Anna_H Anna_H skrev:
Vilket äventyr!

Köket såg redan mycket bättre ut 😁

Blir det nytt hörnskafferi nu? Det hoppas jag få palts med när vi gör om vårt kök framöver.
Jag var sugen på hörnskafferi, men vi valde bort det till förmån för mer bänkyta 🙂 Vi har ett bra skafferi i källaren, så det behövs egentligen inget större skafferi i köket.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
För tre år sedan köpte vi ett renoveringsobjekt där ”det mesta” behöver fixas. Efter att ha gjort nästan samma resa med förra huset tyckte vi att vi har koll på det här (ha ha, famous last words). Förra huset hade vi i femton år och hade tuggat oss igenom nästan allt när vi flyttade, så vi räknar med att det tar femton år med detta hus också trots att det är nästan dubbelt så stort. Vi har hållit nästan dubbla tempot hittills, så det finns en chans.

Vi är inte alls lika snickriga som många andra här och hyr in folk för alla större grejer (badrum, tak, kök m.m.), men jag tänkte att det kanske kan vara kul för er att följa med ändå 🙂 Om inte annat kan jag visa allt ”skoj” man hittar när man börjar rota i ett plankhus från 1930-talet och hur vi löser utmaningarna. Lite trädgård blir det kanske också, eftersom den också har ”renoveringsbehov”.

Vi började som sagt för tre år sedan, så jag kan fylla på lite vartefter med vad som redan har gjorts. Men idag startar köksrenoveringen, så jag börjar med det 😊 Vi dissar ”ljust och fräscht” samt alla nyanser av grått och greige. Alla som är allergiska mot färg (speciellt grönt) varnas härmed!
Jag har också ett plankhus från 1930-talet, så jag följer intresserat ert projekt :)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
För tre år sedan köpte vi ett renoveringsobjekt där ”det mesta” behöver fixas. Efter att ha gjort nästan samma resa med förra huset tyckte vi att vi har koll på det här (ha ha, famous last words). Förra huset hade vi i femton år och hade tuggat oss igenom nästan allt när vi flyttade, så vi räknar med att det tar femton år med detta hus också trots att det är nästan dubbelt så stort. Vi har hållit nästan dubbla tempot hittills, så det finns en chans.

Vi är inte alls lika snickriga som många andra här och hyr in folk för alla större grejer (badrum, tak, kök m.m.), men jag tänkte att det kanske kan vara kul för er att följa med ändå 🙂 Om inte annat kan jag visa allt ”skoj” man hittar när man börjar rota i ett plankhus från 1930-talet och hur vi löser utmaningarna. Lite trädgård blir det kanske också, eftersom den också har ”renoveringsbehov”.

Vi började som sagt för tre år sedan, så jag kan fylla på lite vartefter med vad som redan har gjorts. Men idag startar köksrenoveringen, så jag börjar med det 😊 Vi dissar ”ljust och fräscht” samt alla nyanser av grått och greige. Alla som är allergiska mot färg (speciellt grönt) varnas härmed!
Vad roligt, vi har också ett 30-tals hus byggt med stående plankstomme. Det ska bli kul att få följa er renovering, visa gärna så mycket bilder som möjligt :) Gärna någon bild på huset utifrån också.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
G gunsven skrev:
Vad roligt, vi har också ett 30-tals hus byggt med stående plankstomme. Det ska bli kul att få följa er renovering, visa gärna så mycket bilder som möjligt :) Gärna någon bild på huset utifrån också.
Vi började ju renovera för tre år sedan, så jag har massor med bilder att lägga upp 😁 Jag vill bara inte ösa på med allt på en gång 😉
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
Vi började ju renovera för tre år sedan, så jag har massor med bilder att lägga upp 😁 Jag vill bara inte ösa på med allt på en gång 😉
Hur tänker ni kring tilläggsisolering? Själv är jag inne på att tilläggsisolera utanför plankstommen med Kooltherm.
 
N
M mrsnhp skrev:
Nu har murarna glidgjutit kanalerna, skarvat i hålet där ugnen satt och murat igen.

Nu behöver vi bara tömma de sista köksskåpen innan snickaren kommer på måndag 🙂

[bild][bild][bild]
Både glidgjutning och rör?
 
N
M mrsnhp skrev:
Precis. Kanalerna var ”av” på mitten för att en tidigare ägare hade tagit upp ett stort hål i skorstenen och monterat dit en inbyggnadsugn. Så kanalerna är nu glidgjutna ovanför och nedanför hålet, men i hålet satte dom in rör för att skarva ihop det hela 🙂

När ugnen var på plats var kanalerna täppta av ugnen, så det fanns ingen ventilation från badrummet/bastun i källaren. Det måste ha varit kvavt att basta och kan kanske ha bidragit till att det stank av svett 😬
Glöm inte att isolera runt rören med vermikulit.
 
B Beape skrev:
Hur tänker ni kring tilläggsisolering? Själv är jag inne på att tilläggsisolera utanför plankstommen med Kooltherm.
Det är inte aktuellt just nu, men vi får se i framtiden. Med bergvärme har vi ändå rätt okej värmeekonomi. Vi ska få en liten kamin installerad vid årsskiftet (lång väntetid på den modellen vi ville ha) så att vi kan få lite tillskott de kallaste dagarna och när huset kyls ner av blåst. Vi har även bytt till energiglas på innerbågarna när fönstren renoverades och drevat bakom golvlisterna. Drevningen gjorde faktiskt stor skillnad i vissa rum.

