Rickard.
anders07 anders07 skrev:
Du blandar ihop det lite...

Om du har "tjänsteställe" hemma enligt ditt avtal så räknas resan till kontoret som arbetsresa. Endast om du sen utför mer än 50% av ditt arbete från kontoret kan Skatteverket ta dig i örat och säga att kontoret är ditt tjänsteställe och det blir då förmånsbeskattning som "privatresa".

Att åka till andra platser än kontoret är inte några problem, det är alltid arbetsresa, men utgår då från hemmet,
Tack det var ny information!
Ska kolla upp vad som gäller för mig då jag inte utför något jobb hemma ;)
50% av resorna är ju massor så det skulle ju öppna upp lite hur jag planerar ibland.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Det låter väl ändå som ett drömupplägg med elbilen förutsatt att inte löneavdraget är onormalt stort. Sen som tidigare nämt har du haft en gratis bil som nog egentliten inte är ett godkänt upplägg utan borde ha förmånsbeskattat? Hade nuvarande bil kostat som sig bör hade nog nästa bil känns som något positivt
 
  • Gilla
Dowser4711 och 7 till
  • Laddar…
För att räkna lite på kostnaden om du tar bilen så kan man tänka såhär: Det är ca 250 arbetsdagar per år och elen, inklusive en rimlig avskrivningstid på laddboxen kan vi sätta till 3 kr/kWh. Med dina antagna 2,2 kWh/mil blir det alltså 6:60 per kWh. Låt oss säga 6:50.

Så av de 9:50 per mil du får blir det tre kronor över per mil. Även med 12 tjänstemil om dagen blir det bara 250*12*3=9.000 kr över per år.

Oavsett vad förmånsvärdet blir kommer det vara en kass affär för dig om du inte vill ha bilen privat.

- - -

Så det är rimligt att vägra. Du kan komma med ett motbud om att fortsätta ha ditt tjänsteställe i bostaden och att företaget kan få sätta en laddbox där (kanske en som inte är fast installerad så den går att återlämna) och att de då får betala för den el fordonet drar.

Då kommer du behöva skriva körjournaler för att bevisa att bilen bara rullar i arbetet, men det är ju görligt.

Problemet är ju att företaget verkar vilja rulla över ansvaret för sin bilpark på er anställda. Jag ser ett antal bekymmer med det (som att det skulle vara löneavdrag (genom tidsavdrag) om någon glömt ladda sin arbetsbil. Men det största problemet är förstås att de försöker tvinga på dig kostnaden för en bil du inte vill ha.

Är du med i facket skulle jag diskutera upplägget med dem; jag gissar att de inte skulle vara imponerade.
 
  • Gilla
39x och 10 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Är inte grundproblemet att du åker gratis i en gratis bil 12 mil till och från jobbet i dag? Det förstår jag att arbetsgivaren vill ändra på för att slippa problem med skatteverket.
Du missuppfattade, iallafall om du med arbetet menar kontoret, där TS nästan aldrig är. Hen är alltså hantverkare av något slag och åker ut till kunder och jobbar. Och det är under arbetstid hen åker 12 mil, inte till och från kontoret.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 1 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Du missuppfattade, iallafall om du med arbetet menar kontoret, där TS nästan aldrig är. Hen är alltså hantverkare av något slag och åker ut till kunder och jobbar. Och det är under arbetstid hen åker 12 mil, inte till och från kontoret.
Fast han hade väl 6 mil till kontoret, men utgår istället hemifrån. Kör man hem bilen så ska den väl ändå beskattas?
 
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
L lodin92 skrev:
Fast han hade väl 6 mil till kontoret, men utgår istället hemifrån. Kör man hem bilen så ska den väl ändå beskattas?
Inte om hemmet betraktas som utgångspunkt för arbetet, vilket är fallet för många hantverkare, för att man inte ska tappa ett par timmar arbetstid varje dag pga omvägen via kontoret.
 
