N nine_mirrors skrev:
Du kan formulera det hur du vill men det är inte jag som är fastighetsägare.
Vem anser du är fastighetsägare då?
Ordförande i din förening?

Oavsett så har du fel ang. hur svårt det är att bekämpa myror, köp några dosor fyll påmed flytande myrr och sen är problemet borta.
 
  • Gilla
fusion och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff
N nine_mirrors skrev:
Jag förstår mycket väl hur brf:er fungera. Om det är en vattenläcka (extern) in i min lägenhet är inte jag ansvarig för att reda ut var den är eller för att reparera den. Dessutom kan föreningen vara skyldig att betala för reparationen. Jag är helt enkelt inte fastighetsägaren, det är föreningen. Jag är i sig medlem i föreningen men det gör inte mig till fastighetsägare. Vi har lån med fastigheterna som pant, jag har inte signerat de pappren.
Så om du äger aktier i ett aktiebolag så tänker du att du inte är delägare av den enkla anledningen att du inte signerar alla avtal som bolaget ingår?

Jag skulle vilja påstå att du inte alls förstår hur bostadsrättsföreningar fungerar. Att föreningen har ansvar gentemot en delägare (precis som ett aktiebolag har ansvar mot sina ägare) förändrar inte situationen.
 
  • Gilla
och en till och 2 till
  • Laddar…
K Klass0n skrev:
Vem anser du är fastighetsägare då?
Ordförande i din förening?

Oavsett så har du fel ang. hur svårt det är att bekämpa myror, köp några dosor fyll påmed flytande myrr och sen är problemet borta.
Vem tror du står som ägare till fastigheten? Det är föreningen som juridisk person. Det är föreningen som är fastighetsägare. I en Brf är ansvaret uppdelat mellan de boende och föreningen. Föreningen är tex ofta ansvarig för underhållet av utsidan av fönstren medan den boende är ansvarig för insidan.
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Så om du äger aktier i ett aktiebolag så tänker du att du inte är delägare av den enkla anledningen att du inte signerar alla avtal som bolaget ingår?
Så om du äger aktier i ett företag får du utnyttja det företagets faciliteter lite hipp som happ?
 
Düsseldorff
N nine_mirrors skrev:
Så om du äger aktier i ett företag får du utnyttja det företagets faciliteter lite hipp som happ?
Naturligtvis inte. Jag får utnyttja eventuella faciliteter i enlighet med avtalet jag har med bolaget. Precis som med en bostadsrättsförening med andra ord.
 
Nu börjar tråden att spåra ur lite, mycket tjafs nu, TS frågar om något och säker svar . Först får TS försöka utröna var dom kommer in, bara följa dom små liven, kan ta ett tag, efter beslut om åtgärd. Dom är rätt harmlösa, men inget kul att ha dom runt i köket. Nästa fråga, betong eller trähus, putsad fasad eller träpanel.
 
  • Gilla
lindsmik och 5 till
  • Laddar…
N nine_mirrors skrev:
Hej Alla!

Vi har plötsligt myror i vårt kök. Jag kontaktade föreningen som sade att det var mitt ansvar att ta hand om detta.
Enligt miljöbalken 9 kap, paragraf 9 är det fastighetsägarens ansvar att hålla lägenheterna fri från skadedjur.
Vi bor dessutom 1 tr upp i ett flerbostadshus beläget i ett delvis skogigt område så jag kan inte se hur jag ska kunna göra något åt vårt skalskydd (så att säga).
Föreningens representant sade att det inte är förenings ansvar om myrorna kommer utifrån. Jag förstår dessutom inte hur vi ska kunna reda ut om myrboet finns i huset eller utomhus.
Jag ska ringa Anticimex imorgon och fråga dem men jag skulle vilja höra the wisdom of crowds.
Fixa sig själv. Om styrelsen vägrar, ska du läsa lusen av dom och vänta på att myrorna invaderar mer? Anticimex skickar säkert gratis myrmedel och råd.

Ett tips, gå med i styrelsen och styr upp verksamheten.
 
  • Gilla
fusion och 1 till
  • Laddar…
C
N nine_mirrors skrev:
Enligt miljöbalken 9 kap, paragraf 9 är det fastighetsägarens ansvar att hålla lägenheterna fri från skadedjur.
Helt rätt - du har även bostadsrättslagen:

"[S2]I fråga om bostadslägenhet som utgör en del av ett hus är styrelsen skyldig att vidta tjänliga åtgärder för att utrota ohyra, även om bostadsrättshavaren är ansvarig enligt första stycket för att sådan förekommer i lägenheten. Är bostadsrättshavaren utan ansvar för ohyran, har han rätt till ersättning för nödvändiga kostnader som han drabbats av genom åtgärder för att utrota ohyran. Lag (2003:31)."

Föreningen har också så gott som garanterat ett skydd genom fastighetsförsäkringen.

Att myror sedan potentiellt kan vara extremt svårt att få bukt med är en annan sak.
 
