R Rkarlsson skrev:
han bor i ett HYREShus ala villa. Han äger inte sitt hus utan HYR.....
Om företaget ska tvinga anställda att köpa egen box för 7000 kr, och installera den på ett hus man hyr så är de ju bra korkade =) Han fick ju inget alternativ, utan ska tanka bilen gratis (ingen lön) om jag förstod de rätt.
Blir väl det dubbla för en box när man hyr också (inget avdrag)
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Blir väl det dubbla för en box när man hyr också (inget avdrag)
Då är det ju ännu sämre. Hade inte koll på om man fick dra av grönt bidrag för hus man hyr i.
 
D Bubblebubb skrev:
Han kanske behöver höja huvudsäkringen också.
R Rkarlsson skrev:
e behöver till sin privata bil. För han får ingen ersättning för att ladda firmans bil när den är slut på el.
R Rkarlsson skrev:
Men du förstår inte? Han har en bensin nu, tankar på 5 minuter.
Hyr sin bostad och ska själv bekosta en laddbox på något han inte äger för egna pengar för något han inte behöver till sin privata bil. För han får ingen ersättning för att ladda firmans bil när den är slut på el.

Så han ska lägga nästan 7000 kr från egen ficka för att ladda arbetsbilen hemma, på en box som inte sitter på hans hus.

Och det här snacket om effekttariffer eller vad de kallas, kommer företaget stå för det?
Läs vad jag skrev. Ingen laddbox installeras på byggnaden, utan bara ett uttag om det inte redan finns.
En portabel 3-fas laddare är ju supersmidigt att ha med sig, så kan man ladda var helst man hittar ett 16A uttag!
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
E Elbil-TA skrev:
Hej.

Tillfälligt skräpkonto då det finns vissa identifierande objekt på min vanliga användare. Är detta inte tillåtet så får moderator ta bort inlägget så söker jag hjälp på annat håll.


Innan året är slut kommer företaget jag jobbar för byta alla fordon till elbilar, och även justera bilpolicyn till något de upplever som mer rättvist. För tillfället är det en bensinbil jag kör.

Detta innebär att jag kommer bli påtvingad en förmånsbil även om jag inte vill "för skatteverket säger så i.o.m att ni tar bilen hem". Detta trots att jag inte kör bilen privat, utan bara till/från kontor och arbetsplatser. Jag bor ca 6mil från kontoret och har min arbetsplats för tillfället några km därifrån, men åker ofta iväg till andra ställen för att hjälpa kollegor så exakt körsträcka varierar, men minst 12mil per dag. Kontoret har jag besökt endast 8ggr detta året för att hämta utrustning.

Bilmodellen de köpt in är någon version av Audi Q4 quattro. Exakt version samt extrautrustning vet jag inte, inte heller vad det löneavdrag de tänkt göra kommer bli, så jag kan inte räkna exakt på vad bilen skulle kosta för mig per månad. I vilket fall är det en onödigt fläskig bil för mina behov. Privat har jag en 7år gammal dieselkombi som köptes baserat på min fritid och last/dragbehov. Två kriterier som en Q4 inte uppfyller oavsett om jag tar nytt körkort eller ej. Den bilen är dessutom helt avbetald och har enligt mig en acceptabel förbrukning.

Jag bor för närvarande på landsbygden med ett ostabilt elnät. Det blinkar ofta i lamporna när även små belastningar dras igång i förbrukningen. Dessutom hyr jag huset jag bor i och vill helst inte installera en laddstation i en byggnad jag inte äger. Närmsta
offentliga laddstation är ca 15km bort och inte längs min vanliga pendlingsväg. Företaget har även sagt att de inte kommer betala för laddtid/väntetid. All el får jag betala själv, så ersätter de en fast summa på 9,50kr/tjänstemil. Avtalet vi har hemma är f.n rörligt utan effekttaxa.

Att bara ladda via en förlängningskabel är det som lockar mest om det inte hade varit för brandrisken, så det är inget jag kommer göra. Att ladda via enfas skulle dessutom kräva en laddning på ca 12 timmar/dag om förbrukningen ligger på 2,2kWh/mil och man laddar med 10A. Så man blir väl tvingad till en trefasladdare med installation ifall min arbetsplats flyttas.



