HusPoolGarage HusPoolGarage skrev:
Det är det enda praktiska alternativet för tung fjärrtrafik. Hur enkelt som helst också att konvertera. Problemet är just infrastrukturen. Det kräver nya tankställen längst större vägar. Men eftersom man nyttjar vindkraftens nackdelar till en fördel och lagrar när det blåser = är billigt så är det en mycket smart lösning. Man kan t o m tänka sig att köra off grid på varje tankstation och kanske slippa skatter mm
Det sista med att "slippa skatter" kan du nog glömma HPG!
snart blir det vägskatt på elbilarna.
Då är det dags att stänga Klondyke!
T Television_Set skrev:
Så du jämför vätgas skapad med vind och kärnkraft med en elbil som laddas på kolkraft? Snacka om att plocka russinen i kakan.
Vänd på kalkylen, elbil laddad med vindkraft och vätgas producerad med kolkraft.
Så urbota dumt…

Dessutom, varför är man MPare för att man kallar bensin/diesel för fossilare? Särskilt när SD gör allt för att ta bort det ickefossila.
Två oerhört tramsiga inlägg!
noterade iochförsig inte att HPG hävdar att man laddar elbilar med kolkraft men versen om att förbränna vätgas i fossilmotorer är ju en aning vilseledande...
 
R RogerHql skrev:
Det sista med att "slippa skatter" kan du nog glömma HPG!
snart blir det vägskatt på elbilarna.
Då är det dags att stänga Klondyke!

noterade iochförsig inte att HPG hävdar att man laddar elbilar med kolkraft men versen om att förbränna vätgas i fossilmotorer är ju en aning vilseledande...
Jo jag vet. Allt beskattas förr eller senare.

Men vad menar du är vilseledande i övrigt?
 
R RogerHql skrev:
Nåja. Göra el av vätgas är inte så illa som du tror HPG.
men att vindkraft kan kombineras med lokal vätgasproduktion tror jag också på.
Det är o alla fall sämre verkningsgrad än att stanna processen vid själva vätgasen.
 
HusPoolGarage HusPoolGarage skrev:
Jo jag vet. Allt beskattas förr eller senare.

Men vad menar du är vilseledande i övrigt?
Jo, det kanske är "billigare" att förbränna vätgas i en konventionell explosionsmotor men verkningsgraden blir sämre och avgaserna med nödvändighet kontaminerade med ämnen som skapas eftersom förbränningstemperturen i en sådan motor är väldigt hög Och därmed dyker det upp en massa partiklar man inte vill ha ut i atmosfären framför allt och afaik, kväveoxider
huruvida man kan fliltrera bort det mesta är jag lite osäker på.
vad som däremot är säkert att explosionsmotorns saga är på väg att ta slut eftersom en sådan motor dessutom är mycket mera komplicerad än en elmotor.
Tusen rörliga delar i stället för i princip en i en elmotor.
Och på det en massa stödsystem:

Kylarsystem
växellåda
Startmotor
generator
oljebyten
kamremsbyten
tändstiftsbyten
katalysator
avgassystem

you name it...

dessutom: en massa oväsen och vibrationer som inte gör problemet driftsäkerhet, livslängd och slitage mindre...
 
Redigerat:
  • Älska
Roger Fundin
  • Laddar…
R RogerHql skrev:
Dagens timpriser på el I zon3
Irrelevant annat än för den dagen…
 
R RogerHql skrev:
Jo, det kanske är "billigare" att förbränna vätgas i en konventionell explosionsmotor men verkningsgraden blir sämre och avgaserna med nödvändighet kontaminerade med ämnen som skapas eftersom förbränningstemperturen i en sådan motor är väldigt hög Och därmed dyker det upp en massa partiklar man inte vill ha ut i atmosfären framför allt och afaik, kväveoxider
huruvida man kan fliltrera bort det mesta är jag lite osäker på.
vad som däremot är säkert att explosionsmotorns saga är på väg att ta slut eftersom en sådan motor dessutom är mycket mera komplicerad än en elmotor.
Tusen rörliga delar i stället för i princip en i en elmotor.
Och på det en massa stödsystem:

Kylarsystem
växellåda
Startmotor
generator
oljebyten
kamremsbyten
tändstiftsbyten
katalysator
avgassystem

you name it...
Jag vet även allt detta. Men är relativt säker på att barn, barnbarn och barnbarnsbarn kommer att kunna uppleva förbränningsmotorer. Det kommer att ta väldigt lång tid att Afrika, Indien, Sydamerika och Sydostasien kommer att få fossilfri elproduktion distribuerad ut i bushen, regnskogar och öknar. Diskussionen i Sverige är väldigt eu. Antalet bilar i världen kommer att öka drastiskt just i de områden som passar förbränningsmotorbilar bäst.
 
HusPoolGarage HusPoolGarage skrev:
Jag vet även allt detta. Men är relativt säker på att barn, barnbarn och barnbarnsbarn kommer att kunna uppleva förbränningsmotorer. Det kommer att ta väldigt lång tid att Afrika, Indien, Sydamerika och Sydostasien kommer att få fossilfri elproduktion distribuerad ut i bushen, regnskogar och öknar. Diskussionen i Sverige är väldigt eu. Antalet bilar i världen kommer att öka drastiskt just i de områden som passar förbränningsmotorbilar bäst.
Hmm...
Var får du den prognosen ifrån HPG?
Som jag ser det kommer kollaps att inträffa på fossilsidan.
Som du själv nämner kan el och vätgas produceras lokalt.
Det betyder att el kommer kommer att dominera i min värld.
Biltillverkarna övergår ju till el nu.
Vem ska pumpa upp dyra fossilbränslen när efterfrågan blir för liten?
Vem ska producera så pass komplicerade motorer när storskalighetens fördelar försvinner?
 
  • Älska
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
R RogerHql skrev:
Hmm...
Var får du den prognosen ifrån HPG?
Som jag ser det kommer kollaps att inträffa på fossilsidan.
Som du själv nämner kan el och vätgas produceras lokalt.
Det betyder att el kommer kommer att dominera i min värld.
Biltillverkarna övergår ju till el nu.
Vem ska pumpa upp dyra fossilbränslen när efterfrågan blir för liten?
Vem ska producera så pass komplicerade motorer när storskalighetens fördelar försvinner?
Nu är du där och pratar fossil igen. Fördelen med FÖRBRÄNNINGSMOTOR är att den förbränna i stort sett vad som helst som kan förgasas och tända. Förvisso med olika verkningsgrad. Världen ser inte ut som Europa. Fossilfri El kommer inte att kunna produceras och distribueras överallt lång tid framåt. Toyota har redan sagt att de kommer att producera förbränningsmotorer under överskådlig tid. Volvo säger tvärtom. Enbart el. Inget konstigt. Toyota säljer flest bilar just i de områden där förbränningsmotor är lämpligast och Volvo säljer knappt några bilar alls där utan inom EU, Kina samt USAs väst och östkust. Jag tycker båda gör helt rätt. Marknadsfokus.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
HusPoolGarage HusPoolGarage skrev:
Nu är du där och pratar fossil igen. Fördelen med FÖRBRÄNNINGSMOTOR är att den förbränna i stort sett vad som helst som kan förgasas och tända. Förvisso med olika verkningsgrad. Världen ser inte ut som Europa. Fossilfri El kommer inte att kunna produceras och distribueras överallt lång tid framåt. Toyota har redan sagt att de kommer att producera förbränningsmotorer under överskådlig tid. Volvo säger tvärtom. Enbart el. Inget konstigt. Toyota säljer flest bilar just i de områden där förbränningsmotor är lämpligast och Volvo säljer knappt några bilar alls där utan inom EU, Kina samt USAs väst och östkust. Jag tycker båda gör helt rätt. Marknadsfokus.
Ok. Vi har nog lite olika tidsperspektiv här HPG.
Du vet ju hur långt fram i tiden säljfolket ser, eller hur 😉
 
