A AndersY skrev:
Tror igen...

...att det inte räcker med trallen, då den inte täcker helt. Jag skulle säga att det material som ligger där nu är utmärkt. Det är "heltäckande" och har inte alltför vassa kanter.
Okej, intressant tanke, jag hade själv inte tänkt i de banorna och såg sättsanden som utmärkt att tynga ned markduken med. Men jag kan alltid använda annat material för det..
 
blackarrow blackarrow skrev:
Lägger du plattorna på gräset?
Inte rädd för att gräs och rötter förmultnar så plattan sjunker eller rör sig med kärlen?
Det har jag inte ens tänkt på. Har bara utgått från att marken i sig är kompakt och packad så det inte skulle behövas något kraftigare fundament?

Altanbygge verkar det finnas lika många sätt att göra det på som det finns altanbyggare, jag har bara försökt sålla bland all info som känns applicerbart för just min situation. Jag tar tacksamt till mig av poänger hur jag kan göra det bättre. Ännu är det lätt att "ångra" något i konstruktionen. 👍
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Så skulle jag inte göra då det då hänger på skruven.
Det håller garanterat men jag gillar att palla under.
Plus för tjärpapp under stöttan :cool: /W
Har läst olika om detta och förstått att detta är ett av de gängse sätten att göra det på. Men jag är absolut ingen expert på området.

Jag har funderat på sk "terrassfötter" men annars har jag dåligt med ideer för hur jag borde göra en såhär lågbyggd altan över ojämn mark. Varje fot är skruvad med fyra 6mm-skruv, jag har funderat på att sätta "dubbla fötter" på varje platta för att försäkra mig om konstruktionens hållbarhet. :thinking:
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Keexet Keexet skrev:
Har läst olika om detta och förstått att detta är ett av de gängse sätten att göra det på. Men jag är absolut ingen expert på området.

Jag har funderat på sk "terrassfötter" men annars har jag dåligt med ideer för hur jag borde göra en såhär lågbyggd altan över ojämn mark. Varje fot är skruvad med fyra 6mm-skruv, jag har funderat på att sätta "dubbla fötter" på varje platta för att försäkra mig om konstruktionens hållbarhet. :thinking:
Detta är också ett sätt, där det inte går åt så mkt virke heller (pga marknära): Träkonstruktion, stolpar, terrass, gråa plattor, grönt gräs, grus, utomhus vid skymning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen råder även jag dig, i all välmening, om att undvika plattor direkt på gräset. Finns, som du säger, mängder av olika sätt att bygga på, men plattor direkt på gräs är väl lite att betrakta som en no-no. Grannen grävde ut "lokalt" för plattorna, ca 20-25cm djupt, la i markduk och fyllde med grus, stampade och la sen plattan ovanpå. Det tänker åtminstone jag är en slags minimi-insats i sammanhanget.
Kul projekt! Heja dig!
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Bödvar McOlsson Bödvar McOlsson skrev:
Detta är också ett sätt, där det inte går åt så mkt virke heller (pga marknära): [bild]

Sen råder även jag dig, i all välmening, om att undvika plattor direkt på gräset. Finns, som du säger, mängder av olika sätt att bygga på, men plattor direkt på gräs är väl lite att betrakta som en no-no. Grannen grävde ut "lokalt" för plattorna, ca 20-25cm djupt, la i markduk och fyllde med grus, stampade och la sen plattan ovanpå. Det tänker åtminstone jag är en slags minimi-insats i sammanhanget.
Kul projekt! Heja dig!
Tack för rådet och tipsen. Jag tar till mig av det och funderar på hur jag ska göra om detta nu när jag ändå har chansen. 👍
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Tänkte uppdatera denna tråd igen efter helgens övningar.🧝‍♀️

Till helgen lovades det ju bättre väder och jag tänkte att äntligen skulle jag kunna njuta lite av att vara utomhus och snickra. Men så blev icke fallet, det regnade hela helgen och lättade upp först framemot söndag kväll, så även detta blev en blöt historia (och inte den roliga typen av "blöta historier").😅

Det första som gjordes på lördagen var emellertid att kroka på vagnen för att åka och köpa trallvirke. Jag hade nu kommit så långt att jag var förvissad om att jag skulle behöva det. Efter att denna shoppingrundan var avklarad satte jag igång med att regla upp resten. När jag köpte trallen så köpte jag även balkskor för att kunna fästa reglarna i bärlinan mot husväggen.

