"Du kan bara ansöka om bidraget om den som utför åtgärderna är godkänd för F-skatt. Det innebär att du inte kan ansöka om bidraget om du genomför åtgärden på egen hand eller med hjälp av någon annan som saknar F-skatt."
https://www.boverket.se/sv/bidrag--garantier/bidrag-for-energieffektivisering-i-smahus/

Vilket skämt. Tar man in hantverkare så är det mesta utom att komplettera direktverkande el med värmepump och att täta gapande hål i väggen oekonomiskt.

Är detta tänkt som arbetsmarknadsstöd till hantverkare och handläggare?

"Bidraget kan betalas ut först när åtgärderna är klara. För att bidraget ska betalas ut måste du skicka en begäran om utbetalning till länsstyrelsen, genom Boverkets e-tjänst."

Så bidraget är riktat till folk med pengar till handa som ändå inte installerat värmepump. 🤪 Lär ju bli en del sommarstugor som får sig en LLVP av det här ...
 
  • Gilla
Einh och 2 till
  • Laddar…
F
Smacke37 Smacke37 skrev:
Tolkar jag det rätt att om jag bor i ett hus som har en Flvp men enbart har vattenburet på nedervåning & sen el element på hela övervåning samt garage som är anslutet till huset (kedjehus) så kan jag inte söka bidraget?🤔
det är ju mer än 50% som är eluppvärmt.
Har inte sett någon gräns ä, tror inte du kan få något. Har själv luftvatten men två rum värms fortfarande av gamla el radiatorer. Ska nu i dagarna få dessa utbytta till vattenburna. Kostar runt 10 000kr. Hade ju varit fint med lite rabatt.
 
F
S SueCia skrev:
De rika ska ha mer, som vanligt :) Inflationsdrivande åtgärder avlöser varandra konstant T_T
Bättre än elstödet iaf, detta kan ge bättre besparing på sikt, om nu någon lyckas få bidrag överhuvudtaget. 😅
 
M
S SueCia skrev:
Det är som en parodi på hela finanssystemet.
Ett av grundkraven för att få bidrag är att man redan fått ett annat bidrag..
Välkommen till Sverige bidragsknarkarnas förlovade land!
 
A
Men vad fan är detta!? Det finns mer incitament än någonsin att energieffektivisera småhus pga stigande energipriser, inte behöver mina skatteinbetalningar gå till grannens klimatskal när vi har faktiska samhällsproblem att lösa.
 
  • Gilla
bollen och 3 till
  • Laddar…
M
J Jaggatagga skrev:
"Du kan bara ansöka om bidraget om den som utför åtgärderna är godkänd för F-skatt. Det innebär att du inte kan ansöka om bidraget om du genomför åtgärden på egen hand eller med hjälp av någon annan som saknar F-skatt."
[länk]

Vilket skämt. Tar man in hantverkare så är det mesta utom att komplettera direktverkande el med värmepump och att täta gapande hål i väggen oekonomiskt.
Det står bara att den som utför det skall var godkänd för F-skatt inte att de skall vara hantverkare eller att de öht skall veta vad de håller på med. Jag kan skicka en faktura på en tusenlapp till dig där jag skriver "Hjälp med installation av xxx", du betalar den och alla är glada! Själva apparaten får du ju köpa in privat och det är den du får detta bidrag för...

Man kan nästan tro att det är en borgerlig regering som ligger bakom detta naiviteten är otrolig...
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Installade fjärrvärmen i september 2022, riktigt surt att inte kunna nyttja detta då installationen gick på 80' och rotavdraget endast drog bort ca 5000.

Hade endå varit fint att kunna nyttja andra bidraget iochmed att jag måste byta fönster och isolera men nej då får man inte för att man redan installerat? Jäkla skit tänk alltså
 
C Chai två skrev:
Installade fjärrvärmen i september 2022, riktigt surt att inte kunna nyttja detta då installationen gick på 80' och rotavdraget endast drog bort ca 5000.

