För tre år sedan köpte vi ett renoveringsobjekt där ”det mesta” behöver fixas. Efter att ha gjort nästan samma resa med förra huset tyckte vi att vi har koll på det här (ha ha, famous last words). Förra huset hade vi i femton år och hade tuggat oss igenom nästan allt när vi flyttade, så vi räknar med att det tar femton år med detta hus också trots att det är nästan dubbelt så stort. Vi har hållit nästan dubbla tempot hittills, så det finns en chans.

Vi är inte alls lika snickriga som många andra här och hyr in folk för alla större grejer (badrum, tak, kök m.m.), men jag tänkte att det kanske kan vara kul för er att följa med ändå 🙂 Om inte annat kan jag visa allt ”skoj” man hittar när man börjar rota i ett plankhus från 1930-talet och hur vi löser utmaningarna. Lite trädgård blir det kanske också, eftersom den också har ”renoveringsbehov”.

Vi började som sagt för tre år sedan, så jag kan fylla på lite vartefter med vad som redan har gjorts. Men idag startar köksrenoveringen, så jag börjar med det 😊 Vi dissar ”ljust och fräscht” samt alla nyanser av grått och greige. Alla som är allergiska mot färg (speciellt grönt) varnas härmed!
 
  • Gilla
  • Älska
saiter och 14 till
  • Laddar…
Idag inleds äntligen köksrenoveringen. Köket har senast renoverats på 80-talet och då tyckte någon att det skulle vara smart att montera ugnen i skorstensstocken. Det täppte även igen ventilationen till källartoan och bastun/fd tvättstugan.

Den här äldre delen av huset byggdes på 1930-talet som fritidshus. Vi vet inte om det fanns el indraget då, men det fanns iallafall ingen centralvärme och köket har haft vedspis. I rummet direkt under var det tvättstuga där man också verkar ha eldat. Tvättstugan byggdes senare om till bastu (eluppvärmd) & badrum.

Igår monterade vi bort ugnen och idag kom murarna för att återställa kanalerna till källarventilationen, mura igen hålet och fräscha upp kanalen som köksfläkten är kopplad till. De ska även mura om ett par lager av skorstenskrönet när de ändå är här. Det ska ta några dagar för två murare och kostar därefter, men förhoppningsvis blir det bra.

Den fjärde bilden är från när vi drog ut ugnen första gången, för tre år sedan. Tips: montera inte ugnen i en gammal orenoverad skorsten!

IMG_6976.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kök under renovering, kakel borttaget, blottade tegelväggar, tom öppning, exponerade rör och ledningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete i badrum, med borttagen inredning, synliga rör och tegel, halvfärdigt kakelarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nedmonterad spis med smutsig öppning, ledningar och skräp synliga över diskmaskinsluckan. Reparation eller renovering pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
saiter och 8 till
  • Laddar…
Murarna rotar vidare i skorstenen. Under tiden preppar jag tillfällig köksförvaring. Skåpen har vi haft som extra förvaring i köket och flyttades som de var. Nedersta luckorna fick vi ta bort eftersom golvet är ojämnt så att luckorna inte gick att öppna 😄Kylskåpet står redan i vardagsrummet och vi kommer att ha en spisplatta och en airfryer på altanen.

Vit och grön kökshylla, mikrovågsugn, matlagningstillbehör, oorganiserad, inomhus, trägolv, delvis synligt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag bjuder även på några bilder från januari 2021 när jag rev innandömet i den tidigare nämnda bastun. Den var så välbastad att lavarna var nötta och allt stank något förskräckligt. Det fanns två lager panel, så det var ett par eftermiddagars jobb att riva loss allt. Badrumsdelen utanför bastun är i lika sunkigt skick, så både bastu och badrum används idag som förvaringsutrymme. Bastun har lågt i tak och var ganska klaustrofobisk, så den åker ut helt när vi någon gång i framtiden renoverar badrummet.

Ett träbjälklag med skador och mögel, förstärkt med stålbalk och färgade markeringar, i ett rum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad träbeklädnad på vägg och tak, synlig isolering, behov av reparation, nedslitet interiör, sladdar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Orenoverat badrum, demonterad bastudörr, träplankor på golvet, väggblandare, radiator, kakelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
saiter och 3 till
  • Laddar…
Nu har murarna glidgjutit kanalerna, skarvat i hålet där ugnen satt och murat igen.

