Snigla Snigla skrev:
Ring närmsta djursjukhus och fråga om råd annars, har jag för mig vi kunde göra - de vill ju inte gärna ha besökare på kvällen..
Evidensia vill speciellt ha akutbesök på jourtid. De får massor med extra pengar på jourtid. Men måste man så är det ju bra att de finns. Jag föredrar vår vanliga klinik.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Maria T Maria T skrev:
Skulle kontakta en onlineveterinär om möjligt @Jiji - är det möjligt att Katten svalt nåt tokigt så är bästa chans att åka in nu och få bort det.
Är det en värre diagnos, ja då är det tyvärr som det är men du har gjort allt för din pälskling.

Lite luttrat efter att ha haft en katt som åt allt som landat på golvet - gummisnoddar, grus (!) och Alvedon.
Jag är lite inne på främmande kropp men tycker inte att kräkningarna stämmer.
 
Jiji Jiji skrev:
Om han inte är sitt vanliga jag i morgon ringer jag vår veterinär. För ngt skumt är det ju.
Avmaskad för en månad sedan.

Frågan gällde mer om jag skulle åka in på jourtid eller inte. Men han är mer uppmärksam nu och verkar inte ha ont så jag avvaktar till i morgon. Han är inte allmänpåverkad och drar sig inte undan utan ligger bredvid mig.
Håll koll på allmäntillståndet.. kiss, bajs, kräk o vatten.. så går det nog bra och vänta tills imorgon! Men om du var osäker.. skulle jag ringt/chattat med vet.

Vår hund blev alltid sjuk på jourtid (kvällar, helger, storhelger eller våra födelsedagar.. slog liksom aldrig fel) så vi hade en del kontakt med djursjukhuset några mil bort (som sagt, vi åkte inte in alla gånger på natten.. utan pratade med dem och så bokades det en tid ibland nästa vardag.. med en uppmaning att hålla koll på det jag nämnde - och åka in genast om det blev sämre)
 
  • Gilla
Sona2012
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Håll koll på allmäntillståndet.. kiss, bajs, kräk o vatten.. så går det nog bra och vänta tills imorgon! Men om du var osäker.. skulle jag ringt/chattat med vet.

Vår hund blev alltid sjuk på jourtid (kvällar, helger, storhelger eller våra födelsedagar.. slog liksom aldrig fel) så vi hade en del kontakt med djursjukhuset några mil bort (som sagt, vi åkte inte in alla gånger på natten.. utan pratade med dem och så bokades det en tid ibland nästa vardag.. med en uppmaning att hålla koll på det jag nämnde - och åka in genast om det blev sämre)
Jag är utbildad inom djursjukvård så generellt känner jag mig lugn över att jag kan göra bedömningar men just katter kan vara knepigt men nu känns han lite mer vanlig.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Evidensia vill speciellt ha akutbesök på jourtid. De får massor med extra pengar på jourtid. Men måste man så är det ju bra att de finns. Jag föredrar vår vanliga klinik.
Tror Lunds djursjukhus är Evidensia också (de vi haft mest kontakt med.. men vi har en "vardagsveterinär" också.. men den har inte lika stora resurser för blodarbeten, ultraljud, röntgen o operationer)

Man ska gå dit man känner sig trygg.
 
Snigla Snigla skrev:
Tror Lunds djursjukhus är Evidensia också (de vi haft mest kontakt med.. men vi har en "vardagsveterinär" också.. men den har inte lika stora resurser för blodarbeten, ultraljud, röntgen o operationer)

Man ska gå dit man känner sig trygg.
Japp Lund är numer också Evidensia. De har inte öppnet dygnet runt utan stänger 00. Malmö har öppet dygnet runt. Vi har 12 minuter till djursjukhuset i Malmö.
Vi har massor med veterinärmottagningar med anestesi och operation i närheten så på det sättet är vi väldigt bortskämda.
 
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
E
Tyvärr av egen erfarenhet stämmer din beskrivning på främmande föremål i mage/tarm men det låter inte som du behöver åka in inatt utan att du kan ta det i morgon. Katten bör absolut in på ett UL i morgon, det kan gå fort utför.
 
Cornish Rex-katt balanserar på staket, omgiven av gröna löv, i solljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Betydligt piggare idag.
Kissat, ätit och druckit. Samt undrar varför jag går efter honom hela tiden.
 
  • Älska
  • Gilla
Patrik440 och 12 till
  • Laddar…
Jag sitter ute och jobbar så att jag kan hålla koll på Katten. Han klättrar omkring,åmar sig i jorden och putsar sig och undersöker häck-klippet som ligger i stora högar.
Grönskande trädgård med murgröna, markerat område avslöjar dold katt bakom lövverket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om han inte varit konstig i går hade jag inte tänkt på att det var något med honom i dag alls. Han verkar fullkomligt normal än så länge i alla fall. Men jag tänker ha honom under observation hela dagen.
 
  • Gilla
  • Älska
4774 och 6 till
  • Laddar…
Ett collage av fyra bilder på en grå och vit katt, texten "Kattmys", dekorativ blomma.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
4774 och 6 till
  • Laddar…
Lille Nisse är lite ynklig just nu.. (fast tala inte om det för honom.. för han tror han är ett stort farligt rovdjur..) men han nyser (finns nog ingen som kan låta så ynklig som Nisse när han nyser)... och är lite hängig/trött .. och det rinner lite i ögonvrån ibland.

Har länge misstänkt att han är allergisk mot nått.. och efter att husse ynkligt nyst också i samma veva - så har jag insett att bägge två reagerar på sködningen här! Vet inte om det gäller en speciell gröda.. eller om det bara är att det cirkulerar hemskt mycket "partiklar" i luften (inkl mycket trams från våra björkar). Men förra året.. var det samma sak kring skördetid..

Båda äter bra, dricker bra och går på toa som de ska :)

(borde lätta snart.. de har plockat in balarna nyss.. dammar fortfarande i luften .. men ja det minskar snart!)
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
4774 och 6 till
  • Laddar…
Nu har vi varit hos tant doktorn på tandrengöring. 😻

Ett grått och svart djurtransportbur på ett ljust trägolv inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Han behövde inte sövning, utan bara lugnande men det somnade han på kl 13 och sover än 15:30.

Jodå han andas faktiskt. 😹



Han vägde 6,2 kg!
Jag som trodde han vägde 4,8!🙀
 
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
Patrik440 och 11 till
  • Laddar…
Mikael_L
Snigla Snigla skrev:
[bild]
Jag har länge tänkt att skriva att jag tycker er chef Nisse är en väldigt vacker katt.
Han har en teckning som jag verkligen gillar.
700112-7b3946bc3416d897c70325f4ef42a672.jpg
 
  • Gilla
  • Älska
4774 och 8 till
  • Laddar…
Nu har han vaknat.
Först åt han lite (hmm, mycket faktiskt) torrfoder.
Sedan lite blötfoder och mera torrfoder.



Han åt jättemycket! 🙀
Och sedan en paus.
Ser klart drogad ut.

Lille skrutten! 😻
 
  • Älska
  • Gilla
4774 och 5 till
  • Laddar…
Seriebilder av två kattsovstilar: "normal vila" och "god vila" med humoristiska beskrivningar av kattens positioner och egenskaper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Patrik440 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.