L lodin92 skrev:
Men de är väl rätt speciella regler kring det? Ex en skåpbil med snickarinredning lär de godkänna men i ts fall verkar de ju mer eller mindre röra sig om en vanlig bil utan speciall utrustning, för mig är det väldigt tveksamt om skatteverket skulle godkänna nuvarande situation.
finns för få el drivna skåpbilar
på marknaden idag som klarar att användas av hantverkare efter man har inredning och verktyg plus material så blir avståndet som bilen klarar betydligt mindre på grund av vikten
 
  • Haha
Roger Fundin
  • Laddar…
L lodin92 skrev:
Men de är väl rätt speciella regler kring det? Ex en skåpbil med snickarinredning lär de godkänna men i ts fall verkar de ju mer eller mindre röra sig om en vanlig bil utan speciall utrustning, för mig är det väldigt tveksamt om skatteverket skulle godkänna nuvarande situation.
Om det som i ts fall rör sig om en förmånsbil. Så bryr sig inte Skatteverket. För då betalar du när du använder den privat.
Det går att få skatteverket godkänna en kombi som tjänstebil. Men då måste det ta tid att ta ut det som finns. Att sätta allt på en skiva du enkelt kan lyfta ur är inte godkänt.
Allt beror på alltså.
Det kan säkert gå att övertyga Skatteverket om att kombin ska klassas som tjänstebil. En skåpbil blir så mycket enklare. Men säg att du har väldigt mycket stöldbegärliga verktyg och reservdelar som du ab säkerhetsskäl måste ta ur bilen när du parkerar på kvällen, så går det också.
Sen vet man inte innan Skatteverket har sagt sitt Om du kan visa att du bara använt bilen i tjänsten så varför inte? Det viktigaste är att man inte använder den privat.
 
E Elbil-TA skrev:
Hej.

Tillfälligt skräpkonto då det finns vissa identifierande objekt på min vanliga användare. Är detta inte tillåtet så får moderator ta bort inlägget så söker jag hjälp på annat håll.


Innan året är slut kommer företaget jag jobbar för byta alla fordon till elbilar, och även justera bilpolicyn till något de upplever som mer rättvist. För tillfället är det en bensinbil jag kör.

Detta innebär att jag kommer bli påtvingad en förmånsbil även om jag inte vill "för skatteverket säger så i.o.m att ni tar bilen hem". Detta trots att jag inte kör bilen privat, utan bara till/från kontor och arbetsplatser. Jag bor ca 6mil från kontoret och har min arbetsplats för tillfället några km därifrån, men åker ofta iväg till andra ställen för att hjälpa kollegor så exakt körsträcka varierar, men minst 12mil per dag. Kontoret har jag besökt endast 8ggr detta året för att hämta utrustning.

Bilmodellen de köpt in är någon version av Audi Q4 quattro. Exakt version samt extrautrustning vet jag inte, inte heller vad det löneavdrag de tänkt göra kommer bli, så jag kan inte räkna exakt på vad bilen skulle kosta för mig per månad. I vilket fall är det en onödigt fläskig bil för mina behov. Privat har jag en 7år gammal dieselkombi som köptes baserat på min fritid och last/dragbehov. Två kriterier som en Q4 inte uppfyller oavsett om jag tar nytt körkort eller ej. Den bilen är dessutom helt avbetald och har enligt mig en acceptabel förbrukning.

Jag bor för närvarande på landsbygden med ett ostabilt elnät. Det blinkar ofta i lamporna när även små belastningar dras igång i förbrukningen. Dessutom hyr jag huset jag bor i och vill helst inte installera en laddstation i en byggnad jag inte äger. Närmsta
offentliga laddstation är ca 15km bort och inte längs min vanliga pendlingsväg. Företaget har även sagt att de inte kommer betala för laddtid/väntetid. All el får jag betala själv, så ersätter de en fast summa på 9,50kr/tjänstemil. Avtalet vi har hemma är f.n rörligt utan effekttaxa.

