M Marcus04 skrev:
Byggkostnaden för nya energismarta hus har stigit så du kan knappt bygga nytt idag.
Älvsbyhus bygger energiklass A för långt under 7 miljoner.

Det är väl lite som med elbilar dock. Företagen tjänar så mycket på de dyrare segmenten att de inte ids bygga åt vanligt folk. Hus i 80-talsstorlek om ca 100m2 plus källare byggs ju inte längre.
 
Krilleman
J Jaggatagga skrev:
Älvsbyhus bygger energiklass A för långt under 7 miljoner.
Inklusive tomt och grund och anslutningsavgifter i "Hufvudstaden?

🤔

Nja...

Många kan man bygga "hus" billigt, men allt annat är också dyrt + att det ska st någonstans också.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
M
Man kan också se det såhär. Nu stiger räntan, men vi närmar oss sista höjningen från RB. Bostadsbyggandet sjunker som en sten. Men frågan vi får ställa oss är om det uppstår en bostadsskuld. Dvs. när marknaden vänder så kommer det bli bostadsbrist med allt vad det innebär i form av prisutveckling pga. efterfrågan som inte tillgodosetts.
 
M Markarbetaren skrev:
Man kan också se det såhär. Nu stiger räntan, men vi närmar oss sista höjningen från RB. Bostadsbyggandet sjunker som en sten. Men frågan vi får ställa oss är om det uppstår en bostadsskuld. Dvs. när marknaden vänder så kommer det bli bostadsbrist med allt vad det innebär i form av prisutveckling pga. efterfrågan som inte tillgodosetts.
Vad gör dig så säker på att höjningen i september blir den sista? Det är inte speciellt orimligt att det även blir en höjning i november också.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Kilrain Kilrain skrev:
Vad gör dig så säker på att höjningen i september blir den sista? Det är inte speciellt orimligt att det även blir en höjning i november också.
Vad gör det för skillnad på det stora hela om det kommer en till i november?
 
A Adam Robertsson skrev:
Vi köpte ett hus förra året för 7 000 000 kr med 85% belåning. Idag uppskattar mäklare att huset är värt mellan 5 500 000 - 6 000 000 kr. Får mäklaren rätt så bränner vi alltså upp all vår kontantinsats, om vi skulle sälja idag. Huset är det inget fel på, tvärtom så är det superfint och nytt. Men rent praktiskt funkar det inte för oss. Vi kan eventuellt sitta kvar ett år till men inte längre än så. Räntan och amorteringen är ca 24 000kr/mån, vilket inte heller är så kul.

Många verkar tro att bostadsmarknaden gått ner pga den högre räntan och att den därmed också skulle återhämta sig i samband med att räntan går ner igen. Vi har suttit kvar i huset med detta i baktanke men funderar nu på om det inte bara önsketänkande.

Vad tycker ni?
Svårt läge. Det du gör nu, få in olika perspektiv är bra. Iom att ni behöver ta ett beslut, men utifrån era personliga förutsättningar.

Boka in er hos rådgivare, både kommunens och bankens.
Diskutera;
- sälja, vilket lägsta pris är ni beredda att acceptera
-hur ska ni bo efter försäljning, kostnader mm
-kan ni öka inkomsterna under 1-2 år, ifall ni inte skulle sälja?
-förvänta er 5-10 år med räntor runt 4-6%. Välj lånesumma och inkomster (byt jobb, hyra ut rum/Attefallare mm) efter det.

Huspriserna kan stiga lite, när inflationer/räntor mm lugnar ner sig. Att ni skulle få ut 6.5-7milj kräver en hel del för att det ska lyckas. Ni kan självklart lägga ut huset o se vad en budgivning kan ge. Ni behöver inte sälja, även om de budar o slutar för lågt i utifrån ert mål. Ni får indikatorer och märker hur ni vill göra när ni testar marknaden.

Lycka till!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
M
J Joakim654 skrev:
Vad gör dig så säker på att höjningen i september blir den sista? Det är inte speciellt orimligt att det även blir en höjning i november också.
Oj, skrev jag det? Läs mitt inlägg igen!
 
  • Gilla
Johan456
  • Laddar…
R Roger lagerfeldtt skrev:
Men de billigare husen faller lika mycket i kronor dom dyra hus? 10% på 10 millar blir 1 mille....10% på ett hus för 1 mille är 100 000 bara.
Med en inflation på 10% o värdelös kronkurs o alldeles för låg ränta borde bostäder stiga i värde
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland
J Jaggatagga skrev:
Älvsbyhus bygger energiklass A för långt under 7 miljoner.

