Jag skulle vilja byta taket som är på 144 km. Jag fick offert på 307 tusen efter rotavdrag. Jag undrar kan det vara så dyrt för att byta tak.
 
Fairlane
U Ali Tahir skrev:
Jag skulle vilja byta taket som är på 144 km. Jag fick offert på 307 tusen efter rotavdrag. Jag undrar kan det vara så dyrt för att byta tak.
Välkommen till forumet.

Frågeställningen är svår att besvara, det kan vara både billigare och dyrare. Det beror på flera faktorer, exempelvis:
  • Form på taket (många vinklar etc)
  • Höjd (behov av byggställning)
  • Material (tegelpannor, betongpannor, plåt, papp, med solceller etc)
  • Vad som ingår (byte/reparation av undertak, hängrännor etc, bortforsling av det gamla etc)
  • Placering (olika priser i olika delar av landet, liksom reskostnader)
Du kan ju ta in några offerter till och jämföra
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Svårt att svara på utan att veta mer om förutsättningarna. Vilken takbeläggning ska användas (betongpannor, tegel, plåt etc). Är det ett vanligt sadeltak eller en mer komplex takform?

Lägg upp en bild på nuvarande tak och beskriv vad som ingår i offerten så blir det lättare att avgöra rimligheten i denna.

Edit: Fairlane var snabbare på tangentbordet :)
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Välkommen till forumet.

Frågeställningen är svår att besvara, det kan vara både billigare och dyrare. Det beror på flera faktorer, exempelvis:
  • Form på taket (många vinklar etc)
  • Höjd (behov av byggställning)
  • Material (tegelpannor, betongpannor, plåt, papp, med solceller etc)
  • Vad som ingår (byte/reparation av undertak, hängrännor etc, bortforsling av det gamla etc)
  • Placering (olika priser i olika delar av landet, liksom reskostnader)
Hus typ 1,5 plan takfotshöjd 2,90 m lutning 31°-40°. Betong
 
T TheBigCheese skrev:
Svårt att svara på utan att veta mer om förutsättningarna. Vilken takbeläggning ska användas (betongpannor, tegel, plåt etc). Är det ett vanligt sadeltak eller en mer komplex takform?

Lägg upp en bild på nuvarande tak och beskriv vad som ingår i offerten så blir det lättare att avgöra rimligheten i denna.

Edit: Fairlane var snabbare på tangentbordet
 
  • Takpannor på ett hustak, skuggor, klarblå himmel, några växter längst upp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tak i förgrunden, skuggor, fält i bakgrunden, lantligt landskap, dagtid, inga människor synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Offert eller specifikation för takombyggnad och renovering på svenska, inkluderar olika arbetsdelar och material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Storsockret
Vi fick offerter mellan 175k och 220k på vårt, valde faktiskt billigaste då förtroendet var högst där. Landade på 179k efter lite tilläggsarbeten.

Enplan, ca 150kvm tak, betongpannor.

Vi bytte dock bara den sponten som behövdes, ser ju ut som att din offert räknar med att byta allt.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Storsockret Storsockret skrev:
Vi fick offerter mellan 175k och 220k på vårt, valde faktiskt billigaste då förtroendet var högst där. Landade på 179k efter lite tilläggsarbeten.

Enplan, ca 150kvm tak, betongpannor.
Storsockret Storsockret skrev:
Vi fick offerter mellan 175k och 220k på vårt, valde faktiskt billigaste då förtroendet var högst där. Landade på 179k efter lite tilläggsarbeten.

Enplan, ca 150kvm tak, betongpannor.

Vi bytte dock bara den sponten som behövdes, ser ju ut som att din offert räknar med att byta allt.
Jag har tänkt mig 150k till 200k.
 
Verkar ju som att offerten inkluderar ny råspont, takbeläggning samt två takfönster.

Då känns offerten rimligare men gör som Fairlane skrev och ta in flera och jämför.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
U Ali Tahir skrev:
Jag skulle vilja byta taket som är på 144 km. Jag fick offert på 307 tusen efter rotavdrag. Jag undrar kan det vara så dyrt för att byta tak.
Du ska byta pannor, takfönster och all råspont.
Varför ska du byta pannor och råspont?

Har du några faktiska fel som du har konstaterat eller garderar du dig mot framtida problem?

Dina takfönster, vad är det för fel eller problem med dem?
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Du ska byta pannor, takfönster och all råspont.
Varför ska du byta pannor och råspont?

Har du några faktiska fel som du har konstaterat eller garderar du dig mot framtida problem?

Dina takfönster, vad är det för fel eller problem med
lunnabo lunnabo skrev:
Du ska byta pannor, takfönster och all råspont.
Varför ska du byta pannor och råspont?

Har du några faktiska fel som du har konstaterat eller garderar du dig mot framtida problem?

Dina takfönster, vad är det för fel eller problem med dem?
Det är ingen fel på fönsterna men de sa att de måste bytas för att passa med deras standard. Det finns mögel på vinden därför tänkte ja byta råspont.
 
Mögel på vinden skriver du.
Uppfattar det som att pga Mögel på vinden ska du byta, takpannor, all råspont och ett par takfönster.
Kanske kan du få bukt med fuktighet och få bort Mögel utan så omfattande åtgärder?
Mot nuvarande offert Kanske spara 250.000 kr?
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
lunnabo lunnabo skrev:
Mögel på vinden skriver du.
Uppfattar det som att pga Mögel på vinden ska du byta, takpannor, all råspont och ett par takfönster.
Kanske kan du få bukt med fuktighet och få bort Mögel utan så omfattande åtgärder?
Mot nuvarande offert Kanske spara 250.000 kr?
Jag hade en sanering företag här de sa att det kommer att kosta nästan 70k att sanera och sätta en avfuktare. Men killen som kom sa kolla om din tak behöver bytas. När takläggare kom de sa du måste byta taket. En annan kille kom och kollade på min braskamin han sa att taket är ok och jag behöver byta den kanske om 10 år. Vet inte vad ska jag göra.
 
Är träet ruttet eller är det bara ytligt mögel? bara ytligt så kan du fixa ventilation så vinden håller sig torr efter att du tar reda på VARFÖR du fått mögel.

Men är det bara ytligt kan du torka ur och behandla bort möglet utan att byta materialet. Finns medel som dödar av sporerna och hindrar tillväxt framtide, virkon s exempelvis.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Pannorna ser ju ok ut.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
U Upp84 skrev:
Jag hade en sanering företag här de sa att det kommer att kosta nästan 70k att sanera och sätta en avfuktare. Men killen som kom sa kolla om din tak behöver bytas. När takläggare kom de sa du måste byta taket. En annan kille kom och kollade på min braskamin han sa att taket är ok och jag behöver byta den kanske om 10 år. Vet inte vad ska jag göra.
Att takläggare säger att Du måste byta taket skulle ju kunna bero på att takläggaren behöver jobb...
Oavsett hur Du gör så måste Du åtgärda orsaken till att det blivit mögel.
 
  • Gilla
The Tor och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.