Just nu lutar det åt att ställa företagsbilen på kontoret och utgå därifrån på morgonen. Då får företaget stå för laddutrustning och el. Att min effektiva arbetsdag blir kortare (eller så får de betala övertid) pga lastning av utrustning (dyrbara saker man inte vill ha i bilen över natten) och extra resor är faktiskt inte mitt problem.
Att använda min privata bil i tjänsten har jag gjort tidigare, men är inte längre ett alternativ då utrustning och kläder ofta är leriga/blöta efter arbetsdagen



Nuvarande förutsättningar
- Bensinbil med bränslekort via företaget.

- Jag betalar ingenting för bilen.

Nya förutsättningar
- Elbil (Audi Q4) med förmånsbeskattning och löneavdrag (brutto/netto?) för slitage (även om jag bara gör resor i tjänst?).
- Jag betalar all el och de ersätter mig med 9,50kr/tjänstemil skattefritt.
- Jag får bekosta ev laddstation och installation i hemmet.
- Bilen ska "alltid vara laddad och redo för jobb".
- Arbetstid/väntetid för laddning längs vägen betalas inte ut om jag glömt ladda dagen innan.

Övrigt som inte ändras
- Endast jobbresor till kontor/arbetsplats från hemmet.
- Jag står för ev broavgifter/trängselskatt/parkering vid privatkörning (jag kör dock inte privat).
- Jag står för ev böter.
- Företaget står för en självrisk/år vid skador/olyckor.
- Övrigt som däck, försäkring, service står företaget med.


Hur hade ni gjort? Vad är era åsikter?

Jag är lite osäker på hur man ska räkna på förmånsbeskattningen i.o.m att jag inte har exakta siffror/modelltyper.
Om man utgår från en lön på runt 40000 i månaden innan skatt, hur förändras den då?

Tips på vettig trefasladdare om ingen annan lösning finns?

Tacksam för input.
Eller så rapporterar du inte allt till skatteverket som mest sysslar med organiserad stöld dessa dagar ändå.
 
Z
anders07 anders07 skrev:
Du blandar ihop det lite...

Om du har "tjänsteställe" hemma enligt ditt avtal så räknas resan till kontoret som arbetsresa. Endast om du sen utför mer än 50% av ditt arbete från kontoret kan Skatteverket ta dig i örat och säga att kontoret är ditt tjänsteställe och det blir då förmånsbeskattning som "privatresa".

Att åka till andra platser än kontoret är inte några problem, det är alltid arbetsresa, men utgår då från hemmet,
Utan att ha läst hela tråden så flikar jag snabbt in med att tjänsteställe är inte definierbart enligt skatteverket utom uppfylls genom flertal variabler där utgångspunkten är att tjänsteställe är där du oftast utgår ifrån och startar din arbetsdag.

Därför kan gundinställningen att ha är att första och sista resan om den är till och från ens kontor alltid är privat.

https://skatteverket.se/foretag/arb...rtjanstestalle.4.48cfd212185efbb440b240a.html

Det är snårigt värre och lagstiftningen föråldrad och inte anpassad till dagens samhälle.
 
E Elbil-TA skrev:
Hej.

Tillfälligt skräpkonto då det finns vissa identifierande objekt på min vanliga användare. Är detta inte tillåtet så får moderator ta bort inlägget så söker jag hjälp på annat håll.


Innan året är slut kommer företaget jag jobbar för byta alla fordon till elbilar, och även justera bilpolicyn till något de upplever som mer rättvist. För tillfället är det en bensinbil jag kör.

Detta innebär att jag kommer bli påtvingad en förmånsbil även om jag inte vill "för skatteverket säger så i.o.m att ni tar bilen hem". Detta trots att jag inte kör bilen privat, utan bara till/från kontor och arbetsplatser. Jag bor ca 6mil från kontoret och har min arbetsplats för tillfället några km därifrån, men åker ofta iväg till andra ställen för att hjälpa kollegor så exakt körsträcka varierar, men minst 12mil per dag. Kontoret har jag besökt endast 8ggr detta året för att hämta utrustning.

