Se till att byråkratin runt bygglovsprocessen är klar, att slutbesked finns.
Anlita en besiktningsgubbe och gör en egen överlåtelsebesiktning.
Gör även en ordentlig besiktning av el och vvs, om du inte behärskar detta själv. Saker kan se hyfsat ok ut på ytan och fåtts att fungera men ändå vara helt åt skogen. Ska det inte göras en ventilationskontroll (OVK, OVB, vad heter det?) på ett nybygge också?

Sen varför nån bygger och säljer...ja, vem vet, om det inte är spekulation från början så kanske det var en period i livet som inte blev som det skulle och man vill bara släppa det...?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
För att det skall bli ett hus och inte en byggarbetsplats så krävs ett slutbesked av kommun, för att få det har man ett slutsamråd där kommuns byggnadsinspektör går igenom att man följt upprättad kontrollplan (det är byggarens KA som upprättar den) att huset uppfyller de krav som finns i BBR gälande höjd på räcken utrymningsvägar att anpassnings mått stämmer (om det är byggt som permanenthus) att elen är säker mm.
Kopia på kontrollplan och dom intyg som krävs i kontrollplan borde du få ut av kommun, sen borde KA om den är nått sånär seriös ha foton på huset under byggets gång, i alla fall kort på husets stommen innan man sätter igen med skivor så man kan se att byggare följt eventuella konstruktionsritningar.
Finns alla dokument så skulle jag resonera att 20-30% under motsvarande hus nybyggt utan friskrivnings klausul är väll en rimlig summa, skulle nått uppstå så har man ju marginal att ta av
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
S Secondhandhomsted skrev:
För att det skall bli ett hus och inte en byggarbetsplats så krävs ett slutbesked av kommun, för att få det har man ett slutsamråd där kommuns byggnadsinspektör går igenom att man följt upprättad kontrollplan (det är byggarens KA som upprättar den) att huset uppfyller de krav som finns i BBR gälande höjd på räcken utrymningsvägar att anpassnings mått stämmer (om det är byggt som permanenthus) att elen är säker mm.
Kopia på kontrollplan och dom intyg som krävs i kontrollplan borde du få ut av kommun, sen borde KA om den är nått sånär seriös ha foton på huset under byggets gång, i alla fall kort på husets stommen innan man sätter igen med skivor så man kan se att byggare följt eventuella konstruktionsritningar.
Finns alla dokument så skulle jag resonera att 20-30% under motsvarande hus nybyggt utan friskrivnings klausul är väll en rimlig summa, skulle nått uppstå så har man ju marginal att ta av
Tack för info! Om jag förstår rätt bör jag försöka komma i kontakt med den kontrollansvariga för det här huset för att få mer info?
 
Sälen96 Sälen96 skrev:
Tack för info! Om jag förstår rätt bör jag försöka komma i kontakt med den kontrollansvariga för det här huset för att få mer info?
Exakt och begära ut papperna från kommun
 
S Secondhandhomsted skrev:
Exakt och begära ut papperna från kommun
Återigen tack. Vill du utveckla/förtydliga vad det är för papper man bör begära ut?
 
Sälen96 Sälen96 skrev:
Återigen tack. Vill du utveckla/förtydliga vad det är för papper man bör begära ut?
Kopia på kontrollplan, byggnadsritningar med konstruktionsritningar, och alla intyg som finns gällande vatten värme, ventilation och el
Sen prata med han som vart KA för bygget, se om han har kort på bygget att skicka över, en seriös KA borde ha några kort.
 
Jag har köpt alla mina hus med friskrivningsklausul av olika anledningar.

Antingen har jag inte velat ha mer med säljaren att göra efter affären, eller har köpt från dödsbo, en gång köpte jag av en person som skulle emigrera.

I ett av husen gick ett avlopp sönder i duschen på ovanvåningen. Det var ett (för åldern av huset helt förväntat) gjutjärnsavlopp. Oj och hoppasan. Det var ju nästan förväntat.

Men i alla mina husaffärer har jag varit nöjd.

Friskrivningen gör att jag måste tänka på hur det påverkar affären. Oftast enonomiskt i min favör, i ett fall blev affären gjord för att säljaren förstod att det var långsiktigt enklare att sälja till mig än någon annan.

