Sälen96 Sälen96 skrev:
från lantmäteriet står det att vatten och avlopp saknas på fastigheten, men i mäklarannons står det att kommunalt vatten och avlopp finns.
Det där måste kontrolleras. Det är möjligt att båda uppgifterna är rätt. Det kan finnas kommunalt VA till fastigheten, men att den inte är formellt ansluten ännu. Dels kan det i så fall tillkomma en anslutningsavgift till kommunen (375 000 där vi har fritidshus som snart skall anslutas), dels kan det tillkomma kostnader för grävning/sprängning från anslutningspunkten till huset. Ofta krävs även en pumpbrunn för avloppet, som behöver elanslutas.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Det där måste kontrolleras. Det är möjligt att båda uppgifterna är rätt. Det kan finnas kommunalt VA till fastigheten, men att den inte är formellt ansluten ännu. Dels kan det i så fall tillkomma en anslutningsavgift till kommunen (375 000 där vi har fritidshus som snart skall anslutas), dels kan det tillkomma kostnader för grävning/sprängning från anslutningspunkten till huset. Ofta krävs även en pumpbrunn för avloppet, som behöver elanslutas.
Enligt KA är det anslutet så det ska bara vara släpande uppgifter.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Sälen96 Sälen96 skrev:
Enligt KA är det anslutet så det ska bara vara släpande uppgifter.
Men som @hempularen skriver kan det vara bra att kolla upp att anslutningsavgiften till kommun är betald då det kan handla om tämligen stora summor. Jag vet inte om det kan finnas andra avgifter som kan belasta en fastighet vid nybygge (det kanske andra kan bättre?), i så fall är det värt att kolla upp det också.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Men som @hempularen skriver kan det vara bra att kolla upp att anslutningsavgiften till kommun är betald då det kan handla om tämligen stora summor. Jag vet inte om det kan finnas andra avgifter som kan belasta en fastighet vid nybygge (det kanske andra kan bättre?), i så fall är det värt att kolla upp det också.
Genom att få se kvitton eller hur tar jag reda på det här? Finns inget om det vad jag kan hitta i dokumenten från kommunen.
 
Kontakta kommunen.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Sälen96 Sälen96 skrev:
Hej!

Har letat hus ett tag och har nu hamnat i en ny situation som jag inte varit med om och skulle behöva lite hjälp.

Är intresserade av ett hus som är nybyggt av en privatperson under flera års tid. Pga av omständigheter flyttade inte personen in utan har byggt på huset från och till i flera år och huset färdigställdes nyligen och vill nu bli av med det. Huset slutbesiktades nyligen.

Om jag köper ett nybyggt hus som precis slutbesiktats av en privatperson, vad förväntas finnas med i den besiktningen? Enligt mäklaren så fanns det ingen information likt en överlåtelsebesiktning, dvs inget att t.ex fasad är utan anmärkning osv. Det kändes märkligt för som jag förstått det ska huset gås igenom ordentligt på en slutbesiktning. Vad säger ni kunniga angående det här?

I övrigt undrar jag om era tankar angående att göra en sådan här affär och vad vi bör tänka på? Enligt mäklaren finns alla intyg i slutbesiktningen av huset, men mäklaren uttryckte även att hen inte gjort sådana här affärer innan (så finns eventuellt risk för att något missas?).

Huset säljs för övrigt med friskrivningsklausul då säljaren nu bara vill bli av med det och inte veta av det mer enligt mäklaren (varningsklockor?).

Mina tankar på detta:
Säljaren hamnade i ett läge där han färdigställde huset efter flera år då han ville bli av med det med så liten förlust som möjligt (huset säljs under byggnadspris, därför vi är intresserade och inte istället väljer att bygga nytt själva) så jag är inte helt främmande och tycker inte det är helt orimligt att huset säljs till billigare än produktion. Däremot känns det läskigt då personen gjort en hel del själv tillsammans med hantverkarkompisar och jag är osäker på hur mycket som finns dokumenterat och om vissa delar av huset tagit skada för att det byggts under så lång tid? Jag blir också väldigt osäker på vilka intyg som ska finnas och om alla dessa finns (har hört om våtrum, säker vatten, intyg från elektriker, ventilation, provtryckning av vatten och golvvärme). Något mer?

En till varningsklocka är att det säljs med friskrivningsklausul trots att huset ska vara nybyggt.

