JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Ja, tyvärr varierar det här en hel del mellan bolagen i den data vi konsumenter kan få tag i, men på systemsidan vill jag sticka ut hakan så pass att någon hade märkt om man systematiskt hade gjort fel.
En fråga till dig som gjort Timpriskollen. Har du sett om olika nätbolag tidsstämplar volymen (kWh) olika. Uddevalla Energi uppger alltså att Volym för en viss timme är förbrukningen timmen innan. Jag tycker ju att detta egentligen är helt naturligt, Vid varje hel timme kan man ju avgöra förbrukningen en timme bakåt.
 
JanneJanne123
Jag skulle säga att absoluta merparten av nätbolagen redovisar när timmen startar och hur mycket man har använt den timmen dvs:

2022-01-01 00:00 1,3

Det betyder att man mellan 00-01 använde 1,3 kWh.

Om du gör ett uttag från Uddevalla för bara ett dygn, hur ser den filen ut?
 
B BSOD skrev:
Jag gjorde ett stickprov på greenely appen för gårdagen. Där räknar man i alla fall rätt på kostnaden, dvs att ph1 volym och pris för ph1 multipliceras.

Men de kanske räknar fel i faktureringssystemet.

För att ytterligare skapa trassel utöver utc / sommartid, så finns det ju vissa som hanterar timvärden i databaser olika, och anser att 00.00 är timmen mellan 00 till 01, medan andra också skriver 00.00, och syftar på timmen mellan 23.00 och 00.00. Så man får vara försiktig framförallt om man försöker matcha data från olika databaser, t.ex. pris från 1 ställe och volym från ett annat ställe.
Precis. Det är ju detta frågan handlar om. Som jag nyss skrivit så anger ju Noordpool lyckligtvis ett tim intervall t.ex. 00-01. Vattenfall tidsstämplar istället detta intervall med 00:00. Min nätägare Uddevalla Energi å andra sidan sätter tidsstämplen 01:00 på förbrukningen 00:00-01:00.
Greenely använder samma system med tidsstämplar som Vattenfall för spotpriset (i alla fall innan 2023-03-26) och multiplicera glatt volym och spotpris med samma tidsstämpel trots att förbrukningen är en timme innan tidsstämpeln och spotpriset gäller från tidsstämpeln och en timme framåt.
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Jag skulle säga att absoluta merparten av nätbolagen redovisar när timmen startar och hur mycket man har använt den timmen dvs:

2022-01-01 00:00 1,3

Det betyder att man mellan 00-01 använde 1,3 kWh.

Om du gör ett uttag från Uddevalla för bara ett dygn, hur ser den filen ut?
Ja nu blir jag så klar osäker. Första timmen som anges är 00:00 och sista 23:00. Skulle ju i så fall antyda att förbrukningen är från klockslaget och en timme framåt trots vad de meddelat vid direkt fråga. Jag får reda ut det med dem.
Tabell med datum, timmar och energiförbrukning i kWh för en dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
JanneJanne123
Appskärm som visar elförbrukning i kilowattimmar över dygnet, toppar under eftermiddagen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Om vi då korsrefererar detta med vad Greenely säger i appen att du har förbrukat tex 00:00 i ditt utdrag ovan, är de siffrorna olika?
 
Olle Bull Olle Bull skrev:
Ja nu blir jag så klar osäker. Första timmen som anges är 00:00 och sista 23:00. Skulle ju i så fall antyda att förbrukningen är från klockslaget och en timme framåt trots vad de meddelat vid direkt fråga. Jag får reda ut det med dem.
[bild]
Olle Bull Olle Bull skrev:
Ja nu blir jag så klar osäker. Första timmen som anges är 00:00 och sista 23:00. Skulle ju i så fall antyda att förbrukningen är från klockslaget och en timme framåt trots vad de meddelat vid direkt fråga. Jag får reda ut det med d
Nu har Uddevalla energi ändrat sig. Förbrukade kWh gäller timmen efter tidsstämpeln dvs pss som spotpriset..De meddelar dessutom att de alltid använder Normaltid (GMT+1) även när sommartid införts. Alltså räknar Greenely rätt! Hurra! Hade ju varit bra att deras kundtjänst kunnat förklara vad jag gjorde fel i min kalkyl.

Alla svar på mitt inlägg ledde däremot snabbt till lösningen. Tack för det!
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
Lite tilläggsinformation. Fram till April i år kunde man på begäran få information Från Greeneley om hur de räknat ut summan på fakturan i form av ett excelblad med Tid Volym Spotpris och Resulterande belopp timme för timme. Från Maj har de en ny underleverantör för fakturaberäkningar och kan från Maj endast leverera samma info som du kan få från din nätägare Tid och Volym (kWh).
Jag tycker inte det är acceptabelt!
Finns det några myndighetskrav på hur de ska kunna verifiera sin beräkning av fakturan?
 