Bilmodellen de köpt in är någon version av Audi Q4 quattro. Exakt version samt extrautrustning vet jag inte, inte heller vad det löneavdrag de tänkt göra kommer bli, så jag kan inte räkna exakt på vad bilen skulle kosta för mig per månad. I vilket fall är det en onödigt fläskig bil för mina behov. Privat har jag en 7år gammal dieselkombi som köptes baserat på min fritid och last/dragbehov. Två kriterier som en Q4 inte uppfyller oavsett om jag tar nytt körkort eller ej. Den bilen är dessutom helt avbetald och har enligt mig en acceptabel förbrukning.

Jag bor för närvarande på landsbygden med ett ostabilt elnät. Det blinkar ofta i lamporna när även små belastningar dras igång i förbrukningen. Dessutom hyr jag huset jag bor i och vill helst inte installera en laddstation i en byggnad jag inte äger. Närmsta
offentliga laddstation är ca 15km bort och inte längs min vanliga pendlingsväg. Företaget har även sagt att de inte kommer betala för laddtid/väntetid. All el får jag betala själv, så ersätter de en fast summa på 9,50kr/tjänstemil. Avtalet vi har hemma är f.n rörligt utan effekttaxa.

Att bara ladda via en förlängningskabel är det som lockar mest om det inte hade varit för brandrisken, så det är inget jag kommer göra. Att ladda via enfas skulle dessutom kräva en laddning på ca 12 timmar/dag om förbrukningen ligger på 2,2kWh/mil och man laddar med 10A. Så man blir väl tvingad till en trefasladdare med installation ifall min arbetsplats flyttas.



Just nu lutar det åt att ställa företagsbilen på kontoret och utgå därifrån på morgonen. Då får företaget stå för laddutrustning och el. Att min effektiva arbetsdag blir kortare (eller så får de betala övertid) pga lastning av utrustning (dyrbara saker man inte vill ha i bilen över natten) och extra resor är faktiskt inte mitt problem.
Att använda min privata bil i tjänsten har jag gjort tidigare, men är inte längre ett alternativ då utrustning och kläder ofta är leriga/blöta efter arbetsdagen



Nuvarande förutsättningar
- Bensinbil med bränslekort via företaget.

- Jag betalar ingenting för bilen.

Nya förutsättningar
- Elbil (Audi Q4) med förmånsbeskattning och löneavdrag (brutto/netto?) för slitage (även om jag bara gör resor i tjänst?).
- Jag betalar all el och de ersätter mig med 9,50kr/tjänstemil skattefritt.
- Jag får bekosta ev laddstation och installation i hemmet.
- Bilen ska "alltid vara laddad och redo för jobb".
- Arbetstid/väntetid för laddning längs vägen betalas inte ut om jag glömt ladda dagen innan.

Övrigt som inte ändras
- Endast jobbresor till kontor/arbetsplats från hemmet.
- Jag står för ev broavgifter/trängselskatt/parkering vid privatkörning (jag kör dock inte privat).
- Jag står för ev böter.
- Företaget står för en självrisk/år vid skador/olyckor.
- Övrigt som däck, försäkring, service står företaget med.


Hur hade ni gjort? Vad är era åsikter?

Jag är lite osäker på hur man ska räkna på förmånsbeskattningen i.o.m att jag inte har exakta siffror/modelltyper.
Om man utgår från en lön på runt 40000 i månaden innan skatt, hur förändras den då?

Tips på vettig trefasladdare om ingen annan lösning finns?

Tacksam för input.
Jag hade bytt jobb
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Du missuppfattade, iallafall om du med arbetet menar kontoret, där TS nästan aldrig är. Hen är alltså hantverkare av något slag och åker ut till kunder och jobbar. Och det är under arbetstid hen åker 12 mil, inte till och från kontoret.
Det sa han nog inte, 6 mil enkel resa till kontoret.
 
E Elbil-TA skrev:
Hej.

Tillfälligt skräpkonto då det finns vissa identifierande objekt på min vanliga användare. Är detta inte tillåtet så får moderator ta bort inlägget så söker jag hjälp på annat håll.