Eftersom det hade regnat så mycket och det väntades lite uppehåll framåt senare delen av dagen, tänkte jag börja att regla upp det som var under tak. Längst inne i hörnet har jag ju ett gammalt schakt som jag tidigare murat en skorsten i och eftersom regelverket här inte kan fortsätta i det "rutmönster" som annars är fallet så fick jag lov att kapa till en bit regel för att passa på plats.

I hörnet på verandan finns ett schakt som bara nyttjas delvis. Vad skulle du använt den outnyttjade delen av schaktet till?
Öppen grundmur, trästöttor, verktyg, byggmaterial, husvägg, elektrisk installation, grus, renoveringsarbete utomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tappade bara en grej ner i schaktet (ca 2m djupt) under arbetet och det var lyckligtvis vattenpasset som gick att fiska upp med lite smarta knep tack vare att det är så långt. Skönt att slippa krypa ner där, eller falla ner för den delen.😳

Jag reglade upp så att det är ett "hål" i regelverket över schaktet, så jag slipper göra om verandan helt om jag vill komma åt schaktet i framtiden. Resten av reglarna vara det bara att skruva dit och så var den första delen av trallen helt färdigreglad.

Samtliga reglar på plats, nu känns det som att det snart blir trall av det hela?
Byggarbetsplats, träram för ny konstruktion, husfasad, snickarverktyg, trädgård, renoveringsprojekt, molnig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu var det äntligen uppehåll och därför läge att gräva ner plintar. Ja som kanske framgått i tråden hade jag i min ignorans trott att man kunde lägga plattorna direkt på gräsmattan, som jag ju gjorde när jag vägde in bärlinan. Men eftersom jag fick lära mig att man inte gör så började nu arbetet med att gräva ner plintar för att få ett stabilare fundament.

Jag återanvände betongblocken från den gamla verandan:
Träramkonstruktion för däck eller altanbygge på gräsmatta med skottkärra och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag lyfte på regelverket med en domkraft för att stötta under grävningen, samtidigt som det gav mig ett bra verktyg för att väga in trallen på nytt igen. Genom att regelverket redan var invägt kunde jag måtta in betongplintarna så jag slapp "stöttor" i den här ändan och kunde lägga bärlinan direkt på plintarna. Jag använde takpapp för att finjustera höjden samtidigt som den tar upp en del ojämnheter hos betongen. Gropen fylldes med grus/sand/lera när plinten hamnat rätt och återfyllnadsmaterialet stampades kompakt runt plinten. Förhoppningsvis kommer detta inte att röra sig så mycket.🤷‍♂️

Fem plintar "omgrävda" och duken flyttad inåt en aning
(notera hur verandan linjerar med staketet i bakgrunden):
Påbörjat trädäcks grundram i en trädgård, gräs runtomkring, byggmaterial och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med detta dagsverke i kroppen var jag bra mör, det blev en trevlig men inte särskilt sen lördagskväll efter att jag tagit av mig de leriga arbetskläderna. Och jag som satt min tilltro till lite bättre väder den här helgen fick se mina förhoppningar grusas återigen när jag klev upp på söndagen och såg att det regnade.🤦‍♂️

Så det lämpade sig att det första jag gjorde denna dag var att fortsätta på den inslagna vägen, dvs gräva om mina "plintar" för verandan, men den här gången för den inre bärlinan som ju är under tak. Här väljer jag dock att behålla plattorna och bygga med stöttor istället eftersom jag inte behöver gräva lika djupt för att komma ner till solid mark. Även om den inre bärlinan hamnar något utanför linjen för den gamla verandan, så är det här grusigt och torrt material för det mesta.

Frilagt ner till "bärlager" för de inre plintarna:
Träram för trädgårdsland med jord, halvfärdig konstruktion, utomhus på dagtid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här lägger jag plattorna ovanpå duken efter att den rullats tillbaka och måttanpassade stöttor görs för att stödja bärlinan underifrån, så att den inte bara vilar på skruven. Dessa vägs såklart in med takpapp inunder.