Sovrummen är tilläggsisolerade av tidigare ägare med 5 cm på insidan. Det verkar inte göra någon större skillnad, så för att det ska vara värt att tilläggsisolera fasaden på utsidan får man antagligen lägga på mycket mer. Det ger nog mer att tilläggsisolera vinden, men det skulle påverka klimatet på vinden så det vågar vi inte.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
N Nephew skrev:
Glöm inte att isolera runt rören med vermikulit.
Varför?

Jag vet inte hur murarna gjorde, jag kollade inte precis innan dom murade igen. Det kommer iallafall inte att eldas i den skorstenen om det är det du tänker 🙂 Vi har en annan skorsten där vår framtida kamin ska installeras (efter glidgjutning även där).
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
N Nephew skrev:
Både glidgjutning och rör?
Ja, se inlägg #11 ovan 🙂
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Med risk för att bli igenkänd och stalkad (😜) lägger jag upp en bild på utsidan på huset. En klassisk svensk ”sportstuga” i brunt med ursprungligen gröna fönsterbågar och karmar (vi hittade spår av det innan fönstren renoverades) och liggande stockpanel.

Huset var ursprungligen mindre. Delen till höger om ytterdörren är tillbyggd på 50-talet, vilket är drygt en tredjedel av huset (ser mer ut pga perspektivet i bilden). Nu är boytan ca 125 kvm. Vi har hel källare, kallvind på den gamla delen och ett litet loftrum i den tillbyggda delen. Det finns även ett garage som inte syns i bilden.

Fotot är från tillträdet för tre år sedan. Sedan dess har bl.a. fönster och fasad målats om (i samma färg).

Trähus i grönska med trädgårdsland, lummig miljö, brun fasad, vita fönster, tegeltak, landlig idyll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
boschkenta och 5 till
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
Det sista av golvet åkte loss för en timme sedan, men ja det hade kanske gått att bevara det. Jag kommer ändå att vara nöjdare med ett plant golv som ligger i våg och inte sviktar 🙂 Bland annat ska det bli skönt att kylskåpet kan stå i våg, det var för stor höjdskillnad på golvet tidigare. Tidigare ägare har renoverat friskt, så vi tänker inte skämmas för att göra detsamma, och vi bevarar rätt mycket annat 😊
Jag har också ett plankhus, mitt är från 20-talet. Vi rev bort golven (det var dåliga original-plankgolv underst och ovanpå det masonit med flytspackling och ovanpå det parkett från 80-talet).
På original-bjälkarna la vi därefter gles-spont med vattenburen golvvärme i plåtar, därefter osb-skivor och sen flytande parkett.
Jag ångrar såhär i efterhand att vi inte noggrannare jämnade av golvbjälkarnas ovansida, de hade satt sig under åren och hade fått en viss banan-form så vår flytande parkett ligger inte riktigt bra på alla ställen. På en del ställen hade det dessutom varit bra att fälla in en extra golvbjälke för att stadga upp original-bjälkarna, antingen till cc-30 eller direkt anliggande mot original-golvbjälken.
 
  • Gilla
Jonas Kvarnstrom och 2 till
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
Jag kan avslöja att det tar väldigt mycket tid och energi även om man gör som vi och tar in folk för de större jobben 🙂 Vi har inte ens barn och tidvis känns det ändå som att det är för mycket. Vi är kanske ovanligt veliga när det gäller val av material och färger och alldeles för fega/okunniga när det gäller metoder så att vi får läsa på hela tiden 😄 Men spännande och lärorikt är det!

Hoppas att du får möjlighet att göra ditt renoveringsprojekt ”senare” 🙂
Helt riktigt ska man ha respekt för arbetsbördan, men jag hade lagt upp det som mer en livsstil istället för en deadline. Lättare sagt än gjort dock såklart. :)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Idag har elektrikern dragit ny el, medan snickaren riktade golvet. Vad jag kan se är det drygt en cm skillnad på högsta och lägsta punkten på gamla bjälklaget.

Byggarbetsplats med oskyddade väggar, synliga isoleringsskivor, och en metallflexslang löper längs hörnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träplankor på sågspånstäckt golv i arbetsområde, verktyg i bakgrunden, snickeri eller byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träspån på golv med metallspår, snickeri eller verkstadsinredning, arbetsmiljö, rå materialbearbetning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
saiter och 4 till
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
Med risk för att bli igenkänd och stalkad (😜) lägger jag upp en bild på utsidan på huset. En klassisk svensk ”sportstuga” i brunt med ursprungligen gröna fönsterbågar och karmar (vi hittade spår av det innan fönstren renoverades) och liggande stockpanel.

Huset var ursprungligen mindre. Delen till höger om ytterdörren är tillbyggd på 50-talet, vilket är drygt en tredjedel av huset (ser mer ut pga perspektivet i bilden). Nu är boytan ca 125 kvm. Vi har hel källare, kallvind på den gamla delen och ett litet loftrum i den tillbyggda delen. Det finns även ett garage som inte syns i bilden.

Fotot är från tillträdet för tre år sedan. Sedan dess har bl.a. fönster och fasad målats om (i samma färg).

[bild]
Kul med lite bild även på utsidan av huset 👍 Gjorde ni någon förstärkning av bjälklaget under er renovering?
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.