Hej!

Jag har nyligen haft golvläggare över i min lägenhet. Överlag så är jag väldigt nöjd med både slipning och golvläggning, men jag noterade detta när jag såg på bilderna efteråt (se röda markeringen).

Är jag alldeles för petig här eller bör jag ta kontakt med firman för att få det fixat? Att plankan ser ut så är ju en sak, men jag tänker att man hade kunnat placera det bredvid ljusare plank eller liknande?

Vad tycker ni golvexperter?
 
  • Tomt rum med trägolv, fönster, radiator och en markering på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K
Tror att du själv bara ser detta. Tycker man lägger mer märke till de två svarta sträcken på mitten av golvet 🫣.

När du får in möbler kommer man inte tänka på det. Meningen är ju att trä ska se levande ut.
 
  • Gilla
Hep och 3 till
  • Laddar…
janwide
För petig tycker jag. 😉
 
  • Gilla
tank77 och 5 till
  • Laddar…
F
Meanwhile i Ucraine 🖕
 
  • Gilla
tank77
  • Laddar…
A
Kan det vara ett dolt fel?
 
  • Haha
  • Gilla
tank77 och 4 till
  • Laddar…
Ucraine?
 
  • Gilla
TechChad
  • Laddar…
T
Tycker du är för petig. Det är inget man kommer tänka på och i ett parkettgolv så är det ju naturliga skillnader. Hade det varit ett laminatgolv, som är "fabriksmönstrat", skulle det eventuellt vara annorlunda.
 
  • Gilla
drante
  • Laddar…
För petig med hänsyn till golvet du valt som är rätt livligt. Jag tycker de ljusare brädorna i mitten syns mer. Men även de svarta strecken som någon nämnde.
 
  • Gilla
drante
  • Laddar…
udihow udihow skrev:
Ucraine?
Du fattar kanske?
 
Instämmer i att du är för petig. Jag skulle störa mig mer på att det sitter en kvartstav mot golvsockeln längst in i rummet.
 
  • Gilla
Jontha och 2 till
  • Laddar…
E
D drante skrev:
Hej!

Jag har nyligen haft golvläggare över i min lägenhet. Överlag så är jag väldigt nöjd med både slipning och golvläggning, men jag noterade detta när jag såg på bilderna efteråt (se röda markeringen).

Är jag alldeles för petig här eller bör jag ta kontakt med firman för att få det fixat? Att plankan ser ut så är ju en sak, men jag tänker att man hade kunnat placera det bredvid ljusare plank eller liknande?

Vad tycker ni golvexperter?
En del vill ha livliga golv och andra efter färg.

Vet inte hur jag ska förklara detta men försöker: en del golv behöver 2 plank mellan skarvarna. Du har 3 skarvar i rad med en plank mellan nu.
 
  • Gilla
drante och 1 till
  • Laddar…
H
E Elsparv skrev:
En del vill ha livliga golv och andra efter färg.

Vet inte hur jag ska förklara detta men försöker: en del golv behöver 2 plank mellan skarvarna. Du har 3 skarvar i rad med en plank mellan nu.
Tillägg till Elsparv: Det man kan störa sig på att det inte är lagt löpande utan mer som ett altangolv. Har för mig att ändskarvarna ska ska ligga minst 60 cm från varandra. Läs lägginstruktionerna för det golvet. Brukar finnas på tillverkarens hemsida om du inte har instruktionerna i papper kvar.
 
  • Gilla
Elsparv
  • Laddar…
E
H HEM2121 skrev:
Tillägg till Elsparv: Det man kan störa sig på att det inte är lagt löpande utan mer som ett altangolv. Har för mig att ändskarvarna ska ska ligga minst 60 cm från varandra. Läs lägginstruktionerna för det golvet. Brukar finnas på tillverkarens hemsida om du inte har instruktionerna i papper kvar.
Kom på lite mer efter att läst ditt inlägg.

Mer dålig förklaring här: vill minnas att på mitt golv gällde:
kortaste bit 300 mm.
minst 2 brädor mellan skarv annars minst 600 mm mellan skarv bredvid varandra.
 
  • Gilla
HEM2121
  • Laddar…
Blir nog för petigt att påpeka. Om du inte från början kommit överens om att du vill ha golvet "premium" (och då anlitat andra hantverkare som inte gör så här).
 
H
E Elsparv skrev:
Kom på lite mer efter att läst ditt inlägg.

Mer dålig förklaring här: vill minnas att på mitt golv gällde:
kortaste bit 300 mm.
minst 2 brädor mellan skarv annars minst 600 mm mellan skarv bredvid varandra.
Det verkar stämma bra!!
TS kan hävda att det inte är lagt efter läggninginstuktionerna och därmed inte fackmannamässigt utfört! Hantverkaren ska därmed lägga om golvet och stå för kostnaden för golvet för de brädor som inte går att använda. Nya brädor måste ha samma Batchnummer , ut annat fall får hantverkaren köpa nytt golv för hela rummet.
Nu är det ett livligt golv så kanske behövs inte samma Batchnummer, beror på om man kan hitta färg som passar in, det är ju upp till TS att avgöra.
 
Redigerat:
  • Gilla
H. Blom och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.