Sen kommer vi till nästa problem, jag gjorde kanske en tankevurpa i min okunskap när jag köpte trallvirke för detta projekt. Eftersom trallen är 6,9m lång tyckte jag det var en bra idé att köpa 3,6m trall, då jag får ganska minimalt med spill. Men såvitt jag vet så är det nästan lite "tabu" inom trallbyggarvärlden att lägga skarven på samma ställe längs med en trall, det ser helt enkelt fult ut. Med dessa längder går det bara att lägga skarven i mitten. Så vad göra?

Ja en sak är ju förstås att köpa mer trallvirke, det kommer ju gå åt ändå när resten av verandan ska göras sen, men efter lite funderande så börjar idén med en "fris" te sig som en alltmer underhållande tanke. Jag söker lite snabbt på nätet och eftersom jag inte vet hur man gör sånt här på förhand, bildar jag mig snart en lekmannamässig uppfattning om vad som ska till för att jag ska kunna lägga en fris.

Jag får lägga ner en del energi på att flytta om bland reglarna och eftersom jag inte använder balkskor överallt så får jag lägga reglarna "omlott" för att fästa dem i den mittre bärlinan. Och för att ha något att skruva frisplankan i blir det några träklossar mellan reglarna.

Reglat upp för en fris i mitten på altanen:
Underkonstruktion av trä för däck, verktyg och byggmaterial på marken, pågående arbetsplats utanför hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Eftersom plankan i mitten behöver vara längre än de 3,6m jag köpt trall i, är det tur att jag har lite trallvirke på lager som jag fick av en granne till en kompis för sisådär sju år sen. Och även om det är lite missmatchande i färg är det inget jag bryr mig om, jag valde avsiktligt dimension hos trallen för att kunna använda detta virke om det skulle behövas. När jag gerat mittbrädan och mätt med både vinkelhake och måttband på alla möjliga ledder ser jag att en del av regelverket är lite snett... Och jag som varit så noggrann!🤦‍♂️ nåväl, nu är det viktigast att trallen hamnar rakt, så ska jag eventuellt skjuta någon regel när jag kommer dit.

En fris blir till:
Grundläggning träramar för däckbyggnation nära hus, verktyg och byggmaterial synliga, pågående arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sånt här är kul och nu finns det nog en och annan riktig byggare som tycker min konstruktion är amatörmässig, men jag gör detta för första gången och jag är nöjd. För att förenkla reglingen för den yttre frisbrädan, lägger jag är en regel utanpå bärlinan med ett par klossar emellan som distanser, på så vis blir verandan ett par kvadratdecimeter större.

Innan jag börjar lägga trall inåt, så vill jag utforska alternativen att göra ett "trappsteg" vid verandans slut, medan jag har åtkomligheten till regelverket. I det här läget är jag så uppe i mitt skapande att jag helt glömmer att ta bilder och när jag väl ska fota då har telefonen dött.

Så jag hinner både att snickra ett trappsteg, lägga fris runt nästan hela verandan, klä in kortsidan och börja lägga trall innan jag måste erkänna att klockan är alldeles för mycket för att fortsätta längre.

Nu börjar det likna något, trappsteget behöver stabiliseras, men ger en vink av hur jag vill ha det:
Påbörjad trätrallkonstruktion, verktyg, oavslutat byggprojekt utomhus vid husvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som vanligt trodde jag att jag skulle kommit längre och hade väl räknat med att ha lagt trallen vid det här laget, men så dök fris-idén upp och experimenterandet med trappsteget. Men hellre långsammare och smartare än snabbt och ogenomtänkt säger jag. Jag får nu lite tid på mig att fundera på hur jag vill göra trappsteget lite stabilare, samt om jag vill passa på att dra någon el/belysning innan jag fortsätter tralla.

Trappsteget vilar både på bärlinans plintar, samt två trädgårdsplattor mellan dessa, men det finns inga grövre reglar inunder, det hela är mer som för att testa konceptet och jag ville mest se hur det blev och rent estetiskt är jag nöjd, nu ska jag bara göra det lite mer noggrant.

Risken att det dröjer med en uppdatering är dock rätt överhängande då jag har lite andra åtaganden inom det närmsta, men jag ser fram emot att få fortsätta!😎

Tack för er uppmärksamhet!
 
  • Gilla
Ursviken och 4 till
  • Laddar…
Jag sitter här och funderar på om jag redan nu borde förbereda för ett altantak och vill ha lite åsikter i ämnet. det här projektet kommer sträcka sig över två säsonger, så det blir inte nu i år, men jag tänker att det kanske är bra att förbereda så man inte gör saker i fel ordning?