Att bara ladda via en förlängningskabel är det som lockar mest om det inte hade varit för brandrisken, så det är inget jag kommer göra. Att ladda via enfas skulle dessutom kräva en laddning på ca 12 timmar/dag om förbrukningen ligger på 2,2kWh/mil och man laddar med 10A. Så man blir väl tvingad till en trefasladdare med installation ifall min arbetsplats flyttas.



Just nu lutar det åt att ställa företagsbilen på kontoret och utgå därifrån på morgonen. Då får företaget stå för laddutrustning och el. Att min effektiva arbetsdag blir kortare (eller så får de betala övertid) pga lastning av utrustning (dyrbara saker man inte vill ha i bilen över natten) och extra resor är faktiskt inte mitt problem.
Att använda min privata bil i tjänsten har jag gjort tidigare, men är inte längre ett alternativ då utrustning och kläder ofta är leriga/blöta efter arbetsdagen



Nuvarande förutsättningar
- Bensinbil med bränslekort via företaget.

- Jag betalar ingenting för bilen.

Nya förutsättningar
- Elbil (Audi Q4) med förmånsbeskattning och löneavdrag (brutto/netto?) för slitage (även om jag bara gör resor i tjänst?).
- Jag betalar all el och de ersätter mig med 9,50kr/tjänstemil skattefritt.
- Jag får bekosta ev laddstation och installation i hemmet.
- Bilen ska "alltid vara laddad och redo för jobb".
- Arbetstid/väntetid för laddning längs vägen betalas inte ut om jag glömt ladda dagen innan.

Övrigt som inte ändras
- Endast jobbresor till kontor/arbetsplats från hemmet.
- Jag står för ev broavgifter/trängselskatt/parkering vid privatkörning (jag kör dock inte privat).
- Jag står för ev böter.
- Företaget står för en självrisk/år vid skador/olyckor.
- Övrigt som däck, försäkring, service står företaget med.


Hur hade ni gjort? Vad är era åsikter?

Jag är lite osäker på hur man ska räkna på förmånsbeskattningen i.o.m att jag inte har exakta siffror/modelltyper.
Om man utgår från en lön på runt 40000 i månaden innan skatt, hur förändras den då?

Tips på vettig trefasladdare om ingen annan lösning finns?

Tacksam för input.
Förmånsvärdet på elbilar brukar vara betydligt bättre än på en oljebrännare. Jag tror det är bäst och passa den här fighten. Elbilar är här för att stanna och man får gilla förändringen helt enkelt.
 
  • Älska
Roger Fundin
  • Laddar…
M Mårten Levin skrev:
Förmånsvärdet på elbilar brukar vara betydligt bättre än på en oljebrännare. Jag tror det är bäst och passa den här fighten. Elbilar är här för att stanna och man får gilla förändringen helt enkelt.
Jo men ska man få bilförmån för en bil för man nyttjar privat ska det ju vara en bil som passar privat. Det gör ju inte denna för TS.
 
  • Gilla
Mårten Levin
  • Laddar…
Patrik440
M maxmsm skrev:
De flesta har 5 veckors semester och
Fast det är ju inte någon garanti för att de hinner ta ut sina veckor.

Förra året så blev det 6 semesterdagar i juli/augusti och sedan en semesterdag under hösten.

I år var jag bara på jobbet 7 gånger under semestern juli/augusti. :)
/ P
 
E Elbil-TA skrev:
Hej.

Tillfälligt skräpkonto då det finns vissa identifierande objekt på min vanliga användare. Är detta inte tillåtet så får moderator ta bort inlägget så söker jag hjälp på annat håll.


Innan året är slut kommer företaget jag jobbar för byta alla fordon till elbilar, och även justera bilpolicyn till något de upplever som mer rättvist. För tillfället är det en bensinbil jag kör.

Detta innebär att jag kommer bli påtvingad en förmånsbil även om jag inte vill "för skatteverket säger så i.o.m att ni tar bilen hem". Detta trots att jag inte kör bilen privat, utan bara till/från kontor och arbetsplatser. Jag bor ca 6mil från kontoret och har min arbetsplats för tillfället några km därifrån, men åker ofta iväg till andra ställen för att hjälpa kollegor så exakt körsträcka varierar, men minst 12mil per dag. Kontoret har jag besökt endast 8ggr detta året för att hämta utrustning.

