W Wrongthinker skrev:
Tack för svar. Vad för åtgärder har du vidtagit för att sänka din förbrukning så mycket?
Nya fönster/dörrar
Tilläggsisolerade huset
Nytt tak/isolering
Bergvärme
FTX- ventilation
Braskamin

Jag renoverade/byggde ut hela huset i 2års tid så det blev stor skillnad. Primärt ska du nog titta på nya alternativ till uppvärmning och därefter isoleringen.

Vet att det finns en app idag som heter Bovra som handlar just om energieffektivisering/besparing. Har inte testat det själv men ladda ned den och kika om den kan hjälpa dig
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Ta ur batterierna :p

Men seriöst, äldre kan lätt bli förvirrade och börjar peta på tekniska saker utan att ha koll. När kostnaden blir så hög som att gå från värmepump till direktverkande för uppvärmning behöver de skyddas från sig själva.
Haha ja tro mig jag vet , fattar inte hur hon lyckas ibland 😂
 
Köp en elmätare. Du sätter displayen i huset och sensorn klistrar du på elmätaren. Kostar några hundralappar att köpa in. Nu ser du aktuell förbrukning i realtid. När den är orimligt hög så kan du släcka ner delar av hemmet med säkringarna. Först kan du dubbelkolla att spis/ugn/tvättmaskin inte är på. Annars släcker du ner delar tills den sjunker till rimlig nivå. Sedan felsöker du aktuella rummet. Vår vattenpump var trasig då backventilen pajat. Pumpen pumpade upp vatten och fyllde tryckbehållaren men backventilen gjorde att allt rann tillbaka ner. Så pumpade den upp igen och höll på så. Syntes väldigt tydligt på mätaren att något slog till/från.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Feb.2017 fick jag golvvärme i badrummet med en digital termostat på väggen.
I vintras ville jag kapa elkostnaden och upptäckte att golvvärmen inte hade någon egen säkring el avstängningsknapp!
Efter mycket forskande visade det sig att den digitala termostaten visade fel värden och golvvärmen enkelt kunde inaktiveras med "off"😂
Nu är förbrukningen nästan halverad mot förra året!
IMG_20230427_100626.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
W Wrongthinker skrev:
Hur ska man göra med luftvärmepumpen under hösten/vintern då. Ska den stå på hela tiden eller?
Absolut. Bästa energibesparingen. Tror du tjänar in pengarna rätt fort om du byter till en nyare ifall den som sitter där är 10+ år.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
W Wrongthinker skrev:
haha är frestande men kärringen är en krutburk och hon hade blivit vansinnig om kontrollen är borta och min telefon hade ringt konstant 😂
Dra en kopia på en av hennes elräkningar och sätt den ihop med en lämplig notis på en plastpåse som du tejpar ihop efter att ha lagt fjärrkontrollen i den. Och köp henne ett par varma innetofflor 😀
 
Men vad alla hänger upp sig på golvvärmen? Om huset värms med direktverkande el och luftvärmepumpen är avstängd spelar det ingen roll om värmen kommer från el-golvvärme eller el-element. El är det oavsett och verkningsgraden är densamma förutom att badrumsgolvet blir varmt på köpet. Om golvvärmen stängs av och det inte finns något annat el-element i badrummet kommer det bli kallt där. Självklart sparar det pengar att ha kallt i något rum som förut var varmt, men jag skulle personligen inte välja att kallställa just badrummet. Hellre något rum som sällan används, tex ett gästrum.

Tricket är att ersätta el-elementen med luftvärmepumpen så mycket det går (hela året), för den drar mycket mindre el för att producera samma värme. Det är först när man lyckas få henne att ha luftvärmepumpen påslagen som man behöver stänga av golvvärmen eller åtminstone hålla badrumsdörren stängd så att el-golvvärmen inte försöker värma den delen av huset som värms med luftvärmepumpen.

För att illustrera hur mycket elbaserad uppvärmning kostar: Vårt förra hus var 75 + 75 kvm, byggt på 50-talet. När vi flyttade in värmdes huset med en elpanna (vattenburen värme). Då drog vi kring 25000 om året. När vi bytte från elpanna till en luft/vattenvärmepump gick förbrukningen nästan ner till hälften. Det fanns ingen el-golvvärme i huset som kunde vara ”skurken” och vi ändrade inga vanor.
 
  • Gilla
GlennB och 7 till
  • Laddar…
W Wrongthinker skrev:
Huset ligger i Bohuslän, hon gillar nog att ha det varmt hemma, brukar ligga runt 24 grader där omkring. Finns ingen termostat till golvvärmen och ingen propp i skåpet är märkt "golvvärme" eller dlikt
Jag saknar anledningen till att du vill sänka förbrukningen? Har hon bett dig? Att sänka förbrukningen utan att den som bor/betalar vill är väldigt svårt, speciellt om hon är "en krutdurk" och "gillar att ha det varmt". Innan du fått henne att tycka det är fel skulle jag inte göra någonting.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Elgolvvärmen kan dra mycket. Jag hade det i köket, ca 10 kvm. Den var lågt inställd så golvet kändes inte alls varmt. Om jag ökade reglaget ett steg, t ex från 2-3 så kändes det fortfarande inte varmt men elförbrukningen ökade från 2-300 per månad till 800. Ökning med något/några steg till provade jag inte ens. Jag har inte läst hela tråden men det borde finnas någon säkring du kan stänga av om det inte går att reglera.
 
