Arkitektkontoret Claesson Koivisto Rune låter helt röda Villa Simonsson kontrastera mot det gröna landskapet vid Lule älv. Pulpettaket löser problemet med den av kommunen lågt föreskrivna takhöjden och ger ett bra utnyttjande av ovanvåningen. Trots en begränsad budget ger materialval och originell färgsättning ett starkt arkitektoniskt uttryck.

Du kan läsa artikeln här: Villa Simonsson – helt i rött
 
Inte i min smak kan man väl säga.
Arketoniskt, men inte så snyggt ?

Men smaken är ju olika...
 
  • Gilla
Box of rain och 2 till
  • Laddar…
Och helt vitt med lite ommålat trä.
 
Klarar inte oregelbundna fönster, och att ha vacker utsikt och ett badkar i badrummet men inte kunna se sagda utsikt pga. höjden borde vara kriminellt.

Härlig kulör och fint invändigt dock!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Jag har kanske fel, men känns verkligen som att Kommunen har tänkt sig en sak och att beställare och arkitekt vill ha något annat. Jag är inte helt övertygad om att det blir kanon när sedan båda sidor måste kompromissa. Hade varit intressant att få se vad respektive sida hade byggt om de fått bestämma till 100%.
 
  • Gilla
Anonymiserad 358496 och 1 till
  • Laddar…
Intressanta tankar, även om jag gillar huset
 
A
Jag saknar ord att beskriva hur ful jag tycker fönstersättningen är. Det är väl det som är arkitektens syfte här, att få andra att känna något. Tyvärr verkar många så talanglösa att provokation är enda verktyget.
 
  • Gilla
bosonspace och 8 till
  • Laddar…
A
Det här är en soptipp i Sierra Leone, tycker den är vackrare än Villa Simonsson.
 
  • Enorm sophög, avfall, skräp, personer som söker, miljöförstöring, återvinning, förorening, avfallsanläggning, konsumtionens baksida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
bosonspace och 10 till
  • Laddar…
yoloboi skrev:
Jag saknar ord att beskriva hur ful jag tycker fönstersättningen är. Det är väl det som är arkitektens syfte här, att få andra att känna något. Tyvärr verkar många så talanglösa att provokation är enda verktyget.
Spännande tolkning. Så arkitektkontoret Claesson Koivisto Rune är så odugliga att de måste provocera för att få uppmärksamhet och nya uppdrag?
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
A
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Spännande tolkning. Så arkitektkontoret Claesson Koivisto Rune är så odugliga att de måste provocera för att få uppmärksamhet och nya uppdrag?
Nej, men för att få någon att känna något. Konst, du vet. :) Och dom fick mig att känna mig illamående. Arkitekt-win!
 
  • Gilla
Erik_91 och 4 till
  • Laddar…
yoloboi skrev:
Nej, men för att få någon att känna något. Konst, du vet. :) Och dom fick mig att känna mig illamående. Arkitekt-win!
Stackars dig. Jag kände tvärtom , stilig lekfullhet med fönstersättningen.
 
  • Gilla
BirgitS och 5 till
  • Laddar…
A
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Stackars dig. Jag kände tvärtom , stilig lekfullhet med fönstersättningen.
Jag glädjs med dig som känner så! Som jag belyst är jag av annan åsikt men det behöver jag inte älta mer.

Vad känner du om soptippen? Rent visuellt alltså, jag tror alla veckans dagar att det är en sämre bostad än Villa Simonsson.
 
  • Haha
  • Gilla
erikjakan och 2 till
  • Laddar…
Gräsligt fult. Ser ut som sånt som byggs i skogen utan bygglov. Säkert en arkitekt inblandad. (Läste inte artikeln, skrollade förbi eländet så fort jag kunde.)
 
  • Gilla
Mikael Karlsson4999 och 2 till
  • Laddar…
Jag gillade det. Många snillrika lösningar..
Grattis alla inblandade.
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
Arkitektkontoret Claesson Koivisto Rune låter helt röda Villa Simonsson kontrastera mot det gröna landskapet vid Lule älv. Pulpettaket löser problemet med den av kommunen lågt föreskrivna takhöjden och ger ett bra utnyttjande av ovanvåningen. Trots en begränsad budget ger materialval och originell färgsättning ett starkt arkitektoniskt uttryck.

Du kan läsa artikeln här: Villa Simonsson – helt i rött
Fina hus, men bilden på Claesson Koivisto Rune är väl från 90-talet när de tog examen på inredningsarkitektur på Konstfack.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.