Jag förstår inte problemet.

Ni kan sätta upp ett eget staket parallellt med kommunens. Eller plantera en häck eller bygga en låg mur.

Om allmänningen gränsar mot er tomt så hindrar inte stängslet tillträde till den allmänna ytan, utom för er själva. Ingen annan ska ta vägen via er tomt till allmänningen. Är det inte bra att detta hindrar allmänheten från att förirra sig in på er tomt?
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
TRJBerg
F fribygg skrev:
Är det bättre att ramla på ett gunnebostängsel?
Det är bättre att ramla PÅ ett stängsel än över. Ett gunnebostängsel lär man ramla på. Det på bild verkar man ramla över.
 
  • Gilla
  • Haha
Maria T och 1 till
  • Laddar…
hsd
Dessutom syns ett vanligt Gunnebo stängsel betydligt bättre än ståltråd
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Miljöbalkens reglering handlar som sagt inte enbart om det är fysiskt enkelt/svårt att ta sig till ett område utan också om det avhåller människor från att göra det på det mentala planet. D v s om du har rätt att syftet som kommunen har med stängslet är att hålla folk borta och på huvudstråken istället så blir det genast ett fall för övervägande enligt miljöbalken.

(Visst kan kommunen ha staket runt allmän plats. Men man får inte hindra allmänhetens tillgång till naturen som ligger på allmän plats. Om kommunen har beslutat om att en allmän plats som är ett grönområde i en detaljplan är det heller inte lämpligt att andra delar av kommunorganisationen ("kommunekologen" tydligen) försöker avhålla allmänheten från att använda den platsen. Defeats the purpose. Önskar kommunen hålla folk borta från marken så kan man detaljplanera som t ex kvartersmark.)
Vilket svammel. Det är ju en gräns mot en privat fastighets hemfridsområde. Och sannolikt har kommunen en anledning att sätta upp det, exempelvis att förhindra att fastighetsägarna "råkar" expandera sina tomter utanför sin fastighetsgräns, eller att man tänkt låta djur beta där.

Och jag vidhåller:
Eftersom stängslet uppenbarligen har ett flertal öppningar finns inget sådant hindrande som du försöker hänvisa till.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Vilket svammel.....

Och jag vidhåller:
Eftersom stängslet uppenbarligen har ett flertal öppningar finns inget sådant hindrande som du försöker hänvisa till.
Om du läser vad han skriver och tänker att även en flaggstång med svensk flagga kräver strandskyddsdispens. Detta pga att det privatiserar och avhåller allmänheten då kan du komma att inse att saker som verkar uppenbara för dig inte är så uppenbara för lagstiftarna.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Men för boskap är det ju tillåtet - inkl dessutom el.

Är det verkligen stängsel mot människor?
Då sitter tråden uppe med små tunna plast-, glasfiberpinnar. Den tråden faller långt innan någon skadat sig på den.
I det här fallet sitter tråden, som ser kraftigare ut, i stora trästolpar. Ett barn på cykel i full fart nerför släten, ned halsen mot tråden, skulle inte jag vilja se. Kanske sitter huvudet kvar, men vem vill chansa med sina barn?
Jag hade personligen klippt tråden. Därefter bett kommunen komma och städa bort resterna. Klagar de, så ber du dem cykla ner mot tråden själva.
 
  • Arg
  • Gilla
Tubes och 1 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Då sitter tråden uppe med små tunna plast-, glasfiberpinnar. Den tråden faller långt innan någon skadat sig på den.
Bara som info, vi stängslar ofta med tryckta stolpar där det ska vara "permanent" stängsel, måste vara ett missförstånd att det inte används. Är det el med plastklädd skruvögla. Det enda som håller och med extra tråd där det finns behov av att hålla de vilda grisarna borta.
 
  • Gilla
skogaliten och 4 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Då sitter tråden uppe med små tunna plast-, glasfiberpinnar. Den tråden faller långt innan någon skadat sig på den.
I det här fallet sitter tråden, som ser kraftigare ut, i stora trästolpar. Ett barn på cykel i full fart nerför släten, ned halsen mot tråden, skulle inte jag vilja se. Kanske sitter huvudet kvar, men vem vill chansa med sina barn?
Jag hade personligen klippt tråden. Därefter bett kommunen komma och städa bort resterna. Klagar de, så ber du dem cykla ner mot tråden själva.
Nej. (Permanent) kreaturstängsel sätts med kraftig, dragstark tråd och isolatorerna är av rejält plast, ofta förstärkt med metallkärna, med fästen av stål.
 