  • Gilla
39x och 7 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Inte om hemmet betraktas som utgångspunkt för arbetet, vilket är fallet för många hantverkare, för att man inte ska tappa ett par timmar arbetstid varje dag pga omvägen via kontoret.
Men de är väl rätt speciella regler kring det? Ex en skåpbil med snickarinredning lär de godkänna men i ts fall verkar de ju mer eller mindre röra sig om en vanlig bil utan speciall utrustning, för mig är det väldigt tveksamt om skatteverket skulle godkänna nuvarande situation.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
T
Strunta i att ta en bil på jobbet? Det är inget som arbetsgivaren kan tvinga på dig. Då åker du varje dag till jobbet och hämtar jobb-bilen och sedan när dagen är slut lämnar du den. Egentligen inte krångligare än så?

Om du har bil så behöver du inte betala för dom resor som inte sker mellan ditt företags kontor och din bostad. Alltså åker du direkt till kund på morgonen och direkt hem från kund så behöver du inte ta det som en privat resa.

Vad du får för bil är inget som du egentligen har rättigheter attfå bestämma (även om flera arbetsgivare låter sina anställda göra det), är det elbil som gäller så är det det du får (men dom kan som sagt inte kräva att du ska ta det). Passar det inte med elbil och det är bara det som erbjuds så är det nog tyvärr byte av arbetsgivare som gäller (om du nu inte vill bekosta bilen själv).

Har själv skaffat ny bil i jobbet skulle aldrig valt en elbil då det är omständligt i min mening.
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
För att räkna lite på kostnaden om du tar bilen så kan man tänka såhär: Det är ca 250 arbetsdagar per år och elen, inklusive en rimlig avskrivningstid på laddboxen kan vi sätta till 3 kr/kWh. Med dina antagna 2,2 kWh/mil blir det alltså 6:60 per kWh. Låt oss säga 6:50.

Så av de 9:50 per mil du får blir det tre kronor över per mil. Även med 12 tjänstemil om dagen blir det bara 250*12*3=9.000 kr över per år.

Oavsett vad förmånsvärdet blir kommer det vara en kass affär för dig om du inte vill ha bilen privat.
Man kan å andra sidan också vända på det här resonemanget. Om alternativet är att ta egen bil till kontoret varje dag blir det en kostnad för TS om 3.000 körmil per år.

Det blir nog 30.000 lågt räknat plus att TS då inte skulle få de 9.000 jag skrev om ovan.

Så break-even skulle kanske i verkligheten ligga vid en bilförmån på 4–5 tkr/månad, även om TS inte alls skulle välja att köra bilen privat. Lägg till det omaket att behöva köra via kontoret dagligen.

Med hemmet fortsatt som tjänsteställe finns det alltså en uppsida med att neka förmånsbil. Utan vete fan.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 5 till
  • Laddar…
Pendla till jobb och den kostnaden är något jag räknat med och accepterar när jag tog anställningen, flyttade till nuvarande boende mm.

Det som gör mig irriterad är företagets plötsliga beslut där valmöjligheter tagits bort och framförallt fläskigheten i bilval samtidigt som de kommer vid varje möte och säger "det har inte varit ett bra år för oss".
Med en enklare bil hade jag inte vart lika motsträvig.

Tid för skötsel av bil och tankning läggs hittils som intern tid då det är en del av den utrustning vi "måste" nyttja, precis som att andra maskiner skickas och hämtas på service, flyttas mellan kollegor mm. Men det är skillnad på att tanka på någon minut jämfört med att ladda längs vägen i halvtimme-timme(?).
Jag är ändå förskonad som "bara" har 12 mil. Vissa kollegor kör upp till 30mil per dag mellan olika arbetsplatser/kunder och bortåt 7000mil per år.

För mig var det som sagt
Hem - Arbetsplats (nuvarande) - 6mil
Hem - Kontor - 6 mil
Kontor - Arbetsplats (nuvarande) - 3,5km

Samtidigt kan jag behöva ställa upp på andra ställen både närmare och längre bort. Vill i vilket fall inte ha min privata bil till det igen. Har redan testat och det var inte bra. Har f.ö inte ens nyckel till kontoret... Har en kod till ett förråd med utrustning, men där inne finns ingen plats för administrativt jobb, så det görs på övriga ställen.

Får kolla vad mitt kontrakt säger om allt. Andra företag har uttryckt intresse av att anställa mig, så det finns nödlösningar även om jag gillar mina nuvarande kunder.
 
  • Gilla
Ahammarn och 3 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Man kan å andra sidan också vända på det här resonemanget. Om alternativet är att ta egen bil till kontoret varje dag blir det en kostnad för TS om 3.000 körmil per år.
Och tiden att köra för att hämta bilen varje dag...
 