Det är väl lite som med elbilar dock. Företagen tjänar så mycket på de dyrare segmenten att de inte ids bygga åt vanligt folk. Hus i 80-talsstorlek om ca 100m2 plus källare byggs ju inte längre.
Källare är ju en dyr och riskfylld grundläggningsmetod.

Har sett utländskt ägd firma bygga småhus på 100 kvm billigt i småort i Sörmland på spekulation. Helt osäljbara för 3 milj kr tydligen. Det finns helt enkelt inget vanligt folk som vill bo så litet i småort eller om de vill det så kan de inte få ihop 3 milj. Det låga priset bygger på att marken var väldigt billig kring 400 000 kr.

När de äldre husen säljs för 2 milj så finns det köpare. Ofta värdesätter de de äldre husens charm och större uppvuxna trädgårdar.
 
Först ska vi få det sämre, sen dåligt och till sist eländigt. Då sänks räntan. Jag vill säga att vi är i första steget. Gissningar är att vi kommer fortsätta med höjningar hela 2024. Arbetslösheten måste upp rejält, konkurserna måste öka otroligt. Då kommer vår trötta RB vakna.
Det är mina oerhört pessimistiska gissningar för kommande 2-5åren.
Många av oss har aldrig upplevt dom ekonomiska kriser som våra föräldrar varit med om. Jag tror löner kommer gå ner under kommande 2-5år, alla kurvor måste peka ner under en längre tid.

Får jag drömma och önska så sänker RB Q1 nästa år, och trummar vidare med sänkningar under hela 2024. Men jag kallar det en önskedröm. Hoppet är det sista som sviker mig
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
A Adam Robertsson skrev:
Vi köpte ett hus förra året för 7 000 000 kr med 85% belåning. Idag uppskattar mäklare att huset är värt mellan 5 500 000 - 6 000 000 kr. Får mäklaren rätt så bränner vi alltså upp all vår kontantinsats, om vi skulle sälja idag. Huset är det inget fel på, tvärtom så är det superfint och nytt. Men rent praktiskt funkar det inte för oss. Vi kan eventuellt sitta kvar ett år till men inte längre än så. Räntan och amorteringen är ca 24 000kr/mån, vilket inte heller är så kul.

Många verkar tro att bostadsmarknaden gått ner pga den högre räntan och att den därmed också skulle återhämta sig i samband med att räntan går ner igen. Vi har suttit kvar i huset med detta i baktanke men funderar nu på om det inte bara önsketänkande.

Vad tycker ni?
Lite udda situation du hamnat i. Jag har hört att folk typiskt bor i sina småhus i ca 30 år innan dom flyttar. Och då spelar inte inköpspriset någon roll.

Men för att försöka svara på din fråga:

* idag har producenterna svårt att gå runt på nyproduktion. Priserna är för låga. Jag ser att presumtionshyrorna för HR rakar i höjden. Kraftigt. Detta kommer driva upp bostadspriser på expansiva orter.

* Jag ser inte att räntan har så stor betydelse som det talas om. Det som har betydelse för bostadspriser är hur konjunkturen = börsen går. Stiger de finns framtidstro, och då vill folk bättra på sitt boende. Då investerar en del i hantverkare som bygger ut och moderniserar så att bostaden blir finare. Och andra köper större och finare bostäder. Det leder till högre priser.
Och iom att börsen då gått upp så har folk aktier/fonder som räcker till flyttskatt för befintlig boende, och till ökad kontantinsats för det nya.

* Jag tror dock att detta kan dröja mer än ett år. Men med det sagt så ser jag inte att jag är bättre än någon annan att bedöma framtiden här.

Nu vet inte jag exakt vad du hamnat i för sits som behöver sälja så snabbt. Men jag vet att jag hade försökt bita ihop och härda ut. (Jag hade villa vid krisen i början på 90-talet. Och hade närmare 15% i ränta. Då fick man bita ihop).
 
  • Gilla
MsTake och 1 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Lite udda situation du hamnat i. Jag har hört att folk typiskt bor i sina småhus i ca 30 år innan dom flyttar. Och då spelar inte inköpspriset någon roll.

Men för att försöka svara på din fråga:

* idag har producenterna svårt att gå runt på nyproduktion. Priserna är för låga. Jag ser att presumtionshyrorna för HR rakar i höjden. Kraftigt. Detta kommer driva upp bostadspriser på expansiva orter.