Bilmodellen de köpt in är någon version av Audi Q4 quattro. Exakt version samt extrautrustning vet jag inte, inte heller vad det löneavdrag de tänkt göra kommer bli, så jag kan inte räkna exakt på vad bilen skulle kosta för mig per månad. I vilket fall är det en onödigt fläskig bil för mina behov. Privat har jag en 7år gammal dieselkombi som köptes baserat på min fritid och last/dragbehov. Två kriterier som en Q4 inte uppfyller oavsett om jag tar nytt körkort eller ej. Den bilen är dessutom helt avbetald och har enligt mig en acceptabel förbrukning.

Jag bor för närvarande på landsbygden med ett ostabilt elnät. Det blinkar ofta i lamporna när även små belastningar dras igång i förbrukningen. Dessutom hyr jag huset jag bor i och vill helst inte installera en laddstation i en byggnad jag inte äger. Närmsta
offentliga laddstation är ca 15km bort och inte längs min vanliga pendlingsväg. Företaget har även sagt att de inte kommer betala för laddtid/väntetid. All el får jag betala själv, så ersätter de en fast summa på 9,50kr/tjänstemil. Avtalet vi har hemma är f.n rörligt utan effekttaxa.

Att bara ladda via en förlängningskabel är det som lockar mest om det inte hade varit för brandrisken, så det är inget jag kommer göra. Att ladda via enfas skulle dessutom kräva en laddning på ca 12 timmar/dag om förbrukningen ligger på 2,2kWh/mil och man laddar med 10A. Så man blir väl tvingad till en trefasladdare med installation ifall min arbetsplats flyttas.



Just nu lutar det åt att ställa företagsbilen på kontoret och utgå därifrån på morgonen. Då får företaget stå för laddutrustning och el. Att min effektiva arbetsdag blir kortare (eller så får de betala övertid) pga lastning av utrustning (dyrbara saker man inte vill ha i bilen över natten) och extra resor är faktiskt inte mitt problem.
Att använda min privata bil i tjänsten har jag gjort tidigare, men är inte längre ett alternativ då utrustning och kläder ofta är leriga/blöta efter arbetsdagen



Nuvarande förutsättningar
- Bensinbil med bränslekort via företaget.

- Jag betalar ingenting för bilen.

Nya förutsättningar
- Elbil (Audi Q4) med förmånsbeskattning och löneavdrag (brutto/netto?) för slitage (även om jag bara gör resor i tjänst?).
- Jag betalar all el och de ersätter mig med 9,50kr/tjänstemil skattefritt.
- Jag får bekosta ev laddstation och installation i hemmet.
- Bilen ska "alltid vara laddad och redo för jobb".
- Arbetstid/väntetid för laddning längs vägen betalas inte ut om jag glömt ladda dagen innan.

Övrigt som inte ändras
- Endast jobbresor till kontor/arbetsplats från hemmet.
- Jag står för ev broavgifter/trängselskatt/parkering vid privatkörning (jag kör dock inte privat).
- Jag står för ev böter.
- Företaget står för en självrisk/år vid skador/olyckor.
- Övrigt som däck, försäkring, service står företaget med.


Hur hade ni gjort? Vad är era åsikter?

Jag är lite osäker på hur man ska räkna på förmånsbeskattningen i.o.m att jag inte har exakta siffror/modelltyper.
Om man utgår från en lön på runt 40000 i månaden innan skatt, hur förändras den då?

Tips på vettig trefasladdare om ingen annan lösning finns?

Tacksam för input.
Det finns en laddare som laddar med 11 KW man behöver ett 380V uttag och 16A den är inte fast installerad utan kan användas överallt där man har rätt kontakt. Kostnad på Jula 6000kr Ebay.de 3000kr
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Hur får du det till 250 arbetsdagar om året?
Får och får, det är så många det är. Det pendlar lite beroende på hur julen ligger, men jag skrev ungefär. Du har dock rätt i att jag glömde dra av för semester, så ca 225 då.

Kalkylen påverkas dock inte i någon betydande grad av denna felräkning.
 
Godmorgon.