Innan året är slut kommer företaget jag jobbar för byta alla fordon till elbilar, och även justera bilpolicyn till något de upplever som mer rättvist. För tillfället är det en bensinbil jag kör.

Detta innebär att jag kommer bli påtvingad en förmånsbil även om jag inte vill "för skatteverket säger så i.o.m att ni tar bilen hem". Detta trots att jag inte kör bilen privat, utan bara till/från kontor och arbetsplatser. Jag bor ca 6mil från kontoret och har min arbetsplats för tillfället några km därifrån, men åker ofta iväg till andra ställen för att hjälpa kollegor så exakt körsträcka varierar, men minst 12mil per dag. Kontoret har jag besökt endast 8ggr detta året för att hämta utrustning.

Bilmodellen de köpt in är någon version av Audi Q4 quattro. Exakt version samt extrautrustning vet jag inte, inte heller vad det löneavdrag de tänkt göra kommer bli, så jag kan inte räkna exakt på vad bilen skulle kosta för mig per månad. I vilket fall är det en onödigt fläskig bil för mina behov. Privat har jag en 7år gammal dieselkombi som köptes baserat på min fritid och last/dragbehov. Två kriterier som en Q4 inte uppfyller oavsett om jag tar nytt körkort eller ej. Den bilen är dessutom helt avbetald och har enligt mig en acceptabel förbrukning.

Jag bor för närvarande på landsbygden med ett ostabilt elnät. Det blinkar ofta i lamporna när även små belastningar dras igång i förbrukningen. Dessutom hyr jag huset jag bor i och vill helst inte installera en laddstation i en byggnad jag inte äger. Närmsta
offentliga laddstation är ca 15km bort och inte längs min vanliga pendlingsväg. Företaget har även sagt att de inte kommer betala för laddtid/väntetid. All el får jag betala själv, så ersätter de en fast summa på 9,50kr/tjänstemil. Avtalet vi har hemma är f.n rörligt utan effekttaxa.

Att bara ladda via en förlängningskabel är det som lockar mest om det inte hade varit för brandrisken, så det är inget jag kommer göra. Att ladda via enfas skulle dessutom kräva en laddning på ca 12 timmar/dag om förbrukningen ligger på 2,2kWh/mil och man laddar med 10A. Så man blir väl tvingad till en trefasladdare med installation ifall min arbetsplats flyttas.



Just nu lutar det åt att ställa företagsbilen på kontoret och utgå därifrån på morgonen. Då får företaget stå för laddutrustning och el. Att min effektiva arbetsdag blir kortare (eller så får de betala övertid) pga lastning av utrustning (dyrbara saker man inte vill ha i bilen över natten) och extra resor är faktiskt inte mitt problem.
Att använda min privata bil i tjänsten har jag gjort tidigare, men är inte längre ett alternativ då utrustning och kläder ofta är leriga/blöta efter arbetsdagen



Nuvarande förutsättningar
- Bensinbil med bränslekort via företaget.

- Jag betalar ingenting för bilen.

Nya förutsättningar
- Elbil (Audi Q4) med förmånsbeskattning och löneavdrag (brutto/netto?) för slitage (även om jag bara gör resor i tjänst?).
- Jag betalar all el och de ersätter mig med 9,50kr/tjänstemil skattefritt.
- Jag får bekosta ev laddstation och installation i hemmet.
- Bilen ska "alltid vara laddad och redo för jobb".
- Arbetstid/väntetid för laddning längs vägen betalas inte ut om jag glömt ladda dagen innan.

Övrigt som inte ändras
- Endast jobbresor till kontor/arbetsplats från hemmet.
- Jag står för ev broavgifter/trängselskatt/parkering vid privatkörning (jag kör dock inte privat).
- Jag står för ev böter.
- Företaget står för en självrisk/år vid skador/olyckor.
- Övrigt som däck, försäkring, service står företaget med.


Hur hade ni gjort? Vad är era åsikter?

Jag är lite osäker på hur man ska räkna på förmånsbeskattningen i.o.m att jag inte har exakta siffror/modelltyper.
Om man utgår från en lön på runt 40000 i månaden innan skatt, hur förändras den då?

