Hur klarar klinkers dubb?
 
Det beror på vad det är för klinkers. De klassas olika beroende på vilken slitstyrka de har. Men generellt klarar de dubb bra.
 
Christian: Jag tänkte bara om det fanns en möjlighet att vattnet underminerar grunden?

Det verkar som om diskussionen förordar att luta golvet med industrispackel eller flytspackel i kombination med klinker.

Hur mycket behöver golvet luta? Låt oss säga att ytan där bilen står är 5m lång.
Vad krävs för att spacklet ska fästa i underlaget?
 
Lutningen på golvet hade jag nog satt till en cm/m ungefär. Det hade säkert fungerat med mindre fall också men det kan sägas vara den oftast rekommenderade lutningen. Problemet är dock att det inte alltid är praktiskt möjligt med sådant fall.

Vad gäller förarbetet till spacklingen ska betongplattan vara så dammfri och fri från lösa particklar det bara går. Dammsug noga och prima enligt spackeltillverkarens anvisningar. Dröj sen inte med att spackla utan gör det helst samma dag.
 
dankarl skrev:
Christian: Jag tänkte bara om det fanns en möjlighet att vattnet underminerar grunden?

Finns ju alltid en risk med allt tyvärr, men eftersom jag slog ner ett avloppsrör(1,2m) rätt ner så vattnet inte ska kunna "gräva" ut jorden direkt under plattan så känns det som ingen risk

Vi snackar ju om några ynkliga liter som inte lär ha ett konstant flöde eller kraft mot jorden för att lyckas skölja bort jord m.m
Har dessutom fyllat upp hela hålet med makadam och större stenar i hela avloppsröret.
 
Tack ska ni ha. Jag tror jag fått någorlunda kolla på läget.

Det lutar nog åt klinkerlösningen i alla fall.
 
Lägg en granitkeramikplatta, den är ju honomgen (samma material helt genom) så den tål nötningen bra. Sen finns dom med knivskarpa kanter så att man kan dra ner på fogbredden til minimalt. Men då krävs ju att underlaget är kanonjämnt så att det blir jämnt när man lägger plattorna.
 
För att vara lite petig, det finns även glaserade granitkeramikplattor, och de är alltså inte homogena.
 
finns ett 3-e sätt och det är att såga en skåra dit du vill att det ska ringa ut
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.