Vad tycker ni? Ska vi släppa det här huset innan vi blivit för känslomässigt investerade?
Hej, Du har fått flera bra synpunkter. Var och tittade på ett hus som en hantverkare byggt med viss hjälp från hantverkarkompisar utanför Eskilstuna. Kvaliteten på huset och lösningar var helt undermåliga. Så bara för att det är hantverkare måste det inte vara bra, men kan ju vara det. Med vänlig hälsning Åke
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
F Fundhage skrev:
Hej, Du har fått flera bra synpunkter. Var och tittade på ett hus som en hantverkare byggt med viss hjälp från hantverkarkompisar utanför Eskilstuna. Kvaliteten på huset och lösningar var helt undermåliga. Så bara för att det är hantverkare måste det inte vara bra, men kan ju vara det. Med vänlig hälsning Åke
Du säger att kvalitén och lösningar var undermåliga. Kan du utveckla vad vi bör titta extra noga på? Vi är själva inte kunniga nog för att kunna se detta utan att få tips vad vi kan titta på. Om vi är så intresserade att vi kommer lägga bud kommer vi ta hjälp av personer i närhet som är mer kunniga. Men vad kan vi själva titta på vid en första visning som ni upptäckte var dålig kvalité och dåliga lösningar?
 
Trodde först det var krypgrund då golvet var ojämnt men det var gjuten platta, ej i våg. Ingen takfotsplåt, saknades hängrännor på flera ställen, köksinredningen passade inte, flertalet lister felgerade och/eller centimeterglapp. Sprickor i puts. Flera fönster som börjar flaga, trots bara några år i bruk. Inget fönsterbleck och ej heller fönsterfoder.
 
Cheesen
Sälen96 Sälen96 skrev:
Du säger att kvalitén och lösningar var undermåliga. Kan du utveckla vad vi bör titta extra noga på? Vi är själva inte kunniga nog för att kunna se detta utan att få tips vad vi kan titta på. Om vi är så intresserade att vi kommer lägga bud kommer vi ta hjälp av personer i närhet som är mer kunniga. Men vad kan vi själva titta på vid en första visning som ni upptäckte var dålig kvalité och dåliga lösningar?
Jag tycker nog att det är väl värt pengarna att anlita egen besiktning om ni är intresserade. Ett nytt hus har ofta "barnsjukdomar" som är åtgärdade på ett äldre hus. En grundlig besiktning kommer att upptäcka en del av dessa.
Tänk på att priset bör avspegla att du saknar Trädgård som finns om det är ett äldre hus.

En egen kontroll av ventilation, värmesystem och elsystem är också en god ide då man kan ha genat en del här när man bygger.

Kolla hur snickerierna ser ut. Om listverket är illa monterat eller om köksluckor hänger snett så ger det ju en antydan om hur resten av huset ser ut under skalet.

Knacka på alla innerväggar. Är en del förstärkta medans andra inte är det så kan man ju fråga sig varför.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Sälen96 Sälen96 skrev:
Hej!

Har letat hus ett tag och har nu hamnat i en ny situation som jag inte varit med om och skulle behöva lite hjälp.

Är intresserade av ett hus som är nybyggt av en privatperson under flera års tid. Pga av omständigheter flyttade inte personen in utan har byggt på huset från och till i flera år och huset färdigställdes nyligen och vill nu bli av med det. Huset slutbesiktades nyligen.

Om jag köper ett nybyggt hus som precis slutbesiktats av en privatperson, vad förväntas finnas med i den besiktningen? Enligt mäklaren så fanns det ingen information likt en överlåtelsebesiktning, dvs inget att t.ex fasad är utan anmärkning osv. Det kändes märkligt för som jag förstått det ska huset gås igenom ordentligt på en slutbesiktning. Vad säger ni kunniga angående det här?

I övrigt undrar jag om era tankar angående att göra en sådan här affär och vad vi bör tänka på? Enligt mäklaren finns alla intyg i slutbesiktningen av huset, men mäklaren uttryckte även att hen inte gjort sådana här affärer innan (så finns eventuellt risk för att något missas?).

Huset säljs för övrigt med friskrivningsklausul då säljaren nu bara vill bli av med det och inte veta av det mer enligt mäklaren (varningsklockor?).

Mina tankar på detta:
Säljaren hamnade i ett läge där han färdigställde huset efter flera år då han ville bli av med det med så liten förlust som möjligt (huset säljs under byggnadspris, därför vi är intresserade och inte istället väljer att bygga nytt själva) så jag är inte helt främmande och tycker inte det är helt orimligt att huset säljs till billigare än produktion. Däremot känns det läskigt då personen gjort en hel del själv tillsammans med hantverkarkompisar och jag är osäker på hur mycket som finns dokumenterat och om vissa delar av huset tagit skada för att det byggts under så lång tid? Jag blir också väldigt osäker på vilka intyg som ska finnas och om alla dessa finns (har hört om våtrum, säker vatten, intyg från elektriker, ventilation, provtryckning av vatten och golvvärme). Något mer?

En till varningsklocka är att det säljs med friskrivningsklausul trots att huset ska vara nybyggt.