Tips på vettig trefasladdare om ingen annan lösning finns?

Tacksam för input.
Vad gäller laddboxar finns det modeller som kopplas in i vanliga 3-fas uttag och ger rätt till grönt avdrag. Kostar som en vanlig laddbox men du tar med hela apparaten när du vill. Du får väl bekosta 3-fas uttaget men det landar kanske en tusing med installation
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
G wojda skrev:
Jag hade ställt batteribilen på jobbet och pendlat dit i min egen.
Håller med, då slipper du dessutom ladda hemma med allt vad det innebär…
 
E Elbil-TA skrev:
Hej.

Tillfälligt skräpkonto då det finns vissa identifierande objekt på min vanliga användare. Är detta inte tillåtet så får moderator ta bort inlägget så söker jag hjälp på annat håll.


Innan året är slut kommer företaget jag jobbar för byta alla fordon till elbilar, och även justera bilpolicyn till något de upplever som mer rättvist. För tillfället är det en bensinbil jag kör.

Detta innebär att jag kommer bli påtvingad en förmånsbil även om jag inte vill "för skatteverket säger så i.o.m att ni tar bilen hem". Detta trots att jag inte kör bilen privat, utan bara till/från kontor och arbetsplatser. Jag bor ca 6mil från kontoret och har min arbetsplats för tillfället några km därifrån, men åker ofta iväg till andra ställen för att hjälpa kollegor så exakt körsträcka varierar, men minst 12mil per dag. Kontoret har jag besökt endast 8ggr detta året för att hämta utrustning.

Bilmodellen de köpt in är någon version av Audi Q4 quattro. Exakt version samt extrautrustning vet jag inte, inte heller vad det löneavdrag de tänkt göra kommer bli, så jag kan inte räkna exakt på vad bilen skulle kosta för mig per månad. I vilket fall är det en onödigt fläskig bil för mina behov. Privat har jag en 7år gammal dieselkombi som köptes baserat på min fritid och last/dragbehov. Två kriterier som en Q4 inte uppfyller oavsett om jag tar nytt körkort eller ej. Den bilen är dessutom helt avbetald och har enligt mig en acceptabel förbrukning.

Jag bor för närvarande på landsbygden med ett ostabilt elnät. Det blinkar ofta i lamporna när även små belastningar dras igång i förbrukningen. Dessutom hyr jag huset jag bor i och vill helst inte installera en laddstation i en byggnad jag inte äger. Närmsta
offentliga laddstation är ca 15km bort och inte längs min vanliga pendlingsväg. Företaget har även sagt att de inte kommer betala för laddtid/väntetid. All el får jag betala själv, så ersätter de en fast summa på 9,50kr/tjänstemil. Avtalet vi har hemma är f.n rörligt utan effekttaxa.

Att bara ladda via en förlängningskabel är det som lockar mest om det inte hade varit för brandrisken, så det är inget jag kommer göra. Att ladda via enfas skulle dessutom kräva en laddning på ca 12 timmar/dag om förbrukningen ligger på 2,2kWh/mil och man laddar med 10A. Så man blir väl tvingad till en trefasladdare med installation ifall min arbetsplats flyttas.



Just nu lutar det åt att ställa företagsbilen på kontoret och utgå därifrån på morgonen. Då får företaget stå för laddutrustning och el. Att min effektiva arbetsdag blir kortare (eller så får de betala övertid) pga lastning av utrustning (dyrbara saker man inte vill ha i bilen över natten) och extra resor är faktiskt inte mitt problem.
Att använda min privata bil i tjänsten har jag gjort tidigare, men är inte längre ett alternativ då utrustning och kläder ofta är leriga/blöta efter arbetsdagen



Nuvarande förutsättningar
- Bensinbil med bränslekort via företaget.

- Jag betalar ingenting för bilen.

