Så var det testat,


Resultat: Funkar ej så bra av två anledningar.
1. Trots avfettad o tvättad grill luktar det stek
2. Tältet är för stort o grillbädden för högt upp. Det blir helt enkelt inte tillräckligt varmt. Iaf inte på de 40 minuterna jag testade.
Grill fylld med stenar istället för kol testas under ett tält, visar ineffektiv uppvärmning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Grått hopfällbart tält i en trädgård, för stort för grillning med kartonger bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Backafall
  • Laddar…
Skysodan skrev:
Så var det testat,


Resultat: Funkar ej så bra av två anledningar.
1. Trots avfettad o tvättad grill luktar det stek
2. Tältet är för stort o grillbädden för högt upp. Det blir helt enkelt inte tillräckligt varmt. Iaf inte på de 40 minuterna jag testade.
[bild]


[bild]
Grymt att du testat!
 
Jag har byggt en tillfällig bastu en gång. Tände en eld och lade i en stor mängd stenar att värmas av elden. Under tiden det brann byggde vi ett tält av slanor och presenning. När det nästan brunnit ut flyttade vi tältet över stenarna och öste på vatten. Det blev tillräckligt för att basta även om det var kallt om fötterna. Det där förrådstältet är större så det lär behövas mer sten. Kanske skulle det fungera.
 
Jo fältbastun har jag också testat som scout. Funkade fint men hade hoppats på lite enklare uppstart ;) inne på att sätta innervägg i tältet o använda en muurikka brännare under en hink av sten.

Tror precis som du är inne på att gasen självt inte klarar det men ett magasin av sten kan generera tillräckligt vattenånga för ett kortare(sub 60 min) bad.
 
Vad är det för effekt på muurikkabrännaren? Jag har använt gasolplattor för utomhusbruk som var på 15 kW. En sådan kan nog räcka en bit. Två stycken räcker säkert långt. Är det en mindre platta är jag tveksam. Borde inte grillen ha högre effekt än de flesta gasolplattor?
 
Hej Backafall.
Jag är väldigt nyfiken på Modultech gasolaggregat Finsteam.
Om jag förstår det rätt har ni använt aggregatet en tid nu. Jag undrar om ni eller någon annan med erfarenhet av aggregatet vill berätta om ni är nöjda med det? Ånga, temperatur, gasolåtgång.
Hälsningar
Lennart Adell
 
  • Gilla
Backafall
  • Laddar…
  • Gilla
Backafall
  • Laddar…
Nu har vi haft aggregatet ett tag och jag tänkte komma med våra erfarenheter. Jag har dock inte testat det själv ännu då den är placerad vid vår sommarstuga.

Bastun fungerar bra, de som har testat den är nöjda. Den är ungefär 8 kubikmeter och har inte mycket isolering (95mm i väggar och tak, inget i golv) och uppvärmingstiden är på knappt en timma vintertid. Har en "stor" gasoltub (PC10?) och våra försiktiga beräkningar är att en tub räcker till 8 bad så vi räknar med en kostnad om 50 kr per bad.

Kostnaden för bygget av bastun blev 22 tusen. Allt arbeta har utförts av medlemmarna i föreningen så alla pengar är för material.

Finns det intresse kan jag inom kort fixa lite bilder, nu är det ju mer av säsong för att åka till stugan....
 
Adell skrev:
Hej Backafall.
Jag är väldigt nyfiken på Modultech gasolaggregat Finsteam.
Om jag förstår det rätt har ni använt aggregatet en tid nu. Jag undrar om ni eller någon annan med erfarenhet av aggregatet vill berätta om ni är nöjda med det? Ånga, temperatur, gasolåtgång.
Hälsningar
Lennart Adell
Lennart, ledsen att ha dröjt med återkoppling till dig (och alla andra). Är svaret jag skriv i tråden tillräckligt eller vill du veta något mer?
 
Hej.
Tack för svar. Det är lite svårt att få svenska referenser till Finsteam. Vi tänker bygga en liten rackare för bara två personer. Finsteam verkar enkel snabb och effektiv och jag gissar att den fungerar bra i små utrymmen.
Om du får lite erfarenhet av aggregatet tar jag tacksamt emot lite mer info.
Tack
/Lennart Adell
lennart.adell@telia.com
 
Hej igen från Lennart Ade'll. Har ni möjligen något omdöme angående gasolaggregatet att redovisa? Vore mycket tacksam för svar. Modultec i Finland tycks ha svårt att få fram referenser.
/Lennart Adell
 
Hej, vi är mycket nöjda med aggregatet. Nu har ett antal olika medlemmar bastat och alla är positiva. Följande har framkommit:
- Det tar ungefär en timma att värma upp bastun (ca 8 kubik)
- Vi har inga exakta förbrukningssiffror men vi kör på med ett internpris på 50 kronors gasolförbrukning per timma vilket vi tror i överkant
- Det är viktigt att utrymmet är ventilerat. Vi har öppningsbara ventiler vilket en medlem missade att öppna och då blev det ont om syre...
 
Backafall skrev:
Hej, vi är mycket nöjda med aggregatet. Nu har ett antal olika medlemmar bastat och alla är positiva. Följande har framkommit:
- Det tar ungefär en timma att värma upp bastun (ca 8 kubik)
- Vi har inga exakta förbrukningssiffror men vi kör på med ett internpris på 50 kronors gasolförbrukning per timma vilket vi tror i överkant
- Det är viktigt att utrymmet är ventilerat. Vi har öppningsbara ventiler vilket en medlem missade att öppna och då blev det ont om syre...
Hej och tack för svar. Nu kanske jag vågar köpa aggregatet.
 
Mycket intressant! Skillnaden jag kan tänka mig är som påpekats vikten av ventilation. För en el har du ju ingen betydelse, och för en vedeldad finns ju skorsten.

Angående säkerhet räcker det säkert med en öppning ut under aggregatet, där eventuellt läckande gasol kan rinna ut. Samma konstruktion som på båtar.

Hur fungerar det nu så här några år efteråt?
 
Sittställning
Jag kan också tänka mig en uppdatering på gasolkaminen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.