Jag vet inte faktiskt på vilken del beläggningen uppstår för när man tittar noga så ser man inte att det ser särskilt illa ut på n någon del men när man slipar så funkar det igen. Jag tror det är mest på klipparen problemet sitter, att det är dåligt material som ärgar fort och så är det säkert dåligt med kraft mellan blecken i laddaren och klipparen. Jag har ju slipat lite men inte så att det syns att det försvunnit material.

Jag blev dock lite inspirerad av mitt eget inlägg så jag gick ut och klistrade på två bitar av ett klippt kreditkort på ovansidan så att det ska bli större kraft mellan blecken. Klipparen trycker ju på ovansidan. Jag ska rapportera om det funkar :)
 
  • Grästrimmerhuvud med skärtrådar, märke McCulloch, i grön vegetation. Smutsigt, användningstecken, närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H henrik18 skrev:
Någon som har något bra tips på hur man löser detta permanent?
Permanent vet jag inte, men i inlägg #4 skriver jag om produkten Corrosion-X (jag har ingen koppling till den, är bara en nöjd användare) som gjort att jag inte har detta problem längre. Jag köpte en flaska för många år sedan och har använt kanske 10% av den...det är väldigt drygt. Kör det på allt elektroniskt som riskerar att utsättas för fukt t ex. bil/båtelektronik, utomhusbelysning, utomhussensorer till mitt hemautomationssystem m.m.
 
Missade det om Corrosion-X, tack! Visste inte att det fanns sådana grejer. Värt att prova!
 
  • Gilla
Paxman
  • Laddar…
MultiMan
Vanligt vitt vaselin fungerar utmärkt som korrosionsskydd till kontakter utomhus. Använder t ex till alla batteripoler till olika mätare och sensorer utomhus. Man slipper oxider och glapp även efter flera år.
 
Problemet jag upplever med vaselin är att det blir geggigt, och speciellt på en robotgräsklippare som utsätts för mycket pollen och annat damm är det stor risk att det blir "kakigt".

Produkten jag använder (vill inte spamma forumet med namnet) är mycket tunt och överflödet torkar man bort utan att effekten minskar.
 
Det är intressant att olika oljor och fetter och sånt inte verkar nämnvärt isolera bort den elektriska kontakten mellan blecken. Jag provade spraya PTFE-spray på igår (rätt på blecken) och det verkar inte isolera, utan laddningen funkar fint. (Jag tror att det undviker korrosion också men det återstår att se, det är mest ett test för att jag hade det hemma). Grejen är nog den att om man undviker korrosion/ärg så blir det bra kontakt, även om det är ett tunt lager olja eller fett mellan. Antagligen är korrosionen mycket, mycket värre isolator än fettet/oljan.
 
Jag skulle tro att de flesta "smörj" gör att det blir enkelt för de två metallledarna dra upp "spår" som bildar kontakt medan korrosion och smuts är mer svårforcerat, framförallt korrosionen eftersom den har sitt ursprung i själva metallmaterialet.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.