Nya förutsättningar
- Elbil (Audi Q4) med förmånsbeskattning och löneavdrag (brutto/netto?) för slitage (även om jag bara gör resor i tjänst?).
- Jag betalar all el och de ersätter mig med 9,50kr/tjänstemil skattefritt.
- Jag får bekosta ev laddstation och installation i hemmet.
- Bilen ska "alltid vara laddad och redo för jobb".
- Arbetstid/väntetid för laddning längs vägen betalas inte ut om jag glömt ladda dagen innan.

Övrigt som inte ändras
- Endast jobbresor till kontor/arbetsplats från hemmet.
- Jag står för ev broavgifter/trängselskatt/parkering vid privatkörning (jag kör dock inte privat).
- Jag står för ev böter.
- Företaget står för en självrisk/år vid skador/olyckor.
- Övrigt som däck, försäkring, service står företaget med.


Hur hade ni gjort? Vad är era åsikter?

Jag är lite osäker på hur man ska räkna på förmånsbeskattningen i.o.m att jag inte har exakta siffror/modelltyper.
Om man utgår från en lön på runt 40000 i månaden innan skatt, hur förändras den då?

Tips på vettig trefasladdare om ingen annan lösning finns?

Tacksam för input.
Det är ju bara att gratulera, jag hade gärna tagit den bilen som tjänstebil. Förstår att du är skeptisk men efter två år med elbil så inser jag att det är hur bra som helst. Har timpris hemma och smart laddning så kostnad per mil ligger på runt 1:50, du har med andra ord stor möjlighet att tjäna in förmånsbeskattningen bara i din milersättning och ha en ny bil ”gratis”.
 
  • Älska
Roger Fundin
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
han bor i ett HYREShus ala villa. Han äger inte sitt hus utan HYR.....
Om företaget ska tvinga anställda att köpa egen box för 7000 kr, och installera den på ett hus man hyr så är de ju bra korkade =) Han fick ju inget alternativ, utan ska tanka bilen gratis (ingen lön) om jag förstod de rätt.
Den lilla detaljen att han hyr missade jag. Jag hade dessutom missat att det blir en förmån om arbetsgivaren står för den (Nytt från 2021). Ställer ju vissa andra saker på sin spets.

1. Fastighetsägaren kan ju helt enkelt vägra.
2. TS kan absolut vägra att ladda via enfas laddare då det avses för tillfällig laddning och avråds från elsäkerhetsverket.
3. ladda kontinuerligt i betal ladd stationer är ju inte realistiskt.
Om överenskommelse ändå görs om att montera en ladd station (fastighetsägaren kanske inte alls är ledsen för att få en gratis laddare). Så är ju frågan åter vem skall bekostad den? Är arbetsgivaren någorlunda sund, så skall han ju stå för denna. 30% av kostanden kommer då belasta TS i form av ytterligare förmån. Hade det gällt min anställda så hade jag lönekompenserat det direkt. Det är ju en engångssumma . En enkel laddbox kostar runt 10K exkl moms för firman. De behöver ge en extra bruttolön till TS på ca 5-6K för att kompensera.

Duger inget av ovan för TS och arbetsgivaren, så återstår ju bara att vägra tjänstebil, och ställa den på jobbet. Laddningen blir ju ett problem oavsett om hemmet kan klassas som arbetsställe eller ej, om han inte löser en installation av laddbox på ett eller annat sätt. Så antingen är laddning en fullständig dealbreaker, eller så är det mest en ekonomisk fråga.

Arbetsgivaren borde ju ha någon form av lösning för detta om de tänkt igenom frågan. Nu hyr ju TS ett hus, vilket kanske potentiellt kan gå att lösa i. men en annan anställd kan ju bo i hyreshus, helt utan möjlighet att ladda. Då bör man ju faktiskt ha tex ett hybrid alternativ. Hade varit intressant att veta hur många bilar det rör sig om. Talar vi om 3 bilar eller en större flotta.
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Skitsmart. Du slipper också ersättningen du hade fått för elen på 9.50 kr/tjänstemil. Med 3000 mil per år så är det 28500 kr skattefritt som du vägrar ta emot. Tji, där fick chefen! Här tar vi inte emot några förmåner inte.
Ja så kan man ju räkna men bilen kostar ca 60k om året bara i förmånsvärdet ca 5000kr i månaden. Dessutom är det så att arbetsgivaren aldrig kan tvinga någon till att ta ett sådant upplägg om man inte vill. Det enda dom kan göra är att köpa in bilarna dom vill att arbetarna ska köra men då som vanlig firmabil således ståendes på företagets adress och utgå därifrån. Det finns en del andra upplägg också men aldrig att lägga en kostnad på arbetstagare för något man inte vill ha. Hade däremot bilen varit perfekt för TS så hade han kunnat välja att ingå avtalet om det är tillräckligt bra.
 