Först tänkte jag helt sonika skruva fast ett par stolpar i bärlinan vid hörnen, men snart inser jag att det är mer jobb än så. Altanen är strax under 7m lång och "utsticket" från fasaden är drygt två meter. Altanen vilar i framkant på fem plintar, det är ungefär 1,5m mellan plintarna. Frågan är om jag behöver även fem stolpar för att bära upp taket? Jag förstår att det är frågan om snölaster och kanske även takets vinkel?

Leker även med tanken på att göra konstruktionen i stål, en tanke är att det går att göra det smäckrare i stål än i trä, sen är jag mer van att arbeta i stål än i trä. Men jag ser inte riktigt hur designen skulle kunna bli för att det ska bli snyggt.

Jag har mitt sikte inställt på kanalplasttak, men är öppen för förslag.

Tankar kring detta?
 
Det där schaktet... skulle du kunna göra det grundare och använda som jordkällare/sval, om du gjorde trallen öppningsbar och satte typ ett frigolitlock?
 
Kim Gyllenhorn Kim Gyllenhorn skrev:
Det där schaktet... skulle du kunna göra det grundare och använda som jordkällare/sval, om du gjorde trallen öppningsbar och satte typ ett frigolitlock?
Eller lite mer ambitiöst.

Ha en lucka i trallen som öppnas när du trycker på en fjärrkontroll (eller automatiseras mha Alexa eller Google röstkommando).
När luckan öppnats så stiger det upp en party cooler från schaktet med goda drycker i.
 
Ni anar inte hur lika vi tänker! 😅

Den här skissen gjorde jag för tre år sen:

Teknisk ritning av hiss, sid- och ovyn, inkluderar vajrar, linhjul, förvaringshylla och strömkälla (240V).
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag har en vinsch liggandes, det svåra/dyra tycks vara linhjul för stålvajer, men sedan dess har jag fyndat tre trissor på tradera som nog skulle gå att använda för detta. Annars är det mest svets och en hel del raka profiler för att få till själva hisskonstruktionen. Kriteriet för hissen är att den inte ska synas när den är nerfälld, så "rälsen" kan inte fortsätta ovanför trallen, därav blir det en "vagn" i botten som hyllan så att säga , "står på". Frågan är bara hur löphjulen ska vinklas/ställas så att vagnen inte kan "vicka/gunga"? Och det är även kritiskt att rälsen är exakt parallella.

Kanske går det att göra på något annat sätt, men det här är det jag kommit på.
 
Keexet Keexet skrev:
Ni anar inte hur lika vi tänker! 😅

Den här skissen gjorde jag för tre år sen:

[bild]

Jag har en vinsch liggandes, det svåra/dyra tycks vara linhjul för stålvajer, men sedan dess har jag fyndat tre trissor på tradera som nog skulle gå att använda för detta. Annars är det mest svets och en hel del raka profiler för att få till själva hisskonstruktionen. Kriteriet för hissen är att den inte ska synas när den är nerfälld, så "rälsen" kan inte fortsätta ovanför trallen, därav blir det en "vagn" i botten som hyllan så att säga , "står på". Frågan är bara hur löphjulen ska vinklas/ställas så att vagnen inte kan "vicka/gunga"? Och det är även kritiskt att rälsen är exakt parallella.

Kanske går det att göra på något annat sätt, men det här är det jag kommit på.
Eftersom schaktet är så såpass djupt så kan du ju göra en "pedistal" på det hyllplan som lyfts upp.
När hyllplanet kommer i översta läget som kanske är 15 cm under trallen så kan pedistalen vara såpass hög att det som ska lyftas upp kommer i rätt höjd för att användas.
 
G Grra skrev:
Eftersom schaktet är så såpass djupt så kan du ju göra en "pedistal" på det hyllplan som lyfts upp.
När hyllplanet kommer i översta läget som kanske är 15 cm under trallen så kan pedistalen vara såpass hög att det som ska lyftas upp kommer i rätt höjd för att användas.
Njae, nu kanske vi missförstår varandra, men jag tänkte en höj- och sänkbar "lagerhylla" man kunde förvara mat/dryck på. denna hylla kommer isf vara en integrerad del av "vagnen" som löper i spåren och dras upp av vinschen, men vagnen kommer alltså utgöra den nedre delen av hyllan som därför aldrig kommer upp över verandagolvet. (jag borde kanske gjort en skiss hur det är tänkt att se ut i uppfällt läge också?)

