Hej! Hittade detta rör under altanen. Och kom på att det var från detta den dåliga lukten de sista åren har kommit ifrån. Lite avloppslukt men kanske lite mer åt död mus. Vågar man täppa till röret helt för att slippa lukten? Är osäker på funktion. Ventilation av krypgrund eller bottenplatta? I så fall bör den ju inte täppas till. Något som har en aning om användningsområde?
Träaltan under konstruktion, jord, grus, kruka under tomrum, oavslutade golvplankor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
JanneJanne123
Troligen spolbrunn för dräneringen, sätt på ett lock om det luktar illa.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Kanske sitter ihop med dränering eller dagvatten. Hur ska vi veta på forumet?
 
  • Gilla
@ndreas och 1 till
  • Laddar…
Be nån annan i huset att spola i toaletten. Lyssna och hörs det rinnande vatten från röret är det troligen avluftning för avlopp. Proppa inte igen röret isåfall, sätt dit en vacuumventil ämnad för avlopp istället.

Är det inte avlopp. Då ber du nån att ropa i röret och lyssna i krypgrunden.

Annars kan du förlänga röret bort till ett ställe där lukten inte stör.
 
  • Gilla
Marjou och 1 till
  • Laddar…
D Daniel_walnut skrev:
Be nån annan i huset att spola i toaletten. Lyssna och hörs det rinnande vatten från röret är det troligen avluftning för avlopp. Proppa inte igen röret isåfall, sätt dit en vacuumventil ämnad för avlopp istället.

Är det inte avlopp. Då ber du nån att ropa i röret och lyssna i krypgrunden.

Annars kan du förlänga röret bort till ett ställe där lukten inte stör.
Det hörs inget rinnande men två lufttrycks/vakuum-klick varje gång, svagt. Vid ngt tillfälle läte det lite som regn under en längre tid efter spolning, väldigt svagt.
Kom på att krypgrund bara är under nyare mindre tillbyggnad. Kan bara lyssna via luftventiler men hördes inget.
Ska tillägga att det inte luktar hela tiden.
Vi har enskilt avlopp och vad jag förstod så ska man inte ha vakuumventil då. Är kolfilter enda lösningen då?
Om det nu är avloppet vill säga?
 
Rickard.
Luftningen av enskilda avlopp brukar göras ganska långt från huset medans spolningen av dagvatten eller dränering är ofta alldeles bredvid huset (där rören ligger).
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Det kan också vara en spolbrunn för avloppet. Jag har en sådan i sommarstugan och den kan lukta. Men du bör naturligtvis ha ett lock på den.
[länk]
Det hade ju varit det enklaste. Det behöver inte vara någon ventilation till en spolbrunn då?
 
Rickard. Rickard. skrev:
Lutningen av enskilda avlopp brukar göras ganska långt från huset medans spelningen av dagvatten eller dränering är ofta alldeles bredvid huset (där rören ligger).
"spelningen av dagvatten"? Menar du spolning eller lutning? Annars får du gärna förklara.
Intressant. Utifrån din beskrivning känns det ju då inte som det har med avloppet att göra.
Ska nämna att det även ligger en brunn i närheten som vi är ganska säker på att den har varit kopplad till dagvattnet. Men den används inte längre, vi har grävt nya dagvattenrör. Skickar bild, röret syns längst bort i bilden.
Träverk till däck under konstruktion, bjälkar ej klädda, verktyg synliga, grus, planlagt för utomhusbygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rickard.
Det blev lite tokiga autocorrects som jag nu redigerat ;)

Spola vatten i stuprören så hör du om det är dagvattnet, det är inte helt ovanligt att dagvattnet sen är kopplat till avloppet även fast det är förbjudet i många kommuner. Det kan säkert lukta illa även om det är separata system också.
Är det dagvatten kan du sätta ett lock.
 
Rickard. Rickard. skrev:
Det blev lite tokiga autocorrects som jag nu redigerat ;)

Spola vatten i stuprören så hör du om det är dagvattnet, det är inte helt ovanligt att dagvattnet sen är kopplat till avloppet även fast det är förbjudet i många kommuner. Det kan säkert lukta illa även om det är separata system också.
Är det dagvatten kan du sätta ett lock.
Fungerar tyvärr inte då dagvattenrören från stuprören inte längre går via brunnen. Vi har inte kopplat de nya rören till befintliga utan lagt de ut i en slänt istället. 🙁
 
Rickard.
J Jonsjos skrev:
Fungerar tyvärr inte då dagvattenrören från stuprören inte längre går via brunnen. Vi har inte kopplat de nya rören till befintliga utan lagt de ut i en slänt istället. 🙁
Jag skulle nog bara lägga mitt förtroende till proffsen som byggt systemet och bara proppat men du kan såklart ganska enkelt utesluta avloppet om du vill vara helt säker.

Jag är inte särskilt bevandrad i enskilda avlopp men luftningarna brukar sitta efter trekammarbrunnen i närheten av markbädden vilket är anledningen att dom rören brukar bli en bra bit från huset. Det kan fortfarande vara för att spola avloppet men för det så behöver det inte vara öppet.
 
Så problemet är väl att lista ut om röret är kopplat till dränering eller den gamla dagvattenbrunnen. Och i dessa fall borde ett lock kunna sättas på.
Men om det har med avloppet att göra måste det kunna komma in och utluft om det är enskilt avlopp. Alltså inget lock. Gäller även spolbrunn?
 
J Jonsjos skrev:
Så problemet är väl att lista ut om röret är kopplat till dränering eller den gamla dagvattenbrunnen. Och i dessa fall borde ett lock kunna sättas på.
Men om det har med avloppet att göra måste det kunna komma in och utluft om det är enskilt avlopp. Alltså inget lock. Gäller även spolbrunn?
Avluftning för avlopp ska som regel vara över nock. Det gäller generellt. Sedan ska markbädden ha en egen avluftning vid enskilt avlopp, men den hamnar ju då en bra bit bort från huset och måste även ha en viss höjd för att hamna ovanför snön. Är det bara en spolbrunn för avloppet kan den ha lock.

Jag hade satt ett lock oavsett. Särskilt om det luktar död mus. Känns faktiskt som ett ställe där det kan ramla ned möss om röret fortsätter att vara öppet.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Avluftning för avlopp ska som regel vara över nock. Det gäller generellt. Sedan ska markbädden ha en egen avluftning vid enskilt avlopp, men den hamnar ju då en bra bit bort från huset och måste även ha en viss höjd för att hamna ovanför snön. Är det bara en spolbrunn för avloppet kan den ha lock.

Jag hade satt ett lock oavsett. Särskilt om det luktar död mus. Känns faktiskt som ett ställe där det kan ramla ned möss om röret fortsätter att vara öppet.
Den här står drygt en meter från avloppsbrunnen, yttermått ca 60 cm i diameter. Kan det vara avluftningen för markbädden?
Provade också att sätta en plastpåse med gummiband runt för att se om det kommer in/ut luft när man spolar. Påsen rörde sig "åt båda hållen". Men det gjorde den även lite ibland när man inte spolade.
En gammal, övergiven betongstruktur täckt med mossa bland vegetation i en skogsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.