U
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
C Chai två skrev:
Självklart var den det. Det är fortfarande mycket pengar som jag gärna hade lagt mot framtida bra renoveringar, renoveringar som jag kanske nu väljer att inte göra pga prisläget.
Även om jag inte får dra av från tidigare installation så får jag inte heller ta del utav mot kommande, där är det fel tänkt av regeringen.

Förstår inte din poäng tbh
Jo, du förstår mycket väl, men du tycker att du på nåt sätt ska få ta del av ett bidrag retroaktivt som inte ens fanns när du byggde.
 
L least skrev:
Jo, du förstår mycket väl, men du tycker att du på nåt sätt ska få ta del av ett bidrag retroaktivt som inte ens fanns när du byggde.
Mitt problem med bidragen är att dem är sammankopplade.

Att kräva att man fått godkänt bidrag på värmesystemet innan man kan få godkänt bidrag på t.ex isolering trots att man uppfyller alla andra krav är absurt.

Precis som jag skrivit i tidigare inlägg.
 
  • Gilla
bollen och 1 till
  • Laddar…
U
C Chai två skrev:
Mitt problem med bidragen är att dem är sammankopplade.

Att kräva att man fått godkänt bidrag på värmesystemet innan man kan få godkänt bidrag på t.ex isolering trots att man uppfyller alla andra krav är absurt.

Precis som jag skrivit i tidigare inlägg.
Högst troligen är de för att de vill att pengarna i första hand skall gå till energisystemet. VP sänker ju ofta förbrukningen med 60% mot en elpanna. Byta fönster för samma kostnad sänker förbrukningen med 5-10%.
Dessutom är det svårt att säkerställa att man har en VP sedan tidigare om man inte fått bidrag för det.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
J Jaggatagga skrev:
Så bidraget är riktat till folk med pengar till handa som ändå inte installerat värmepump. 🤪 Lär ju bli en del sommarstugor som får sig en LLVP av det här ...
Tveksamt, eftersom man också måste byta varmvattenberedare, så då blir det ju en lite större slant.

En förutsättning för att du ska få bidrag för installation av en eller flera styrbara luft-luftvärmepumpar är att du kombinerar åtgärden med antingen en varmvattenberedare med inbyggd värmepump eller en anordning för uppvärmning med biobränsle som är effektstyrd och medger en kontinuerlig och automatisk bränsletillförsel.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
E
U Utsliten och utdömd skrev:
Högst troligen är de för att de vill att pengarna i första hand skall gå till energisystemet. VP sänker ju ofta förbrukningen med 60% mot en elpanna. Byta fönster för samma kostnad sänker förbrukningen med 5-10%.
Dessutom är det svårt att säkerställa att man har en VP sedan tidigare om man inte fått bidrag för det.
På senare år har det väl krävts att ”auktoriserad firma” installerat VP så då borde man väl ha någon sorts papper på det? Samma för fjärrvärme (som dessutom nog är dyrare än VP om inte elpriset är ganska högt).
Helt rättvist kan det såklart aldrig bli men att frikoppla klimatskal från uppvärmning vore ett steg i rätt riktning.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
U
E Emil.P skrev:
På senare år har det väl krävts att ”auktoriserad firma” installerat VP så då borde man väl ha någon sorts papper på det? Samma för fjärrvärme (som dessutom nog är dyrare än VP om inte elpriset är ganska högt).
Helt rättvist kan det såklart aldrig bli men att frikoppla klimatskal från uppvärmning vore ett steg i rätt riktning.
Nej det har blivit vanligare och vanligare men monoblock och miljövänligare brine, vilket gör att ”vem som helst” som är duktig på att dra rör kan göra det. Förr krävdes det allt oftare kyltekniker för det.
Däremot så är ersättningen endast för material, så borde egentligen bara behövas kvitto på själva pumpen. Men på nått sätt behövs det säkerställas att den är installerad i rätt fastighet som bidraget söks för.
Helt enkelt är det svårt att kontrollera uppgifterna och eftersom människan är girig i sin natur kan man inte lita på ”heder och samvete” att alla som söker talar sanning.
 
Redigerat:
  • Gilla
Emil.P
  • Laddar…
Och precis där steg priserna på värmepumpar med ett antal % som genom ett trollslag.
 
  • Gilla
MagicFingers och 4 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Tveksamt, eftersom man också måste byta varmvattenberedare, så då blir det ju en lite större slant.

En förutsättning för att du ska få bidrag för installation av en eller flera styrbara luft-luftvärmepumpar är att du kombinerar åtgärden med antingen en varmvattenberedare med inbyggd värmepump eller en anordning för uppvärmning med biobränsle som är effektstyrd och medger en kontinuerlig och automatisk bränsletillförsel.
Det låter som en pelletskamin?

Tror kravet på stadigvarande bostad sätter stop för sommarhusen, men finns säkert många som är skrivna i sina sommarhus och bor i lägenhet.

Känns ju tokigt att inte solfångare är inkluderade. De är mobbade.
 
  • Gilla
Emma Jansson2 och 1 till
  • Laddar…
B
M Myckling skrev:
Och precis där steg priserna på värmepumpar med ett antal % som genom ett trollslag.
Tror inte det. Som bidraget är formulerat så är det en ytterst liten del av marknaden som påverkas.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Känns som ett bidrag man tagit fram för att det ska kosta så lite som möjligt, men att man i valrörelsen skall kunna säga "men titta vad mycket bra grejer vi tog fram jöö"
 
  • Gilla
Einh och 4 till
  • Laddar…
Så jag installerade ett bergvärmesystem 2022. I systemet ingår inte varmvatten till duschen/köket. Har jag rätt till bidrag för att ersätta de elpannor vi använder genom att istället ansluta till BV? (vi har 5 av dem!).
 
  • Wow
TRJBerg
  • Laddar…
Redaktionen Redaktionen skrev:
Värms ditt hus upp via el eller gas har du nu rätt att söka bidrag för energieffektivisering.

Du kan läsa artikeln här: Nu kan du söka bidrag för energieffektivisering av huset
Är det någon som vet om något om chsnsen att få detta bidrag? För visst förstod jag det rätt att en först måste installera och sedan ansöka?
 
U
F Fröken husägarinna skrev:
Är det någon som vet om något om chsnsen att få detta bidrag? För visst förstod jag det rätt att en först måste installera och sedan ansöka?
Du kan ansöka och få investeringen beviljad, men du får ingen utbetalning förens du har kvitto på installation från företag med F-skatt.
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Du kan ansöka och få investeringen beviljad, men du får ingen utbetalning förens du har kvitto på installation från företag med F-skatt.
Tack snälla! Så bra för det kan vara en förutsättning till att ha råd med investeringen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.