Olle Bull Olle Bull skrev:
Lite tilläggsinformation. Fram till April i år kunde man på begäran få information Från Greeneley om hur de räknat ut summan på fakturan i form av ett excelblad med Tid Volym Spotpris och Resulterande belopp timme för timme. Från Maj har de en ny underleverantör för fakturaberäkningar och kan från Maj endast leverera samma info som du kan få från din nätägare Tid och Volym (kWh).
Jag tycker inte det är acceptabelt!
Finns det några myndighetskrav på hur de ska kunna verifiera sin beräkning av fakturan?
Några lagar för detta blir jag överraskad om du hittar! Vänd dig till AS (anonymous statisticohilics)för hjälp med dina probläm!
 
  • Haha
Dilato
  • Laddar…
C
Olle Bull Olle Bull skrev:
Finns det några myndighetskrav på hur de ska kunna verifiera sin beräkning av fakturan?
Tyvärr verkar det inte göra det. Bedrövligt att det blivit norm att man inte kan få fram den information som krävs för att stämma av fakturerat belopp. Det närmaste du kommer är nog de löften som medlemmarna i "schysst elhandel" lovar att uppfylla:

Tydlig och rätt prisinformation
Kunden ska kunna förstå vilka komponenter i elpriset som kan förändras under avtalstiden och vilka fasta påslag som tillkommer. I det fall priset inte kan anges i förväg ska det tydligt och klart framgå hur priset beräknas.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Du kan ju förövrigt testa i [länk] och se om siffrorna stämmer bättre för.
Ska det vara normaltid GMY+1 I Timpriskollen?
 
JanneJanne123
Ja, i Timpriskollen konverterar jag Nordpools data till vår tidszon.
 
  • Gilla
Olle Bull
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Du kan ju förövrigt testa i [länk] och se om siffrorna stämmer bättre för.
Nu har jag äntligen kollat i Timpriskollen. Resultatet framgår av bilden nedan. Blir lite osäker på hur jag ska tolka "Viktat spotpris" resp "Snittpris med timavräkning/spotpris". Är det senare viktat med mina data och det förra med något större kollektiv? Båda är f.ö lägre än det viktade spotpriset på 73.40 som Greenely räknar ut och som jag numera anser vara korrekt baserat på min timvisa förbrukning.
 
  • Elanvändningsrapport: 600 kWh konsumerat, kostnader jämförs, medelpris, viktat spotpris, snittpriser, och tidsavvikning presenteras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Olle Bull Olle Bull skrev:
Nu har jag äntligen kollat i Timpriskollen. Resultatet framgår av bilden nedan. Blir lite osäker på hur jag ska tolka "Viktat spotpris" resp "Snittpris med timavräkning/spotpris". Är det senare viktat med mina data och det förra med något större kollektiv? Båda är f.ö lägre än det viktade spotpriset på 73.40 som Greenely räknar ut och som jag numera anser vara korrekt baserat på min timvisa förbrukning.
Greenly har precis som mitt bolag (Telge Energi) ett påslag som de inte öppet redovisar. Deras oförmåga att redovisa detta är en av anledningarna att jag nu byter bolag den 1/10. Vi får se om det nya bolaget är bättre på detta (skulle inte tro det dock).

Rörande viktningen så är det med dina data. Medeltimpriset är ett rakt medel över timpriserna utan hänsyn till förbrukning.
 
Det känns som att det skulle behöva styras upp hur debiteringen ska redovisas. Olika bolag behöver använda benämningar på samma sätt för att konsumenter ska kunna göra underbyggda val.
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Greenly har precis som mitt bolag (Telge Energi) ett påslag som de inte öppet redovisar. Deras oförmåga att redovisa detta är en av anledningarna att jag nu byter bolag den 1/10. Vi får se om det nya bolaget är bättre på detta (skulle inte tro det dock).

Rörande viktningen så är det med dina data. Medeltimpriset är ett rakt medel över timpriserna utan hänsyn till förbrukning.
Timpriskollen redovisar alltså tre Spotpriser
1. Snittpris Nord Pool för perioden (en månad)
2. Viktat spotpris
3. Snittpris med timavräkning/spotpris

Alla tre måste ju vara någon form av viktade medelvärden.

Det raka medelvärdet (det aritmetiska) under April 2023 blir 47.37 (se bifogat klipp). Här har jag alltså summerat alla spotpriser timvis under april och delat med 24*30. Jag kan förstå att detta aldrig redovisas det är ju inte intressant eftersom det ju inte är vad elhandlarna betalar i genomsnitt.

Snittpris Nord Pool är det pris som Nord Pool redovisar som snitt under månaden. Jag har inte hittat någon definition men det är rimligen kvoten av Total el handel (kr) i området under månaden och totala volymen (kWh).

Återstår då de två andra siffrorna från Timpriskollen. I mitt fall blev det ena (Viktat) 70.70 öre och det andra 69.20 öre. Båda två lägre än när jag (och Greenely) räknar mitt viktatde medelvärde till 73.39öre baserat på timvisa spotpriset direkt från Nord Pool

Hade gärna bifogat mina data och kalkyler med det går väl inte?

De påslag som Greeneley gjort (utöver 73.4 öre som baseras på Nordpools egna siffror) framgår av fakturan
och var under April 13.48öre
 
  • Excel-tabell som visar datum, elförbrukning i kWh, spotpris i öre, belopp i kronor och beräkningar/kommentarer.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.