Det trista om man börjar skruva själv är att de sen kan neka garanti/reparation för att du fixat själv. Så få deras ok att försöka laga själv om du ska gå den vägen.

Jag beställde ett par stolar från byggahemma för ett par år sen. De kom om jag minns rätt bra mycket över en månad sent, det var nog första covid-året och vi ville kunna sitta lite utspritt när vi hade gäster så att få stolarna när nästan hela sommaren passerat var inte så kul. När de väl kom var de fraktskadade. Jag ville få nya stolar, men leverantören hade gått i kk (svensk gammal leverantör som gjorde stolar rätt lika grythyttan fast för 1/3 av pengarna). Då ville jag få avdrag på priset, men det var bara en skitsumma de kunde dra av. Jag ville ju ha stolar, inte pengarna tillbaka. Men då var tjejen i kundtjänsten faktiskt sjysst. Hon sa ungefär "jag kan inte ge mer rabatt, men du kan reklamera köpet och vi är tacksamma om du kan åka med stolarna på återvinningen själv så vi slipper hämta dem". Hon förstod nog min situation och var sjysst. Men, ändå. Aldrig mer byggahemma.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Inte mycket att bråka om.
Vad jag hittade vid simpel googling, så ser det ut som om MTD-motorer har separat startrelä.
Ingen solenoid på startmotorn.

TS. Följ grova ledningen från startmotorn.
Se om du hittar en sån som på bilden.
99 % chans att det i s f är kortslutning i denna, mellan de grova anslutningarna.
Enkel att demontera och byta.
Knappast svårare än att byta ett hjul med punka på bilen.

Om du eller nån annan byter, så lyft av kabelskon på minuspolen först.

Billigare och snabbare än att krångla med juridiska finter o finlir.

Tror nog du har råd med en sådan😀

Så kan Du klippa gräset och fixa med garantier, stämningar och allt annat du är road av därefter.

PS, Köp exakt en sån som sitter i din maskin.
Finns säkert produktnummer på startreläet.
Eller be säljaren skicka en sådan.
Det där startreläet gör nog varken till eller ifrån för TS spabad. Men förstår att det skulle in i andra tråden.

Men du verkar vara en riktig drömkund för företag där de kan skicka vilket trasigt skräp som helst. Bara att laga och se glad ut!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
B
Mrs Flyte Mrs Flyte skrev:
Enligt konsumentköplagen, så har du rätt att reklamera en vara inom 3 år. De första 6 månaderna ligger det på säljaren att bevisa att det INTE är ett tillverkningsfel. Har längre tid gått, så ligger bevisbördan på dig. Efter 3 år är det alltså kört.
Du ska alltid, alltid, vända dig till den som du ingått avtal med, d v s den som du köpt varan av.
Spara också all konversation. Ev telefonsamtal kan du spela in med diktafon. Den finns gratis som app att ladda ned. Jag har den på ipad och använder högtalartelefon i iphonen.
Googla gärna på konsumentköplagen!
Dags att uppdatera kunskaperna. Konsumentköplagen stärktes i maj 2022 med bl.a att de där 6månaderna nu är 2år.
https://www.hallakonsument.se/lagar/konsumentkoplagen/
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Ja, inlägget hamnade i fel tråd...😐
 
D
Jag köper aldrig från Bygghemma och har inte heller gjort det, det borde ingen annan göra heller.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
P Putte 9497 skrev:
Antar att du menar en säckkärra eller pirra
Magasinkärra från Hörby bruk var det.
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
P Pandarius skrev:
Hej!

Vi köpte ett spabad(M-Sp) av bygghemma i maj. Det gick sönder förra veckan med en felkod (F1). Kollade på M-spas hemsida att om deras felsökningssteg inte fungerade så skulle man reklamera via deras formulär. Fick svar idag att bygghemma haft försäljning/serviceavtal med coolest.se som gått i konkurs och Mspa endast kan erbjuda att fixa det för 3000kr. Har de inte som tillverkare ett större ansvar än så?
Hej, jobbigt för dig ;(
Jag köpte ett mspa förra året och nu i juli fick jag också felkod F1 = haveri filterpump. Tack o lov köpte jag det av mspa i Kungälv så de har fixat det på garantin så jag är sååå nöjd ;)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
F
P Pandarius skrev:
Hej!

Vi köpte ett spabad(M-Sp) av bygghemma i maj. Det gick sönder förra veckan med en felkod (F1). Kollade på M-spas hemsida att om deras felsökningssteg inte fungerade så skulle man reklamera via deras formulär. Fick svar idag att bygghemma haft försäljning/serviceavtal med coolest.se som gått i konkurs och Mspa endast kan erbjuda att fixa det för 3000kr. Har de inte som tillverkare ett större ansvar än så,

Vem köper nytt sps idag? Skänks väl mer eller mindre bort på blocket. 😂
 
D Bubblebubb skrev:
Jag köper aldrig från Bygghemma och har inte heller gjort det, det borde ingen annan göra heller.
Tack, då vet vi det.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
J Janne Solvik skrev:
Och då bestrider han den med hänvisning till att det ryms inom deras garantiåttagande.

De kan då skicka det till Kronofogden, vilket du isf bestrider med samma bevekelsegrund.
Bestrider du en faktura innan tiden gått ut så kan den aldrig hamna hos varken inkasso eller kronofogden.
 
Tack för alla svar! Bygghemma har nu hävt köpet och återbetalt pengarna 😊
 
  • Gilla
YuGi och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.