.

Tobzter
Menar såklart plywood. :)

De kan ja inte svara på ska skicka denna till plattsättaren å se vad ja får för svar

S
Tobzter Tobzter skrev:
Nja bli "riktigt" vägg. Ska fälla in en nisch också
Ja, nu har du ju ritat in duschen på den väggen också. 😉

För övrigt tycker jag att man ska ha duschen längst in och toan närmare dörren. Blir ju blött på golvet som man behöver gå i för att komma till toan.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tobzter
Man blir helt blind med denna planering .
Någon som har en idé. Kommod och toalett ej på samma vägg. Hyffsat stor "öppen" dusch. Helst inte toaletten direkt till höger innanför dörren

BirgitS
Tobzter Tobzter skrev:
Man blir helt blind med denna planering .
Någon som har en idé. Kommod och toalett ej på samma vägg. Hyffsat stor "öppen" dusch. Helst inte toaletten direkt till höger innanför dörren
Varför vill du inte ha toaletten nära dörren?
När den är placerad där är det nära till det man använder mest.

Enligt branschreglerna ska det vara två cm höjdskillnad mellan tätskiktet vid golvbrunnen och tätskiktet vid tröskeln. Om duschen är bredvid dörren så kan det leda till att tröskeln måste vara högre än annars.

Så som du har byggt väggar kring duschen så upplever jag den som väldigt långt ifrån "öppen". Men vi menar kanske olika saker med det ordet.

För mig ser det naturliga ut så här:
Ritning av badrum, inkluderar badkar, dusch, tvättställ, toalett, och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Väggen mellan dusch och toalett så att toaletten blir minst 80 cm bred.
När den väggen går ända upp till tak kan jag inte förstå varför det behövs en vinkel på den.

Men om det fungerar beror ju också på var fönstret är.

• Gilla
snoooze och 3 till
  • Laddar…
Tobzter
Ser bra ut. "öppen" menar jag utan glasdörr eller dylikt .

Vinkel var enbart för att få plats med handukstork.

Toaletten nära dörr är bara för utseendes skull inte de första man ser när man öppnar dörren :)
och sedan att avloppsstammen sitter i hörnet längst i från dörren ,
flyttar ja toaletten så måste jag jacka ur 2st balkar i golvbjälklaget, men dom kan man förstärka utan problem egentligen,

Men som någon sa e väl svårt att få fallet från toaletten mot brunnen även i detta utförande pga "väggen"

BirgitS
Tobzter Tobzter skrev:
Men som någon sa e väl svårt att få fallet från toaletten mot brunnen även i detta utförande pga "väggen"
Absolut, men något lättare när det i alla fall inte är en vinkel på väggen skulle jag tro.

Även jag röstar för duschen längst in i hörnet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.