  • Gilla
fusion och 5 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Nu börjar tråden att spåra ur lite, mycket tjafs nu, TS frågar om något och säker svar . Först får TS försöka utröna var dom kommer in, bara följa dom små liven, kan ta ett tag, efter beslut om åtgärd. Dom är rätt harmlösa, men inget kul att ha dom runt i köket. Nästa fråga, betong eller trähus, putsad fasad eller träpanel.
Men TS undrar ju även vems ansvaret är. Han/hon tycks ju inte intresserad av att hitta en lösning på att lösa problemet själv.
ENda lösningen är att få TS till att förstå att problemet ligger på honom/henne.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Det är fastighetsägaren ansvar, dvs i detta fall bostadsrättsföreningen (inte den enskilde medlemmen). Oftast uppfyller föreningen sitt ansvar med att ha en skadedjursdel i fasighetsförsäkringen.

Dvs om skadedjur hittas kan någon ringa en skadedjursbekämpare som hjälper till med åtgärd. Vem denne någon är beror på situationen.

Så styrelsen skulle ha svarat vem denne någon är samt vem denne någon skulle kontakta. Troligtvis har styrelsen ingen aning om det juridiska och då får man snällt fråga om man kan få ta del av försäkringsbrevet eller upplysa hur det ligger till.

Troligtvis har föreningen ett befintligt avtal redan kolla på hemsidan eller ring till alla större skadedjursbekämpare och be om hjälp. Om någon erbjuder hjälp har föreningen uppenbarligen ett aktivt avtal.

Så föreningen har ansvaret men det slutar oftast med att det är den boende som får driva kontakten med skadedjursfirman. Men den boende är oftast den person som är bäst på att hantera detta då denne råder över lägenheten som har problem.
 
  • Gilla
sysmali och 1 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Men TS undrar ju även vems ansvaret är. Han/hon tycks ju inte intresserad av att hitta en lösning på att lösa problemet själv.
ENda lösningen är att få TS till att förstå att problemet ligger på honom/henne.
Fast det där stämmer ju inte. TS ursprungliga fråga var ju vems ansvaret är och det i sig tycker jag skvallrar om att TS vill göra rätt/ta det rätt väg så att säga. Och myrorna är inte medlemmens ansvar. Om du menar att ansvaret är TS bara för att hen är medlem i föreningen så är det jävligt långsökt. Med det resonemanget skulle TS även vara ansvarig för snöröjning, takskottning, fastighetens elinstallationer ja typ allting och så är det naturligtvis inte.

Men för att ge tips till TS ..... Att styrelsemedlemmen inte har koll är i sig inte speciellt ovanligt, olyckligt men inte ovanligt. Om du inte orkar rota fram stadgar etc. så lär information om vilket bolag ni har avtal med för skadedjursbekämpning finnas antingen på "tavlan i porten", i boendepärmen du bör ha eller på er webbsida (intern/extern). När du hittar denna information så lär det även stå hur du ska gå tillväga vid kontakt med skadedjusbekämparna, vilket avtalsnr. du ska uppge etc. Jag känner bara till jättarna Nomor och Anticimex men det finns säkert några till bolag.
 
  • Gilla
Tom Berg och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det är solklart styrelsen som ansvarar för detta enligt bostadsrättslagen, de träffas ofta månatligen på styrelsemöten och tar beslut hur skadedjursbekämpning ska hanteras och organiseras i föreningen. Ofta går det via föreningens fastighetsförsäkring men jag har varit med om att t ex ställa ut musfällor på gården och ta en liten familj utan inblandning av något försäkringsbolag.

Enskilda styrelsemedlemmar ansvarar inte för något utförande så kanske var det svaret som TS fick av ledamoten? I en mindre förening kan t ex styrelsens beslut vara att lägenhetshavaren är den som hanterar myror, kanske genom att ringa och ta emot det bekämpningsföretag som föreningens försäkringsbolag använder sig av eller ställa ut några myrfällor som föreningen ersätter. Lägenhetshavaren måste ju i vilket fall tokstäda bort alla sockersmulor från fikabröd, brödsmulor och vad som nu kan locka myrorna till lägenheten.
 
Redigerat:
  • Gilla
Düsseldorff och 4 till
  • Laddar…
Myror kommer nästan alltid utifrån. De spanar runt överallt dom kommer åt, och hittar dom något gott så kallar dom på kompisarna. Så börja med att städa sådant som myrorna kan vara intresserade av (sopor, komposthink, odiskad disk m.m.) och våttorka golvet där dom går för att få bort doftspåren dom följer. Om du ser var dom kommer in kan du spraya lite Myrr just där i krokarna.

Om detta inte hjälper på ett par dagar kan de kanske vara på kalas hos någon granne och komma på upptäcksfärd därifrån. Då kan det vara vettigt att involvera brf eller själv fråga grannarna om någon annan har myror.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
N
Återigen ett i den långa raden av fall med frågor kring vem som ansvarar för vad i den enligt mig märkliga boendeformen bostadsrätt.
 
  • Gilla
Jenpet och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
N Nalleman64 skrev:
Återigen ett i den långa raden av fall med frågor kring vem som ansvarar för vad i den enligt mig märkliga boendeformen bostadsrätt.
Det är flerbostadshus som skapar dessa frågor snarare än bostadsrättsformen.

Hade TS bott i äganderättslägenhet så hade diskussionen handlat om samma sak fast med styrelsen för samfällighetsföreningen. I en hyresrätt med hyresvärden o s v.

Problemet med myror är ju att de rör sig och det är oklart när de syns till om de ska betraktas på samma sätt som getingar som flyger in genom fönstret eller mer åt hållet getingar som har byggt bo i huset.
 
  • Gilla
JockeHX och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.