Var beredd på några svar och åsikter med spretande riktning, men inte den mängden som kommit hittills.

Kommer inte ihåg alla svar och kommer inte citera dem heller, men jag börjar få en klart för mig hur min inställning är till det hela. Och det beror helt och hållet på ett antal frågor jag inte ställt min arbetsgivare än.

Kan dock tillägga (och upprepa) viss information om folk vill hålla tråden vid liv. Jag kommer nog inte göra fler inlägg här även om jag fortsätter läsa i smyg.

Hem - kontor = 6mil
Hem - (Ordinarie) Arbetsplats = 6mil
Kontor - Arbetsplats - ca 3,5km
Tid kvar på min ordinarie arbetsplats innan jag får en ny = 9mån (kanske).
Typisk körning för mig en arbetsdag är 12mil per dag t.o.r jobb, MEN igår blev det 15mil och i förrgår 14mil då jag hjälpt kollegor på icke ordinarie arbetsplatser. Innan semestern var jag heltid yterligare 2 mil bort.
Nästa arbetsplats har jag ingen aning om, men det kan lika görna bli höger om hemmet ifall kontoret till vänster om hemmet.
Ser inte i mitt anställningsavtal något om att jag utgår från hemmet. Löneavdraget för förmånsbil ligger f.n på 2500 brutto.

I övrigt så är det veckohandling i mellanstora staden på helgen med privata bilen = ca 5-6 mil totalt beroende på vilka butiker jag besöker. Ev åker jag till stora staden för större inköp jag inte kan ta under veckan i.o.m firmabilen. Annars står bilen hemma.
Privat körning med privata bilen är under 1000 mil om året för tillfället även om alla längre resor är inkluderade.

Tack för engagemang, men nu lämnar jag troligtvis tråden så som jag tidigare sagt.
 
  • Gilla
INTP och 3 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
bilkontobil/personalkonto bil innebär att bilen både innebär förmånsbeskattning samt ett löneavdrag ( denna biltyp kallas lite slarvigt förmånsbil men det är även tjänstebil. Tjänstebil innebär dock inte något löneavdrag utöver förmånsbeskattningen). Lite beroende på upplägg så får man även stå för ev. risk för andrahandsvärde själv med bilkontobil/personalbil. D.v.s. säljs bilen vidare efter tiden för lägre än beräknad andrahandsvärde får du själv så för de slantarna. Likaså få du ev. vinst om den säljs för mer än beräknad andrahandsvärde.

Jag tänker att bilkontobil/personalbil ska man vilja ha privat och även ha en marginalskatt om minst 50% för att det ska vara vettigt. Tänkt på att gränsen för statlig skatt höjs rätt mycket för 2024 för att följa inflation.
Nu känns det som att du slarvar lite med benämningarna.

En tjänstebil förmånsbeskattas man inte för och bilen får inte användas privat mer än 10 ggr och mer än 100 mil/år.

En förmånsbil får användas privat och man blir då beskattad för den förmånen.

Personalbil är inte det samma som förmånsbil.
 
  • Gilla
zapy och 2 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Jo men ska man få bilförmån för en bil för man nyttjar privat ska det ju vara en bil som passar privat. Det gör ju inte denna för TS.
Jo det är sant. Vanliga fall så brukar du ha en hel range av bilar att välja på.
 
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Tack då var det som jag trodde.
Nej det var det inte alls. Om du nu trodde att man bara kan anta något man inte vet något alls om.

Det framgår av TS att arbetsgivaren kommer att göra löneavdrag. Han vet bara inte hur mycket.

Det vanligaste är att göra BL avdrag med motsvarande företagets kostnad för bilen enligt en kalkylmodell som innebär att företag/anställd i verkligheterna kan gå lite plus/minus.

Man kan väl säga att just avdragets storlek kommer att avgöra hela saken tillsammans med att hur det än blir så kan han inte fortsätta ha ett bensinkort för privata mil.

TS måste göra ett ”nollalternativ” utan fri privat bensin. D v s oavsett så blir det sämre än idag.