  • Gilla
Wrongthinker och 1 till
  • Laddar…
W Wrongthinker skrev:
Hej, min mormor bor i en enplansvilla med 4 rum och kök med en liten tvättstuga/källare , skulle tippa på att huset är runt 110 kvadratmeter.
Huset värms upp genom direktverkande el och hon har även en luftvärmepump installerad i hallen. Denna använder hon dock väldigt sällan då hon inte är så teknisk av sig om man säger så.

Hur som helst så är jag ganska fundersam över hennes totala årsförbrukning som ligger på ca 25 000 kWh per år.
Hon bor ensam i huset och har inte mycket mer än standard saker som diskmaskin, kyl/frys/ spis/ tv och en tvättmaskin. Inga mobiler eller datorer eller liknande. Hon är väldigt noga med att släcka lampor och liknande så är ingen direkt energislösare och som sagt hon använder knappt luftvärmepumpen.

Vad kan det vara som drar så mycket ström? Vitvarorna är inte direkt nya men dem är inte uråldriga heller och har pratat med släktingar och bekanta som har lägre förbrukning trots med många fler personer i hushållet.
Jag vet att hon har golvvärme i ett av badrummen , och jag har inte lyckats hitta något sätt att stänga av den , den står på trots att lampan är släckt därinne även nu mitt i sommaren.
Kan det vara denna som är boven?
Någon som har några tips på hur jag ska gå tillväga för att lista ut vad problemet är och sänka förbrukningen ? Har varit i kontakt med hennes el bolag och dem tyckte det lät högt men mer kunde dem inte säga eller göra.
Eller är det kanske helt normalt med en sån här förbrukning , är själv inte så insatt då jag bor i lägenhet.
Tacksam för alla svar och för er tid!
Mina grannar hade 25.000 KWh per år innan de kom på att det inte var termostater på elementen. Efter de satt in termostater installerade de en krafigare luft/luft-värmepump och då kom de ner i 16.000 Kwh direkt. På sommaren kyler de och den drar väldigt lite el den nya de satt in. Det är den andra de har nu. De har konstant 23 grader inomhus. Bara göra ren filtret i innedelen några ggr per år räcker. Huset är på 85 kvm byggt och blåbetong på platta. Byggare kunde inte mycket om radon på 40-50-talet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
M mrsnhp skrev:
Men vad alla hänger upp sig på golvvärmen?
För att elgolvvärme påslaget i badrummet hela sommaren drar väldigt mycket el!
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Många bra råd, och väldigt få dåliga i denna tråd!

Summering:
  • Luftvärmepumpen sätts till önskad temperatur, elelr någon grad över, samt läge HEAT. Så kan den stå året runt.
  • Hjälp henne att göra rent innedelen på den.
  • Alla dörrar till rum som man vill ha varma, även till badrummet ska stå öppna.
  • Sätt elradiatorer och badrummets golvvärme på en lägre temperatur än luftvärmepumpen, då går de in först när luftvärmepumpen inte räcker till. I rum som används sparsamt kan elradiatorerna vara avstängda.
  • Om det är något större rum som inte används kan det eventuellt löna sig att sätta elradiatorn på låg temperatur och stänga dörren, men där måste man prova sig fram. Är huset dåligt isolerat funkar det inte, och det kan även ge problem med fukt om temperaturen är för låg, eftersom man troligen sabbar ventilationen när dörren är stängd.
  • Samt som flera påpekar, ta reda på hur golvvärmen funkar, den måste gå att stänga av, och den ska ha en jordfelsbrytare, det om något borde ge en ledtråd. Men det borde också funka att bara sänka temperaturen på den rejält på sommaren.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Väldigt mycket, hur mycket är det? Jag har sex golv med elgolvvärme och tycker inte det drar nånting, tror knappast mormor blir ruinerad av ett golv.
 
Anna_H Anna_H skrev:
För att elgolvvärme påslaget i badrummet hela sommaren drar väldigt mycket el!
Det är tre månader om året. Den mesta uppvärmningen sker på höst-vår-vinter och då drar el-elementen betydligt mer än elgolvvärmen drar sammanlagt under hela året.
 
Känns som att det finns en del att göra gällande elförbrukningen, men det viktigaste i mina ögon är att acceptera mormors önskan. Hon kanske ogillar värmepumpens brusande ljud och gillar att ha det varmt?!

Mina egna föräldrar börjar vara gamla och de vill ha det - vad jag anser - är obehagligt varmt, men det måste de få bestämma själva! Förvisso drar deras hus inte så otroligt mycket ström, men jag skulle aldrig nästan riskera att bli ovänner med dem över något så trivialt som elfakturan.

Visst, om jag blir ombedd att hjälpa till så är det en sak men men….

Mvh

Stefan
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.