Oroa dig inte för friskrivingen, utan ta ditt ansvar som köpare och gör en grundlig undersökning. Det är ditt ansvar att göra i vilket fall som helst. Du kan iofs skita i att göra det, men du får stå ditt kast.

Pruta friskt och bestäm dig för ett pris där du har råd att på något vis skaka fram en halv miljon ifall något skiter sig. Bestäm dig hur gärna du vill ha huset, i pengar sett. Gå inte över den summan när du budar. Du tar en väl avgränsad risk när du köper så här. Med det får du helt enkelt själv välja hir mycket den risken är värd.

Allt för ofta är en köpare naiv och hoppas på att allt som kan gå fel på ett hur kan tas som ett dolt fel. Gör inte det misstaget. Ta in en besiktningsman, köp med insikten att det kan bli mycket dyrare, sedan njuter du av huset och tar eventuella problem som de kommer. Och hör aldrig mer av dig till säljaren. Fan vad skönt!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 12 till
  • Laddar…
Om du skulle bli riktigt intresserad så anlitar du ju såklart en egen inspektör som får gå igenom huset innan affär - eller hur?

Den inspektören skulle jag förse med all byggdokumentation som existerar. Och det är en hel del i dag.

//
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Förutom konstruktionsritningar så är det värdefullt att ha ritningar på VVS, elsystem och ventilation. Vi har alla ritningar för vårt hus men de över VVS och el har ganska lite med verkligheten att göra. Det är inte något stort problem men för ett hus som är nytt och obeprövat är det mer intressant än för ett hus som har varit bebott en längre tid. Förteckningar över allt inköpt material är bra om det finns. Fabrikat och typ av blandare, komponenter i elsystemet, takpannor m m är bra att känna till men ej av avgörande betydelse osv.
 
Ytterligare frågor.

Fått ut väldigt mycket intyg (elsäkerhet, tätskikt, tryck, ritningar, kontrollplan och slutbesked och flera) men har en fråga om lantmäteriet har fördröjning på deras uppgift.

När jag begärde ut information från lantmäteriet står det att vatten och avlopp saknas på fastigheten, men i mäklarannons står det att kommunalt vatten och avlopp finns. Dessutom har man ju intyg på Tryck- och täthetskontroll som man har gjort. Tankar om det?
 
En till frågat har dykt upp. På bygglovet står det "Bygglov för nybyggnad av fritidshus" och vi har tänkt att ha det som permanentboende. Spelar detta någon roll?
 
Sälen96 Sälen96 skrev:
Ytterligare frågor.

Fått ut väldigt mycket intyg (elsäkerhet, tätskikt, tryck, ritningar, kontrollplan och slutbesked och flera) men har en fråga om lantmäteriet har fördröjning på deras uppgift.

När jag begärde ut information från lantmäteriet står det att vatten och avlopp saknas på fastigheten, men i mäklarannons står det att kommunalt vatten och avlopp finns. Dessutom har man ju intyg på Tryck- och täthetskontroll som man har gjort. Tankar om det?
Det släpar hos Lantmäteriet.
 
Sälen96 Sälen96 skrev:
En till frågat har dykt upp. På bygglovet står det "Bygglov för nybyggnad av fritidshus" och vi har tänkt att ha det som permanentboende. Spelar detta någon roll?
Nej, spelar ingen roll.
 
  • Gilla
FreQa
  • Laddar…
Jag fortsätter med frågor och hoppas jag får svar. På alla intyg som ska finnas med står det godkänt eller att jag själv med hjälp av googling kunnat tolka resultaten, men angående tryck- och täthetskontroll så förstår jag inte. Behöver hjälp att tolka detta:

Svensk blankett för provning av rörsystem med trycksättnings- och avläsningstider specificerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Formulär för trycktestning av värmesystem med tid, mätvärden och olika systemkontroller.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Är det godkänt eller några brister?
 
Sälen96 Sälen96 skrev:
En till frågat har dykt upp. På bygglovet står det "Bygglov för nybyggnad av fritidshus" och vi har tänkt att ha det som permanentboende. Spelar detta någon roll?
Det spelar ingen roll när ni ska flytta dit men ett antal krav på energiförbrukning och tillgänglighet är lägre, har inte kunskap om detaljer.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.