R RogerHql skrev:
Ok. Vi har nog lite olika tidsperspektiv här HPG.
Du vet ju hur långt fram i tiden säljfolket ser, eller hur 😉
I fordonsbraschen som jag har en del insikt i är det extremt långa cykler. Man har stor FoU, man designar, man planerar produktion, bygger fabriker, bygger upp logistik inkl upphandlingar. Sedan ska allt certifieras på alla marknader. En ny bilmodell tar minst 10 år att få fram även om man har det som kallas ”plattformar”. Så när Toyota säger något strategiskt skulle jag säga att de tänker i alla fall 30 år fram i tiden. Lite kul är att just detta sätt att jobba hos de traditionella fordonstillverkarns gjorde att Tesla kunde lyckas så bra genom att vara ”disruptive” och gena i kurvorna.
 
L
U Upp skrev:
Hej
Några reflektioner.

Förmånsvärde hamnar sannolikt på runt 5000 kr/ månad
Det går utmärkt ladda hemma utan laddbox. Finns sladd där du kan ställa in vilken säkring du har så inte kablar och säkring belastas för hårt. Tar dock lite längre tid att ladda. Finns även sladd för vanligt 3-fasuttag om du har det. Behöver du förlängningssladd köper du en med grövre ledare för några 100-lappar på Biltema.
Om elpriset går över 4,5 kr/kW (cirka) räcker inte arbetes kompensation. Är det lägre tjänar du på det istället.
Behöver du ladda under arbetstid har jag svårt se att jobbet inte skulle kunna betala dig för den tiden. Hur gör du nu om du måste tanka?
Sen kan du ju alltid hävda att du tittade på några papper eller annat administrativt.

Mitt råd (jag köpte själv elbil i höstas) är att ta den med förmånsbeskattning. Använda den privat till allt som inte kräver släpkärra.
El är billigare än bensin (just nu i varje fall, i vintras var det nog ganska lika)
El är mycket tystare så åker man med någon annan är samtalen mycket mer behagliga.
El är klart bättre för miljön.
Det blir mindre slitage på din egna bil om den inte körs lika mycket. Den kommer alltså hålla längre. Du slipper kostnad för att köpa ny.
Är el "tillverkad" i ett olja/kolkraftverk bättre för miljön?
Är ofantliga vindkraftverk i naturen bättre för miljön efter summering av miljöförstörande tillverkning?
Du bör också parkera elbilen flera meter bort från brännbart då det är nästan omöjligt att släcka för professionell brandpersonal. Har du utrustning för släckning av elbränder hemma?
Elbilar har en avskild plats på min parkering, utan eluttag! Jag ger inte bort varken el eller bensin.
 
  • Haha
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
L Lennart9310 skrev:
Är el "tillverkad" i ett olja/kolkraftverk bättre för miljön?
Är ofantliga vindkraftverk i naturen bättre för miljön efter summering av miljöförstörande tillverkning?
Du bör också parkera elbilen flera meter bort från brännbart då det är nästan omöjligt att släcka för professionell brandpersonal. Har du utrustning för släckning av elbränder hemma?
Elbilar har en avskild plats på min parkering, utan eluttag! Jag ger inte bort varken el eller bensin.
Dessa tillförlitliga fakta verkar du ha hittat på bensinprisupprorets facebookgrupp.
 
  • Älska
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
L Lennart9310 skrev:
Är el "tillverkad" i ett olja/kolkraftverk bättre för miljön?
Är ofantliga vindkraftverk i naturen bättre för miljön efter summering av miljöförstörande tillverkning?
Du bör också parkera elbilen flera meter bort från brännbart då det är nästan omöjligt att släcka för professionell brandpersonal. Har du utrustning för släckning av elbränder hemma?
Elbilar har en avskild plats på min parkering, utan eluttag! Jag ger inte bort varken el eller bensin.
Oklart vad du bakar in i begreppet miljön. Den mest tidskritiska miljöfrågan nu är att utsläppen av fossil koldioxid måste upphöra och det är oförenligt med oljekraftverk. Lösningen är inte att stoppa elbilarna, för då blir ICE-bilarna kvar.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.