Börja med att hitta källan till fukt och mögel. Lita inte blint på ”experter”. Lägg upp bilder på vinden.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Börja med att hitta källan till fukt och mögel. Lita inte blint på ”experter”. Lägg upp bilder på vinden.
Bild och text från Anticimex
 
  • Svensk text om vinds konstruktion, mikrobiell påväxt, rekommendationer för fukthantering och förbättrad ventilation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mörk, kuslig vindsbild, träbjälkar, sliten, gammal, möjlig fuktskada, nedsläckt område, obehaglig stämning, övergiven känsla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Köttisar
  • Laddar…
RoTe
U Upp84 skrev:
Bild och text från Anticimex
Sådär ser ju varenda hus ut i det här landet typ, bilden är dessutom så usel att det inte går att göra en egen bedömning. Inte tusan byter man tak för det där, det är ju helt fel åtgärd, vilket även står i texten.
 
  • Gilla
Dannyboy80 och 4 till
  • Laddar…
U Upp84 skrev:
Bild och text från Anticimex
Vad har ni gjort för åtgärder idag?
 
RoTe RoTe skrev:
Sådär ser ju varenda hus ut i det här landet typ, bilden är dessutom så usel att det inte går att göra en egen bedömning. Inte tusan byter man tak för det där, det är ju helt fel åtgärd, vilket även står i texten.
Ska jag prata med saneringen och ventilation företag för de ska kolla på den?
 
RoTe
Först och främst skulle du kunna ta vettiga bilder så att vi ser vad problemet är.
 
  • Gilla
Elsamimmi
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad har ni gjort för åtgärder idag?
Jag har inte gjort något jag har flyttat i huset får en månad sedan.
 
RoTe RoTe skrev:
Först och främst skulle du kunna ta vettiga bilder så att vi ser vad problemet är.
Det ska jag göra men just nu är jag på jobbet
 
RoTe
Ok då kan vi ju prata om varför du ska byta ut taket utan att fixa orsaken till problemet först...
 
  • Gilla
rotbackarn
  • Laddar…
U Upp84 skrev:
Jag har inte gjort något jag har flyttat i huset får en månad sedan.
Ok. Ni kan tvätta taket och se till att fuktig luft inte letar sig upp på vinden. Kolla om ni saknar ångbroms/ångspärr/plast i taket upp på vinden. Kolla om vindsluckan är tät.
 
  • Gilla
Upp84
  • Laddar…
N
Inte för att jag är vare sig expert på eller särskilt förtjust i betongpannor men nog ser de där ut att ha många år kvar att ge.
 
  • Gilla
Dannyboy80 och 3 till
  • Laddar…
Börja med att vara uppe på vinden när det har ösregnat eller efter att det har ösregnat.
Om det inte regnar in (blir blött) så väntar du till tidigast nästa år med takbyte. Då har kan du lära dig lite mer om hus och underhåll i allmänhet och ditt hus i synnerhet under tiden.

Jag köpte ett hus i vintras med ett tak från 1989 där jag upptäckte att det regnade in (blev blött) vid ösregn - i samband med takbytet 1989 hade vissa delar inte gjorts och handra ställen hade de slarvat, det var där det var problem. Valde att laga lokalt (byta två st vinkelrännor, och en stor ventilationshuv, de hade rostat sönder) ca en månad efter inflytt samt komplettera med nockband och göra lite annat fix (kostade knappt 60 000 efter rot). Om det sedan var en vettig åtgärd eller inte vet jag inte, men jag förväntar mig att taket ska hålla i minst 10 år till.

Sedan har jag också viss påväxt & missfärgningar, men dem gör jag inget åt alls. Råsponten är från 1914 och har det inte blivit värre än vad det är på 100 år ska det väl hålla 100 år till... En del av dem beror dock på tidigare tackläckage och liknande.
Jag anser att det inte finns någon anledning att byta råspont förutom om den har ruttnat igenom och inte lägre håller som underlag. Men om den är lite möglig på ytan spelar ingen roll, du ska ju inte bo på vinden och titta på den.

Saneringsföretag lever ju på att sanera, så det är klart de gärna ger dig pris på att sanera. Men bara för att det _går_ att sanera innebär det ju inte att det är någon mening med det.
 
Redigerat:
  • Gilla
MagicFingers och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ok. Ni kan tvätta taket och se till att fuktig luft inte letar sig upp på vinden. Kolla om ni saknar ångbroms/ångspärr/plast i taket upp på vinden. Kolla om vindsluckan är tät.
Och hur ska jag se det?
 
U Upp84 skrev:
Och hur ska jag se det?
Lyft på isolering från vinden och titta. Annars kanske titta i taket i någon garderob på ovanvåningen!
 
  • Gilla
Upp84
  • Laddar…
U Upp84 skrev:
Och hur ska jag se det?
RoTe RoTe skrev:
Sådär ser ju varenda hus ut i det här landet typ, bilden är dessutom så usel att det inte går att göra en egen bedömning. Inte tusan byter man tak för det där, det är ju helt fel åtgärd, vilket även står i texten.
RoTe RoTe skrev:
Först och främst skulle du kunna ta vettiga bilder så att vi ser vad problemet är.
 
  • Mörkt vindutrymme med träbjälkar och isolering. Framträder oanvänt, dammigt, med slängda föremål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trägolv med naturlig ådring och en blå sladd som korsar bilden diagonalt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trägolv möter trappsteg, naturliga toner, vinkel ur närbildsperspektiv, kontrast mellan slät och rå yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trätrappsteg och -räcken, ojämn textur, skuggor, ingen person synlig, inomhusmiljö, närbild av en trappkonstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vindutrymme med träbjälkar och isolering. Ett gammalt waspbo syns i bakgrunden. Oplockat, oanvänt utrymme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.