Tycker TS låter lite gnälig och negativ i sitt inlägg och ser problem.

Mina spontana tankar är att om du inte vill installera en laddbox pga hyrd bostad, skaffa en sån här:
https://www.laddkabel.com/produkt/3-fas-smart-elbilsladdare-med-kontrollbox-typ-2/

Saknar bostaden 3-fas uttag så är det billigt att installera, särskilt jämfört med laddbox. Ovanstående laddkabel kan du ju ta med dig "i fält" också.

Att få tillgång till en elbil privat är ju gött.
 
  • Gilla
  • Arg
  • Älska
Fixarlasse Dalarna och 7 till
  • Laddar…
T
E Elbil-TA skrev:
Pendla till jobb och den kostnaden är något jag räknat med och accepterar när jag tog anställningen, flyttade till nuvarande boende mm.

Det som gör mig irriterad är företagets plötsliga beslut där valmöjligheter tagits bort och framförallt fläskigheten i bilval samtidigt som de kommer vid varje möte och säger "det har inte varit ett bra år för oss".
Med en enklare bil hade jag inte vart lika motsträvig.

Tid för skötsel av bil och tankning läggs hittils som intern tid då det är en del av den utrustning vi "måste" nyttja, precis som att andra maskiner skickas och hämtas på service, flyttas mellan kollegor mm. Men det är skillnad på att tanka på någon minut jämfört med att ladda längs vägen i halvtimme-timme(?).
Jag är ändå förskonad som "bara" har 12 mil. Vissa kollegor kör upp till 30mil per dag mellan olika arbetsplatser/kunder och bortåt 7000mil per år.

För mig var det som sagt
Hem - Arbetsplats (nuvarande) - 6mil
Hem - Kontor - 6 mil
Kontor - Arbetsplats (nuvarande) - 3,5km

Samtidigt kan jag behöva ställa upp på andra ställen både närmare och längre bort. Vill i vilket fall inte ha min privata bil till det igen. Har redan testat och det var inte bra. Har f.ö inte ens nyckel till kontoret... Har en kod till ett förråd med utrustning, men där inne finns ingen plats för administrativt jobb, så det görs på övriga ställen.

Får kolla vad mitt kontrakt säger om allt. Andra företag har uttryckt intresse av att anställa mig, så det finns nödlösningar även om jag gillar mina nuvarande kunder.
Men du skulle då kunna ha som alternativ att du hämtar företagsbilen på kontoret varje dag istället om det är bättre i din mening?
 
S Styrman_jansson skrev:
bilkontobil/personalkonto bil innebär att bilen både innebär förmånsbeskattning samt ett löneavdrag ( denna biltyp kallas lite slarvigt förmånsbil men det är även tjänstebil. Tjänstebil innebär dock inte något löneavdrag utöver förmånsbeskattningen). Lite beroende på upplägg så får man även stå för ev. risk för andrahandsvärde själv med bilkontobil/personalbil. D.v.s. säljs bilen vidare efter tiden för lägre än beräknad andrahandsvärde får du själv så för de slantarna. Likaså få du ev. vinst om den säljs för mer än beräknad andrahandsvärde.

Jag tänker att bilkontobil/personalbil ska man vilja ha privat och även ha en marginalskatt om minst 50% för att det ska vara vettigt. Tänkt på att gränsen för statlig skatt höjs rätt mycket för 2024 för att följa inflation.
Där har du fel.
En tjänstebil är en bil som används endast i tjänsten och parkeras på arbetsplatsen. Alla kostnader för den tas av arbetsgivaren och ingen förmånsbeskattning.

Förmånsbil är andra modellen där du har ”förmånen” att få använda bilen privat.
För den förmånen betalar du skatt baserat på förmånsvärdet. Eventuella löneavdrag är upp till företaget att eventuellt besluta.

Bilkonto/Personalbil är avarter som företag tillämpar för att kunna tillhandahålla ett ”enkelt” bilägande för anställda. Förenat med löneavdrag som motsvarar den reella kostnaden för företaget
Inget annat än skatteplanering som gör att anställda kan dra nytta av det reducerade förmånsvärdet på elbilar samt halva momsen på leasingkostnaden.
 
  • Gilla
HenrikP och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.