Walle85
S sepani skrev:
Nja är du verkligen säker på det? Jag tror att FTX tar åtminstone 6 kWh per dygn? Men pannan tar förstås mer
För info, min FTX drar mellan 0,06-0,2 kW/h enligt mina power tags. Hamnar på totalt 1,6-2,4 kWh i snitt på dygnet.
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
Walle85 Walle85 skrev:
För info, min FTX drar mellan 0,06-0,2 kW/h enligt mina power tags. Hamnar på totalt 1,6-2,4 kWh i snitt på dygnet.
Ok min FTX går på samma säkring som Wi-Fi så jag får ta uteslutning. Men ganska säker min drar mer.
 
Walle85
S sepani skrev:
Ok min FTX går på samma säkring som Wi-Fi så jag får ta uteslutning. Men ganska säker min drar mer.
Mitt nätverk (kameror, router, switchar, NAS och wifi) drar ca 5 kWh per dygn. Men då har jag en hel del saker och är lite nätverksnörd sett till setup.
 
S sepani skrev:
Jag tror att min ”dark horse” är värmepannan, vilket inkluderar uppvärmning av varmvatten. Kan nog vara så att en ny skulle spara en hel del, men en sådan är ju inte heller gratis…🙀
En EL-panna oavsett fabrikat om den skulle bytas, blir samma resultat. Så att bara byta är ingen ide och förändrar inget. Det du behöver producerar en EL-panna. Om man har flera äldre C-pumpar kan de bli lite mer än med nya typer, men att köpa en på billiga varuhuset för en spotstyver eller en för kanske 4000 kr eller mer, det blir många kW att göra av med innan den nya betalar sig. Tycker det är överkurs att byta bara för att byta.
 
Walle85 Walle85 skrev:
Mitt nätverk (kameror, router, switchar, NAS och wifi) drar ca 5 kWh per dygn. Men då har jag en hel del saker och är lite nätverksnörd sett till setup.
Det låter osannolikt mycket. En NAS kan väl iofs. användas till bitcoinmining i bakgruden... Men som ren NAS drar den inte speciellt mycket vid normal användning.
 
Walle85 Walle85 skrev:
Mitt nätverk (kameror, router, switchar, NAS och wifi) drar ca 5 kWh per dygn. Men då har jag en hel del saker och är lite nätverksnörd sett till setup.
H hempularen skrev:
Det låter osannolikt mycket. En NAS kan väl iofs. användas till bitcoinmining i bakgruden... Men som ren NAS drar den inte speciellt mycket vid normal användning.
Instämmer, såvida det inte är extremt gamla grejer eller nog med apparater för ett nätverk med 8000 klienter så är det nog i överkant.

Kastar in en momentanbild av min router för lite referens,

Skärmdump av enhetsinformation inklusive modell, IP, version, nätverk, drifttid, minnesanvändning och strömförbrukning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H hempularen skrev:
Det låter osannolikt mycket. En NAS kan väl iofs. användas till bitcoinmining i bakgruden... Men som ren NAS drar den inte speciellt mycket vid normal användning.
Håller med, en ren NAS drar inte mycket.


UPSen som hela vårt nätverk och hemautomation ligger på drar ca 140-150 W.

På UPSen ligger bla NAS, bredbandsdelare, router (USG), 3 switchar, Homey PRO, 4 APn, Raspberry Pi.
 
Nu börjar jag få lite bättre koll. Verkar som min baslast nu ligger på ca 300 w och då ingår ventilationen men på ”dagnivå” enligt nya schemat d v s lite lägre varvtal. Billaddaren borde antagligen ha en lastbalansering (bild) men det har kanske ingen praktisk betydelse. Tycker dock fortsatt att ”övrig” förbrukning är hög. Någon har kommenterat att det absolut inte är mening byta panna/vp men jag upplever att den tar en del och har bekanta som säger sig ha sparat mycket genom ett byte…

Appskärm visar elkraft, spänning per fas, och överbelastningslogg på datum i augusti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Walle85
C Cerb skrev:
Instämmer, såvida det inte är extremt gamla grejer eller nog med apparater för ett nätverk med 8000 klienter så är det nog i överkant.

Kastar in en momentanbild av min router för lite referens,

[bild]
Möjligt, men tittar man på förbrukningen enligt Wiser power tags så är det ca 4.67kWh/24h=0.195kW dvs. ca 200W i timmen. Inte långt ifrån det som angavs precis ovan på ca 150W 😉

Enkel grafisk display som visar "Instant Power (kW)" med värdet 0.20 och texten "Network" ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Energianvändning uppdelad på nätverk, värmepump, ventilation, golvvärme och övrigt för 14 augusti i kilowattimmar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men som tidigare nämnt så är det en fullproppad 24 portars PoE switch (kameror, APs, dörrklocka, etc) och 2 Synology NAS samt en UDM Pro router.
 
Walle85 Walle85 skrev:
Möjligt, men tittar man på förbrukningen enligt Wiser power tags så är det ca 4.67kWh/24h=0.195kW dvs. ca 200W i timmen. Inte långt ifrån det som angavs precis ovan på ca 150W 😉

[bild][bild]

Men som tidigare nämnt så är det en fullproppad 24 portars PoE switch (kameror, APs, dörrklocka, etc) och 2 Synology NAS samt en UDM Pro router.
Om switchen maxar i PoE leverans på alla portar så kan väl nå dit, alt. en väldigt gammal switch. Routern som du ser drar ju ca. 4W när den inte direkt jobbar stenhårt, så den kan man nästan räkna bort helt :D
 
Upptäckte att handdukstorken verkar dra 300 w...elpatron...blir ju oxo en del. Men drar den det "hela tiden" eller bara när termostaten på den slår till? finns det ens en termostat på en sådan...🧐
 
Redigerat:
Elpatronen
Vit laddningskabel ansluten till en rund, silverfärgad laddare med en reflekterande spegelbild och grön text.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den har väll ett temperaturvred på sig, då går den beroende på inställd temp & aktuell temp.
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
Stäng av den så ser du hur mycket förbrukningen minskar.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Den har väll ett temperaturvred på sig, då går den beroende på inställd temp & aktuell temp.
absolut. den stod på högsta nivån. betyder det då att den tar 300w...?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.