Vad tycker ni? Ska vi släppa det här huset innan vi blivit för känslomässigt investerade?
Finns annons på hemnet så kan vi som har ögon för "byggfusk/fel" spana in och ge info på vad du ska kolla extra nog på innan visningen?
 
  • Gilla
FreQa och 1 till
  • Laddar…
Är du inte själv kunnig är det inget att skämmas över att fråga någon i bekantskapskretsen att följa med.

Jag följde med ett kompispar på en visning och hittade att kaklet i badrummet var spräckt på flera ställen. Mäklaren hade svårt att förklara dem.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
M maglub skrev:
Jag har köpt alla mina hus med friskrivningsklausul av olika anledningar.

Antingen har jag inte velat ha mer med säljaren att göra efter affären, eller har köpt från dödsbo, en gång köpte jag av en person som skulle emigrera.

I ett av husen gick ett avlopp sönder i duschen på ovanvåningen. Det var ett (för åldern av huset helt förväntat) gjutjärnsavlopp. Oj och hoppasan. Det var ju nästan förväntat.

Men i alla mina husaffärer har jag varit nöjd.

Friskrivningen gör att jag måste tänka på hur det påverkar affären. Oftast enonomiskt i min favör, i ett fall blev affären gjord för att säljaren förstod att det var långsiktigt enklare att sälja till mig än någon annan.

Oroa dig inte för friskrivingen, utan ta ditt ansvar som köpare och gör en grundlig undersökning. Det är ditt ansvar att göra i vilket fall som helst. Du kan iofs skita i att göra det, men du får stå ditt kast.

Pruta friskt och bestäm dig för ett pris där du har råd att på något vis skaka fram en halv miljon ifall något skiter sig. Bestäm dig hur gärna du vill ha huset, i pengar sett. Gå inte över den summan när du budar. Du tar en väl avgränsad risk när du köper så här. Med det får du helt enkelt själv välja hir mycket den risken är värd.

Allt för ofta är en köpare naiv och hoppas på att allt som kan gå fel på ett hur kan tas som ett dolt fel. Gör inte det misstaget. Ta in en besiktningsman, köp med insikten att det kan bli mycket dyrare, sedan njuter du av huset och tar eventuella problem som de kommer. Och hör aldrig mer av dig till säljaren. Fan vad skönt!
Har ritat och byggt ett 1,5-plan eko-hus, med ca 30% eget arbete. Kan bo på BV och bygga klart ÖV. Skulle friskriva om jag säljer i framtiden. Tänker så här:
* Är ingenjör och har satsat på ett antal bättre lösningar än i kataloghus. Säker el, duktig grävare, murare, rörmok och bra snickare har självklart funnits med
* En vrång köpare ska inte kunna mjölka pengar i efterhand, för att byggbranschens standard (i de fall den varit tveksam) inte följts
* Har byggt "åt mig själv". Spekulation ligger inte för mig
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Jag tror att alla "självbyggare" idag alltid ser till att ta många bilder under byggets gång. Bilder på eget arbete, bilder på arbete som andra arbetare och yrkesmän har gjort och bilder på installationer i väggar och utrymmen man inte kommer åt att se när väggar, tak och golv är färdiga.
Jag tar många bilder löpande som dokumentation av mina byggprojekt. Det har varit otaliga tillfällen då jag har behövt använda dessa både under byggprocessen och efter inflyttning.

Be säljaren att visa eller dela sin bildportfölj, det borde vara i dennes intresse om det är rent mjöl i påsen!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Sälen96 Sälen96 skrev:
Jag fortsätter med frågor och hoppas jag får svar. På alla intyg som ska finnas med står det godkänt eller att jag själv med hjälp av googling kunnat tolka resultaten, men angående tryck- och täthetskontroll så förstår jag inte. Behöver hjälp att tolka detta:

[bild]
[bild]

Är det godkänt eller några brister?
Detta är täthets kontroll av golvvärmen, alltså har en nått sånär seriös firma lagt golvvärmen
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Du får kolla med aktuella VA bolag om fastigheten är ansluten och att alla avgifter är erlagda
Att det är byggt som fritidshus är inget hinder att bo permanent i det, det som skiljer ett fritidshus från ett permanent hus är krav på energiförbrukning, du behöver inte ha nån FTX ventilationssystem (mekanisk till/frånluft med värmeåtervinning) i huset om det är ett fritidshus utan självdrag är godkänt sen har du inget krav på tillgänglighet i ett fritidshus, alltså att du ska kunna komma in i huset med rullstol via ramp du ska ha ett badrum stort nog så du kan vända runt en rullstol där och köket skall kunna anpassas till en rullstolsburen om det byggs som permanenthus
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.