Nu behöver vi bara tömma de sista köksskåpen innan snickaren kommer på måndag 🙂

Nedgång till en trång, mörk utrymme med murade väggar och synliga tecken på fukt eller mögel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete på spis, ventilerande rör installerade i murad öppning, råa tegelväggar, delvis avskalad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete, vägg delvis avtäckt, tegel och putslager synligt, elinstallation, kakelplattor, ofärdigt utrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
LenaKristensson och 6 till
  • Laddar…
Idag tog jag lite detaljfoton i köket för att kunna påminna mig (och andra) om hur illa det var före renoveringen 😁

Luckor och stommar antagligen 50-tal, ”uppfräschade” på 80-talet med plast på utsidan.

Skadad träkant på möbel med synligt beslag, slitna ytor, och skruv mot suddig vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förra året började taklampan blinka och det sprakade vid lampknappen när man tände lampan, så vi har varit utan taklampa i ett år.
Vit keramikmugg hänger på gulnat rep, fäst i metallkrok på trävägg. Slitet och rustikt utseende.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sunkig målad vävtapet, missfärgad pga rökning.
En strukturerad vit vägg med små ojämnheter och en synlig skruvhål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


80-talskakel, inte ”riktigt” vår stil.
Vägg med kakel, smutsiga fogar och dekorativt kantband. Behöver rengöring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Inbyggnadshäll med gjutjärnsplattor. Siffrorna vid vreden hade nötts bort, så vi satte dit klisterlappar som såklart lossnar. En av plattorna löser jordfelsbrytaren.
Elektrisk spishäll med fläckiga gjutjärnsplattor och vred för temperaturinställning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bucklig diskbänk.
Texturerad, grå yta, möjligtvis metall, delvis reflekterande med synliga sammanfogningar eller kanter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Läbbig plastmatta som gulnar under möblerna.
Beige marmor- eller keramikklinkers med ådring, liggandes i ett skjutmönster på golvyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
LenaKristensson och 5 till
  • Laddar…
Rivningsbilder! Idag kom hantverkaren och började riva 🙂 Så spännande att se vad som finns under alla lager!

Bakom de bruna träpanelerna i taket fanns fiberskiva (typ Huntonit) och bakom den är det målad masonit(?). Det verkar ha suttit lister som har bildat ett rutmönster i taket. Under plastmattan fanns (föga förvånande) ett laserat trägolv. På väggar, golv och tak kan man ana var skåp har suttit vid olika tillfällen. Ursprungligen fanns det ett hörnskafferi.

Ett orenoverat rum med bar vägg, takbeklädnad, synliga elledningar, och ett fönster. Renoveringsarbete pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsbehov i rum med blottad takisolering och väggar, skadad takskiva, övergiven byggarbetsplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsprojekt, rivet kök, exponerade murar och rör, skräp, hink med byggavfall, oavslutad, nedgånget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsprojekt, tomt rum, bar vägg, genomgående fönster, trägolv, verktyg i hörnet, synlig träkonstruktion, oavslutad inredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett rum under renovering, kalt med verktyg, radiator, trägolv och borttagen tapet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
LenaKristensson och 8 till
  • Laddar…
Härligt, vi har också ett plankhus med mycket gamla lager-på-lager renoveringar.
Trägolvet var ju fint, lite jobb men går säkert behålla om ni vill.
Vi rev ut det gamla trägolvet (låg under masonit+plastmatta) i vårt kök då det var så ojämnt men nu i efterhand ångrar jag att vi inte fixade till det istället.
 
  • Gilla
mrsnhp
  • Laddar…
Ja, vad ska man säga. Grattis!
Är så avundsjuk att det gör ont när jag ser dessa renoveringar i äldre hus. *gråt*.

Funderar på att ta sparpengar och köpa ett hus i norr endast för att renovera, men med tre kids och jobb etc vet jag att det är en dålig ide.

Får väl bli ”senare” som allt annat. :)
 
  • Gilla
Mathias_handyman och 1 till
  • Laddar…
T
M mrsnhp skrev:
Nu har murarna glidgjutit kanalerna, skarvat i hålet där ugnen satt och murat igen.

Nu behöver vi bara tömma de sista köksskåpen innan snickaren kommer på måndag 🙂

[bild][bild][bild]
Jättebra bilder!👍
Har ni alltså glidgjutit vissa kanaler och dragit rör i andra? Eller hur? Obs helt novis på detta.☺️
 
  • Gilla
Nephew och 1 till
  • Laddar…
T
T Timey skrev:
Jättebra bilder!👍
Har ni alltså glidgjutit vissa kanaler och dragit rör i andra? Eller hur? Obs helt novis på detta.☺️
Jag gissar på att man har skarvat ihop med rör den lilla biten istället för att bygga ihop det med tegelsten. Det gör det också enkelt att sätt ihop två kanaler som det ser ut som att man gjort nu?
 
