M mrsnhp skrev:
Det är tre månader om året. Den mesta uppvärmningen sker på höst-vår-vinter och då drar el-elementen betydligt mer än elgolvvärmen drar sammanlagt under hela året.
Som sagt, elvärme i badrumsgolvet 12 månader om året drar en hel del.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Som sagt, elvärme i badrumsgolvet 12 månader om året drar en hel del.
Direktverkande el i resten av huset drar nog mer?
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Som sagt, elvärme i badrumsgolvet 12 månader om året drar en hel del.
Den är ”onödig” i tre månader om året. Resten av året behöver badrummet värmas upp på ett eller annat sätt, och ”annat sätt” skulle i detta fall också vara med direktverkande el-element eftersom luftvärmepumpen knappt används. När elvärmen sitter i golvet sprids värmen dessutom jämnare i rummet och man slipper få kallt golv.
 
M mrsnhp skrev:
Den är ”onödig” i tre månader om året. Resten av året behöver badrummet värmas upp på ett eller annat sätt, och ”annat sätt” skulle i detta fall också vara med direktverkande el-element eftersom luftvärmepumpen knappt används. När elvärmen sitter i golvet sprids värmen dessutom jämnare i rummet och man slipper få kallt golv.
Men det är ju det jag säger, att golvvärmen kostar mycket pengar och att man ska försöka använda luftvärmepumpen så mycket som möjligt istället 😄

Det du missar är att golvvärmen ofta är dyrare än motsvarande elradiatorer pga att det är bristfälligt isolerat under. Vi vet inte om så är fallet här, men det är isåfall betydligt mer än 3 månader detta påverkar kostnaden och det är då snarare de kallaste månaderna som det kostar extra mycket..
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
TRJBerg
W Wrongthinker skrev:
Tack för svar.
Hur ska jag stänga av golvvärmen ? Finns ingen knapp till det i badrummet
Om du inte hittar något annat så:
1. Leta reda på proppem/brytaren i elskåpet som går till värmegolvet. Slå av den/skruva ur den.
2. Om det inte finns en propp som bara går till värmegolvet, vad mer går proppen till? Går det att leva med att ha det andra avstängt också? I så fall slå av den/skruva ur den.
3. Om det inte går tillkalla elektriker som får lossa och isolera ledningarna till värmegolvet i någon eldosa.
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Det är ingen gammal plasma tv som står på hela dagarna? Inte för att denna står för hela förbrukningen men kan vara en del av det, eftersom dom kan dra så mycket som 490 watt precis som min fars tv gjorde, innan vi bytte ut den.
 
yonna yonna skrev:
Mitt hus (Skåne) är av samma storlek. Jag har senaste året dagligen fört bok över min förbrukning och vad jag använt så jag har koll.
- Elgolvvärmen i badrummet är den största boven och den används sällan dvs bara kalla vinterdagar.
- Därefter kommer ugnen. När den används seriematlagar jag många måltider.
- Torktumlare no no no.
- Diskmaskinen körs på kortaste programmet och med flera dagars mellanrum.
- Tvättmaskinen - tja, enpersonshushåll kräver inte så ofta körningar.
- Dusch och bastu drar förvånansvärt lite.

Med vettiga glödlampor och teknik/dator/tv/laddstationet drar inte mycket.

Jag förbrukar under 5000kWh men värmer huset med liten pelletskamin. När barn/barnbarn är här på semester/helger är det dyrt!

Hjälp din mormor att hantera LLVP'n och stäng av elen till badrumsgolvet om huset inte finns i Norrlands inland.

Och jag har definitivt 24° mörka råa ruggiga ensamma vinterkvällar ...
Vi är 2,5 personer i hushållet. Kör diskmaskinen ca 3 ggr/vecka, flera 90 graderstvättar och många 60 graderstvättar varje vecka. Jag har bunkrat upp med gamla 100W glödlampor och använder dem flitigt. Vi förbrukar drygt 4000 kWh/år. Varmvatten under sommaren går också på el och ingår i den nämnda förbrukningen. Använder även ugnen varje vecka. Lagar alla måltider hemma. Ingen torktumlare eller värmeskåp. Ingen bastu-vi har ju pannrum!😂
Övriga årstider värms hus och varmvatten med ved. Huset är ca 150 kvm, tvåglasfönster, dåligt isolerat tak.
Värmer du huset med el?
 
  • Gilla
C.Ö
  • Laddar…
Mrs Flyte Mrs Flyte skrev:
Värmer du huset med el?
Har liten pelletskamin i vardagsrummet som värmer hela huset. Har elgolvvärme i bottenvåningen på låg nivå och anväder varma tofflor på vintern. Varmvattnet går på el. Övervåningen kräver ingen värme. Men, som jag förmodar även TS's mormor kräver, minst 24° :).
Bortsett från tvätt/disk etc värmer även 2,5 personer mer än 1. Det märks tydligt när jag har barn/barnbarn boendes här.
 
Kolla så inte termostaten till varmvattenberedaren står på hela tiden. Den kan ha gått sönder och ligger på hela tiden.
 
G Gert57 skrev:
Kolla så inte termostaten till varmvattenberedaren står på hela tiden. Den kan ha gått sönder och ligger på hela tiden.
Nej, då skulle den koka.
Det är det faktum all värmen går på el. Alla andra laster i huset minskar förbrukningen på värmen i motsvarande grad, så det är meningslöst att leta andra förbrukningar än värmen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Kolla ipp så hon inte värmer grannens hönshus också.
Brukar vara ett problem 😁
 
  • Haha
  • Gilla
Lullejulle och 1 till
  • Laddar…
W Wrongthinker skrev:
Vad gjorde du för att få ner förbrukningen hos dig ?
Sänkte temperaturen från 28 till rimliga 21 och hade inte fristående konvektorelement i varenda rum :p
 
M -MH- skrev:
Det är ju inte så mycket.🤔
Nej, det blev ju lite tokigt när jag missade att hålla in shifttangenten :p
MWh menar jag förstås.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
RoTe
Det som jag tycker är utmärkande är att hon måste ha fjärren till luftvärmepumpen för att göra vad med? Man justerar normalt inte värmen i huset då det finns något som heter termostat som gör det automatiskt. Är hon och pillar på alla elementen med? Gamlingar tenderar ju att bli frusna av sig...
 
RoTe RoTe skrev:
Man justerar normalt inte värmen i huset då det finns något som heter termostat som gör det automatiskt.
Det är inte alla som alltid vill ha samma inomhustemperatur och då måste termostaten justeras.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.