* Jag ser inte att räntan har så stor betydelse som det talas om. Det som har betydelse för bostadspriser är hur konjunkturen = börsen går. Stiger de finns framtidstro, och då vill folk bättra på sitt boende. Då investerar en del i hantverkare som bygger ut och moderniserar så att bostaden blir finare. Och andra köper större och finare bostäder. Det leder till högre priser.
Och iom att börsen då gått upp så har folk aktier/fonder som räcker till flyttskatt för befintlig boende, och till ökad kontantinsats för det nya.

* Jag tror dock att detta kan dröja mer än ett år. Men med det sagt så ser jag inte att jag är bättre än någon annan att bedöma framtiden här.

Nu vet inte jag exakt vad du hamnat i för sits som behöver sälja så snabbt. Men jag vet att jag hade försökt bita ihop och härda ut. (Jag hade villa vid krisen i början på 90-talet. Och hade närmare 15% i ränta. Då fick man bita ihop).
Bra analys!

Jag tror dock att börsen mest har en psykologisk effekt eftersom långt ifrån alla har fonder eller aktier men däremot en god hushållsinkomst som de senaste 10 åren långt överskridit de fasta kostnaderna.

Räntan har dock en stor inverkan på förstagångsköparna eftersom de har en gräns för hur mycket de kan låna där även räntekostnaderna är en stor påverkansfaktor. Har man redan ett hus (eller bostadsrätt) och ska byta upp sig blir vanligtvis räntekostnaderna inte lika stora.
 
B Boende45 skrev:
Bra analys!

Jag tror dock att börsen mest har en psykologisk effekt eftersom långt ifrån alla har fonder eller aktier men däremot en god hushållsinkomst som de senaste 10 åren långt överskridit de fasta kostnaderna.

Räntan har dock en stor inverkan på förstagångsköparna eftersom de har en gräns för hur mycket de kan låna där även räntekostnaderna är en stor påverkansfaktor. Har man redan ett hus (eller bostadsrätt) och ska byta upp sig blir vanligtvis räntekostnaderna inte lika stora.
Det är det som är grejen, är det positiva vibbar kommer köparna betala sin maxgräns, sedan vad den är utifrån rådande läge bli en annan ekvation.
Negativa vibbar allt annat lika så är färre villiga att maxbelåna sig för drömboendet.

Därav kommer det bli skillnad på marknaden när stämning blir att vi rundar toppen och går mot ljusare tider.
 
Fast i realiteten, för förstagångsköpare/svenssonboenden, är det nog ränta och kontantinsats som sätter begränsningen. För lite dyrare boenden kan du ha rätt att det är konjunktur mm - då pratar vi de som inte är högt belånade, har stort sparande, redan är inne i bostadskarriären.

En tvåa i attraktiv förort eller en vanlig 180kvm villa i nån trist förort eller småstad köps nog inte av kapitalstinna 55+are utan snarare av kämpande ungdomar och barnfamiljer...

Fina stora sekelskifteshus eller arkitektridade moderna hus på topplägen, sommarställen i skärgården osv tror jag har köpare som resonerar som du beskriver.

Andelsboenden i Åre kanske är kantboll, jag har ingen koll på vilka som köper det. Undrar om inte de med fet plånbok hellre åker till alperna än har en egen lägenhet att sköta eller hålla på och hyra ut?

För alla som måste låna upp många miljoner så är räntan nog kännbar nu...
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Efter den nuvarande räntechocken, som kommer vara i flera år, har Svensson ställt in sig på det nya prisläget så det kommer ta flera år innan priserna börjar stiga igen. Resten av 20-talet är förlorat vad gäller huspriserna. Jag var med under 90- talet och det var likadant då. Många kommer bränna sig rejält när de pga skilsmässa eller arbetslöshet tvingas sälja med förlust och förlorar hela kontantinsatsen.

Det bästa man kan göra i dagsläget när prisraset verkar stanna av är att helt enkelt bo kvar, försöka fortsätta sin relation, och ta det lugnt. En del kanske tycker att de gör vad som helst för att komma ut en jobbig relation men detta är samma personer som om 10 år kommer att gnälla på Flashback om hur livets hårda skola varit orättvis mot dem.

Och är relationen väldigt jobbig föreslår jag att barnen bor kvar i villan och fortsätter går i samma skola och så skaffar föräldrarna ett extra boende typ övernattningslägenhet och man turas om att bo med barnen.

Det är stora pengar vi snackar om så en dålig affär idag kan få återverkningar många år framåt.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.