  • Gilla
skogaliten och 4 till
  • Laddar…
Nu vet jag inte hur det ser ut i övrigt men jag gissar på att kommunen sätter upp dessa även för att ni som bor där inte ska breda ut er utanför tomten med eventuella studsmattor och dylikt? Är ju annars rätt vanligt att öppen mark som är kommunens runt tomter tas i anspråk av den som bor närmast.
 
  • Gilla
skogaliten och 3 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Bara som info, vi stängslar ofta med tryckta stolpar där det ska vara "permanent" stängsel, måste vara ett missförstånd att det inte används. Är det el med plastklädd skruvögla. Det enda som håller och med extra tråd där det finns behov av att hålla de vilda grisarna borta.
Jo, jag har sett permanent stängsel också. Men aldrig med ren metalltråd. Utan då alltid med den tjockare tvinnade tråden.
 
A AG A skrev:
Jo, jag har sett permanent stängsel också. Men aldrig med ren metalltråd. Utan då alltid med den tjockare tvinnade tråden.
Då har du inte varit mycket på landet, det är den absolut vanligaste stängselformen.
 
  • Gilla
skogaliten och 4 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Anna_H Anna_H skrev:
Vilket svammel. Det är ju en gräns mot en privat fastighets hemfridsområde. Och sannolikt har kommunen en anledning att sätta upp det, exempelvis att förhindra att fastighetsägarna "råkar" expandera sina tomter utanför sin fastighetsgräns, eller att man tänkt låta djur beta där.

Och jag vidhåller:
Eftersom stängslet uppenbarligen har ett flertal öppningar finns inget sådant hindrande som du försöker hänvisa till.
Något svammel är det inte, det är en del av miljöbalken som jag har redogjort för.

Att TS fastighet skulle gränsa rakt mot stängslet och den allmänna platsmarken endast kan nås via tomtmarken håller jag för osannolikt. TS är det så? Att man måste gå över er tomt för att nå den allmänna platsmarken? Ändamålet med att lägga allmän platsmark är ju att ge allmänheten tillgång till marken - inte att den ska ringas in av hemfridszoner och hållas otillgänglig.

Jag finner ofta den här regleringen rent av löjlig när jag läser "omöjliga" fall som har hamnat i MÖD. Men jag varken skriver lag eller arbetar med tillsynen i dessa frågor så vad jag personligen tycker ändrar inget.

Var sen bedömningen hamnar beror på handläggande tjänsteman på Länsstyrelsen. Troligen lyfter de inte ett finger men man vet aldrig med miljöfolket i tjänstemannakåren, ibland driver de även petitessfall, har som sagt sett ett antal fall i MÖD.
 
A AG A skrev:
Jo, jag har sett permanent stängsel också. Men aldrig med ren metalltråd. Utan då alltid med den tjockare tvinnade tråden.
Nja, har bara sett här nere med enkeltråd. Sedan finns det enkla hästhagar, då kan det se ut hur som helst beroende av ägarnas ambitioner där är det rena "vilda västern" ibland med ständiga reparationer. Går inte att gräsröja under de stängslen utan att man slår sönder något😉
 
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Då har du inte varit mycket på landet, det är den absolut vanligaste stängselformen.
Du pratar själv som en stadsbo, då du tror att hästhagar är det vanligaste. Jag bor själv på landsbygden, där 90% av betesmarken är för kor. Där är det ytters sällan/om någonsin fasta stängsel. De mindre inhägnaderna åt hästar, är dock ofta fasta.
 
  • Gilla
saltis99
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Men för boskap är det ju tillåtet - inkl dessutom el.

Är det verkligen stängsel mot människor?
Var kör man el i järntråd?
Det kan inte vara så vanligt.
Ställer mig tveksam till att det skulle funka särskilt bra då man normalt slår fast järntråd med mälor i stolparna till skillnad från eltråd som man sätter fast i isolatorer. Tråden skulle rosta relativt kraftigt också där man få överslag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.