En sak jag egentligen borde göra först är att logga temperaturen i schaktet över tid. Skorstenen (om än dubbelmantlad pimpsten bakom en vägg av leca) löper ju i samma schakt, men det borde vara svalt nog för att förvara sylt, saft, vin och andra hemgjorda läckerheter oavsett årstid.
 
Helgen som passerade skulle egentligen ägnats i skärgården hos en kompis, men vädret var inte med oss och jag kände mig mer manad att fortsätta på detta projekt. Som tur är polarn fullt införstådd i min läggning då han är litegrann av samma typ själv, så det var inga sorgsna miner där inte.

Det första jag kom att ägna mig åt var att göra om "trappsteget" eftersom det inte blev så bra i första försöket. Det involverade en hel del tankeverksamhet, men till slut kom jag på hur jag ville göra. Genom att låta trappsteget få vila på trädgårdsplattor i framkant, kunde jag "dosera" med en regel inunder så att jag fick den höjd jag ville ha för att matcha höjden hos plintarna där den inre trallbrädan skulle vila.

Regelverk för trappsteg i framkant, här återanvänds lite virke från den gamla trallen som jag sparat:
Pågående konstruktion av trästruktur, material och verktyg på marken, oklart projektstadium, utomhusbygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Det blev lite trixande för att få till höjden rätt, men till slut så kunde jag ändå känna mig nöjd med trappsteget. Konstruktionen är oortodox i allra högsta grad och hade jag gjort det lite mer genomtänkt hade det nog gått snabbare. Men nu är det ett trappsteg som är stabilt nog för mig att gå på iaf.

Reglarna är skruvade i bärlinan bara för att fixera dem, återstår att se hur bra detta blir i längden:
Trädäck under konstruktion vid ett hus, verktyg och byggmaterial synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Genom att förlänga trappregeln "utanför" verandan förberedde jag för att bygga vidare på trappsteget för den del av verandan som kommer längre fram. när trappsteget således var "färdigt", så började jag lägga trall igen, det är ju egentligen det enda som är kvar att göra nu i denna fas av bygget.

När jag la ner verktygen på lördagen hade jag kommit såhär långt:
Träram till altan under konstruktion nära hus, verktyg och byggmaterial synliga, oavslutat byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På söndagen spåddes det regn framåt eftermiddagen, så jag satte genast igång med att lägga trall på ytan som är under bar himmel för att hinna så långt som möjligt innan regnet. Dock tog trallskruven slut och efter en resa till affären så lyckades jag ganska precis komma under tak innan regnet kom. Nu var ordningen återställd, jobba i svettig regnjacka med blöta handskar kändes bekant och hemtamt. 😅

Däremot var min största fadäs att jag glömde att ta en bild så detta inlägg blir lite bildfattigt. Jag får uppdatera innan jag sätter igång nästa gång. Men jag gjorde klart mer än halva trallen innan det kändes som att det var hög tid att åka hem. Nu återstår bara att lägga runt 18 brädor inne i hörnet av trallen, sen är den här delen av projektet klar. Ända buggen är dock att jag bara har ca 8 stycken trallbrädor kvar, så det blir till att åka och komplettera innan jag kan färdigställa.

Sen kommer detta projekt ligga i dvala över vintern för att tas upp igen mot våren då jag förhoppningsvis rätt ut några frågetecken, vilket skärmtak blir det? Ska jag bygga en bastu? Var kan jag flytta markiserna? Vilken typ av belysning ska jag ha? Hur blir det med att integrera växtlighet i bygget?

Många tankar som gror och jag luftar gärna dem innan något klubbas.

På återhörande!😎
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
2021 i februari tittade jag ut på mitt ofärdiga regelverk och det fina vädret och drog igång :) Så jag vill påstå att trallsäsongen kan pågå året om :)
/W
 
  • Gilla
Ursviken
  • Laddar…
Absolut, men du vet att jag har lite andra projekt som pockar på min uppmärksamhet. Mysigare att vara i garagevärmen än ute på vintern och såklart vice versa om sommaren. Dessutom är dagarna så korta och jag har gått och blivit bekväm med åren.😅
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.