Hej Alla!

Vi har plötsligt myror i vårt kök. Jag kontaktade föreningen som sade att det var mitt ansvar att ta hand om detta.
Enligt miljöbalken 9 kap, paragraf 9 är det fastighetsägarens ansvar att hålla lägenheterna fri från skadedjur.
Vi bor dessutom 1 tr upp i ett flerbostadshus beläget i ett delvis skogigt område så jag kan inte se hur jag ska kunna göra något åt vårt skalskydd (så att säga).
Föreningens representant sade att det inte är förenings ansvar om myrorna kommer utifrån. Jag förstår dessutom inte hur vi ska kunna reda ut om myrboet finns i huset eller utomhus.
Jag ska ringa Anticimex imorgon och fråga dem men jag skulle vilja höra the wisdom of crowds.
 
L
N nine_mirrors skrev:
Hej Alla!

Vi har plötsligt myror i vårt kök. Jag kontaktade föreningen som sade att det var mitt ansvar att ta hand om detta.
Enligt miljöbalken 9 kap, paragraf 9 är det fastighetsägarens ansvar att hålla lägenheterna fri från skadedjur.
Vi bor dessutom 1 tr upp i ett flerbostadshus beläget i ett delvis skogigt område så jag kan inte se hur jag ska kunna göra något åt vårt skalskydd (så att säga).
Föreningens representant sade att det inte är förenings ansvar om myrorna kommer utifrån. Jag förstår dessutom inte hur vi ska kunna reda ut om myrboet finns i huset eller utomhus.
Jag ska ringa Anticimex imorgon och fråga dem men jag skulle vilja höra the wisdom of crowds.
Du får väl luska lite och titta / ta reda på var de kommer in och spruta med lämpligt medel där, ursäkta min ton men skärp dig
 
  • Gilla
  • Arg
@ndreas och 2 till
  • Laddar…
L lakman skrev:
Du får väl luska lite och titta / ta reda på var de kommer in och spruta med lämpligt medel där, ursäkta min ton men skärp dig
Skärp mig med vad? Jag kan ställa ut myrhotell men det hjälper inte långsiktigt. Dessutom undrade jag efter var _ansvaret_ låg. Lär dig läsa.
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Vad för sorts myror, små svarta eller stora bruna.
 
Düsseldorff
Är det alltså en bostadsrättsförening? I så fall är du fastighetsägaren, tillsammans med övriga medlemmar i föreningen.
 
  • Gilla
mattoys och 3 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
Var jättenoga med att förvara alla livsmedel i plastpåsar med klämma på. Inga kaksmulor, brödrester och sockerpärlor i skafferiet! Myror lämnar spår efter sig som snabbt gör att det kommer många fler myror om det finns mat. Köp några Myrrdosor: [länk]
Jorå, vi har landställe, vi har full koll på hur man hanterar det där. Jag var intresserad av vem som är ansvarig.
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Är det alltså en bostadsrättsförening? I så fall är du fastighetsägaren, tillsammans med övriga medlemmar i föreningen.
Hm. Det där stämmer inte. Föreningen är en separat juridisk person som äger fastigheten. Jag hyr av föreningen (som jag iofs är medlem i).
 
  • Gilla
Fartland
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Vad för sorts myror, små svarta eller stora bruna.
Små svarta. Vi har haft hästmyror på landet. Det var en pärs även om saneringen var gratis.
 
Düsseldorff
N nine_mirrors skrev:
Hm. Det där stämmer inte. Föreningen är en separat juridisk person som äger fastigheten. Jag hyr av föreningen (som jag iofs är medlem i).
Nej, du hyr inte av föreningen. Du äger en andel i föreningen.
 
  • Gilla
muppenx och 6 till
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Nej, du hyr inte av föreningen. Du äger en andel i föreningen.
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Nej, du hyr inte av föreningen. Du äger en andel i föreningen.
Du kan formulera det hur du vill men det är inte jag som är fastighetsägare.
 
https://www.hsb.se/stockholm/om-hsb/nyheter_old/2021/det-har-galler-vid-ohyra/

Vid förekomst av ohyra i bostadsrättslägenhet i flerfamiljshus är föreningen alltid skyldig att omgående vidta åtgärd för att utrota ohyran. Med ohyra avses t.ex. vägglöss, kackerlackor, myror, tvestjärtar, pälsängrar och mjölbaggar, men inte loppor, mal och löss som parasiterar på människor.
 
  • Gilla
BirgitS och 4 till
  • Laddar…
Düsseldorff
N nine_mirrors skrev:
Du kan formulera det hur du vill men det är inte jag som är fastighetsägare.
Jo, det är du, i egenskap av delägare i bostadsrättsföreningen.

Du kan tjafsa emot hur mycket du vill men det förändrar inte det grundläggande faktumet att du uppenbarligen har köpt en bostadsrätt utan att förstå vad det är du har köpt.
 
  • Gilla
rotbackarn och 4 till
  • Laddar…
K klimt skrev:
[länk]

Vid förekomst av ohyra i bostadsrättslägenhet i flerfamiljshus är föreningen alltid skyldig att omgående vidta åtgärd för att utrota ohyran. Med ohyra avses t.ex. vägglöss, kackerlackor, myror, tvestjärtar, pälsängrar och mjölbaggar, men inte loppor, mal och löss som parasiterar på människor.
Jag såg den länken också men jag var inte säker på att den är generell.
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Jo, det är du, i egenskap av delägare i bostadsrättsföreningen.

Du kan tjafsa emot hur mycket du vill men det förändrar inte det grundläggande faktumet att du uppenbarligen har köpt en bostadsrätt utan att förstå vad det är du har köpt.
Jag förstår mycket väl hur brf:er fungera. Om det är en vattenläcka (extern) in i min lägenhet är inte jag ansvarig för att reda ut var den är eller för att reparera den. Dessutom kan föreningen vara skyldig att betala för reparationen. Jag är helt enkelt inte fastighetsägaren, det är föreningen. Jag är i sig medlem i föreningen men det gör inte mig till fastighetsägare. Vi har lån med fastigheterna som pant, jag har inte signerat de pappren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.