  • Gilla
Timey
  • Laddar…
T TechChad skrev:
Jag gissar på att man har skarvat ihop med rör den lilla biten istället för att bygga ihop det med tegelsten. Det gör det också enkelt att sätt ihop två kanaler som det ser ut som att man gjort nu?
Precis. Kanalerna var ”av” på mitten för att en tidigare ägare hade tagit upp ett stort hål i skorstenen och monterat dit en inbyggnadsugn. Så kanalerna är nu glidgjutna ovanför och nedanför hålet, men i hålet satte dom in rör för att skarva ihop det hela 🙂

När ugnen var på plats var kanalerna täppta av ugnen, så det fanns ingen ventilation från badrummet/bastun i källaren. Det måste ha varit kvavt att basta och kan kanske ha bidragit till att det stank av svett 😬
 
  • Gilla
Ujy och 3 till
  • Laddar…
V VLJ skrev:
Härligt, vi har också ett plankhus med mycket gamla lager-på-lager renoveringar.
Trägolvet var ju fint, lite jobb men går säkert behålla om ni vill.
Vi rev ut det gamla trägolvet (låg under masonit+plastmatta) i vårt kök då det var så ojämnt men nu i efterhand ångrar jag att vi inte fixade till det istället.
Det sista av golvet åkte loss för en timme sedan, men ja det hade kanske gått att bevara det. Jag kommer ändå att vara nöjdare med ett plant golv som ligger i våg och inte sviktar 🙂 Bland annat ska det bli skönt att kylskåpet kan stå i våg, det var för stor höjdskillnad på golvet tidigare. Tidigare ägare har renoverat friskt, så vi tänker inte skämmas för att göra detsamma, och vi bevarar rätt mycket annat 😊
 
  • Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
K Kurt-olsson skrev:
Ja, vad ska man säga. Grattis!
Är så avundsjuk att det gör ont när jag ser dessa renoveringar i äldre hus. *gråt*.

Funderar på att ta sparpengar och köpa ett hus i norr endast för att renovera, men med tre kids och jobb etc vet jag att det är en dålig ide.

Får väl bli ”senare” som allt annat. :)
Jag kan avslöja att det tar väldigt mycket tid och energi även om man gör som vi och tar in folk för de större jobben 🙂 Vi har inte ens barn och tidvis känns det ändå som att det är för mycket. Vi är kanske ovanligt veliga när det gäller val av material och färger och alldeles för fega/okunniga när det gäller metoder så att vi får läsa på hela tiden 😄 Men spännande och lärorikt är det!

Hoppas att du får möjlighet att göra ditt renoveringsprojekt ”senare” 🙂
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vilket äventyr!

Köket såg redan mycket bättre ut 😁

Blir det nytt hörnskafferi nu? Det hoppas jag få palts med när vi gör om vårt kök framöver.
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Medan snickaren river vidare i köket ägnar jag mig åt att ”riva” i trädgården. En gång i tiden har den varit fin med många blommande buskar och träd. Sedan har ingen skurit i buskarna och träden på 30 år, inte ens för att ta bort döda grenar. I två somrar har jag i huvudsak rensat och sågat det som var dött. Nu har jag äntligen börjat gallra och forma det som lever. I stort sett allt är i behov av föryngring eftersom alla döda grenar tvingade de levande grenarna att bli långa och rangliga.

Lummig, grön häck med breda blad. Utomhus. Dagsljus. Växtlighet. Ingen synlig himmel eller personer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En hög med beskurna växtdelar och grenar på en gräsmatta, möjligen trädgårdsavfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det syns knappt på rhododendronen att jag har ansat bort nästan en kubikmeter med grenar.

Stenmur täckt av buskar och löv, grenar på gräsmark, grönska, naturens viltväxande skönhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den stora trädpionen svarade bra på prov-beskärning förra året, så nu ska jag kapa några grenar om året tills den inte längre växer liggande på marken. Trädgårdsrenovering kräver tålamod om man inte bara vill riva ut allt!

Solig trädgård med gräs, buskar, träd och en svart korg i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rishögar överallt.
 
  • Gilla
Fadai och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.