Sedan måste han ta reda på hur företaget avser att beräkna löneavdraget.
Just det faktum att de hänvisar till att det går dåligt nu indikerar att de avser att göra BL avdrag med företagets hela kostnad. Och den kapitalkostnaden är inte liten.
Företaget kan då flasha inför kunder med en svindyr elbil som de anställda betalat. Plötsligt går firman bättre också. Perfekt (ur företagets perspektiv)

Men som sagt just storleken på avdraget är den absolut viktigaste punkten här. Allt annat är tämligen ointressant.
 
E Elbil-TA skrev:
Godmorgon.

Var beredd på några svar och åsikter med spretande riktning, men inte den mängden som kommit hittills.

Kommer inte ihåg alla svar och kommer inte citera dem heller, men jag börjar få en klart för mig hur min inställning är till det hela. Och det beror helt och hållet på ett antal frågor jag inte ställt min arbetsgivare än.

Kan dock tillägga (och upprepa) viss information om folk vill hålla tråden vid liv. Jag kommer nog inte göra fler inlägg här även om jag fortsätter läsa i smyg.

Hem - kontor = 6mil
Hem - (Ordinarie) Arbetsplats = 6mil
Kontor - Arbetsplats - ca 3,5km
Tid kvar på min ordinarie arbetsplats innan jag får en ny = 9mån (kanske).
Typisk körning för mig en arbetsdag är 12mil per dag t.o.r jobb, MEN igår blev det 15mil och i förrgår 14mil då jag hjälpt kollegor på icke ordinarie arbetsplatser. Innan semestern var jag heltid yterligare 2 mil bort.
Nästa arbetsplats har jag ingen aning om, men det kan lika görna bli höger om hemmet ifall kontoret till vänster om hemmet.
Ser inte i mitt anställningsavtal något om att jag utgår från hemmet. Löneavdraget för förmånsbil ligger f.n på 2500 brutto.

I övrigt så är det veckohandling i mellanstora staden på helgen med privata bilen = ca 5-6 mil totalt beroende på vilka butiker jag besöker. Ev åker jag till stora staden för större inköp jag inte kan ta under veckan i.o.m firmabilen. Annars står bilen hemma.
Privat körning med privata bilen är under 1000 mil om året för tillfället även om alla längre resor är inkluderade.

Tack för engagemang, men nu lämnar jag troligtvis tråden så som jag tidigare sagt.
Fokusera på att ta reda på löneavdragets storlek. Drar de hela kapitalkostnaden för en svindyr elbil med värdeminskning och hög ränta så sök nytt jobb.
 
HusPoolGarage HusPoolGarage skrev:
Nej det var det inte alls. Om du nu trodde att man bara kan anta något man inte vet något alls om.

Det framgår av TS att arbetsgivaren kommer att göra löneavdrag. Han vet bara inte hur mycket.

Det vanligaste är att göra BL avdrag med motsvarande företagets kostnad för bilen enligt en kalkylmodell som innebär att företag/anställd i verkligheterna kan gå lite plus/minus.

Man kan väl säga att just avdragets storlek kommer att avgöra hela saken tillsammans med att hur det än blir så kan han inte fortsätta ha ett bensinkort för privata mil.

TS måste göra ett ”nollalternativ” utan fri privat bensin. D v s oavsett så blir det sämre än idag.

Sedan måste han ta reda på hur företaget avser att beräkna löneavdraget.
Just det faktum att de hänvisar till att det går dåligt nu indikerar att de avser att göra BL avdrag med företagets hela kostnad. Och den kapitalkostnaden är inte liten.
Företaget kan då flasha inför kunder med en svindyr elbil som de anställda betalat. Plötsligt går firman bättre också. Perfekt (ur företagets perspektiv)

Men som sagt just storleken på avdraget är den absolut viktigaste punkten här. Allt annat är tämligen ointressant.
Jag tycker nog att det låter som om företaget inte gör något löneavdrag alls, inte mer än att de minskar den utbetalda lönen motsvarande skatten på förmånsvärdet?

TS nämner ett avdrag på 2500 kr, vilket skulle stämma med ett förmånsvärde på 5000 kr och en marginalskatt på 50%.
 
