terjevigen terjevigen skrev:
Är det någon som sökt bidraget och som fått besked? Sökte den 5/7 men inte fått något besked än. Förstår så klart att det är semestertider, men är ändå nyfiken på beskedet.
Samma lika, väntar!
 
  • Gilla
terjevigen och 1 till
  • Laddar…
terjevigen terjevigen skrev:
Är det någon som sökt bidraget och som fått besked? Sökte den 5/7 men inte fått något besked än. Förstår så klart att det är semestertider, men är ändå nyfiken på beskedet.
Samma här, skickat men ännu inte fått någon respons.
 
  • Gilla
terjevigen
  • Laddar…
M
För att byta från olja får man inget bidrag, antar att den där klimatkrisen de gastar om inte var så allvarlig ändå!
 
U
Det är elbristen de vill bygga bort
 
M mnils skrev:
För att byta från olja får man inget bidrag, antar att den där klimatkrisen de gastar om inte var så allvarlig ändå!
Hur många hushåll kör enbart med olja för uppvärmning idag kan man undra…
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jag är lite sugen på att byta garageporten på vårt hus. Mailade länsstyrelsen enligt nedan.

Jag:
”Vi har precis flyttat in i ett hus som värms upp genom direktverkande el och konvektorelement.

Garaget är en integrerad del av huset och förbinds med boarean endast genom en innerdörr. Garaget är således också isolerat och uppvärmt på samma sätt som övriga bostaden. Garageporten är i dåligt skick och läcker ut värme (och in vind och fukt) och min fråga är egentligen om ett byte av garageport kan räknas som ”byte av fönster och/eller dörrar”.

Vi har samtida planer på byte till annat uppvärmningssystem i enlighet med vad bidraget kräver.”


Länsstyrelsen:
”Fönster och dörrar är stödberättigade, men garageport nämns inte i förordningen och därför bör man inte kunna få stöd för detta. Frågan har dock inte prövats av Länsstyrelsen eller Boverket (i nästa steg vid ett ev. överklagande).

Så ett alternativ är att du ansöker om detta och att frågan bedöms och prövas. Vi är precis in inledningen av detta stöd och det kommer många frågor där tolkningar behöver göras i handläggningen och vissa frågor tas ett steg till.”


Kommer att byta garageport oavsett men håller tummarna att detta faller inom ramarna. Har inte så många skalåtgärder att göra just för tillfället.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Någon som fått något svar på en ansökan än?

Kanske dum fråga men vet någon om det gäller en gång per fastighet eller en gång per fastighetsägare (alltså att jag och sambon kan söka separat, typ jag för bergvärmepump och han för golvvärmesystemet)? Har ögnat igenom och sökt lite i förordningen men inte hittat något om det.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Intressant, skummade genom den lite snabbt. Ser ut som att den går att kombinera med ROT?

Har beställt en ny jordvärmepump, 30kkr på det priset är ju inte helt fel 🤔

Går det att få 30k i bidrag när du redan har en fungerande jordvärmepump?

Sitter i samma sits och jag en gammal som snart skulle behöva bytas ut
 
Silly Bear Silly Bear skrev:
Går det att få 30k i bidrag när du redan har en fungerande jordvärmepump?

Sitter i samma sits och jag en gammal som snart skulle behöva bytas ut
Nej, måste vara en konvertering.
 
madde_r madde_r skrev:
Någon som fått något svar på en ansökan än?

Kanske dum fråga men vet någon om det gäller en gång per fastighet eller en gång per fastighetsägare (alltså att jag och sambon kan söka separat, typ jag för bergvärmepump och han för golvvärmesystemet)? Har ögnat igenom och sökt lite i förordningen men inte hittat något om det.
Vi har inte fått svar än - sökte 5/7.

Som jag förstår det är det huset som får bidraget, så en gång per fastighet.
 
  • Gilla
madde_r
  • Laddar…
Silly Bear Silly Bear skrev:
Går det att få 30k i bidrag när du redan har en fungerande jordvärmepump?

Sitter i samma sits och jag en gammal som snart skulle behöva bytas ut
Verkar inte som det, läste lite noggrannare sen.
 
Fick förhandsbesked på min ansökan idag som innefattade bidrag för materialkostnad vid konvertering från direktverkande el till fjärrvärme med vattenburna radiatorer. Den kommer troligtvis att avslås om jag inte inkommer med kompletterande uppgifter som kan ändra förhandsbeskedet.

Anledning är att vi hösten -21 installerade en luft-luftvärmepump som fortfarande sitter kvar. Hade den varit 10 år gammal så hade det troligtvis beviljats.
Det spelar ingen roll om den inte används, är defekt eller inte inte värmer hela huset.

Så nu har man valet att släppa det och gå vidare eller plocka ner den hyfsat nya luft-luft värmepumpen eller sätta dit en +10-år gammal…
 
M
J jonas_j44 skrev:
Fick förhandsbesked på min ansökan idag som innefattade bidrag för materialkostnad vid konvertering från direktverkande el till fjärrvärme med vattenburna radiatorer. Den kommer troligtvis att avslås om jag inte inkommer med kompletterande uppgifter som kan ändra förhandsbeskedet.

Anledning är att vi hösten -21 installerade en luft-luftvärmepump som fortfarande sitter kvar. Hade den varit 10 år gammal så hade det troligtvis beviljats.
Det spelar ingen roll om den inte används, är defekt eller inte inte värmer hela huset.

Så nu har man valet att släppa det och gå vidare eller plocka ner den hyfsat nya luft-luft värmepumpen eller sätta dit en +10-år gammal…
Hur fick de reda på att du har en LL pump?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M mnils skrev:
Hur fick de reda på att du har en LL pump?
Jag var ärlig i ansökan…
 
  • Gilla
  • Älska
Kromad82 och 7 till
  • Laddar…
Bra med ärligt folk, även om det drabbade dig i detta fallet.

När skickade du in din ansökan? Jag har fortfarande inte fått mer än kvittens och sökte 5/7.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.