O Ossian K Olsson skrev:
Exakt! Vi 90-talister är mer pålästa, kunniga och påstridiga och vill inte ”acceptera” öststatlösningen i det ”nyrenoverade” huset de köpte av Kennet och Anne för 4-5 mkr!
Så när ni ser ett 50 årigt fint hus så ser ni genom den bländande vita färgen... Och ser ett gammalt hus ...?
Man kan ju lätt tro man får något i nyskick med garanti för så mycket pengar...
 
  • Gilla
least och 5 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Läste följande i DN:

[länk]

"Just nu ligger många bankers listräntor kring 5 procent. Då passeras räntetaket redan vid lån över två miljoner kronor. Det påverkar 10,8 procent av bolånekunderna."

"lånet är större än 10 miljoner kronor. Ett sådant stort lån har enbart 0,1 procent av de svenskarna bolånetagarna."

Det betyder att 90% av bolånekunderna har lån på mindre än 2 miljoner och 99,9% på mindre än 10 miljoner. Detta gäller alltså bara de som har bolån, helt skuldfria bostadsägare ingår inte.

Jag har antagit att majoriteten hade lån på flera miljoner eftersom villapriserna ligger på 5 miljoner och uppåt i storstadsområdena, men det var tydligen fullständigt fel. Andelen med flera miljoner i lån måste vara väldigt liten.

*chock*
Ränteavdraget om 30 procent gäller på räntekostnader upp till 100 000 kronor och sedan 21 procent på räntekostnader över 100 000 kronor. Det finns ingen övre beloppsgräns.
 
  • Gilla
Revhiet1 och 2 till
  • Laddar…
M MatsDesign skrev:
Ränteavdraget om 30 procent gäller på räntekostnader upp till 100 000 kronor och sedan 21 procent på räntekostnader över 100 000 kronor. Det finns ingen övre beloppsgräns.
Tillägg: per person och kapitalvinster tar ut ränteavdrag då det räknas som kapitalförlust.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Läste följande i DN:

[länk]

"Just nu ligger många bankers listräntor kring 5 procent. Då passeras räntetaket redan vid lån över två miljoner kronor. Det påverkar 10,8 procent av bolånekunderna."

"lånet är större än 10 miljoner kronor. Ett sådant stort lån har enbart 0,1 procent av de svenskarna bolånetagarna."

Det betyder att 90% av bolånekunderna har lån på mindre än 2 miljoner och 99,9% på mindre än 10 miljoner. Detta gäller alltså bara de som har bolån, helt skuldfria bostadsägare ingår inte.

Jag har antagit att majoriteten hade lån på flera miljoner eftersom villapriserna ligger på 5 miljoner och uppåt i storstadsområdena, men det var tydligen fullständigt fel. Andelen med flera miljoner i lån måste vara väldigt liten.

*chock*
Vi har själv knappt en halv mille i bolån. Min lillasyster har inget bolån alls. De flesta jag vet har under en mille när jag tänker efter i bolån så tänkte tvärt om som dig att många kan väl inte nå upp i de kraven. (Nej jag är inte pensionär 😄)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Läste följande i DN:

[länk]

"Just nu ligger många bankers listräntor kring 5 procent. Då passeras räntetaket redan vid lån över två miljoner kronor. Det påverkar 10,8 procent av bolånekunderna."

"lånet är större än 10 miljoner kronor. Ett sådant stort lån har enbart 0,1 procent av de svenskarna bolånetagarna."

Det betyder att 90% av bolånekunderna har lån på mindre än 2 miljoner och 99,9% på mindre än 10 miljoner. Detta gäller alltså bara de som har bolån, helt skuldfria bostadsägare ingår inte.

Jag har antagit att majoriteten hade lån på flera miljoner eftersom villapriserna ligger på 5 miljoner och uppåt i storstadsområdena, men det var tydligen fullständigt fel. Andelen med flera miljoner i lån måste vara väldigt liten.

*chock*
Här i fjärde storstadsregionen kan man bo på 110.000 kvadratmeter för mycket mindre än 2 miljoner i bolån.

Blir det struligt kan du komma hit och tälta.

Fast man kan också bo på 100 kvm för 4-5 miljoner.

Lite sådär valbart.
 
  • Gilla
Bonzo2000 och 2 till
  • Laddar…
G guggen skrev:
Det är korrekt I Sverige äger 65% av alla hushållen bostaden, av dem har 80% bolån. Det är alltså 52% av den totala andelen hushåll som har bolån.
Låneandelen måste vara rätt hög då svenskarna är bland de högst belånade i världen. Bolånen är en stor del av detta enligt de rapporter olika ekonomiska institut rapporterar bl a Riksbanken.
Sedan kan det diskuteras om en brf andelsägare äger sin bostad. Jag hävdar att bostaden ägs av föreningen och andelsägaren har köpt rätten att bo där, men äger lägenheten gör han/hon inte.

