Hej,

Jag har upptäckt att Greeneley räknar fel på timpris-abonnemang. På de månader jag kontrollerat matchar de inte förbrukning/produktion en viss timme med samhörande spotpris. Jag har sett både en och två timmars missmatchning. Detta har jag meddelat Greenely i början av Juli men de har ännu inte bekräftat sina felaktiga beräkningar. Jag har anledning att tro att detta fel inte bara gäller mig utan är troligen ett systematiskt fel i deras fakturasystem. Jag uppmanar alla Greeneley-abonnenter att begära ut data för kontroll

Fram till April i år kan Greenely leverera data på hur de beräknat (felaktigt) det genomsnittliga Spotpris som anges på månadsfakturan. Från Maj månad har de en ny underleverantör för fakturaberäkningar som inte kan leverera kontrolldata på använda spotpriser till abonnent. Skandal anser jag.

Jag begärde inledningsvis data för deras beräkningar för April 2023. Jag fick då två excel-filer för den aktuella månaden. En för min köpta el och för min producerade/sålda solel. Varje fil innehöll tre kolumner med data

Kolumn 1 Timme med datum ock klockslag
Kolumn 2 Timspotpris (öre/kWh)
Kolumn 3 Volym (kWh) alltså köpt eller såld el
Kolumn 4 Belopp (kr) som är Volym x Spotpris/100 (/100 för att få det i kronor)

På Sista raden även totalsumman av Volym (kWh) och Belopp(kr) för månaden.

Jag kompletterade denna fil med ytterligare 4 kolumner

Kolumn 5 Belopp Kontroll – Där jag kontrollerade att Belopp = Volym x Spotpris/100
Kolumn 6 Spotpris Vattenfall – med aktuella spotpriser för respektive timme för elområde 3 för varje
timme (från www.vattenfall.se/elavtal/elpriser/timpris/)
Kolumn 7 Klocka Vattenfall - Tidsstämpel för respektive spotpris
Kolumn 8 Kommentarer

I den bifogade bilden (nedan) syns de inledande raderna i denna kompletterande fil. I denna är Data från Greenely gulmarkerat och Kontrollkolumnerna markerade orange Jag flyttade dessutom totalsummorna av Volym och Belopp flyttade till rad 3 (istället för sist i filen) och la in på rad 2 motsvarande totalsummor från min faktura. I Belopp kontroll (och dess totalsumma) kan jag konstatera att Kolumn 4 Belopp faktiskt är produkten av timpris och volym. När man däremot jämför kolumnerna Timspotpris (från Greenely) och Spotpris Vattenfall så kan man se att Timspotpris ligger en timme före Spotpris vattenfall (se t.ex de rödmarkerade fälten.

Tabell över elkonsumtion och kostnad per timme med fokus på timmar i början av april 2023.

Jag började då undersöka detta närmare. Från min nätleverantör (Uddevalla Energi), som levererar volymdata till Greenely, fick jag veta att Volym som rapporteras en viss timme är förbrukning en timme innan detta klockslag. Rätt naturligt egentligen. Varje hel timme kan man ju avläsa förbrukningen timmen innan. Spotpriset sätts däremot varje timme ”Ahead” dvs det gäller vid klockslaget och en timme framåt. Spotpriset 01:00 gäller alltså under 01:00 – 02:00. Man kan alltså inte ta Volymavläsningen för en viss timme och multiplicera med Spotpriset för denna timme. Då blir det en timme fel. Volymen för tex 01:00 (00:00- 01:00) ska multipliceras med Spotpriset 00:00 (00:00-01:00). I kalkylen kan detta uppnås genom att t.ex Låta volymen vara kvar på samma rad som Timme och skifta alla Spotpriser en rad nedåt. Greenely har istället skiftat Spotpriserna en rad uppåt. Nu är det är det inte längre 1 timme fel utan 2!

Jag har sedan korrigerat kalkylen och kan då konstatera för den aktuella månaden (April 2023) har jag blivit fakturerad drygt 40kr för mycket för min köpta en och jag har fått drygt 60kr för lite betalt för min sålda el. För den period som jag hittills kontrollerat (Feb-Maj 2023) har det ackumulerat sig till ca 470kr. För Februari har de genomgående räknat en timme fel och för Mars inledningsvis en timme fel och från ett visst Datum/klocklsag två timmar fel.

Jag har egentligen ingen förklaring till varför deras felaktiga matchning av Volym och Spotpris blir till kundens nackdel men kan bara konstatera att så är fallet på de månader jag kontrollerat
 
  • Gilla
  • Wow
Genaugenau och 4 till
  • Laddar…
G
Spontan tanke... När byter de från en timme till två timmar fel? Sommartid började 26e mars och klockan drogs fram en timme.

De kanske har en rad som visar vilken tidszon de räknat med som du missat? Dvs GMT +X
 
  • Gilla
Daniel 109 och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Detta låter mycket riktigt som att tidszonerna inte matchar. Som skapare av Timpriskollen.se har jag brottats en hel del med det här, då vissa nätägare i sina exportfiler inte tar hänsyn till tidszon. Hur ser datat ut som du får av Uddevalla energi?
 
  • Gilla
nerdybynature och 5 till
  • Laddar…
C
Jepp, låter ju precis som tidsstämplarna i datat från Greenely är i UTC och från Vattenfall i lokal tid.
 