Jag skulle gärna vilja ha förtydligande från TS gällande

- Var anses din arbetsplats vara? Dvs var är det du utgår ifrån enligt avtal när du ska till kunden?
- Om du hade fått en mindre elbil/enklare modell istället, hade du varit mer nöjd med det eller är det just att det är elbil som du får som är grundproblemet? Eller är det att du nu måste börja betala för tankningen/laddningen själv?
- arbetsplatsen som du nu mestadels är på, ligger det någon kilometer från kontoret eller är det helt åt andra hållet, dvs att kontoret ligger ex norr om var du bor och arbetsplatsen du ska till ligger söder/sydväst om dig? Det är ju rätt intressant att veta hur lång resan blir från kontoret till arbetsplatsen dit du ska… Ligger de mer eller mindre bredvid varandra så är det en sak, men något helt annat om de ligger långt ifrån varandra.
- Är din nuvarande plats där du arbetar mest närmare din bostad eller kontoret? Hur länge är det tänkt att du ska vara där? Nu är det ju svårt att se in i framtiden, men hur ser det ut när det är färdigarbetat där du är idag, tror du att förutsättningarna blir ungefär samma som idag?

Jag hittar i det du skrivit att du har varit medveten om att det blir resor till/från jobbet när du bosatte dig där du bor så kostnaden för dessa borde vara med i dina beräkningar redan den början, även om det nu i och med ändringen uppfattas som att du nu kommer få börja betala för dom efter att inte behövt göra det. Jag misstänker även att du använt jobbilen privat en del då den ju varit helt gratis och du inte ens behövt göra egna utlägg för bränslet. Stämmer det? Jag förstår i så fall att det känns jobbigt nu

När det kommer till laddning och elbilar så har jag sett att många som är nya på detta blir livrädda när det kommer på tal. Med den korta sträckan du kör så är det inte så långa stunder som du behöver stå och ladda för att komma upp i önskad batterinivå. Har själv en ID3 och senast jag ”storladdade” den på stan på en snabbladdare (50kW) så stod jag i 52 min för att ladda lite över 39 kWh. Det är sällan man behöver ladda så mycket. Under den tiden så passade jag på att gå en joggingtur. Detta var när jag var iväg på tjänsteresa, kan tilläggas. Men oavsett, det finns saker man kan fylla ut tiden med, exempelvis handla, träna, städa inuti bilen etc om man gör det på sin privata tid eller om man vill få det till arbetstid så kan man sköta lite pappersarbete, ringa några jobbsamtal etc. Så det är ju inte så att man måste sitta och kolla på när bilen laddas och på så vis slösa en massa tid.

Allmänt så mina råd till dig är att ta kontakt med arbetsgivaren och ta redan på den fakta som gäller för dig. Det är mycket som du själv skriver inte förstått eller kunnat ta till dig då det var svårt att höra på mötet. Be om att få skriftlig information så att du i lugn och ro kan sätta dig och gå igenom all information. När du inte förstår, fråga din arbetsgivare igen. Ta gärna hjälp av facket. Räkna på hur det hela påverkar dig och ta sen beslut utifrån det om du ska ha bil via jobbet, om du ska ha den ståendes hemma eller på kontoret, om du ska fortsätta jobba där du jobbar etc. Det är stört på omöjligt för någon annan att säga vad som är rätt och riktigt för sig i detta fall, särskilt som ingen av oss har all fakta på hand. Syvende och sist så är det ändå du som utifrån dina personliga krav/preferenser/förutsättningar kan säga vad du ska välja att göra.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
J joysam skrev:
Nu känns det som att du slarvar lite med benämningarna.

En tjänstebil förmånsbeskattas man inte för och bilen får inte användas privat mer än 10 ggr och mer än 100 mil/år.

En förmånsbil får användas privat och man blir då beskattad för den förmånen.

Personalbil är inte det samma som förmånsbil.
Detta är redan utrett 3ggr innan i tråden, men ja, jag kunde varit noggrannare med benämningarna.

Ang. ditt sista påstående så vill jag nog hävda att att även en personalbil är en förmånsbil. I alla fall i den bemärkelsen att den förmånsbeskattas. Det gör iaf min.
 
  • Gilla
martin.sveg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.