S stugan_i_skogen skrev:
Tycker TS låter lite gnälig och negativ i sitt inlägg och ser problem.

Mina spontana tankar är att om du inte vill installera en laddbox pga hyrd bostad, skaffa en sån här:
[länk]

Saknar bostaden 3-fas uttag så är det billigt att installera, särskilt jämfört med laddbox. Ovanstående laddkabel kan du ju ta med dig "i fält" också.

Att få tillgång till en elbil privat är ju gött.
Tycker ts har sunda och relevanta frågor. Att gå från gratis bensinbil för jobbresor samt från och till hemmet till att tvingas på en el-bil är inte en enkel sak, om man åker ca:12 mil/ dag är det görbart att ladda hemma om man har laddbox eller 3-fas laddare, att göra det via 1-fas kommer inte gå, jag har provat...
Förmånsvärdet för q4 kommer vara från ca:5400 och uppåt beroende på utrustning så den summan läggs på lönen och skatt dras på den sammanlagda summan.
Om man måste ladda utanför hemmet går 9:50 oftast inte ihop och elbil på långresa vill jag inte göra igen innan laddinfrastrukturen är bättre utbyggd.
Elbil privat är kanske 'gött' om man åker några mil då och då men det kompenserar inte för förmånsvärdet mot vilka villkor ts har idag.
 
E Elbil-TA skrev:
Hej.

Tillfälligt skräpkonto då det finns vissa identifierande objekt på min vanliga användare. Är detta inte tillåtet så får moderator ta bort inlägget så söker jag hjälp på annat håll.


Innan året är slut kommer företaget jag jobbar för byta alla fordon till elbilar, och även justera bilpolicyn till något de upplever som mer rättvist. För tillfället är det en bensinbil jag kör.

Detta innebär att jag kommer bli påtvingad en förmånsbil även om jag inte vill "för skatteverket säger så i.o.m att ni tar bilen hem". Detta trots att jag inte kör bilen privat, utan bara till/från kontor och arbetsplatser. Jag bor ca 6mil från kontoret och har min arbetsplats för tillfället några km därifrån, men åker ofta iväg till andra ställen för att hjälpa kollegor så exakt körsträcka varierar, men minst 12mil per dag. Kontoret har jag besökt endast 8ggr detta året för att hämta utrustning.

Bilmodellen de köpt in är någon version av Audi Q4 quattro. Exakt version samt extrautrustning vet jag inte, inte heller vad det löneavdrag de tänkt göra kommer bli, så jag kan inte räkna exakt på vad bilen skulle kosta för mig per månad. I vilket fall är det en onödigt fläskig bil för mina behov. Privat har jag en 7år gammal dieselkombi som köptes baserat på min fritid och last/dragbehov. Två kriterier som en Q4 inte uppfyller oavsett om jag tar nytt körkort eller ej. Den bilen är dessutom helt avbetald och har enligt mig en acceptabel förbrukning.

Jag bor för närvarande på landsbygden med ett ostabilt elnät. Det blinkar ofta i lamporna när även små belastningar dras igång i förbrukningen. Dessutom hyr jag huset jag bor i och vill helst inte installera en laddstation i en byggnad jag inte äger. Närmsta
offentliga laddstation är ca 15km bort och inte längs min vanliga pendlingsväg. Företaget har även sagt att de inte kommer betala för laddtid/väntetid. All el får jag betala själv, så ersätter de en fast summa på 9,50kr/tjänstemil. Avtalet vi har hemma är f.n rörligt utan effekttaxa.

