H
H
Z Zilenser skrev:
Vi har Hardanger bestikk i modellen Fjord till våra Swedish grace. Vet inte om de kvalar in på det du söker? 🙂
De finns kvar. Namnen kan vara olika på Svenska och Norska.
De har utförsäljning nu på en del bestick då det byter förpackning.

https://hardangerbestikk.se/?gad=1&gclid=EAIaIQobChMI79vG18vegAMVEbwYCh1khgg5EAAYASAAEgIW3fD_BwE

https://hardangerbestikk.no/

M mellansorken skrev:
Å ena sidan kan vi betala för kvalitet, å andra sidan behöver det inte vara något extra fint. Upp till 5000 kr för 12*4 delar eller så ett smart budgetval. Gärna inte från Kina (bör hållas kort); Vietnam (småfisk, ehuru knappast en demokratisk rättstat) kan jag tolerera.
Det tillverkas inga bestick i Sverige. Så fråga varje tillverkare var de tillverkas.
 
H HEM2121 skrev:
De finns kvar. Namnen kan vara olika på Svenska och Norska.
De har utförsäljning nu på en del bestick då det byter förpackning.
[länk]
Vet du var man kan känna och se på besticken?

När jag kollade in Renessanse på din länk så dyker bilder upp på de med två olika design på gafflarna.
Märkligt, någon av de lär ju vara fel...
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Silver, fungerar det till vardags och diskmaskin?
Jag använder och har alltid använt silver i kökslådan. Visserligen kan man köra silvret i maskin men finns det inte separata bestickhållare där de placeras en och en kommer silvret att repas. Det är inte kul men jag använder 100årigt repigt silver så jag bryr mig inte så mycket. Har också "finsilver" som jag inte kör i maskin och då bara när jag har gäster. Ni som köper nytt avråder jag från diskmaskin. Dessutom ger vissa maskindiskmedel gulaktig hinna. Om man ska köra silver i maskin måste det putsas mycket oftare än handdiskning.

När mitt kökssilver är nyputsat handdiskar jag en period - tills jag tröttnar.

Visst kan man lämna in repiga bestick för uppolering men det är extremt dyrt. Jag har köpt en hel del matsilver på auktion och då kollar jag naturligtvis slitaget. Pantbanken säljer till mycket hyfsade priser och då ofta modernare modeller. Tänk på att matsilver från 50talet är mycket tyngre än samma modell i nyare tappning.
 
Redigerat:
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
U Ulrika M.M skrev:
Har dessa till min Swedish Grace, passande nog heter de "Svensk". Superfina till men dyra (har samlat mina sen jag var liten - fick en varje födelsedag vilket man kanske inte tyckte va så kul då men uppskattar nu😊). Stilen är väldigt fin till så något liknande kanske finns i billigare prisklass.
Mycket fina!
Står tyvärr att man inte går maskindiska de med annat i rostfritt.
Extremt opraktiskt hemma hos oss.
Hur gör ni? Funkar det ändå utan att de blir fula?
 
Silver är mjukt. Rostfritt skrapar silvret men silvret skrapar också silver dvs en sked som i maskinen står tillsammans med gaffel skrapas.
 
Redigerat:
Huddingebo Huddingebo skrev:
Mycket fina!
Står tyvärr att man inte går maskindiska de med annat i rostfritt.
Extremt opraktiskt hemma hos oss.
Hur gör ni? Funkar det ändå utan att de blir fula?
Om man har fack i bestickkorgen så att besticken står/ligger separat är det inget problem. Det har de flesta.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Ska man skära kött så är inte silver bra, går inte att få till en bra skärpa på det.
 
J jonaserik skrev:
Ska man skära kött så är inte silver bra, går inte att få till en bra skärpa på det.
Knivbladet är alltid i rostfritt stål.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
C
yonna yonna skrev:
Knivbladet är alltid i rostfritt stål.
100 år gamla silverbestick med knivblad i rostfritt stål?
 
Det fanns rostfritt även då 🤣.

Men det var vanligare att just knivskaften då var i ben. Dessa knivar är numera ganska fula. Man ska vara uppmärksam, då man köper bestick second hand, att just knivarnas infäste med rostfritt inte håller bra och inte får ligga i vatten/diskmaskin. Först på 50-talet (?) tillverkas knivblad där fogen inte släpper.
 
Redigerat:
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
C
yonna yonna skrev:
Det fanns rostfritt även då 🤣.
Förvisso, men jag trodde inte rostfria stålbestick kom förrän långt senare.
Att det var lite poängen med silverbestick.
 
Lite googlande: rostfritt uppfanns 1912 i Sheffield. Tidigare var knivbladen i järn just för att, som @jonaserik skriver, silver är för mjukt.

Ja, der är riktigt. Jag är väl en nörd när det gäller gammalt silver ...
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
U
Huddingebo Huddingebo skrev:
Mycket fina!
Står tyvärr att man inte går maskindiska de med annat i rostfritt.
Extremt opraktiskt hemma hos oss.
Hur gör ni? Funkar det ändå utan att de blir fula?
Jo, de blir trista efter ett tag men med silverputs blir de fina igen. Vi har andra vardagsbestick som komplement men på sistone har silverbesticken fått hänga med ner både i kökslådor o diskmaskin. Med anledning av denna tråd fick jag nu eld i baken att börja putsa ett gäng (som verkligen borde putsats för längesen) - nu ska de läggas i sina etui igen o komma fram vid festligare tillfällen😊🥂
Före:
Gaffel och kniv på grå tallrik med geometriskt mönster, förberedda för måltid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter:
En gaffel och kniv ligger på en texturerad grå tallrik. Reflektion och ljus. Matbestick.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Älska
  • Gilla
mellansorken och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
C cpalm skrev:
100 år gamla silverbestick med knivblad i rostfritt stål?
Jag har ärvda fruktknivar från 20-talet och de har rostfritt i bladen och nysilver i skaften.
 
Redigerat:
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.