Hade endå varit fint att kunna nyttja andra bidraget iochmed att jag måste byta fönster och isolera men nej då får man inte för att man redan installerat? Jäkla skit tänk alltså
Den som gör samma investering idag får bidraget. Du som gjorde din installation 2022 måste ju har räknat ut att den var lönsam med då gällande villkor, varför annars göra det?
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
L least skrev:
Den som gör samma investering idag får bidraget. Du som gjorde din installation 2022 måste ju har räknat ut att den var lönsam med då gällande villkor, varför annars göra det?
Självklart var den det. Det är fortfarande mycket pengar som jag gärna hade lagt mot framtida bra renoveringar, renoveringar som jag kanske nu väljer att inte göra pga prisläget.
Även om jag inte får dra av från tidigare installation så får jag inte heller ta del utav mot kommande, där är det fel tänkt av regeringen.

Förstår inte din poäng tbh
 
C Chai två skrev:
Installade fjärrvärmen i september 2022, riktigt surt att inte kunna nyttja detta då installationen gick på 80' och rotavdraget endast drog bort ca 5000.

Hade endå varit fint att kunna nyttja andra bidraget iochmed att jag måste byta fönster och isolera men nej då får man inte för att man redan installerat? Jäkla skit tänk alltså
Hur borde det vara upplagt tänker du? Det verkar vara en utopi om det ska vara ”rättvist” för alla oavsett hur , när och var!
 
  • Gilla
least
  • Laddar…
Jösses.
Så det räcker alltså inte med ack-tankar med elpatron och ett 100+ år gammalt hus som man gör iordning själv för att få ta del av detta?

Superbra att hantverkarna får mer pengar, men det kan väl inte vara tanken bakom ett energieffektiviseringsbidrag?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur borde det vara upplagt tänker du? Det verkar vara en utopi om det ska vara ”rättvist” för alla oavsett hur , när och var!
Kanske om man kunde nyttja bidraget för klimatskärmsåtgärder åtgärder oavsett om man fått ut något för värmesystemsåtgärder?
 
  • Gilla
bollen och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur borde det vara upplagt tänker du? Det verkar vara en utopi om det ska vara ”rättvist” för alla oavsett hur , när och var!
Självfallet borde de två bidragen inte vara sammankopplade.

Har man fyllt alla kraven för nr1 men redan installerat det, och fortfarande fyller alla kraven för nr2 förutom de faktum att jag inte fått bidrag för nr1 varför inte få ta del utav det?

Det är absolut surt att jag inte fick ta del av första, men gräns måste dem självfallet ha, ingen tvekan om det och där kan man inte göra något, det är del nr2 som jag tycker är fel.
 
  • Gilla
bollen och 1 till
  • Laddar…
C Chai två skrev:
Självfallet borde de två bidragen inte vara sammankopplade.

Har man fyllt alla kraven för nr1 men redan installerat det, och fortfarande fyller alla kraven för nr2 förutom de faktum att jag inte fått bidrag för nr1 varför inte få ta del utav det?

Det är absolut surt att jag inte fick ta del av första, men gräns måste dem självfallet ha, ingen tvekan om det och där kan man inte göra något, det är del nr2 som jag tycker är fel.
Det kan ha med budgeten att göra att det inte "räcker" också, du får läsa på mer om själva underlaget till beslutet om du är intresserad. Jag bytte till luftvatten för 2 år sedan, jag vill också haaaaa ;)
 
  • Haha
least
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det kan ha med budgeten att göra att det inte "räcker" också, du får läsa på mer om själva underlaget till beslutet om du är intresserad. Jag bytte till luftvatten för 2 år sedan, jag vill också haaaaa ;)
Säkerligen, eller så tänkte någon nisse högt upp att har dem råd med första så har dem råd med resten 😅 men tar mig nog en titt lite senare på underlaget!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.