Att bara ladda via en förlängningskabel är det som lockar mest om det inte hade varit för brandrisken, så det är inget jag kommer göra. Att ladda via enfas skulle dessutom kräva en laddning på ca 12 timmar/dag om förbrukningen ligger på 2,2kWh/mil och man laddar med 10A. Så man blir väl tvingad till en trefasladdare med installation ifall min arbetsplats flyttas.



Just nu lutar det åt att ställa företagsbilen på kontoret och utgå därifrån på morgonen. Då får företaget stå för laddutrustning och el. Att min effektiva arbetsdag blir kortare (eller så får de betala övertid) pga lastning av utrustning (dyrbara saker man inte vill ha i bilen över natten) och extra resor är faktiskt inte mitt problem.
Att använda min privata bil i tjänsten har jag gjort tidigare, men är inte längre ett alternativ då utrustning och kläder ofta är leriga/blöta efter arbetsdagen



Nuvarande förutsättningar
- Bensinbil med bränslekort via företaget.

- Jag betalar ingenting för bilen.

Nya förutsättningar
- Elbil (Audi Q4) med förmånsbeskattning och löneavdrag (brutto/netto?) för slitage (även om jag bara gör resor i tjänst?).
- Jag betalar all el och de ersätter mig med 9,50kr/tjänstemil skattefritt.
- Jag får bekosta ev laddstation och installation i hemmet.
- Bilen ska "alltid vara laddad och redo för jobb".
- Arbetstid/väntetid för laddning längs vägen betalas inte ut om jag glömt ladda dagen innan.

Övrigt som inte ändras
- Endast jobbresor till kontor/arbetsplats från hemmet.
- Jag står för ev broavgifter/trängselskatt/parkering vid privatkörning (jag kör dock inte privat).
- Jag står för ev böter.
- Företaget står för en självrisk/år vid skador/olyckor.
- Övrigt som däck, försäkring, service står företaget med.


Hur hade ni gjort? Vad är era åsikter?

Jag är lite osäker på hur man ska räkna på förmånsbeskattningen i.o.m att jag inte har exakta siffror/modelltyper.
Om man utgår från en lön på runt 40000 i månaden innan skatt, hur förändras den då?

Tips på vettig trefasladdare om ingen annan lösning finns?

Tacksam för input.
Men hälsa chefen att varje KW timme kostar 10kr vid hemma laddaren, samt att de får stå för eventuell tariffändring pga elbilen. En laddare drar väl 9KW eller mera så om ditt elnät är klent idag, vem betalar då uppgraderingen? Jag tycker inte chefen kan tvinga på dig en förmånsbil.
 
  • Haha
Roger Fundin
  • Laddar…
Det finns inte någon som helst möjlighet för företaget att påtvinga dig ett avtal som du ska bekosta om du inte vill.
Den bil du har nu som är privat och får bränsle till gissar jag att du redovisar till företaget så du inte kör privat på deras bränsle? Om inte styr upp det innan du drar igång något för dom kan ju jävlas och prata med Skatteverket så du får massor av retroaktiv skatt. Men det finns inte en chans att dom kan tvinga dig att ”Leasa” en bil eller något annat som innebär en kostnad för dig. Upplägget med att ställa bilen vid kontoret hur tänker du där fortfarande din Leasade bil eller tänker du att företaget ska ta hela avtalet? Hade min arbetgivare sagt åt mig att jag behöver ta en förmånsbil hade jag bara skrattat åt och sagt ”tänk om!” Det finns ju fördelar med förmånsbil men det är inte bara fördelar priset är väl en nackdel. Jag vet företag som har ungefär det uppläget som du beskriver men med flera alternativ och aldrig tvång.
”Det har inte gått så bra i år” låter ju sådär vad händer om dom går i konkurs och du står med en bil på 3årigt avtal som du inte ens vill ha? (Det sistnämda kanske inte är aktuellt men ifall att?)
Alla avtal på Leasing/förmånsbil osv jag sett är helt värdelösa om man vill bryta avtalet i förtid och även när avtalstiden gått ut och det är skador på bilen. Det är dessutom sinnessjuka självrisker på försäkringen om det är något man behöver få hjälp med av försäkringsbolaget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.