  • Gilla
StefanL64
  • Laddar…
JanneJanne123
Inte tar hänsun till tidszon? Det låter udda, du menar inte att de kör normaltid hela året? Det vet jag att förekommer gör att slippa problemen som växlingarna medför. Men det är ju inte tidszon.
 
JanneJanne123
Det jag menar är att datat från Nordpool är i UTC och nätägarnas oftast är i GMT+1, ska man då göra en jämförelse måste man ta hänsyn till att det är olika tidszoner och göra en konvertering på antigen Nordpool-sidan eller på nätägarsidan.

TS problem är uppenbart tidszonrelaterat.
 
  • Gilla
nerdybynature och 1 till
  • Laddar…
harry73
mitt elbolag (skånska energi) räknar hela året med normaltid (vintertid)
 
  • Gilla
Olle Bull
  • Laddar…
JanneJanne123
Ja, tyvärr varierar det här en hel del mellan bolagen i den data vi konsumenter kan få tag i, men på systemsidan vill jag sticka ut hakan så pass att någon hade märkt om man systematiskt hade gjort fel.
 
B
Jag gjorde ett stickprov på greenely appen för gårdagen. Där räknar man i alla fall rätt på kostnaden, dvs att ph1 volym och pris för ph1 multipliceras.

Men de kanske räknar fel i faktureringssystemet.

För att ytterligare skapa trassel utöver utc / sommartid, så finns det ju vissa som hanterar timvärden i databaser olika, och anser att 00.00 är timmen mellan 00 till 01, medan andra också skriver 00.00, och syftar på timmen mellan 23.00 och 00.00. Så man får vara försiktig framförallt om man försöker matcha data från olika databaser, t.ex. pris från 1 ställe och volym från ett annat ställe.
 
  • Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
Intressant. Jag har funderat på att prova Greenely men man kanske måste tänka om.
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Detta låter mycket riktigt som att tidszonerna inte matchar. Som skapare av Timpriskollen.se har jag brottats en hel del med det här, då vissa nätägare i sina exportfiler inte tar hänsyn till tidszon. Hur ser datat ut som
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Detta låter mycket riktigt som att tidszonerna inte matchar. Som skapare av Timpriskollen.se har jag brottats en hel del med det här, då vissa nätägare i sina exportfiler inte tar hänsyn till tidszon. Hur ser datat ut som du får av Uddevalla energi?
du får av Uddevalla energi?
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Detta låter mycket riktigt som att tidszonerna inte matchar. Som skapare av Timpriskollen.se har jag brottats en hel del med det här, då vissa nätägare i sina exportfiler inte tar hänsyn till tidszon. Hur ser datat ut som du får av Uddevalla energi?
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Detta låter mycket riktigt som att tidszonerna inte matchar. Som skapare av Timpriskollen.se har jag brottats en hel del med det här, då vissa nätägare i sina exportfiler inte tar hänsyn till tidszon. Hur ser datat ut som du får av Uddevalla energi?
När jag kollar på data från Uddevalla Energi för 2023-03-26 så löper klockan 02:00 03:00 osv.
DEt skulle ju i i så fall tyda på att de använder "Normaltid" istället för Sommartid. Jag har skickat fråga till dem om det.
Tabell med datum, tid och elförbrukning i kWh markerad som normal över sex timmar.

När jag jämför data direkt från Uddevalla energi med de jag fått från Greenely för mars månad så är det samstämmig Volym (kWh) med samma tidsstämplar. Detta skulle i så fall betyda att Greenely forsätter med Normaltid (iallafall i mitt fall)
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Du kan ju förövrigt testa i [länk] och se om siffrorna stämmer bättre för.
Kollar på det. Återkommer
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Det jag menar är att datat från Nordpool är i UTC och nätägarnas oftast är i GMT+1, ska man då göra en jämförelse måste man ta hänsyn till att det är olika tidszoner och göra en konvertering på antigen Nordpool-sidan eller på nätägarsidan.

TS problem är uppenbart tidszonrelaterat.
Via Noordpools hemsida https://www.nordpoolgroup.com/en/Market-data1/Dayahead/Area-Prices/ALL1/Hourly/?view=table.
kan man se historiska data. För 2023-03-26 ser det inledningsvis ut så här
Tabell med elpriser i SEK/MWh för olika timmar den 26 mars 2023; data saknas för 02:00-03:00.
Av detta kan vi utläsa att de går över till Sommartid 02:00. Här framgår det ju dessutom vilket tidsintervall som spotpriset gäller (t.ex 00-01).
Jag har använt Vattenfalls hemsida för historiska priser eftersom man där kan få en hel vecka timvis samt att de visar priset i öre/kWh. Inledningsvis ser denna ut så här

Tabell med tidsperioder och snittpriser i öre per kilowattimme för elektricitet den 26 mars 2023.

Om man jämför dessa så ser vi att även Vattenfall kör Sommartid dvs hoppar över 02-03. Dessutom att de tidsstämplar med klockslag då priset börjar gälla.

I data från Greenely för Mars så anges Tid/Spotpris samstämmigt med data från Vattenfall fram till 2023-03-26 01:00 men från 02:00 anges Spotpris för 03:00 (sommartid). Det verkar alltså som om tiden i Greenelys data anges pss sätt som i data från Uddevalla Energi dvs i Normaltid.

Bra! Det förklara ju onekligen den skenbara missmatchen på 2 timmar från slutet av mars. Återstår då en timmes missmatch pga att Volymen (kWh) gäller timmen innan ett klockslag och att Spotpriset gäller från ett klockslag och en timme framåt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.