F.ö kan nämnas att på Lidingö för 6-7 år sedan var snittlånenivån 6 miljoner, och jag vill minnas att det var per capita, lite osäker dock, men med snittpriser då på runt 10 miljoner så är det ingen omöjlighet. Idag är det mellan 13 och 14 miljoner.
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
Jag och min fru, med 2 bra helårsinkomster bor i en "nyköpt" 70tals villa. 800 tusen i lån. Vi har båda ångest för att låna ytterligare 200 tusen för att byta tak och fönster. Pengar är så otroligt olika beroende på allt.. vi köpte villan för 1,250mkr för 5 år sen. 220 kvm med bekvämligheter
 
  • Gilla
Ockupanten och 6 till
  • Laddar…
Det är inte bara kunderna med rörlig ränta de har tagit med i statistiken då?
 
M
H Hybro skrev:
Trådens rubrik

Jo då, men hanterbart.
Totalt några få 100 000. Och sköter avbetalningarna.

Är inte speciellt orolig när jag går å lägger mig.
Länge sen jag pinade mig iväg till nåt jobb.
Grattis! Ni äldre har det bra. Kåkar värda 10 miljoner och några få 100 i lån. Nu är det ungdomarna som får betala.
 
  • Gilla
Mach77777 och 3 till
  • Laddar…
G guggen skrev:
Jag har för mig att bara runt 50-60% av befolkningen har bolån överhuvudtaget.
Det låter troligt. Många äldre som bott länge i sina bostäder har betalat av sina lån. Det har jag gjort och jag har tre bostäder. Min plan har hela tiden varit att vid 65 års ålder så ska jag inte ha några lån alls vare sig på bostäder eller något annat.. Så blev det och redan vid 64 år.
 
  • Gilla
GBG68 och 8 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Du får göra ränteavdrag på hur mkt du vill. Men över 100.000 kr så sjunker effekten från 30% till 21%.
Delvis rätt, men det förutsätter att du inte har några övriga inkomster i kapital. Det är ju nettot av kapitalinkomsterna/-avdragen som om de blir ett större negativt tal än 100000 kr ger en lägre skattereduktion. Och då har vi ännu inte gått in på att vissa kapitalförluster vid nettoberäkningen inte är avräkningsbara till 100 procent, m.m.
Mvh Skattmasen
 
  • Gilla
Lövborgen
  • Laddar…
Markarbeten /

Ja, några måste ju dra runt bostadsfinansen, eller hur?

Och många i min ålder orkar inte mera efter mer än 45-50 år i arbetslivet.

Hoppas att de yngre håller i lika mycket, så ska det säkert gå bra.

- Att några får köra dubbla arbeten eller gå i kånken, hör ju liksom till när man satsar hårt.
 
Redigerat:
  • Gilla
stoffes och 2 till
  • Laddar…
Hushållen i Sverige har bostadstillgångar på 11 659 mdr (sista Mars 2023).
Och bostadsskulder på 4109 mdr.
Dvs en belåningsgrad i snitt på 35%.

Så nog finns det bostadslån nog.

Slår man ut dessa 4109 mdr på de ca 50% vuxna som har bostadslån hamnar man på ett snitt på 1 MSEK per person. Det är en räntebörda på 2900/månad vid 5%. Sedan är det väl få som faktiskt betalar 5%.

Riksbanken gjorde en rapport på detta för några år sedan där snitt och median redovisades. Utslaget på åldersgrupper. Runt ca 35 år var lånen som störst. Och så klingade det av med stigande ålder.

Sedan varierar detta med inkomst också. Man får låna ca 5 ggr av årsinkomsten brutto. Har man 30k i månaden får man inte låna mer än ca 1.8 MSEK.
De som tror att folk med ordinära inkomster kan låna mer har fel.

Den med 80k i månaden kan låna 4.8 MSEK. Men den personen har inga problem med 5% ränta.

Sedan får man komma ihåg att maxbelånar sig kanske folk gör vid ett bostadsköp. Sedan stiger lönerna med åren och skulden amorteras. Med tiden ligger den med 30 k i månaden med en skuld på kanske 900k. Och då är inte 5% ett problem.

Det är ett fåtal varje år som köper bostad. Och det är långt ifrån alla som då maxbelånar sig.

Med 5% listränta har en del ett bekymmer med räntan. Men det är en liten andel av befolkningen.
Och det är pga detta som konjunkturen var så pass stark trots RIksbankens räntehöjningar.

Många ekonomer har förväntat sig att hushållen skulle vara mer räntekänsliga. Och förutspått recession och deprimerande tider. Men där hade dom fel.
När det gäller hushållens ekonomi får man dessutom ha i minnet att hushållen har ränteinkomster också. Och det kan bidra till konsumtionsnivån.
 
  • Gilla
Nerre och 5 till
  • Laddar…
L Lövborgen skrev:
Min plan har hela tiden varit att vid 65 års ålder så ska jag inte ha några lån alls vare sig på bostäder eller något annat.. Så blev det och redan vid 64 år.
Grattis!
Jag hade rejäl tur med företagande, bra lön, rejäla aktieutdelningar (många anställda) och betalade av alla lån när var 55 år gammal, och gick ner till 80% arbetstid.

Nu är jag 67 och har snart bränt alla pengarna men lever billigt😉
 
  • Gilla
  • Älska
LarssonMartin och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.